Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pylväsporakone kokemuksia..

Aloittaja mista, 24 helmikuu 11, 11:21:55

« edellinen - seuraava »

mista

Eli itselläni olisi ajankohtaista hankkia pylväsporakone. Olen sillä silmällä katsellut monta vuotta jo jos vastaan tulisi joku oikeasti hyvä, vanha ja käytetty käsivaihteellinen vammas tjms, mutta noitahan ei puissa kasva ja jos tulee vastaan niin toki arvokin on ymmärretty.

Tänään kävin katselemassa muutamaa IKH konetta.. Toinen oli pöytämallinen hemmetin syvällä leualla ja säteittäissäädöllä oleva, MUTTA vain 350W moottorilla.. Pakka kuitenkin kartiolla ja vaihdettavissa. 16mm. Hintaa 299e..

Toinen oli jalallinen malli ilman säteisominaisuutta, mutta tämän eduksi tuli se, että moottori oli 1100W Pakka sama kuin edellisessäkin. Hinta Reilu 500e.. Molemmissa kierrosalue taisi olla 500-2450.. Yhdessä todella halvassa jalkamallisessa oli 200-2500, joka olisi tietysti parempi isoille terille, mutta se oli viimeistelyltään niin huono, etten uskaltaisi ostaa.. Tosin hintakin oli vain noin 250e..

Tässä herääkin kysymys, kun en ole moisia kiinan ihmeitä koskaan käyttänyt vaan toissäkin oli vanhoja vammaksia yms niin mihin tuollaisessa kannattaa katsoa ja mitä ottaa huomioon? Sehän on sanomattakin selvää, että tuon hintaluokan laitteet on aina nauhavaihteistolla, joten se tiedetään..  Mihin siis pääsee esim tuolla 350W moottorilla ja onko säteisominaisuudesta hyötyä vai haittaa koneen rakennetta ajatellen? Periaatteessahan saman asian saa ajettua laittamalla kappale kiinni tietyssä kulmassa siihen pöytään..

Hintaluokaltaan nuo ovat aika passeleita harrastetalliin, kun halvempaa kuraa ei viitsisi ostaa ja kalliimpaankaan en näe mitään suurta syytä. Toki jos jostain löytyy vanha mekaanisilla vaihteilla oleva vammas tjms samaan hintaluokkaan niin saa tarjota..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

nicnac

#1
Harraste käytössä varmaan menee ihan hyvin varmaan tuo china laatukin.

Itsellä on lähinnä kokemusta työkaytöstä nuosta kiinan ihanuuksista. Nehän on tietty pyörinyt sen parivuotta mitä kestävät edes jotenkuten kasassa lähestulkoon joka päivä sen n. 6h. Heikoimmat paikathan niissä on ne remmipyörät, remmit, moottorin kiinnitys, moottorin kiristys ja nuo poran käyttöhantaakit...tuossa noin 3vuotta sitten katseltiin työstökoneelle sellaista pientä ja kevyttä poraa lähinnä pelkkään jäysteiden poistoon. Tultiin sellaiseen lopputulokseen, että vaihteelliset koneet on ihan liian raskaita tuohon joten ainoat vaihtoehdot oli remmi koneet. Lopulta tilattiin työkalutukusta optimum b23 pro 400V.

Nyt kolmen vuoden jälkeen voi sanoa, että vaikka tämäkin kiinassa on tehty niin hinnassa on jotain katetta...onhan tämä nuohin halppiskiinailaisiin verrattuna ihan sairaan hyvä. Kone on pyörinyt sen kolme vuotta joka työpäivä sen 6h ja tuntuu olevan ihan uudenveroisessa kunnossa. Tässä on paranneltu juuri nuo remmipyörät siten että taitaa olla oikean kokonaan koneistettu eli ne ei luista koska ne on ensinnäkin heitottomia(ei kuluta remmiä vituiksi) ja juuri oikean muotoisia ja vielä alumiinisiä. Koneessa on edelleen alkuperäiset remmit! Moottorin kiristys ja kiinnitys on pysynyt kunnossa kun nuo remmipyörät on niin hyvät ettei remmien tarvi olla kiriellä kuin viulun kieli. Käyttöhantaakit on sellaanen yhtenäinen valuhässäkkä eli ei aivan heti rupia klutajamaan ne hantaakitkaan. Mukana tuli(ainakin silloin) vielä oikein kunnollinen röhmin poraistukka! En voi kuin suositella jos vain budjetti antaa myöten.

