Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Enskaketjun kireydestä

Aloittaja Puuseppä, 02 huhtikuu 09, 19:46:35

« edellinen - seuraava »

Puuseppä

Ensinnäkin kiitos todella hyvistä sivuista tekijöilleen!

Tämä on niitä juttuja jonka varmaan teistä jokainen tietää, mutta säälikää amatööriä kysymyksineen;

Eli viime keväänä tuon 2000 vuoden sportsterin ostin. Peli toimi kuin unelma, mutta korvaan pisti välillä vähän turhan kova rusahdus vaihdetta vaihtaessa. Tietysti jonkinlainen ääni vaihtaessa kuuluukin asiaan, mutta tuli vaan mieleen että voiko löysä enskaketju vaikuttaa asiaan? En nyt muista mikä on oikea liikkumavara ketjulle, mutta siitä luukusta sormettamalla ketju tuntui turhan paljon liikkuvan. Ja kun nyt ketjua joka tapauksessa kiristän, niin onko siihen joku tietty metodi?

Kokkonen

Ei ensiöketju tuohon vaihtamisen ääneen vaikuta, ainaskin rusahdus tuntuisi huonosti sellaiseksi sopivan. Jos ketju on löysä, niin pitäähän se ääntä, jos ottaa johonkin kiinni tai pintakaasulla saattaa meno ollo jonkinverran "heijaavaa".

Ennemminkin pitäisi varamaan näin aluksi tarkastaa kytkimen säätö.

Vuoden 2000 ensiöketjun arvoja minulla ei ole, mutta nelivaihteisessa Evosportissa ketjun vapaaliike on kylmänä 3/8 - 1/2 tuumaa ja kuumana 1/4 - 3/8 tuumaa. Tuskin ne uudemmassa mallissa kauas noista heittää.
Ainaskin vanhemmissa malleissa säätö on siellä ensiövedon alla, näkyy kun kurkkaa sinne koneen alle. Nelilovisissa oli puolen tuuman mutteri lukituksena ja keskellä kuusiokololla oleva säätöruuvi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Puuseppä

Ok, eli väärin järkeilin. Täytyy tutustua siis kytkimen säätöihin.
Kiitän vastauksesta!

Hemuli

Tarkista myös öljyn määrä, liika öljy tekee metkoja jekkuja Sportsterin kytkimen toiminnalle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957