Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1975 Rautis "Jungle Green”, Shovel "Eyes on the Road" ja XLX Scrambleri

Aloittaja mista, 19 helmikuu 11, 13:47:05

« edellinen - seuraava »

mista

Laturin testaus jatkuu. Eli tein Kokkosen ohjeiden mukaisesti:

LainaaDC laturin testauksesta.
Ota johdot irti A- ja F-navoista. Mittari DC-jännitteelle 10V skaala, + mittajohto A-napaan ja - mittajohto pyörän runkoon, eli johonkin maapisteeseen. Kone tulille, 2000 r/min ja mittarin tulisi näyttää 2 - 2,5 VDC. Jos ei, polarisoi generaattori. (Jarpin laittama ohje tässä samassa Sähköt aiheissa).
Jatkuu...mittari 50VDC alueelle, mittauspiste on sama. Kone edelleen käynnissä 2000 r/min, maadoita F-napa HETKELLISESTI, eli max muutama sekunti. Mittarin tulisi näyttää 25 - 30 VDC. Jos tämäkin ok, laturi on kunnossa.


Tein tuon mittauksen ja kierroksilla tuo nosti juuri ja juuri 2V tietämille.

Lainaa

Jatkomittauksia varten pitää hiilet ottaa irti tai eristää roottorista. Vastusmittaus molemmista navoista laturin runkoa vasten.  Mittarin tulisi näyttää äärentöntä, eli ei saa olla yhteyttä runkoon. Jos on, kenttäkäämit menee vaihtoon.

A- ja F-napojen välillä pitäisi olla 5 -6,5 Ohmia vastusta. Jos ei ole mitään, kenttäkäämi on poikki.


Tein tuon ja navoista ei yhteyttä runkoon ja napojen välissä 5,7ohm tjms.. Eli pitäisi olla ok.

Lainaa
Roottorin testin voi suorittaa, kun se on irti laturista. Kontaktipintojen segmenteistä ei saa olla yhteyttä roottorin runkoon. Jos on niin käämi maissa ja roottori vaihtoon.
Kontaktipintojen jokaisen segmentien välillä tulisi olla nolla ohmia vastusmittauksella. Jos ei, niin roottorin käämi on poikki ja taas tulee romukoppaan tavaraa.

En tiedä tarkalleen mitkä on kitkapintojen segmentit, mutta mittasin varmuuden vuoksi kaikenlaista. Eli nuo isot lätkät roottorin keskivaiheilla piippasivat kaikki toisiinsa ja osa tuohon roottorin akseliinkin. Nuo pienet lätkät tuolla hiilipäässä ei piipannu ykskään maihin, mutta kaikki toisiinsa..



Tallilta löytyi muutama muukin laturi muttei yksikään samanlainen kuin tuo mun ylin..



Osaakos raati sanoa mun mittaustuloksista juuta tai jaata? Apu olis kovasti tarpeen kun ei mitään hajua näiden sielun elämästä.

Kun ennen käynnistystä mittaa jännitteen niin se on 12,17V ja kun starttaa niin tippuu 8V tietämille. Akku on uusi Eurogloben 14Ah..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Rautahauli

^ Ja kaksi alempaa onkin startteja. Hitachi keskellä ja Prestolite alla.
FXEF-81

Mopopoika

#257
Tosta roottorin mittauksesta.

kitkapintojen segmentit on just ne pienet lätkät tuolla hiilipäässä eli mittaa vastus (ohm tai sellainen venkura kuva) mittarilla niin aina vierekkäiset pitäisi näyttää samaa lukemaa. Mut kun sulla ne kaikki piippaa eikä piippaa runkoon niin silloin se on todennäköisesti ok.
Noi isot on roottorin runkoa.

Vähän lisäystä:
kun katsoo noita sun miitaustuloksia niin vaikuttais että sun laturi on sähköisesti ehjä. Onko puslissa paljon klappia? Onko hiilet kunnossa?
Onko tossa mallissa kolmannella hiilellä latauksen säätö? vai onko siinä erillinen säädinyksikkö?

Mun ehdotus olisi tälläinen:
Putsaa roottorin segmenttien kitkapinnat CRC:n ja rätin kanssa ja kokoa laturi takaisin. Puhdista kaikki liitokset ja kokeile sitä lautausta uudestaan.

Lyytinen

Jäi kyllä vähän epäselväksi, että kokeilitko nyt myös tuon F-navan maadoittamista hetkellisesti?

mista

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 06 heinäkuu 11, 22:39:24
^ Ja kaksi alempaa onkin startteja. Hitachi keskellä ja Prestolite alla.

Hahaha.. perkele mikä idiootti olen. Ajatuskatkos kun tekee pitkiä päiviä. Niin tietysti onkin ja toinen vieläpä sopii tähän rautikseen kun hiukan purkaa.. koitinkin tuota joskus.. tttu taitaa olla aika jäädä lomille kun ei ole päivääkään ollut varmaan vuoteen..

Lainaus käyttäjältä: Mopopoika - 06 heinäkuu 11, 22:50:04
Tosta roottorin mittauksesta.

kitkapintojen segmentit on just ne pienet lätkät tuolla hiilipäässä eli mittaa vastus (ohm tai sellainen venkura kuva) mittarilla niin aina vierekkäiset pitäisi näyttää samaa lukemaa. Mut kun sulla ne kaikki piippaa eikä piippaa runkoon niin silloin se on todennäköisesti ok.
Noi isot on roottorin runkoa.

Vähän lisäystä:
kun katsoo noita sun miitaustuloksia niin vaikuttais että sun laturi on sähköisesti ehjä. Onko puslissa paljon klappia? Onko hiilet kunnossa?
Onko tossa mallissa kolmannella hiilellä latauksen säätö? vai onko siinä erillinen säädinyksikkö?

Mun ehdotus olisi tälläinen:
Putsaa roottorin segmenttien kitkapinnat CRC:n ja rätin kanssa ja kokoa laturi takaisin. Puhdista kaikki liitokset ja kokeile sitä lautausta uudestaan.

Tarkistan vielä vastusmittauksella nuo segmentit siis, mutta muuten tuntuu olevan ok. Hiilet oli hemmetin hyvät ja varaakin on vielä. Puslilsta en tie mutta laakeri on priima.. Tuossa on siis sisällä kaksi hiiltä ja ulkoinen tuo elektroninen säädin jos sitä tarkoitat.. Oliskohan siinä sitten vikaa..

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 06 heinäkuu 11, 23:06:47
Jäi kyllä vähän epäselväksi, että kokeilitko nyt myös tuon F-navan maadoittamista hetkellisesti?

Tuota en kyllä koittanu.. A napaan syötin virtaa herättääkseni sen eloon ja pyrkii tuo ainakin pyörähtämään. Mitäs tuo F maihin lyöminen tekee.. Täytynee koittaa..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Jos tasavirtalaturi pyrkii polarisoidessa toimimaan sähkömoottorina niin ehjähän se on.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jesse

vaikuttais kyllä säädin vialta...

onko moottorin ja rungon välinen maadoitus kunnossa?
eli jos runkoa on maalailtu niin pitäisi kiinnityspisteiden välistä maalipinta hioa metallille ja vaikka vaseliiniä väliin...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Lyytinen

Kun sen F-navan vetää maihin, ankkurin (A eli armature) kehittämä jännite lisää kenttäkäämin (F eli field) magnetisointia jonka takia taas ankkuri kehittää isomman jännitteen jne aina tiettyyn pisteeseen asti eli tuo 20 - 30 volttia. Se on normisti tarkotus kehittää se about 14 volttia elikkä sen takia vaan vähän aikaa vetää suoriin maihin ettei se kenttäkäämi kiehu. Ja sitä kenttäkäämin virtaa se lataussäädin just säännöstelee.

Koko homma lähtee tyhjästä liikkeelle siksi, koska niihin kenttäkäämin ns. napakenkiin jää jäännösmagnetismia (tyyliin magneetilla hivelty ruuvimeisseli kerää ruuvit). Joskus ajan kanssa tai kun kytkennät tyrii se lähtee veks ja sen takia pitää laturi polarisoida. Tuo 2 volttia ilman F:n maadoittamista antaisi olettaa, että se puoli on nyt kunnossa. Todennäköisesti myös tuon F-navan testauskin osoittaa, että homma OK ja vika säätimessä tai piuhoissa.

Tuosta ma^kon moottorointijutusta, se on vähän eri asia että nytkähtää polarisoidessa kuin että pyörii. Ekassahan se ankkuri vaan asettuu siihen tilaan, että ilmaväli on minimissään. En ole ihan varma, mutta minusta ankkuri voi olla silleesti paskana, että kyllä se tuolleesti nytkähtää mutta ei siitä silti sähköntuottoon ole. Kun taas jotta se oikein pyörisi niin siinä pitäisi ne piuhat laitella, en nyt saa päähäni varmaksi mitenkä se meni, mutta voisi olla, että F maihin ja sitten A:han plussa niin pitäs pyöriä sähkömoottorina.

mista

#263
Lainaus käyttäjältä: jesse - 07 heinäkuu 11, 00:28:58
vaikuttais kyllä säädin vialta...

onko moottorin ja rungon välinen maadoitus kunnossa?
eli jos runkoa on maalailtu niin pitäisi kiinnityspisteiden välistä maalipinta hioa metallille ja vaikka vaseliiniä väliin...

Enpä tarkalleen osaa sanoa muuten tuosta moottorin maadoituksesta runkoon. Mulla on moottorista iso maakaapeli suoraan akun miinukseen.. Ja akkua ei ole maadoitettu runkoon.. Eikös tuo moottori ole tuolloin maadoitettu oikein?

Testasin vielä tuon toisen ohjeen mukaisesti laturin pyörittämistä akkuporakoneella. Eli F laturin runkoon ja yleismittarin plus A napaan ja miinus F napaan.. Akkukone väittää antavansa 1250rpm ja varovasti lähdin liikkeelle niin kun kone antoi kaikkensa niin mittari näytti 7volttia..

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 06 heinäkuu 11, 23:06:47
Jäi kyllä vähän epäselväksi, että kokeilitko nyt myös tuon F-navan maadoittamista hetkellisesti?

Eihän tuota tarvitse tehdä jos laturi on pyörässä kiinni.. Silloinhan riittää A napaan pieni raapaisu akun plussalta.. eikös?

LainaaMekaaninen jännitteensäädin:
Ohjekirjan mukaan homma tapahtuu siten, että jännitteensäätimen BAT ja GEN liittimien välissä käytetään nopeasti sähköjohdon pätkää (pikku kipinä on ok).

Tuli vielä mieleen, että kun kyseessä on 75 kone niin oliskohan tässä kuitenkin tuo mekaaninen säädin. Koitin herätellä elektronisen ohjeilla tuota, joten täytynee koittaa tuota toistakin keinoa..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 07 heinäkuu 11, 00:31:04
Tuosta ma^kon moottorointijutusta, se on vähän eri asia että nytkähtää polarisoidessa kuin että pyörii. Ekassahan se ankkuri vaan asettuu siihen tilaan, että ilmaväli on minimissään. En ole ihan varma, mutta minusta ankkuri voi olla silleesti paskana, että kyllä se tuolleesti nytkähtää mutta ei siitä silti sähköntuottoon ole. Kun taas jotta se oikein pyörisi niin siinä pitäisi ne piuhat laitella, en nyt saa päähäni varmaksi mitenkä se meni, mutta voisi olla, että F maihin ja sitten A:han plussa niin pitäs pyöriä sähkömoottorina.

Sitten sitä kutsuttaisiinkin "dynastartiksi" ku olis vaihtokytkentä moottoriksi, yleinen vanhemmissa venekoneissa mokoma keksintö, eli yhdistetty laturi/startti. En mä ainakaan(vielä) ole tavannut tasavirtalaturia joka polarisoidessa nytkähtää ja joka ei olisi laturin puolelta eheä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 07 heinäkuu 11, 11:34:58
Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 07 heinäkuu 11, 00:31:04
Tuosta ma^kon moottorointijutusta, se on vähän eri asia että nytkähtää polarisoidessa kuin että pyörii. Ekassahan se ankkuri vaan asettuu siihen tilaan, että ilmaväli on minimissään. En ole ihan varma, mutta minusta ankkuri voi olla silleesti paskana, että kyllä se tuolleesti nytkähtää mutta ei siitä silti sähköntuottoon ole. Kun taas jotta se oikein pyörisi niin siinä pitäisi ne piuhat laitella, en nyt saa päähäni varmaksi mitenkä se meni, mutta voisi olla, että F maihin ja sitten A:han plussa niin pitäs pyöriä sähkömoottorina.

Sitten sitä kutsuttaisiinkin "dynastartiksi" ku olis vaihtokytkentä moottoriksi, yleinen vanhemmissa venekoneissa mokoma keksintö, eli yhdistetty laturi/startti. En mä ainakaan(vielä) ole tavannut tasavirtalaturia joka polarisoidessa nytkähtää ja joka ei olisi laturin puolelta eheä.

Kokemuksesta tiedän että kärähtäneelläkin ankkurilla varustettu laturi kyllä yleensä pyörii kun F-navan maadoittaa samaan pisteeseen laturin rungon ja akun/starttilaturin miinusnavan kanssa ja A-napaan laitetaan riittävästi plussavirtaa. Pyöriminen on vaan nihkeämpää ja raskaampaa kuin ehjällä ankkurilla. Ja nyt puhutaan silleen kärähtäneestä ankkurista ettei se vuoda maihin mutta käämisilmukoissa eristelakat ei toimi. Noin ne yleensä kärähtää.
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: mista - 07 heinäkuu 11, 10:42:23
Testasin vielä tuon toisen ohjeen mukaisesti laturin pyörittämistä akkuporakoneella. Eli F laturin runkoon ja yleismittarin plus A napaan ja miinus F napaan.. Akkukone väittää antavansa 1250rpm ja varovasti lähdin liikkeelle niin kun kone antoi kaikkensa niin mittari näytti 7volttia..

Tuon perusteella veikkaisin että laturi on ehjä. Korkeammilla kierroksilla olisi varmasti tullut enemmän voltteja. Laturin sähköntuoton huomaa myös siitä, että jos maadoittaa F-navan vasta kesken pyörittämisen, niin pyörittäminen muuttuu selkeästi raskaammaksi.

Ostat siihen uuden hinnat alkaen elektronisen jännitteensäätäjän ja ajelet sitten onnellisena huoletta auringonlaskuun... kunnes tasasähkön jumalat joku päivä päättävät että ei enää.  ;D
A.K.A. Rambe

mista

Tilasin uuden säätimen ja samalla muutaman muunkin pikkusoan Bike Fellowsilta, joten maanantaina pääsee asentelemaan uutta osaa. Ei se niin kallis ole etteikö kannattaisi ainakin koittaa.. Kun kerran laturi vaikuttaisi olevan hengissä..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

flhx

Lainaus käyttäjältä: mista - 07 heinäkuu 11, 10:42:23
Tuli vielä mieleen, että kun kyseessä on 75 kone niin oliskohan tässä kuitenkin tuo mekaaninen säädin. Koitin herätellä elektronisen ohjeilla tuota, joten täytynee koittaa tuota toistakin keinoa..

Tuota noin, mitäs eroa on laturin polarisoinnissa elektronisen ja mekaanisen säätäjän kanssa? Ite kun olen ollut vahvassa käsityksessä siitä että säätimellä ei mitään tekemistä asian kanssa, akun + napa ja laturin A liitin hetkeksi yhteen, räps ja valmis,seuraavaks rikkomaan jotain muuta osaa pyörästä kun laturi nyt pelaa. Ei oikein mee jakeluun miks pitäsi hoitaa erilailla eri säätimien kanssa?

Toisaalta,ymmärrän sähköstä just sen verran että ns."paimenpoikaan" tai muuhun vastaavaan sähköaitaan ei kannata kusta. No ei sillä että ois omaa kokemusta muuten mutta kun oli 10v kakarana katellu naapurin pojan makailevan nurmikolla kädet munissa tuskissaan voivottelemassa ni hitaammallekin selvis että kyseistä operaatiota ei kannata ite yrittää. Vaikka masokismiahan tää näiden saatanan sontaläjien kanssa puuhastelukin melko usein muistuttaa.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 07 heinäkuu 11, 12:57:04
Kokemuksesta tiedän että kärähtäneelläkin ankkurilla varustettu laturi kyllä yleensä pyörii kun F-navan maadoittaa samaan pisteeseen laturin rungon ja akun/starttilaturin miinusnavan kanssa ja A-napaan laitetaan riittävästi plussavirtaa. Pyöriminen on vaan nihkeämpää ja raskaampaa kuin ehjällä ankkurilla. Ja nyt puhutaan silleen kärähtäneestä ankkurista ettei se vuoda maihin mutta käämisilmukoissa eristelakat ei toimi. Noin ne yleensä kärähtää.

Nytkähtääkö mokoma normaalisti polarisoidessa?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.