Pora on jopa joskus jäänyt yöksikin päälle, kun ei ole kuulosuojaimet päässä kuullut sen edes pyörivän. Näin ei todellakaan käy nuotten kiinan ihmeiden kanssa normaalisti.

mista

Tälläisiä olen siis katsonut:

Säteispylväsporakone 370W, XW020
Kätevä porakone jossa liikuteltava karapää.
- moottori 370W/230V
- hihnaveto
- 5 nopeusaluetta 460-2890rpm
- pikaistukka 16mm
- max. porauskapasiteetti 16mm
- ei suunnanvaihtoa
- karapää käännettävissä 90 ast. vasemmalla ja 45 ast. oikealle
- karan etäisyys rungosta 145-425mm, portaattomasti säädettävissä
- nivelöity porauspöytä 225x225mm, kallistus 45 ast.
- korkeus 825mm
- paino 37kg



Ja lattiamalli:

Pylväsporakone 1100W, XW023
Erinomainen porakone harrastekäyttöön.
- moottori 1100W/400V
- hihnaveto
- 12 nopeusaluetta 120-2580 rpm
- kara MK3
- pikaistukka 16mm
- max. porauskapasiteetti 25mm
- sähköinen suunnanvaihto
- runkoputki 80mm
- pöytä 330x330mm
- korkes 1650mm
- paino 90kg



Tuossa lattiamallissa kierrosalue on aika järkevä ja saa aika alhaiseksikin..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

Kävin hakemassa koneen. Kiitos nicnac tuosta vinkistä. Kävin katsomassa optimum koneita ja liikkeessä oli B23 pro ja B26pro ja kun kerran olin hakemassa jalallista niin ostin tuon B26 pro poran. OVH näyttää olevan jonkun matkaa yli 700e pelkällä koneella, mutta sain tuon koneen ja siihen koneruuvipuristimen hintaan 650e.. En pidä pahana. Nyt saa porailla.



On muuten hiukan jykevämmän oloinen laite kuin nuo ikh vastaavat ja ikh jalallisen hinta oli 577e + puristin 99e eli aika samoihin oltais menty pienen alennuksen jälkeen.. Hihnapyörät on eri tavaraa optimumilla.. Ei ole sellaiset valupurseiset kun nuo halvemmat koneet..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Korte

Kannattaa satsata aikaa ja vaivaa koneen proppaamiseen lattiaan ja tarvittaessa tehdä alle isompi levy. Ei oikein tahdo kunnolla pysyä pystyssä nämä harraste/autotalli painoluokan korkeat pylväskoneet. Kokemuksesta voin sanoa että pyörivän pylväskoneen kanssa tanssiminen ei ole kovinkaan mukava kokemus kun ankkurit pettävät betonista.

mista

Lainaus käyttäjältä: Korte - 01 maaliskuu 11, 14:02:07
Kannattaa satsata aikaa ja vaivaa koneen proppaamiseen lattiaan ja tarvittaessa tehdä alle isompi levy. Ei oikein tahdo kunnolla pysyä pystyssä nämä harraste/autotalli painoluokan korkeat pylväskoneet. Kokemuksesta voin sanoa että pyörivän pylväskoneen kanssa tanssiminen ei ole kovinkaan mukava kokemus kun ankkurit pettävät betonista.

Täytyy juu katsoa mihin tuon proppaa ja miten, kun on lattialämmitysputket lattiassa niin ei voi hirveästi proppailla. Voipi olla, että teen jonkun betonivalulaatan, jonka päälle tuon saa propata kesemmällä..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Smokie

Paa koriliimalla levy lattiaan kiinni ja jatka siitä.

Tosin harmittaa että huomasin tämän visailun vasta nyt, duunissa on joku IKH remmihelvetti ihanuus, joka on tosi työturvallinen. Jos ja kun pora jumittaa pälkähästä pääsee kätevästi sillä että ottaa istukasta kiinni ja pyöräyttää vähän vastapalloon, sitten jatkaa taas nyhertämistä. Siivat vemputtaa kuin hullun mulkku ja ei mitenkään muutenkaan herätä luottamusta koko masiina. Ainoa tuon hyvä puoli on että se varmaan kelpaa masuuniin sellaisenaan. Mulla ittellä on joku 60-luvun Arboga jossa tietenkin on vaihteisto, tallikäytössä missä tarvii eri nopeuksia ei kukaan täysjärkinen jaksa vaihdella remmejä siivalta toiseen. Samaten pylväsporankoneen _pitää_ olla sellainen että jos terä tarttuu eikä penkki oo kiinni niin käyttäjä kuolee. Muuten ei poraamisesta tahdo tulla oikein mitään.

Noi säteisporat on kans asia erikseen, en oo vielä yhtäkään hyvää nähnyt. Pylväsporakoneen rakenteessa on se etu että runko on luontojaan stydimpi, säteiskoneet tärrää vissiin aina. Jopa tinarunkoiset venäläiset pylväskoneet tekee 40mm reikää kovaan rautaan niin että rouskuu vaan, säteiskoneilla on aina reikä missä sattuu ja terät paskana.

mista


Lainaus käyttäjältä: Smokie - 03 maaliskuu 11, 00:48:22
Paa koriliimalla levy lattiaan kiinni ja jatka siitä.

Tosin harmittaa että huomasin tämän visailun vasta nyt, duunissa on joku IKH remmihelvetti ihanuus, joka on tosi työturvallinen. Jos ja kun pora jumittaa pälkähästä pääsee kätevästi sillä että ottaa istukasta kiinni ja pyöräyttää vähän vastapalloon, sitten jatkaa taas nyhertämistä. Siivat vemputtaa kuin hullun mulkku ja ei mitenkään muutenkaan herätä luottamusta koko masiina. Ainoa tuon hyvä puoli on että se varmaan kelpaa masuuniin sellaisenaan. Mulla ittellä on joku 60-luvun Arboga jossa tietenkin on vaihteisto, tallikäytössä missä tarvii eri nopeuksia ei kukaan täysjärkinen jaksa vaihdella remmejä siivalta toiseen. Samaten pylväsporankoneen _pitää_ olla sellainen että jos terä tarttuu eikä penkki oo kiinni niin käyttäjä kuolee. Muuten ei poraamisesta tahdo tulla oikein mitään.

Noi säteisporat on kans asia erikseen, en oo vielä yhtäkään hyvää nähnyt. Pylväsporakoneen rakenteessa on se etu että runko on luontojaan stydimpi, säteiskoneet tärrää vissiin aina. Jopa tinarunkoiset venäläiset pylväskoneet tekee 40mm reikää kovaan rautaan niin että rouskuu vaan, säteiskoneilla on aina reikä missä sattuu ja terät paskana.

Onneksi tuo optimum on aikalailla fiksumman oloinen kuin ne IKH rimpulat joita katselin.

Ja tuo remmien vaihtaminenkin on hiukan niin ja näin.. Itse poraan yleisimmiten 6-13mm reikiä. Siis yleisimmiten. Joten laittanen nopeuden tuonne 1200-1400 luokkaan ja annnan olla siellä. Syöttö sitten omasta käsivarasta niin,että ei tuhoa teriä. Sitten jos tarvii pienempää tai isompaa niin laitan enemmän tai vähemmän kierroksia. Tämä kuitenkin tapahtuu sen verran harvemmin ja tuossa on niin nopea moottorin kiristys, että ei haittaa ollenkaan.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Spöke

