Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Hitsattava jäykkäperäsarja kumityyny Sportsteriin?

Aloittaja edamski, 19 helmikuu 11, 19:28:15

« edellinen - seuraava »

edamski

Uusimmassa Kopteri-lehdessä oli "kumityyny-Sportsterista" tehty jäykkäperä. Tämä on käynnyt itselläkin mielessä - bobberin teko - mutta eräs ammattirakentaja kehotti unohtamaan kumityyny-Sportsterin jäykistämisen ja ottamaan pohjaksi mieluummin 03 tai vanhemman.

Ongelma on kuulemma siinä että kumityyny-kone vakiona liikuu takahaarukan/pyörän kanssa yhdessä ja jäykkäperä-versiossa takapää pysyy paikallaan koneen kuitenkin vatkatessa omaa rataansa, tai jotain sellaista, niin ymmärsin.

Kuitenkin markkinoilla on sekä runkoja että hitsattavia jäykkäperä-sarjoja 04-> Sportsteriin. Esim. Ledsledillä ja KansasKustomilla. Eli homma toimii kuitenkin?

Eihän tuo kumiripusteisen koneen takakiinnike kyllä silmiä hivele, siinä olisi tietysti haaste saada se kohta siistiksi. Kopteri-lehden kuvissakaan ei oikein näkynyt miten ko. toteutus oli tehty. Kuvissa sattui myös silmään että voiko kumityynykone tosiaan olla ilman sitä koneen etupäässä ja etupytyn yläosassa olevaa kiinnikkettä/tankoa? Eikös niiden tarkoitus ole pitää kone linjassa kun se hytkyy niiden kumien varassa?

Kummasta tulisi parempi mopo, kumityyny-koneisesta vai 03 tai vanhemmasta?

Terv. nimimerkki tärinöitä vierastava…  ;)

Hemuli

Vaikea sanoa kummasta tulisi parempi, tiedän että kumpiakin on tehty paljon. Ei se vanhempikaan Sportsteri ainakaan meikäläisen mielestä juurikaan tärise mutta onhan kumipyörä aina mukavamapi.

Joku vuosi sitten tein kaverille jäykän chopperin Electra Glidesta ja hän valitteli että liikkeelle lähdettäessä vähän pomppii kun ketjulinja elää koneen täristessä mutta taka-akseli on kiinteästi rungossa.

Toisaalta uuden Sportsterin kumiripustushässäkkä on aika lailla erilainen kuin noissa vanhoissa matkalehmissä, samoin kuin että lyhytiskuisempi kone täristää huomattavasti vähemmän. Voisin jopa olettaa että sportissa toi kumiripuste+jäykkäperä ei ole läheskään niin huono yhdistelmä kuin bigtwinissä.

Voin kysäistä kavereilta ketkä noita kumipäitä on tehneet, ovatko he huomanneet mitään ongelmia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

edamski

Kiitos vastauksesta & näkemyksistäsi  :)
Jään kuulolle…

valkama

Itsellä kanssa teossa -88 sporterista jäykkä + 300 rengas taakse. Voin laittaa vähän kokemuksia jahka tuo lumi tuosta sulaa että pääsee testaan..

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: edamski - 19 helmikuu 11, 19:28:15
Uusimmassa Kopteri-lehdessä oli "kumityyny-Sportsterista" tehty jäykkäperä...

Nythän mä vasta hokasin mistä pyörästä puhutaan, sehän oli se Samin tekemä punainen tsopperi. Herrahan kirjoittelee satunnaisesti täälläkin, jospa hän tämän näkee niin varmasti kommentoi pyörän ajettavuutta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

edamski

#5
Lainaus käyttäjältä: valkama - 21 helmikuu 11, 15:47:52
Itsellä kanssa teossa -88 sporterista jäykkä + 300 rengas taakse. Voin laittaa vähän kokemuksia jahka tuo lumi tuosta sulaa että pääsee testaan..
Joo, laita vaan, vaikka tässä lähinnä kiinnostaa kokemukset kumityyny-Sportsterin muuttamisesta jäykäksi, että kuinka tuo onnistuu ja tuleeko toimiva jne…

Mutta eihän sitä tiedä jos vaikka tulisi tehtyä 2003 tai vanhemmasta, varmaan pääsisi helpommalla ja halvemmalla. Lähinnä keräilen tässä tietoa, ei ole tämän talven homma kuitenkaan, jos vielä seuraavankaan  ::)

P.S.
Kiinnitin vielä huomiota Kopteri-lehden ko. kuvissa että moottorissa oli yläkiinnike, tätähän ei normi kumityynykoneessa ole. Eli herää epäilys että olisikohan kone kuitenkin jäykästi kiinni runkossa? Eli kumiholkkien tilalla olisi rautaholkit?    :o 8)

Hemuli

Jenkkipalstoilta löytyi tällaista paatosta:

LainaaBecause the original swing-arm on the rubber mounts, was mounted to the rear engine isolator, the oscillations of the entire drive train were being equally absorbed. But when you weld a hard-tail on a rubber mount frame with a solid axle, the rear half of the bike is no longer compliant with the oscillations of the engine, and the freely moving engine, now attached to an immovable point, is causing broken belts, chain snatch, and severe vibrations, and potentially leads to fatigue cracked frame components.

