Finnbikers

  • 02 Heinäkuu 2020, 15:04:25
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: 1975 Rautis "Exxon Valdez ---> Jungle Green" ja Shovel "Eyes on the Road".  (Luettu 196535 kertaa)

Don Quijote

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 869
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #15 : 20 Helmikuu 2011, 15:01:01 »

Hyvä tulee! Tuosta öljytankista olen hiukka eri mieltä Rezin kanssa. Musta sammutinöljysäiliö on nähty ja kokeiltu moneen kertaan. Tuosta sovelin säiliöstä vois saada ihan hienon pikku modauksella. Sellaista työkonehenkisyyttä.

Samaa mieltä öljytankista. Pyöreä tankki on kyllä hieno, pieleen ei voi sillä sellaisella mennä. Mutta kuten Rezikin sanoi, se on "perinteinen" ja nykyään varsin yleinen. Minusta tuo shovelin peltilaatikko kaikessa karuudessaan on magee. Kovin usein ei myös noita kustom-laitteissa näe, itse käyttäisin kyllä tuota  8)
Kirjattu
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

mista

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
    • Rautis projektikuvia
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #16 : 20 Helmikuu 2011, 20:16:57 »

Ei oo kiksisarjan asentaminen paha homma jos vähänkään pysyy työkalut kädessä..
tuossa melko selkeät ohjeet kuvilla http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=727978

Hitto soikoon. Tallensin heti koneelle koko rimpsun ja alan suunnittelemaan toimenpidettä. Kiitos pätevästä linkistä.


Lokarinsäteen muutos ei ole mitään suurta magiaa ja kalliita työkaluja vaativa homma... :)
http://www.lowbrowcustoms.com/index.php?l=page_view&p=tech_how_to_radius_motorcycle_fender

Tässä toinen mainio linkki.

Miten mä olen tullut toimeen ilman tätä foorumia  ;D

Nuo satulan kierrejouset ei tule kestämään ehjänä kauan. Satula kun kiinnitetään edestä, niin jouset painuu sivuttain. Pitäis olla pystymmässä kiinnitys runkoon.

Tuo on kyllä varmasti totta ja iksi joudunkin luultavasti muuttamaan niitä vielä. Muutan varmaan kiinnitykset samalla sopimaan niille saksijousille.. Tein nuo tuohon muotoon, koska ne näyttivät jotenkin linjakkaimmilta ja penkin takareunassa ne pultit on ikäänkuin taaksepäin.

Rengasasiaa selvittelen huomenna, kun shinkon jälleenmyyjälistalta löytyi tuossa 100m päässä oleva liike, jossa kaverini on töissä, joten kyselen heidän kauttaan noita. Sama liike myy myös avoneja, joten täytyy katsoa mikä on parempi.

Öljysäiliö asia on vielä mietinnässä, joten saas nähdä mitä sen kanssa käy. Ostin tuon säiliön sen takia, koska se oli mielestäni aika komea jo orkkiksena. Saas nähdä mitä sen kanssa käy. Muokkaamaan sitä kyllä joutuu, mutta tuo rako on muuten juuri sopiva sille.

Stongat nyt saa olla toistaiseksi tuollaiset ja katsotaan millaiset ovat ajaa ja miltä näyttää. Saatan maalata nuo mustaksi, koska ovat tosiaan palaneesta pyörästä ja ei kovin kauniit. Kone - henkistä pyörää en varsinaisesti ole rakentamassa, koska niin kliseiseltä kun se kuulostaakin varmaan monien korvaan niin Indian Larryn tekeleet on olleet aika lähellä sydäntä, joten sellaista hyvin koristeellinen pyörä olisi se mihin loppujenlopuksi tähdätään, mutta oppirahat maksetaan niinsanotusti tässä ekassa versiossa ja sitten vasta aletaan tekemään sellaista kun haluaa. Nyt tehdään sellainen kun tulee :)
« Viimeksi muokattu: 20 Helmikuu 2011, 20:27:52 kirjoittanut mista »
Kirjattu
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Titus

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 215
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #17 : 20 Helmikuu 2011, 21:07:03 »

Hieno siit tulee! Se shovelin öljysäiliö on ihan jees.Olis ainakin kerrankin jotain muuta kun noita väsyneitä vaahtosammuttimia pilkottuna eri muotoihin ja se ainakin toimii käytössäkin .Kauankohan noi satulan jouset sit kestää sivuttain vääntöä en tiedä mut ei minusta kyl näytä hullummalta.Pidä oma pääsi ja tee sellainen mikä tuntuu susta hyvältä. Minun mielestä kovin moni sportsteri rupee näyttää väsyttävästi samalta joka puolella maailmaa.Jollei jotkut jutut toimi ni teet sitten uudestaan ens talvena. Ainahan näissä jotain säätöä piisaa. Mut hienoa että on rautis !!
Kirjattu

Pietari

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 149
  • Shovelhead-80
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #18 : 20 Helmikuu 2011, 21:16:36 »

Ja vielä tuohon kiksin asennukseen , samassa paikassa muitakin hyödyllisiä neuvoja ,mittojen kera.
http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=232588
Toihan on kyllä 77-79 rautiksiin tarkoitettu toi kiksin tukirauta mutta kait se näihin vanhempiinkin sopii pikku muutoksilla ainakin.Sitä en tiedä onko edes tarpeellinen, viisaammat vois valistaa meneekö vanhemmista rautiaisista sprocker coveri-eturattaan kotelo paskaks usein kiksin akselin reiän ympäriltä ?
Omaani meinasin tuollasta soveltaa
Kirjattu

mista

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
    • Rautis projektikuvia
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #19 : 21 Helmikuu 2011, 11:17:46 »

Kävin innoissani koittamassa KK linkissä olevaa lokarin säteen muutosta ja hemmetti se toimii ja hienosti. Ei tarvinnut kuin kerran vääntää niin oli aika lähellä ja toisella kerralla meni jo hiukan ylikin. Hiukan kun käsilla paineli kasaan niin meni sopivaksi. Sitten vasta muistin, että täällä mainittiin, että tuo retrorengas on isompi pforiililtaan, joten jätin kiinnikkeiden teon siihen ja soitin ja tilasin tuon renkaan itselleni. Kaveri kysyi, että kumpi Shinko laitetaan E240 vai E270.. E240 on MT90-16 ja E270 on 5.0 - 16.. En sen kummemmin edes tajunnut kysellä eroa noiden välillä vaan tilasin tuon E270 joka on siis 5.0 - 16.. Täytyy toivoa, että ei tule ongelmia. Täysmustana tuo tulee. Mulla on toinen 16" vanne jemmassa jos haluaa joskus laittaa sille valkosivun niin voi vaihdella.

Lähdin tekemään nyt siitä orkkis shovelin säiliöstä tuohon sopivampaa. Rälläköin vanhan kannakkeeet pois ja tein uudet ja sopiihan tuo tuonne vallan mainiosti. Täytyy vaan ne letkulähdöt muuttaa suorista 90ast mutkiin. Kunhan ensin löytää oikealla kierteelle 90ast letkukarat niihin. 1/8 kierteiset pneumatiikkaliittimet ei ainakaan menneet vaikka koko näyttäisi oikealta, mutta kierre ei.

Tänään jatkuu vielä askartelu. Renkaan pitäisi saapua muutaman päivän sisään.
Kirjattu
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7359
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #20 : 21 Helmikuu 2011, 12:24:14 »

...Täytyy vaan ne letkulähdöt muuttaa suorista 90ast mutkiin. Kunhan ensin löytää oikealla kierteelle 90ast letkukarat niihin. 1/8 kierteiset pneumatiikkaliittimet ei ainakaan menneet vaikka koko näyttäisi oikealta, mutta kierre ei...

Eiköhän se ole ihan normaali 1/8" NPT. Älä kuitenkaan laita mitään hydrauliikkaliikkeen nippoja koska niissä on aivan liian pieni sisäreikä. H-D käyttää omia speciaaliliittimiään joissa on paksuille öljyille riittävän suuri reikä. Noita saa mistä tahansa harrikkatarvikkeita myyvästä liikkeestä.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
    • Rautis projektikuvia
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #21 : 21 Helmikuu 2011, 20:06:12 »

Doddi..

Päivän saldo on siis: Öljytankki on nyt kiinni pyörässä. Hitsasin tankin taakse pari kiinnikettä ja alle tein kiinnikkeen orkkis kannattimesta joka on kiinni startin solenoidin kanssa samoissa reijissä. Tankin asennoksi tuli hiukan puoliväkisin pieni takakone, jonka koitin sitten sovitella takimmaisen sylinterin kanssa edes suunnilleen kulmaan. Päällä oleva korkki ja sisällä oleva suodatin sanelivat aikalailla tuon asennon, jotta ne olisivat irroitettavissa ilman, että koko säiliö täytyy irroittaa.



Samalla tein sitten uudet kannakkeet penkin etuosaan. Rälläköin vanhat putkenpätkät pois ja tein sinne oikein levyn, jonka päällä on putkenpätkä, johon penkin etukannake tulee kiinni.

(Ei vielä hitsattu kiinni tässä kuvassa)



Tein myös moottorin yläkannattimen, kun tuossa töötin telineessä ei ollut sitä osaa ollenkaan, joten hitsuuttelin hiukan lattarautaa tuosta ylöspäin niin nyt on edes jonkinmoinen kannatin tuossakin raossa.


Akkukotelon pohjaa lähdin samalla hiukan hahmottelemaan ja teinkin vähän matkaa. Akku tulee kulmaraudoista tehtyyn kehikkoon. Kehikossa akun molemmilla puolilla on kaksi matalaa rautaa joihin tulee tuo akun kannakekumisysteemi kiinni. Tuo kuminauha, jonka päässä on koukut on Volvo 240 vararenkaan paikallaan pitävä tekninen mekanismi :)



Samaan telineeseen tulee startin rele ja sulakekotelo kaikille tarvittaville laitteille.




Hiukan tuo ketjulinja aiheuttaa harmaita hiuksia. Runkoon on muutama milli matkaa ja samalla lokasuojasta pitää leikata sekä ylhäältä, että alhaalta kolot, jotta ketju ei hankaa siihen. Renkaaseenkaan ei ole häävisti tilaa..



Ja nuo jalkahallintalaitteet ei sovi kyllä stuukkiin ollenkaan. Niille täytynee tehdä jotain myös..




Pyörä siis edistyi tänään enemmän kuin viimeiseen kahteen vuoteen..  :-\ Toivotaan, että saa vaan kasaan kesäksi niin ei lopahda tuo rakentelutahto kokonaan. Varsinkin kun autotkin kaipaisivat huomiota..



Nyt jään odottelemaan takarenkaan saapumista niin pääse oikean renkaan päälle sovittamaan lokaria ja tekemään sille lopullisia kannakkeita. Tällä foorumilla on ollut hienoja kannatin malleja, joista taidan vääntää samaan tyyliin omaanikin. Tai ainakin sen mitä rälläkällä ja bilteman porakoneella saa tehtyä :)
« Viimeksi muokattu: 21 Helmikuu 2011, 20:15:09 kirjoittanut mista »
Kirjattu
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
    • Rautis projektikuvia
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #22 : 22 Helmikuu 2011, 08:52:23 »

Tulipä tässä mieleen, että tein tuohon runkoon ns. ketjunkiristyksen takarenkaalle niin ,että renkaan edestä pulteilla työnnetään rengasta taaksepäin..

