Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vetohihnan vaihto ja swingin laakerit

Aloittaja ss454, 26 helmikuu 11, 09:51:40

« edellinen - seuraava »

janne63


ss454

Ei tuo Georges Garage huonoin vaihtoehto ole jos muutakin sieltä tilaa ja dollari sattuu olemaan kohdallan. Itse löysin Lahesta työkalumakasiinista 1 7/8 hylsyn mutta liian lyhyt. Nyt pitää saada jossain pidennettyä kun luottohitsari ei suostunut hommaan. Suositteli koneistamon käyttöä. Työkalumakasiiniin noita hylsyjä jäi toistakymmentä hyllyyn ja hiukan neuvoteltua jäi hintakin alle 50â,¬. Omistajalla itselläkin moottoripyörä (MT-01 itsestä yksi pornoimpia japsimopoja), niin melkein tunti meni sitten joristessa paikalla. http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=Hirsimets%C3%A4ntie,+Lahti&aq=0&sll=60.853792,25.710767&sspn=0.013022,0.031714&ie=UTF8&hq=&hnear=Hirsimets%C3%A4ntie,+Lahti&ll=60.994049,25.670586&spn=0,0.031714&z=15&layer=c&cbll=60.994132,25.670379&panoid=u7YyfOPtxdZt0H7JSDubJg&cbp=12,222.57,,0,5.37


ss454

Ja hiukka päivitystä. Mopoa jo pääsyt niputtamaankin kun tuttu kävi reilu viikko sitten kylässä ja pakkohan tallissakin jotain puuhastella. Swingi puslineen takaisin paikallaan ja tänään sitten renkaan heitin tulille. Ihmettelen kyllä miten pirun hankala tuo takanakki on saada paikalleen kaikkien pusliensa kanssa. Yksin homma sellaista tunkin kanssa puuhastelua ja voin toki olla jotenkin asian suhteen käsi, mutta kyllä japsit tuon takarenkaan laakeroinnin ja kiinnityksen huomattavasti asentajaystävällisemmäksi ovat tehneet. (tuli jo mieleen, että onkohan tuohonkin jenkeissä myynnissä joku upgrade kit) Olen nyt sen verran usean kerran takarenkaankin jo irroittanut, että luulisi jotain tietoa olevan mutta aina se takaisin laitto yhtä tuskaa.

Uusi hihna huomattavasti jäykempi kuin vanha, onkohan kevlar tms.. tullut kuvaan vasta 2000 luvun puolella vai väsyykö tosiaan noin paljon vanhetessaan. No sen kanssa sitten ihmettelyä, kun tiukkuus nyt näppituntumalla oikea tai ehkä turhankin tiukka eli saa väännettyä vajaan vartin. Mutta silti hihnassa säilyy tuo pirun kuljetuksessa ollut "mutka" pistän kuvaakin asiasta missä selviää. Saa nyt venyä rauhassa paikallaan kun moottori odottaa vielä tiivistettä.
Oma arvaus, että pitänee ajaa lyhyt lenkki ja samantien kiristää oikeaan mittaan. Vai pitäisikö nyt sitten olla se ihan oikea kireydensäätötyökalu?

Olikin tuo vasemman moottoriposken vanhan jo muoviksi muuttuneen tiivisteen irroitus omanlaista taidetta, kun mitään koukkua ei siinä saanut pysymään ja ulkosyrjässä oleva metallipanta ei yhtään asiaa helpottanut. Se oli tuon swingin lisäksi toinen krapulapäivän operaatio tuttavan kanssa. Ja tuossa kannustus/toinen näkökanta olikin tarpeen. Huomenna saa tullipostista uuden hakea pois, niin ehkä sitten innostuu kasaamaan pidemmälle. Vaikka ei kyllä ajokelit vielä oikein kaksiset taida olla.

Ja jos jotain hirvittää tuo bling bling takaratas, niin hihnapyörää hakiessa nuo ns. valmistevikaiset alumiinipahkat olivat reilusti muita vastaavalla hammasmäärällä olevia valmisteita halvemmat. Ebayssä vielä oli tieto, että riippuen hyllystä otetusta tavarasta voi olla enemmän/vähemmän kromin irtoilua. Ajattelin jo silloin, että jää niin hyvin laukkujen alle piiloon että so what.

ranze

Lainaus käyttäjältä: ss454 - 26 helmikuu 11, 09:51:40Mikä nyt samantien alkoi närästää on UK:ssa vaikuttaneen Harleyhog.co.uk sivuston alasajo. Vähänkään kun googleen pistää tuosta hihnan vaihdosta tietoa, niin eiköhän US foorumeilla viitata tuonne ja kaverin sivusto juuri tammi/helmikuun 2011 aikana mennyt alas. Sinänsä pitää sälliä kunnioittaa, että teki Englannin "kuivassa" kelissä hihnan vaihdon kadunvarressa.

Mulla on tuo kyseinen ohje tallessa yhtenä PDF-tiedostona. Tiiä sitten uskaltaako sen laittaa jakoon tänne? Remmihomma sattuu olemaan henk.kohtaisesti ajankohtainen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ss454

Viikko sitten mopo tuli jo oikeastaan niputettua, mutta eilen vasta sain aikaiseksi pidemmän testilenkin tekemisen. Niputtamisessa pari juttua tuli unohdettua, mutta onneksi paikkoja joita pääsi jälkikäteen korjaamaan eli startin kiinnityksessä myös rauta joka pitää takasylinterin putken paikallaan. Sekä vaihdeviustosta holkin pistin väärällepuolle enskakoppaa, mielestäni kuvassa oli tuo eritavalla kuin mitä käytännössä sitten ollut.

Kaikki öljyjen vaihdot ja kytkimen säätö tehtynä, niin eilinen routavaurioisilla teillä ~300km pätkä ehkä vakuutti noiden puslien vaihtotarpeesta samalla kertaa tuon hihnan kanssa. Ihan kuin mopo olisi nyt hiukan vähemmän nuljuvampi. Tai jotenkin jämäkämmin mutkiin istuva laite. Jos tuon vaihdon olisi samalle ajokaudelle väsäillyt, niin olisi varmaan selkeämpi näkemys muutoksesta.

Aikaa meni varmaan reilu 3 htp:tä, mutta tuossa paljon sellaista omaa ihmettelyä. Mutta nostan kyllä hattua niille jotka tuon hihnan saa työpäivän aikana vaihdettua. Ei siihen rutiinillakaan tehtynä liian montaa kahvitaukoa jää.

Seuraavan talven projektina jos ei mitään muuta tule vastaan, niin ohjauslaakerin vaihtoa jo suunnittelin. Sen jälkeen saa mennä mopo pelkillä öljynvaihdoilla. (tämä lupaus jonka jokainen arvaa kuitenkin turhaksi)