If you want to hard tail a Sportster, find a pre-2004 to leave the rubber mounts alone. Hard tailing anything later than 03, is proving to be fought with re-engineering challenges which were predicted based on the obvious drive train decoupling problem. The only cure for the problems manifest on a hard-tailed rubber mount, is to solid mount the engine. But this supposedly leads to a whole other set of problems, those being that when the bikes were rubber mounted, many other components on the bikes, from fuel tanks, to pegs mounts, are no longer designed to endure the vibration levels inherit in the pre-04 models. In summery, post 03 Sporties were engineered to have their many components survive the vibration, while the rubber-mount bikes were re-engineered with because less robust components were acceptable to the design.

Suuri osa tuosta nyt voidaan pistää ylivarovaisuuden piikkiin mutta tottahan se on, että helpoimmalla pääsee kun kiinnittää koneen suoraan runkoon. Ne ketkä ameriikassa noilla ovat ajaneet sanovat että ketju kyllä elää huomattavasti enemmän ja moottorijarrutuksessa saattaa tuntua sen takia värinää. Moni laittaa jousikuormitetun ketjunkiristäjän ketjulinjan alapuolelle jotta vitjoja ei tarvitse vetää niin kireälle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

edamski

Joo… niinkuin pelkäsinkin, niin alkaa tuntumaan siltä että jos tuohon hommaan lähden niin täytyy ottaa aihoksi 2003 tai vanhempi. Niitä löytyy hyvin ja saa jo aika sopivalla rahallakin. Kiitoksia Hemuli mielipiteistä & selvitystyöstä  :)

Make

Ja sen hitsattavan irtoperän hinnalla saa valukappaleet, putkentaivutusvehkeet, ja putkea ihan taivutuksen harjoitteluun asti.

Ja tän foorumin projektialbumeista saa vähän suuntaa, että miten sen teet.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

edamski

Lainaus käyttäjältä: MakeH - 22 helmikuu 11, 14:46:30
Ja sen hitsattavan irtoperän hinnalla saa valukappaleet, putkentaivutusvehkeet, ja putkea ihan taivutuksen harjoitteluun asti.

Ja tän foorumin projektialbumeista saa vähän suuntaa, että miten sen teet.
Joo, ei se osaamisesta oo kiinni vaan ajasta ja viitseliäisyydestä, 80-luvulla taivuttelin ja hitsasin putkia ihan ammatikseni. Enkä toisaalta viitsi ostaa kaikenmaailman vehkeitä autotalliin pyörimään sen takia että "joskus ja jouluna" niitä tarvitsen.

Ehkä em. pointit huomioon ottaen paras ratkaisu mulle on teettää asiansa osaavalla, lähiseudulta löytyvällä "runkosepällä" jäykkäperä rullausvaiheeseen ja tehdä itse loput. Tai no, ehkä maalaria tarvii vaivata vaikka mulla maalausvehkeet löytyykin, mutta en viitsi tallia sotkea…  ;)

Make

Lainaus käyttäjältä: edamski - 22 helmikuu 11, 15:58:43
Joo, ei se osaamisesta oo kiinni vaan ajasta ja viitseliäisyydestä, 80-luvulla taivuttelin ja hitsasin putkia ihan ammatikseni. Enkä toisaalta viitsi ostaa kaikenmaailman vehkeitä autotalliin pyörimään sen takia että "joskus ja jouluna" niitä tarvitsen.

Ehkä em. pointit huomioon ottaen paras ratkaisu mulle on teettää asiansa osaavalla, lähiseudulta löytyvällä "runkosepällä" jäykkäperä rullausvaiheeseen ja tehdä itse loput. Tai no, ehkä maalaria tarvii vaivata vaikka mulla maalausvehkeet löytyykin, mutta en viitsi tallia sotkea?  ;)

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1066.0

Luepas tuo ennenkuin aikaa ja viitseliäisyyttä alat säästämään?  ;D Noi kaikki valmiit mihin oon törmänny, jatkaa tota takaswingia ainakin 2", että jo se ei käy niin ehkä tuo runkoseppä on paras vaihtoehto.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

valkama

Lainaus käyttäjältä: edamski - 22 helmikuu 11, 15:58:43
Lainaus käyttäjältä: MakeH - 22 helmikuu 11, 14:46:30
Ja sen hitsattavan irtoperän hinnalla saa valukappaleet, putkentaivutusvehkeet, ja putkea ihan taivutuksen harjoitteluun asti.

