Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1975 Rautis "Jungle Green”, Shovel "Eyes on the Road" ja XLX Scrambleri

Aloittaja mista, 19 helmikuu 11, 13:47:05

« edellinen - seuraava »

mista

Kahva on jo irti, mutta tuo ei siltikään yllä tuonne. Tarvis jotenkin saada vaijeriin löysää lisää tai kytkintä auki. Vaijerissa on nyt tarpeeksi pituutta jos se olisi paikallaan, mutta ennenkuin se on paikallaan se kuori täytyy saada hiukan matkaa vielä pidemmälle hetkellisesti.. Pienestä se on kiinni, joten täytyy vaan käyttää voimakeinoja..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hemuli

Kyllä vaijeri pitää saada paikalleen ilman että kytkintä joutuu painamaan. Onhan kytkinmekanismi oikein kasattu?

Jos mikään muu ei auta niin lyhennä vaijerin kuorta. Ainakin omassa Barnettin tekemässä kytkinvaijerissa alapään suojana oleva holkki oli vain kierretty kuoren päälle. Se pois ja varovasti rälläkällä tai rautasahalla kuorta lyhyemmäksi vaijeria vaurioittamatta ja holkki takaisin päälle. Mutta vaikea uskoa että se tuota vaatisi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 16 maaliskuu 11, 08:47:58
Kyllä vaijeri pitää saada paikalleen ilman että kytkintä joutuu painamaan. Onhan kytkinmekanismi oikein kasattu?

Jos mikään muu ei auta niin lyhennä vaijerin kuorta. Ainakin omassa Barnettin tekemässä kytkinvaijerissa alapään suojana oleva holkki oli vain kierretty kuoren päälle. Se pois ja varovasti rälläkällä tai rautasahalla kuorta lyhyemmäksi vaijeria vaurioittamatta ja holkki takaisin päälle. Mutta vaikea uskoa että se tuota vaatisi.

Kytkimeen en ole koskenut, mutta käsihallintaleitteet on dynasta.. voiko olla erikokoinen tuo kahvan runko ja siksi ei yllä.. Toimi tuo ainakin orkkis kahvalla kun pyörällä testilenkin joskus heitin..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Titus

Mulla oli samanlainen piukka Barnetin vaijeri . Meni just paikalle kun otti kahvasta tapin irti. Oli kyllä tosi piukka edelleen eikä paljoakaan venynyt kesän aikana. Pyörä tosin FLH uusilla kytkinrojuilla.

Hemuli

Olisit heti sanonut... Taitaa se ero olla juuri eri mallin kahvassa, noi uudemmat on aika paljon järeämpiä kuin rautiksen alkuperäiset.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

Tänään hitsailin lokarinkiinnikkeet ja akkutelineen kannakkeet kiinni ja laittelin sähköjä hiukan uudestaan..

Tälläiset heittelin äkkiä päästäni. Toivottavasti ei ole aivan samanlaiset kuin jollain ja olen alitajuisesti kopioinut nuo.





Samalla heräsi kysymys.. Eli startin rele. Kuinkas paksut piuhat kuuluu mennä akulta releella ja releeltä solenoidille.. Solenoidillehan menee akultakin  suoraan piuha, mutta lähinnä kiinnostaa siis akulta releelle ja releeltä solenoidille menevät piuhat ja niiden paksuus.

Ja vielä tuo starttinapilta tuleva heräte.. Mihin napaan se menee. Tuossa kaaviossa on vain 1,2 ja 3 navat, mutta releessä on kaksi isoa pulttia (akulta ja solenoidilta(Näiden sijainnilla "kumpi on kumpi" ei liene väliä..) ja kaksi pientä pulttia.. i ja s... Kumpi noista on tuo kaavion tarkoittama 3.. En ole näiden sisuksiin koskaan perehtynyt ja pyörässä ei ollut tälläistä relettä ollenkaan kun sen ostin vaan piuhat meni suoraan solenoidille..



1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Mittaa yleismittarin ohmialeella onko jompikumpi pikkunapa suoras yhteydes releen runkoon, jos on, niin se maihin ja toiseen heräte, jos kummatkin eristyksessä niin toiseen maa ja toiseen heräte.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Kuinkas paksua tavaraa noi kiinnikkeet on? Kuvan perusteella näyttää aika ohuilta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

#68
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 31 maaliskuu 11, 22:13:20
Mittaa yleismittarin ohmialeella onko jompikumpi pikkunapa suoras yhteydes releen runkoon, jos on, niin se maihin ja toiseen heräte, jos kummatkin eristyksessä niin toiseen maa ja toiseen heräte.

Kiitos vinkistä. Täytyy koittaa.

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 31 maaliskuu 11, 22:26:17
Kuinkas paksua tavaraa noi kiinnikkeet on? Kuvan perusteella näyttää aika ohuilta.

Toi on jotain 4 tai 5mm latikkaa.. Jotkut varmaan kutsuu pelliksi noitakin paksuuksi vielä.

Osaiskos joku kertoa noista johdon paksuuksista vielä jotain.. Kun nuo pultit on kamalan isot, mutta jää jotenkin epäselväksi tuon releen toiminta tuossa, kun se solenoidihan toimii tavallaan itsekin "releenä".. eikös.. Releessä on kauhan isot navat ja solenoidissa mihin tuo vihreä johto menee on taas joku M4 pultti.. Releessä varmaan M10 (Löytyikin kuva netin syöverereistä jonkun toteutuksesta ja ihan tavallista pikkujohtoa siellä menee.. http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?threadid=465088)

Vai jätänkö suosiolla koko releen pois ja teen kuten tässä eli napilta suora ohjaus solenoidille tai miksikä sitä kutsutaankin..



Selvisi sekin, että tuo rele on jokin ford vehkeissä käyttty ja terminaali "i" on ignition, joka menee jossain autoissa puolalle.. emt.

"according to the round style relay schematic: i am supposed to run the positive battery cable to the "b" terminal, the starter motor cable to the "m" terminal, the ignition switch lead to "s" terminal, the coil lead to "i" terminal (if applicable), then it states if original switch has only 3 terminals-B, M, & S, do not use "I" terminal.
"

Ja täällä taas I on starttinapille..
"B post which is a big post is #1 on old relay and should have 2 tan wires on it. 1 from the battery and 1 to the run switch (they use the post as a "T splice" point)

M post which is a big post is #2 on old relay and should have 1 green wire to the starter solenoid.

I post which is a small post is #3 on old relay and should have 1 black wire from the start switch.

S post gets the black wire to the trans stud for ground."

Tässä lienee oikea tapa tuon mustangin startti rele/solenoidin kytkemiseen.. (alempana)
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Pitäs testata paljonko tuo HD:n startti ottaa solenoidille herätevirtaa eli paljonko solenoidin liike tarvitsee sähköä. Mä uskon melko vakaasti että tuo rele on turhake solenoidillisen startin kanssa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mista

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 01 huhtikuu 11, 10:54:52
Pitäs testata paljonko tuo HD:n startti ottaa solenoidille herätevirtaa eli paljonko solenoidin liike tarvitsee sähköä. Mä uskon melko vakaasti että tuo rele on turhake solenoidillisen startin kanssa.

Eikös tuo hiukan ole peruja solenoidittomista vehkeistä. Tuohan on kuitenkin rele/solenoidin tuo paketti joka mulla on .. Samassa. Eli on sitten tavallaan solenoidi, joka käyttää solenoidia :)
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: mista - 01 huhtikuu 11, 11:19:33
Eli on sitten tavallaan solenoidi, joka käyttää solenoidia :)

Juurikin näin tuossa on. Tuoksi herätevirtareleeksi riittää varmasti huomattavasti sirompikin rele, pitäis vaan oikeasti kokeilla paljonko tuo HD:n solenoidi ottaa herätevirtaa, eli tarvitseeko starttinappi suojakseen releen(en usko että tarvitsee, mut varma ei voi olla jollei testaa paljonko se solenoidi haluaa sähköä).
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

F 48

Mulla teki kiusaa -84 rautiaisessa starttinappi ja rele. Ajokausi oli parhaimmillaan ja en jaksanut alkaa omilla taidoillani vikaa etsimään kun ei kerran helposti löytynyt. Ohitin releen ja napin tekemällä uuden napin, johon tulee virta pääsulakkeelta ja jatkaa napilta solenoidille. Hyvin toimi viime kesän ja toivottavasti myös tulevat kesät.

mista

Lainaus käyttäjältä: F 48 - 01 huhtikuu 11, 15:59:38
Mulla teki kiusaa -84 rautiaisessa starttinappi ja rele. Ajokausi oli parhaimmillaan ja en jaksanut alkaa omilla taidoillani vikaa etsimään kun ei kerran helposti löytynyt. Ohitin releen ja napin tekemällä uuden napin, johon tulee virta pääsulakkeelta ja jatkaa napilta solenoidille. Hyvin toimi viime kesän ja toivottavasti myös tulevat kesät.

Näin mullakin alunperin oli.. Ostin releen kun ajattelin, että sellainen sinne kuuluu, mutta sitten vasta tuli ajateltua, että nythän mulla on kaksi solenoidia peräkkäin..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hemuli

Mulla on evosportissa starttinappula lähes samassa paikassa kuin hra F48:lla, tein sen vaan vieläkin yksinkertaisemmin - ihan vaan siitä syystä että mulla on kaikki piuhat vedetty rungon sisään niin en viitsinyt kiskoa tuota enää pääsulakkeelle. Otin akulta startille tulevan kaapelin liitoksesta virran jonka kuljetin johdon välissä olevan sulakkeen kautta painonapille ja siitä takaisin solenoidin herätteelle. Pitkään starttailin samaa pyörää niin että mulla oli lyhkäinen pätkä piuhaa taskussa ja sillä sitten yhdistin akulta tulevan kaapelin solenoidin liittimeen. Se oli aika hurjaa hommaa kipinöinteineen, niinpä päätin tehdä turvallisemman ratkaisun.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957