Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pakkelointi

Aloittaja Creature, 06 maaliskuu 11, 23:27:15

« edellinen - seuraava »

Creature

Puhtaalle pellille vai pohjamaalia ensin? Molempia tapoja tiedän käytetyn. Onko koulukuntakysymys? En nyt äkkiseltään löydä selkeitä perusteluja kummankaan hyväksi. Molemmat on tehty tarttumaan. Toisaalta maalilla myös selkeitä ruosteenesto-ominaisuuksia.

Spöke

Mä pakkeloin aina maalin päälle. Kitit ovat huokoisia ja vetävät kosteutta ilmasta kuin sieni, eipä sitten pääse kosteus ainakaan pellin päälle. Älä kuitenkaan pakkeloi happovärin päälle, värissä oleva fosforihappo neutraloi kitin kovetteen, jonka seurauksena kitti ei kuivu >:(. Mä laitan ekaks alle happovärin ja sen päälle hiontavärin, sit vasta kittiä. Ennen laitoin pohjimmaiseksi epoksia, mut kun se on nykyään jossain kymmenen litran hinkissä...no, seuraavaksi joku sanoo että pakkeli pellille. Toimii se niinkin. ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Pakkeli pellille ;D...

Molempia on tullut käytettyä, ei ole ainakaan vielä rapissut maahan. Koputetaan puuta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jensen

Epoksi pitää hyvin kuivata ja olla riittävän paksu. Sitten kun kuiva niin siihen karkemmalla santiksella hiomajälkiä että paremmin kitti tarttuu.  Tuo on varmaan hyvä ja ainakin halpa  http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/30/large/30-623_l.jpg Voi toki halutessaan maalifirmalle  maksaa vaikka 60e tai enemmänkin mutta sama tavara. ;) Jos tinailee niin suosittelen kun epoksi on hurja myrkky ja jos ruostuttavaa juotosta jää jonnekkin niin epoksi tappaa ruosteen. ;D 14e litra ja sisältää kovettimen. Biltema veneosasto. Tuossa tietoa EPOKSIPOHJAMAALI

Epoksipohjamaali 2-komponenttinen epoksipohjamaali  
vesilinjan alapuolisen lasikuiturungon  
maalaamiseen lasikuituruton (osmoosin) ennaltaehkäisemiseksi.  
Estää tehokkaasti vettä tunkeutumasta  
laminaatin sisään. Soveltuu pohjamaaliksi kaikentyyppisille  
polyestereille ja epoksilaminaateille.  
Korjattaessa suuria vaurioita tai halkeamia tai tasoitettaessa  
huokosia käytetään ensin Epoksitäytettä  
30-625. Valkoinen. 1 l. Happo pohjaväri vielä tämän alle niin ei ruostu. :)  Moottoripyörän osat niinkin suittaa puhdistaa ruosteesta mutta jos autoa projektoi pitempään niin ruostuu jos ei suojaa. Autopuolella ei melkein ilman epoksia pärjää.

valkama

Pellille itse olen 'aina' vetänyt..

Yhteen runkoon joutui aika ison kuopan korjaamaan niin pistin pohjalle kemiallista metallia ja päälle pienen kerroksen pakkelia -> pohjamaali -> maali. On kestänyt komeesti suunnilleen 5 vuotta jo.

Ruiskukitti on kanssa aika rokrok vielä pakkeloinnin jälkeen ja pienissä epätasasuuksissa. Ruiskukittiä löytyy myös spraypullossa jos ei omista ruiskua..

ma^ko

Pellille, mut paklauksen päälle kosteussuluksi epoxi-primeri. Veneist tullut et niin laminaatti kuin kaikki kittityypit erotetaan aina kosteudesta epoxilla, toimii myös kuivan maan ajoneuvoissa. Toki se voip olla hätävarjelun liioittelua mut näin olen tehnyt/teen jatkossakin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jude

Pakkeleitakin on eri karkeutta, kannattaa aloittaa paksuimmalla (metalli,lasikuitu) ja edetä sitten polyesteriin ja lopuksi esim. spray putty (hiontaväri, fylleri)  jota saa helposti spraynä. Kun hionnat on suoritettu ja kappale näyttää tilkkutäkiltä on siihen hyvä vetää joku "sealer" (epoksi) ennen base väriä, 1:1 basen liuotin määrä helposti keittää/turvottaa kittien reunoja ja sealerin tarkoitus on estää tämä.
(feidaa myös hionta jäljet jotka helposti tulevat esiin esim.hopeassa pohjassa ja candyissä..)
Ennen basea voi sitten kevyesti hioa vesissa vaikka 1000, sitten kun kappaleen kastelee kauttaaltaan näkee vähän millainen "lakkapinta" vedestä syntyy, eli onko vielä kuhmuja.
Ei siis saa hioa puhki, muuten uus sealeri.

Tää siis vaan oma koti 6, on pysynyt maalaamissa biiteissä näillä menetelmillä.

Kannattaa tietty kysyä tarvikkeita ostaessa yhteensopivuus , kaikki merkit eivat perustu samoihin kemioihin ja näin välttää sitten sen suonikkaan otsassa.

Creature

Poiki vielä kysymyksen tuosta märkähionnasta. Mitäs kitit tykkää vedestä? Onko parempi käyttää tärpättiä tms kesympää liuotinta?

ma^ko

Märkähiontahan on aivan viimeistelyhionnassa. Jos hiottavana on sealeri, eli vesi/liuotintiivis epoxi pohjamaali tai vastaava niin ei vesi ja kitti kohtaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Spöke

...ja kun hioo sen epoksin kitin kohdalta puhki, kitti imaisee veden peltiin asti. Mutta, kuten sanoin, en väittele tästä. Kukin saa tehdä omalla tavallaan, mä teen niinku viimeset kakskytviisvuotta.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Kittiä ei tosiaan parane mennä vesissä hiomaan, imaisee ittensä saman tien läpimäräksi ja reunat murenee niin että ei saa tasaista jälkeä millään. Vetele kuivana vaan ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jude

Joo, sitähän tossa just sanoin ettei hio puhki, ja vesissä hiomista suosittelin siis sille epoksille, sekin lähinnä pinnan tasaisuuden tarkistamiseen, saman voi tehdä kastelemalla rp:llä (rasvanpoisto),kaikilla vähän omia kikkoja/keinoja millä saa onnistumaan .
Voi myös tehdä sen vaalealle pohjalle ruiskuttamalla tumma spräy joka näkyy montuissa hionnan jälkeen.
Tässäkin hommassa syntyy semmonen rutiini etten nyt edes ajatellut että kukaan alkais hioa puki/ kastelee kitit kauttaaltaan kun itse tehnyt noi virheet jo 15v. sitten, sori.

Epoksina olen käyttänyt esim. inerta primer 5 / teknoplast primer 7
Voi ruiskuttaa melko paksuja kerroksia joita kiva sitten hioa.
Näiden ruiskuttamiseen käytän korkeapaineruiskua joka mahdollistaa ohentamattomana ruikuttamisen.
Jos nyt saa kysyä kun ei tullu huomattua että mitä tässä ollaan ylipäänsä maalaamassa ?
Eli onko edes järkevää täällä neuvoa ja yllyttää tuhlaamaan kamoihin ja laitteisiin tonnia jos maalattavana on yks tankki ja lokari ?

Jude

Pieni tarkennus vielä tolle viimeistely hionnalle ennen base väriä,
saattaa olla tullut joitan pieniä knöölejä/roskia, jätät hionnan väliin ja siirryt base väriin (ei yleensä hiota) ja siihen lakkaus, lakkaan tuli valuma tai roska ja joudut välihiomaan , tässä vaiheessa astuu se pieni roska isoon rooliin, se on eniten pinnassa ja näin ollen sen puhki hiottuasi olet hoinut puhki myös lakan ja base värin ja alta paljastuu sitten sealeri, paskimmassa tapauksessa siis hienossa hopeassa/candyssä on nyt sitten erivärinen piste,
joka ei ehkä kestä sitten basea ja lähtee keittämään siitä roskan reunoilta.
Oon tehny tän virheen lukemattomia kertoja, ei se mua omassa vehkeessä se piste siinä candyssä haittaa, mutta jos asiakas työ niin...

Oikeestaan koko pakkelointi ja maalaaminen on perseestä, haisee,pölisee ja sotkee kaikki paikat. ;D

eeko

Arvatkaa, miksi mulla on kaikki itsemaalatut
pyörät mattamustia?
-eeko

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: eeko - 08 maaliskuu 11, 10:33:26
Arvatkaa, miksi mulla on kaikki itsemaalatut
pyörät mattamustia?
-eeko

No siksi että se on ainoo oikee väri!
A.K.A. Rambe