Ja tän foorumin projektialbumeista saa vähän suuntaa, että miten sen teet.
Joo, ei se osaamisesta oo kiinni vaan ajasta ja viitseliäisyydestä, 80-luvulla taivuttelin ja hitsasin putkia ihan ammatikseni. Enkä toisaalta viitsi ostaa kaikenmaailman vehkeitä autotalliin pyörimään sen takia että "joskus ja jouluna" niitä tarvitsen.

Ehkä em. pointit huomioon ottaen paras ratkaisu mulle on teettää asiansa osaavalla, lähiseudulta löytyvällä "runkosepällä" jäykkäperä rullausvaiheeseen ja tehdä itse loput. Tai no, ehkä maalaria tarvii vaivata vaikka mulla maalausvehkeet löytyykin, mutta en viitsi tallia sotkea…  ;)

Meinaako 'runkosepällä' Kalkussa tallia pitävään rakentajaan :)?
Mutta tervetuloa kesällä vetään tuolla mun jäykällä tyypit kun näytät olevan samoilta seuduilta, niin tiet paljon se täristää :)

edamski

#12
Lainaus käyttäjältä: MakeH - 22 helmikuu 11, 17:01:38
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1066.0
Luepas tuo ennenkuin aikaa ja viitseliäisyyttä alat säästämään?  ;D Noi kaikki valmiit mihin oon törmänny, jatkaa tota takaswingia ainakin 2", että jo se ei käy niin ehkä tuo runkoseppä on paras vaihtoehto.

Tuota, olen vielä noviisi mutta jos haluaa akun takalokarin eteen niin kai pikku takapään jatkaminen onkin tarpeen? Ja eikös pidempi akseliväli vaan tee hyvää ajettavuuteen? Mutta onhan sille akulle muitakin paikkoja. Semmoinen visio on kuitenkin kypsynyt mielessä että piuhat yms. roinat pitäisi saada mahdollisiman paljon piiloon jotta pyörästä tulisi mahdollisimman puhdaslinjainen. Jossain näin sellaisen ratkaisun että öljysäiliössä oli "valetta" sen verran että avattavassa olevassa toisessa päässä oli tilaa sähköille.

edamski

Lainaus käyttäjältä: valkama - 22 helmikuu 11, 17:14:41
Lainaus käyttäjältä: edamski - 22 helmikuu 11, 15:58:43
Ehkä em. pointit huomioon ottaen paras ratkaisu mulle on teettää asiansa osaavalla, lähiseudulta löytyvällä "runkosepällä" jäykkäperä rullausvaiheeseen ja tehdä itse loput. Tai no, ehkä maalaria tarvii vaivata vaikka mulla maalausvehkeet löytyykin, mutta en viitsi tallia sotkea…  ;)

Meinaako 'runkosepällä' Kalkussa tallia pitävään rakentajaan :)?
Mutta tervetuloa kesällä vetään tuolla mun jäykällä tyypit kun näytät olevan samoilta seuduilta, niin tiet paljon se täristää :)

Onhan noita, Lempäälän kuljussakin yxi nimekäs… no, se on sen ajan murhe kun tulee ajankohtaiseksi. Nyt on kiva vaan suunnitella mielessään kaikenlaista. Juu ja kiitos, mielellään koitan jäykkäperästä täristintä  ;D 8)
Palataan kesemmällä asiaan…

Make

Lainaus käyttäjältä: edamski - 22 helmikuu 11, 17:16:11


Tuota, olen vielä noviisi mutta jos haluaa akun takalokarin eteen niin kai pikku takapään jatkaminen onkin tarpeen? Ja eikös pidempi akseliväli vaan tee hyvää ajettavuuteen? Mutta onhan sille akulle muitakin paikkoja. Semmoinen visio on kuitenkin kypsynyt mielessä että piuhat yms. roinat pitäisi saada mahdollisiman paljon piiloon jotta pyörästä tulisi mahdollisimman puhdaslinjainen. Jossain näin sellaisen ratkaisun että öljysäiliössä oli "valetta" sen verran että avattavassa olevassa toisessa päässä oli tilaa sähköille.

Jos on visioita ni pidä niistä kiinni. Näkyvien osien sijoittelu on aina makuasia. Kinastellaan niistä sitten jossain toisessa ketjussa.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave