Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1975 Rautis "Jungle Green”, Shovel "Eyes on the Road" ja XLX Scrambleri

Aloittaja mista, 19 helmikuu 11, 13:47:05

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 01 maaliskuu 11, 08:27:50
Lainaus käyttäjältä: mista - 28 helmikuu 11, 21:13:32Nii ja paljonkohan ketju pääsee ajon aikana tekemään sivuttaisliikettä.. onkos kellään kokemusta...

Ei hyväkuntoinen ketju paljoa elä, mulla on joskus ollut vain 2-3 mm renkaaseen eikä se ole edes hiponut.

Yep. Jos elää sivuttaissuunnassa kovin paljon, on vaihdon aika.
Long John Stroker

mista

Täytynee siis ensin koittaa niin, että mennään tällä ja katsotaan kuin käy. Ketju on täysin uusi, joten ei pitäisi hirveämmin hyppiä.

Tänään hain pylväsporakoneen tallille. Optimum B26 PRO. Nyt alkaa reikää syntymään. Tänään porailinkin lokarin kannakkeita hiukan keveemmiksi työmaalla, joten oma kone säästyi vielä :)
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

Tänään selvisi hiukan tuo ketjulinjaongelma.

Tein siis lokarin kiinnikkeet loppuun ja heppailen ne paikalleen, jotta näkisin mihin rengas oikeasti asettuu.











Ja kun lokari oli vihdoin siinä mihin se tulee jäämäänkin niin pääsin oikeasti katsomaan ketjulinjaa. Pahalta näytti. Olin ostanut siis pyörään uuden 47 hampaisen rattaan 0 offsetillä ja uudet o-rengasketjut. No kaivoin vanhah 51 hampaisen orkkis rattaan (lienee 5mm offsetillä.. vai 8mm..) ja vanhan ketjun, joka on perusversio. Huomasin, että uusi ketju on 22,5mm leveä ja vanha oli 18,5mm.. Se tekee jo aikalailla tilaa tuonne. Samalla vaihdoin taakse vanhan rattaan ja kappas kappas.. Ketjulinja on millilleen oikea nyt. Vanha ketju on toki lyhyt, joten nyt joudun ostamaan 120 lenkkisen perusketjun ilman mitään o-rengastuksia. Harmittaa kun menin ostamaan uuden kromatun rattaan ja uudet ketjut ja maksoin niistä hunajaa.. Nyt ovatkin täysin turhat.

Samalla mittasin, että takarengas tarvitsee 25mm spacerin rattaan puolelle niin rengas on keskellä ja valmis käyttöön.

Paljonkos merkitystä muuten noilla hammaseroilla on rattaissa. Varmaan moorella on kerrottu, jokin syy miksi tilata tuo 47 tuon 51 rattaan tilalle, mutta tosiaan pyörä on ollut niin kauan jäissä etten edes tiedä miksi olen tuon ostanut juuri tuolla hammasluvulla. Ihmettelen siis lähinnä siksi ,että tiedän kannattaako hommata tuollainen offsetillinen rata 47 hampaisena vai jättää tuo 51 hampainen taakse.. Ja hankkia vaan perusketjut.

Samalla lyhensin toista jalkahallintalaitteen runkotappia 40mm.. Nyt näyttää paremmalta.



Vanha siis oli 40mm pitempi kuin vasemmanpuoleinen



Tältä nyt näyttää tuolla shinkon renkaalla takana ja uudella avonilla edessä.










1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Spöke

Lookin´good. Paitti (makuasioita) musta noi jalkatappisysteemeillä vois heittää kuikkaa. Eikös noihin samoihin runkokiinnikkeisiin sais jo melkein keskitappisysteemit rakenneltua? Mun silmään sopis kapeammalle ja taaksepäin, vai meneekö ajoasento sulla jo pahaksi? Tollasia tarviketappisarjoja ei kannata paljoo säästellä, arvo ja ulkonäkö on....mitä on ;)
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

mista

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 03 maaliskuu 11, 22:36:55
Lookin´good. Paitti (makuasioita) musta noi jalkatappisysteemeillä vois heittää kuikkaa. Eikös noihin samoihin runkokiinnikkeisiin sais jo melkein keskitappisysteemit rakenneltua? Mun silmään sopis kapeammalle ja taaksepäin, vai meneekö ajoasento sulla jo pahaksi? Tollasia tarviketappisarjoja ei kannata paljoo säästellä, arvo ja ulkonäkö on....mitä on ;)
-Spöke-

Joo toi on tosi. En itekkä tykkää ajaa jalata edellä, mutta annan varmaan toistaiseksi olla nuo tuollaisenaan, koska ei ns. vaikuta toimintaan. Pääasia, että sais pyörän rokkaa ja kesällä ajelee. Sitten tekee yks asia kerrallaan uudestaan ja paremmin. Liian kauan maannu tallin perällä tää pyörä..

Tarvis nähdä livenä noita keskitappisysteemejä niin tietäis mihin ne tulee kiinni ja miten pelaa.. Keskitapit sopis tähän pyörään hemmetisti paremmin kuin nuo.. Nuo sopii yhtä hyvin kuin satula sialle.

Takaapäin katottuna tuo stongakin on liian leveä ja levenee liikaa ylöspäin mennessä.. Jotkut twisted tyyppiset z-barit olis aika kivat.. Nekin vois vääntää ite.. vaikka ilman tvistauksia.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: mista - 03 maaliskuu 11, 22:27:35

Paljonkos merkitystä muuten noilla hammaseroilla on rattaissa. Varmaan moorella on kerrottu, jokin syy miksi tilata tuo 47 tuon 51 rattaan tilalle, mutta tosiaan pyörä on ollut niin kauan jäissä etten edes tiedä miksi olen tuon ostanut juuri tuolla hammasluvulla. Ihmettelen siis lähinnä siksi ,että tiedän kannattaako hommata tuollainen offsetillinen rata 47 hampaisena vai jättää tuo 51 hampainen taakse.. Ja hankkia vaan perusketjut.

Voisihan sitä ajatella ajaa eka kauden ihan tuolla kokoonpanolla, ja päättää sitten kokemuksen mukaan pitääkö välityssuhdetta muuttaa. Sen voi tehdä myös eturattaalla.
Tuossa vuosimallisahan on alunperin niitattu rataskehä

Tässä uudempien ratastuksia, vanhemmistakin on mulla jostain, mutta ei juuri nyt käsillä.
LainaaEturatas 21, takaratas 48  (1982 - E84)
laitetaan lisätietona että 1979 - 81 takaratas on 51

Nuo ylimääräiset myyntiin, kyllä niille ottaja luulis löytyvän  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mista

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 04 maaliskuu 11, 10:20:30
Lainaus käyttäjältä: mista - 03 maaliskuu 11, 22:27:35

Paljonkos merkitystä muuten noilla hammaseroilla on rattaissa. Varmaan moorella on kerrottu, jokin syy miksi tilata tuo 47 tuon 51 rattaan tilalle, mutta tosiaan pyörä on ollut niin kauan jäissä etten edes tiedä miksi olen tuon ostanut juuri tuolla hammasluvulla. Ihmettelen siis lähinnä siksi ,että tiedän kannattaako hommata tuollainen offsetillinen rata 47 hampaisena vai jättää tuo 51 hampainen taakse.. Ja hankkia vaan perusketjut.

Voisihan sitä ajatella ajaa eka kauden ihan tuolla kokoonpanolla, ja päättää sitten kokemuksen mukaan pitääkö välityssuhdetta muuttaa. Sen voi tehdä myös eturattaalla.
Tuossa vuosimallisahan on alunperin niitattu rataskehä

Tässä uudempien ratastuksia, vanhemmistakin on mulla jostain, mutta ei juuri nyt käsillä.
LainaaEturatas 21, takaratas 48  (1982 - E84)
laitetaan lisätietona että 1979 - 81 takaratas on 51

Nuo ylimääräiset myyntiin, kyllä niille ottaja luulis löytyvän  :)

Taidan myydä vasta sitten kun pyörä on kasassa ja todettu toimivaksi. Muuten teen jonkin pikku muutoksen ja tajua tarvitsevani taas noita..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

Kylkiluu murtuneena kotona istuskelen ja päässä hautuu kaikenlaisia ideoita..

Ajattelin väkästellä vanhantyylisen "bensamittarin" tankin kylkeen. Eli alas 90 letkukara ja ylös 90 letkukara ja väliin läinäkyvä letku. Jotkut sirot aban klemmarit päihin niin ei pitäisi kovin rumakaan tulla..

Samalla tuli mieleen, että kaasarissa on putsarille tietty reikä.. Tai siis tietty läpän koko. Autotaustoilla tiedän, että pienempää imusuppiloa tjms ei kannata laittaa, mutta kuinkas ronkeli rautis on jos ennen läppää onkin hiukan pienemmän halksijan omaava kappale.. Löysin vaarini luota isomummuni vanhan maatilla käyttämän pienen alumiinisuppilon, jonka pohjalla on verkko. Joskus tästä on siivilöity vasta lypsetty maito läpi.. Olis aika hauska pieni suppilo, mutta halkaisija varmaan 10mm pienempi kuin itse läppä.. Ahistaako ?  ;D Kokeilemalla selviää viimeistään..

Samalla löysin meidän vanhan Ladan ensiapulaukun, joka ajaa hienosti työkalurullan virkaa tuossa pyörän sivussa..

Mitäs raati sanoo..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Kyl 10mm pienempi kuulostaa jo varsin kuristimelta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Make

Koita kuitenkin, jos se on hyvännäkönen, ni pieni tehonpudotus sallitaan.  ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Tuskin sä rautiaisella kuitenkaan lähdet rataa kiertämään ja on niitä huonosti virtaavia putsarikoppia saatavilla ihan kaupankin hyllyltä - tyyli ennen tarkoitusta ;D!
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

#56
Niin ajattelinkin, että kaasu auki (lue läppä kokonaan auki) tulee varmaan aika harvoin ajettua ja osakaasulla mennessä ilmaa ei kuitenkaan tule ns. läpän koko pinta-alan vertaa, joten kruisailuun pienempikin putsari kelpaa :) Täytynee testata..

EDIT: 12.3
Bike Fellowsille soiteltu ja heillä oli hyllyssä juurikin sopivat ketjut käyttööni ja etujarruletkukin löytyi jo hyllystä, joten alkuviikosta osahakumatkalle.. Samalla hakee kytkinvaijerille sen kiinnitysnatsan kahvaan ja spacerin takavanteelle..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

Tänään hain Bike Fellowsilta uudet tsubakin 120 lenkkiset basic ketjut, käsikahvaan kytkinvaijerille nippa, jolla tulee kiinni, etujarruletku 43", 25mm spaceri takavanteelle ja olikohan siinä muuta..

Ketju menee kyllä runkolinjassa nyt hyvin, mutta tuo ketjulukko menee lähellä tai jopa kiinni kun sormella työntää ketjua sivuun. Lukossa kun nuo tapit on hiukan pidemmät tietysti tuon sokan takia.. Jos on ulospäin sokka niin ottaa runkoon kiinni ja jos koittaa sisäpuolelle niin ottaa eturattaan yläpuolella lohkoon kiinni.. :( No koitenaan ulkopuolelle ja katsotaan kuinka kuluttaa maalia rungosta...

Onkos muuten hyvää konstia saada kytkinvaijeria vapautettua lisää, jotta saisi tuon tapin paikalleen vaijeriin ja kahvaan. Nyt on säätöruuvi pohjassa, mutta vieläkin tarvis saada 5-10mm.. Tarvis käytännössä saada kytkin pohjaan ja pidettyä siellä kunnes vaijeri menee paikalleen.. Saakos tuota jotenkin kätevästi tehtyä..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Spöke

Onks rautiksessa 530:nen ketju?? Jos on, laita suosiolla niitattava lukko, ei tarvii jännittää+on samanlevynen, kuin muukin ketju.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Jos et muuta keksi siihen vaijeriin niin irrota kahvan akselitappi ja vedä kahva irti rungosta. Sitten vaijeri kiinni ja kahva takaisin paikoilleen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957