Laita ne kierrokset kuitenkin tuonne ´bout 500-600 kierroksen tuntumaan em. teräkoolle.
Aikoinaan koneistamossa käytettiin poralle laskukaavaa mustaan teräkseen leikkuunesteen kera 8000/poran halkaisja milleissä. Ilman leikkuunestettä 6000/poran halkaisijalla. Tuota kannattaa käyttää, vaikkei nin tieteellinen olekaan ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

mista

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 03 maaliskuu 11, 09:52:51
Laita ne kierrokset kuitenkin tuonne ´bout 500-600 kierroksen tuntumaan em. teräkoolle.
Aikoinaan koneistamossa käytettiin poralle laskukaavaa mustaan teräkseen leikkuunesteen kera 8000/poran halkaisja milleissä. Ilman leikkuunestettä 6000/poran halkaisijalla. Tuota kannattaa käyttää, vaikkei nin tieteellinen olekaan ;D
-Spöke-

Kuulostaa kamalan alhaisilta kierroksilta noille mitoille..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Heh, mun näkemys kysyttäessä olisi, että tuo 1200-1400 on estottomasti liikaa ja 5-600 on turhan vähän ja pyrkisin jonnekki normaalin moottorin tyhjäkäynnin lukuihin 750-900rpm...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mista

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 03 maaliskuu 11, 10:13:02
Heh, mun näkemys kysyttäessä olisi, että tuo 1200-1400 on estottomasti liikaa ja 5-600 on turhan vähän ja pyrkisin jonnekki normaalin moottorin tyhjäkäynnin lukuihin 750-900rpm...

800-1000 on noille mun terävalikoimille siis aika passeli..

Lainaus netin ihmeellisestä maailmasta "Pikateräksisellä (normaali kauppalaatu) leikkuunopeus ei saa "harrastelijalla" ylittää nopeutta 20 m/min. Eli pora 10 mm, (20 m/min)/ (0,01m * 3,14)= 637 r/min. Tästä seuraa että 5 mm terä voi pyöriä kaksinkertaisella nopeudella eli 1275 r/min ja 20 mm terä puolet eli 320 r/min. "
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

nicnac

Joo ei varmasti ollu hullumpi ostos tuollainen isompi malli. Sekin tosiaan on paljon plussaa kun nuossa on kunnon istukka mukana. Kiina istukoilla lähtee järki melko nopeasti ;D

Mista on ihan jäljillä pyörimisnopeuksien kanssa. Itte en mustilla porilla yli 15m leikkuu nopeutta laittaisi. Nuota tin päällystettyjä voi pyöritellä sen 20-25metriäkin. Poraamista helpottaa kun on edes moottoriöljyä vähän laittaa poran jäähdytykseksi. Ihan pensselillä siihen poraan voi laittaa. Jos oikein haluaa hifistellä niin sitten on nuota leikkuu öljyjä esim. rocollilta ja näitä me ollaan sitten lantrattu normi moottoriöljyllä. On vähän tyyristä tavaraa se leikkuu öljy käytettäväksi ihan raakana.

Spöke

^Niin enkös mä tuossa ylempänä kirjoittanut, että mustale 6000/poran halkaisija? Tekee juurikin kymppimillin terälle 600r/min...on se kumma kun ei hyväksi koetut kaavat kelpaa >:(
Sillä, että mä näistä mitään ymmärtäisin...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

mista

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 03 maaliskuu 11, 12:50:16
^Niin enkös mä tuossa ylempänä kirjoittanut, että mustale 6000/poran halkaisija? Tekee juurikin kymppimillin terälle 600r/min...on se kumma kun ei hyväksi koetut kaavat kelpaa >:(
Sillä, että mä näistä mitään ymmärtäisin...
-Spöke-


Niin ja 6mm terälle 1000rpm ;) Se on makuasia sanoisin. En ole koneistaja, mutta metallialan koulutuksen saanut automaatioasentaja, joten sorvin ääressäkin on aikaa vietetty :)

Niin ja kun sun projektias lukee niin uskoisin, että taidat hiukan näistä jotain ymmärtääkin  ;D ;D
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod