Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautiksen öljynpaine?

Aloittaja mista, 04 maaliskuu 11, 16:31:10

« edellinen - seuraava »

mista

En äkkiseltään löytänyt mistää, mutta mikäs rautiksen öljynpaine on? 1975 jos on väliä.. Tarvis öljyletkut vaihtaa ja mietin millaiset uskaltaa laittaa.. paljonko pitää painetta kestää.

ja heti löytyi.. puusilmä.

Öljypumpun paine, suurin vaihde, vauhti 100km/h, kuumat öljyt
(Näin se määritellään manuaalissa, tosin 60 mph)
-   minimi 4 lbs/sq in (= 4psi)
-   maksimi 15 lbs/sq in (= 15 psi)



15psi on reilu 1bar.. onko tosiaan noin vähän..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: mista - 04 maaliskuu 11, 16:31:10
paljonko pitää painetta kestää.

No kunhan ulkoisen ilmanpaineen verran  ;D (Rautiksen pumppu kun ei oo mikään tehokkain)

Sinällään letkuihin ei juuri painetta kerry ellei sit paluuletku ole tukkoinen. Ja tokihan säiliön sisälle tuleva orkkissuodatin aiheuttaa pientä painetta paluu puolelle. Koneen sisällä öljykanavissa korjausoppaan mukaan maks. 20 libsiä kuutiotuumalle.
A.K.A. Rambe

mista

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 maaliskuu 11, 16:38:54
Lainaus käyttäjältä: mista - 04 maaliskuu 11, 16:31:10
paljonko pitää painetta kestää.

No kunhan ulkoisen ilmanpaineen verran  ;D (Rautiksen pumppu kun ei oo mikään tehokkain)

Sinällään letkuihin ei juuri painetta kerry ellei sit paluuletku ole tukkoinen. Ja tokihan säiliön sisälle tuleva orkkissuodatin aiheuttaa pientä painetta paluu puolelle. Koneen sisällä öljykanavissa korjausoppaan mukaan maks. 20 libsiä kuutiotuumalle.

No on kyllä aika heikot paineet.. Bensaletkua tuonne ostin, koska on niin taipuisaa ja myyjä epäili, että kestääkö öljynpaneita, kun tuo letku ei kestä kun maks 6bar.. Riittänee rautikseen siis :))
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hemuli

6 bar? ;D Isoistakin paineilmakompuroista tulee 8 baria, ei se rautapää nyt sentään ihan NIIN voimanpesä ole...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 maaliskuu 11, 20:13:52
6 bar? ;D Isoistakin paineilmakompuroista tulee 8 baria, ei se rautapää nyt sentään ihan NIIN voimanpesä ole...

Mun kompura sentään tuottaa 12bar :)

Ja auton öljynpaine lämpimänäkin 4bar, joten ei autossa ainakaan kestäisi tuollainen letku kylmillä keleillä..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hemuli

Yleensä noi kaupan kompurat on säädetty kahdeksaan mutta saahan niistä ruuvattua helposti enemmänkin ;)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 maaliskuu 11, 21:44:18
Yleensä noi kaupan kompurat on säädetty kahdeksaan mutta saahan niistä ruuvattua helposti enemmänkin ;)...

No onneksi rautikseen ei saa lisää painetta edes ruuvamalla :) Vanhat öljyletkut oli vaan niin käpristyneet ja jäykät, että päätin vaihtaa uudet kun säiliökin vaihtuu..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Make

Mun rautiksen öljylinjojen paineenkesto oli kuitenkin 140 baria  ;D Ens kesänä mennään ihan lörppöletkulla taas, noiden hydrauliliittimien sovitus tuotti vähän turhan paljon jumppaa.

Edit:typo
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

mista

Lainaus käyttäjältä: MakeH - 04 maaliskuu 11, 21:48:57
Mun rautiksen öljylinjojen paineenkesto oli kuitenkin 140 baria  ;D Ens kesänä mennään ihan lörppöletkulla taas, noiden hydrauliliittimien sovitus tuotti vähän turhan paljon jumppaa.

Edit:typo

Kerkesin kans hakemaan R liittimet, mutta ovat niin julmetun isoja, että porailin vaan eri kohtiin uudet reijät ja kierteytin vanhoille liittimille 1/8 kierteet niin saa letkut kulkemaan muualla kuin pakoputken päällä..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Make

Lainaus käyttäjältä: mista - 04 maaliskuu 11, 21:50:35
Lainaus käyttäjältä: MakeH - 04 maaliskuu 11, 21:48:57
Mun rautiksen öljylinjojen paineenkesto oli kuitenkin 140 baria  ;D Ens kesänä mennään ihan lörppöletkulla taas, noiden hydrauliliittimien sovitus tuotti vähän turhan paljon jumppaa.

Edit:typo

Kerkesin kans hakemaan R liittimet, mutta ovat niin julmetun isoja, että porailin vaan eri kohtiin uudet reijät ja kierteytin vanhoille liittimille 1/8 kierteet niin saa letkut kulkemaan muualla kuin pakoputken päällä..

Niinku tuolla aikasemmin mainittiin, ni noissa hydrauliliittimissä tahtoo sisäreikä olla aikasta pieni. Onneks mä en ikinä ottanu kuvaa miltä siellä jakopään kopan alla öljypumpun luona näytti. Ylimenoläpivientisupistejatkomuunnos. Tosin saishan tohon löysäänkin letkuun puristettua varmasti hydrauliliittimien päät näkyvälle osastolle, niin että pumpun tykönä ois vaan klemmarilla.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Spöke


Tosin saishan tohon löysäänkin letkuun puristettua varmasti hydrauliliittimien päät näkyvälle osastolle, niin että pumpun tykönä ois vaan klemmarilla.
[/quote]
Herranjumala! Mitä sä Make puuhaat? Sinisiä tabuja? (Sori, kaks? kaljaa)
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

mista

Klemmareilla laitan kaikki kiinni. Orkkis letkulähtöihin. Ei hydr kikkareita.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Kokkonen

Ei Rautis paljoo paineita tarvii, siinä ei ole edes hydrauleja jotka sellaista kaipais. Voitelu perustuu virtaukseen joten sitä pitää löytyä. Rautiksen öljynpainevalo saattaa hyvinkin vilkkua tyhjäkäynnillä kuumalla kelillä, mutta sekään ei ole vika vaan ominaisuus.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W