Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

vanteen pinnaus ja rihtaus

Aloittaja rautapää, 02 huhtikuu 09, 21:09:32

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Mulla on kans pari tollasta Landmarkin napaa...

Noi voidaan pinnata kahdella tavalla - riippuen siitä minkälaisia pinnoja käytät. Jos käytetään sportin etunavan pinnoja jotka kaikki tulee navan sisäpuolelle niin silloin pitää jokaisen pinnan olla paikallaan ennen kuin niitä ruvetaan kiinnittämään vanteeseen.

Toinen tapa on käyttää tohon vanteeseen kuuluvia pinnoja. Niissä on saman mittaiset koukut mutta joka toinen koukku on jyrkemmässä kulmassa. Nämä jyrkempikulmaiset syötetään napaan sisäpuolelta ulospäin. Silloin ei tarvitse laittaa napaan valmiiksi kuin ainoastaan ne pinnat jotka tulee sisäpuolelle, noi äsken mainitut pujotetaan sitten viimeiseksi paikoilleen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

seppo

Kiitokset vinkeistä! Nuo pinnat tulee tuolta central wheeliltä kuten nuo kehätkin. Laitoin sinne kuvan tuosta navasta mittoineen ja sanoivat vaan että mukaan laitetaan oikeat pinnat -"no problem". Pitää vähän kysellä millaiset on nuo "oikeat" pinnat tuolle etunavalle....

rodchop

Hyvä firma, mutta varaudu toimituksen venymiseen ;)
Mulla ainakin kesti yllättävän kauan mutta tuli kuitenkin & hyvä laatu.
HOG Forever Forever HOG

maick

Tulipa ostettua Ameriikan Yhdysvalloista kustannustehokas Midwestin (lienee sukua Ultimalle) 21" pinnavanne. Koska halvalla saa harvoin hyvää, niin kannattaisiko ennen kumin päälle laittamista tehdä tarkistusrihtaus? Olen ymmärtänyt että näin on joskus tehty.

Hemuli

Paa se vanne keulaan kiinni ja pyöräytä hitaaseen liikkeeseen. Kyllä siinä vaiheessa näkee ihan tarpeeksi tarkasti onko se suora.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

maick


Erppa

Nyt kun vanteet on pinnattu ja rihtauskin alkaa olla kohdillaan, ollaan nokatusten loppukiristyksen kanssa. Siitä ei ole hajuakaan kun pulverimaalattu nipanreikä ahdistaa toisia nippoja enemmän kuin toisia, liekö syntynyt valumia maalauksen yhteydessä?

Jotain näppituntumaa kaivataan lopullisen kireyden määrittämiseksi. Kyseessä amerikkalainen paksupeltinen uustuotantovanne 18" ja vanha orkkis samanlainen. Pinnat ja nipat on rosteria ja paksuhkoa tavaraa. Nipat rasvasin ettei rosteri leikkaa. Liiallista kireyttä varoisin myös koska näitä on humuilla katkennut ryhmänä takapyörästä maantienopeuksilla.

-E

Hemuli

Mä vedän sellaseen rannemomenttiin, ei itkuraivolla vaan jämäkkä ote avaimesta. Pinnan pitää sanoa sitä kopauttaessa "ping", jos sanoo "plonk" on vielä liian löysällä ;D.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Erppa

#23
 ;) Jotain tämmöistä on tullut tehtyä, näppituntumalla. En tietenkään hae mitään momentteja koska niitä ei voi antaa. Kymysys koskee nimenomaan rosteripinnaa. Onko näitä katkeillut muilla?

Teräspinnahan on eri juttu kun se on materiaalina joustavampi. Käsittääkseni hiemen laadusta riippuen rosteri ei kestä venytystä tai mankelointia samalla tavalla ja voisi ainakin kuvitella sen karkenevan pinnanmutkasta jo tekovaiheessa. Joku 115 astetta on aika iso taivutus?

Miksi sitten rosteripinna - se vastaa ulkonäöltään kadmioitua ja kestää säitä vastaan paremmin.

-E

edit:

Alluh

Tuossa olen taistellut 19 tuumaisen sportsterin drop center vanteen kanssa ja FL levyjarrullisen navan kanssa. En saa jostain syystä pinnattua tuota toista puolta, jako ei millään käy kohalleen. Ongelmana on, että joudun aina sisemmän rivin pinnamaan vastapäivään koska toisinpäin pinnatessa ei tilaa ole uloimman rivin pinnoille (ahistaa neljän ryhmän vimosesta pinnasta).

Onko tekemätön paikka tämä kombo vai eikö typerys vain hokase?

Hemuli

19" orkkiskehässä jokaisella pinnareiällä on oma suuntansa - eteen/taakse, ulos/sisään. Se voi aiheuttaa ongelmia jos navan laippojen reiät ovat toisiinsa nähden niin että ulos/sisään suuntima ei natsaa. Normi 16-tuumaisessa mihin se napa on tarkoitettu ei ole oikeastaan kuin eteen/taakse suunnat koska samalle puolelle suuntautuvat pinnareiät ovat samassa linjassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

matant

Menossa takavanteen (40 reikäsen) pinnaus.

Vanteena dynan orggis 19" ja napana -00 uudempi oem HD alutakanapa.
Tuntuu että (ei vielä tarkasti rihdattu / kiristetty...) vetää vannetta off settiin reippasti napaan nähden.

Kysymys patteristo:
-Onko softin takavanne rihdattu tehtaalla aina keskelle?
-Kun navassa pinnan reiät kahdessa rivissä (sisemmät ja ulommat pinnat), niin lähteekö navan molemmin puolin samaan suuntaan sisemmästä & ulommasta rivistä (ymmrätiköhän kukaan mitä tarkoitin...;)?
-Oiskos jotain huomioitavaa pinnauksessa?

Hemuli

Ei sen pitäisi vetää sitä yhtään sivuun, käytössä on kuitenkin ilmeisesti tasapituiset pinnat. Et kai käytä sen 19" kehän orkkispinnoja siinä? Niissä on aivan liian pitkät koukut siihen takanapaan.

Yleensä navat on tehtaalta lähtiessä suht keskellä, joitain poikkeuksia olen matkan varrella nähnyt. Itse rihtaan navan siihen paikkaan missä se on vanteen linjauksen kannalta paras.

Kukaan ei pysty kertomaan miten juuri sinun kombinaatiossasi niiden pinnojen pitäisi lähteä. Se kun riippuu ihan täysin vannekehän ja navan välisten reikien suhteesta. Kun olet pinnannut toisen puolen navasta valmiiksi, käännä vanne ympäri ja ota silmä käteen. Ota yksi pinna tarkastelun kohteeksi ja katso kummalla puolella kehällä on reikä joka osoittaa samaan suuntaan. Sitten vertaa navan päässä sitä reikää missä tämä pinna on toisessa laipassa oleviin reikiin. Niiden ei pitäisi osua kohdakkain vaan laipat on duunattu niin että reiät kulkee limittäin. Katso mikä reikä on samalla puolen verrokkipinnaasi kuin se edellä mainittu kehän reikä. Tästä näet kumpaan riviin tulee siihen suuntaan lähtevä pinna.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

matant

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 13 maaliskuu 14, 13:33:04
Ei sen pitäisi vetää sitä yhtään sivuun, käytössä on kuitenkin ilmeisesti tasapituiset pinnat. Et kai käytä sen 19" kehän orkkispinnoja siinä? Niissä on aivan liian pitkät koukut siihen takanapaan.

Ei ole orggis pinnat, ostettu uudet joissa koukut kaikissa pinnoissa samanmittaiset. Eli ns lyhyet koukut kaikissa ja kaikki pinnat saman mittaiset.

Vannehan on identtinen molemmin päin, eli sillä ei ole merkitystä kuinka päin (ns. menosuuntaan katsottuna) on napaan katsottuna?
Napahan ei ole identtinen molemmin päin.

Hemuli

Vannekehä on ihan sama miten päin laitat, jos venttiili on sivussa niin oon tykänny pistää sen vasemmalle puolelle pois näkyvistä. 19-tuumaisessa se tosin on keskellä joten ei sitäkään ongelmaa.

Takanavassa vetopuolen ruuvinreiät on 7/16" ja jarrulevyn vastaavasti 3/8". Se pitää ottaa huomioon kun määrittää tarvittavan offsetin sekä se että vetopuolelta napa on snadisti leveämpi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957