Voiko vasen puoli renkaasta pyrkiäkkin vääntymään taaksepäin kun ketjuista tulee veto? Mulla kun ei ole takapuolella mitään säädettävää topparia tuolle akselille..
Kirjattu
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Make

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1306
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #23 : 22 Helmikuu 2011, 09:04:02 »

Tulipä tässä mieleen, että tein tuohon runkoon ns. ketjunkiristyksen takarenkaalle niin ,että renkaan edestä pulteilla työnnetään rengasta taaksepäin..

Voiko vasen puoli renkaasta pyrkiäkkin vääntymään taaksepäin kun ketjuista tulee veto? Mulla kun ei ole takapuolella mitään säädettävää topparia tuolle akselille..

Toimii se, samalla tavalla se "takaavedettävä" mallikin vääntäis, jos ois vääntääkseen. Kai?

Öljysäiliöstä +1
Kirjattu
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7359
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #24 : 22 Helmikuu 2011, 10:23:44 »

Vaikka rautapää onkin voimamoottori niin ei se sentään ihan niin tehokas ole että akselinsäädön suunnalla olisi merkitystä. Joskus takavuosina kun Hämeenlinnan ukot ajoi Harleydragsia 113 cid sössön koneilla niin he joutuivat tekemään molemmista suunnista kiristyvät säädöt, muuten taka-akseli kampesi lähdössä kieroon.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
    • Rautis projektikuvia
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #25 : 22 Helmikuu 2011, 12:54:07 »

Hyvä kuulla, että tää tykki ei revi tuota kieroon.
Kirjattu
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

akrapu

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #26 : 22 Helmikuu 2011, 13:48:58 »

Ja nuo jalkahallintalaitteet ei sovi kyllä stuukkiin ollenkaan. Niille täytynee tehdä jotain myös..

Laita keskitapit.
Kirjattu
- akr

Make

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1306
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #27 : 22 Helmikuu 2011, 14:13:06 »

Ja nuo jalkahallintalaitteet ei sovi kyllä stuukkiin ollenkaan. Niille täytynee tehdä jotain myös..

Laita keskitapit.

Ja keskitappien kiinnikeitä ei kuitenkaan ole kenelläkään jouten, joten esimerkiksi toimi näin:
http://www.vtwinmfg.us/NewVtwinWeb/index.html
tuolta kahtoo mitä tarvii ja tilaa Hot Biken kautta.
Kirjattu
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

mista

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
    • Rautis projektikuvia
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #28 : 22 Helmikuu 2011, 20:29:10 »

Sarjassamme lisää tyhmiä kysymyksiä.

Eli kaasarin päällä on kolme letkulähtöä (Vasemmalla tietysti hanalta bensa, Tuon kaasuvaijerin ohjuritapin oikealla puolella olevan saa tukkia, mutta mikä tuolla ylhäällä laipan juuressa on, joka on jo tukittu? Tuo kumihattu on aivan paskana, joten mietinkin, että haittaako, että tuo on vuotanut aijemmin ja mihin tuo liitos liittyy?)



Sitten alla on liitäntä.. Mihin?

Kirjattu
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Pietari

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 149
  • Shovelhead-80
Vs: 1975 XLH Rautis bobberiprojekti
« Vastaus #29 : 22 Helmikuu 2011, 21:39:46 »

Se missä on kumihattu on oletettavasti Voesin letkulle(PAINO SANALLA OLETETTAVASTI) mutta laita tukkkeen tiiviisti, ei passaa vuotaa, ja se kohokammion pohjassa on vaan ylivuoto/tyhjennysletkulle  eli ei mee mihinkään...tuo on kait keihini, läppäkeihini.Varovasti sen bensaletkun muoviliittimen kanssa, murtuu aika helposti  :'(
Ainii polkupyörän venttiilinhattu tais sopia aika mukavasti ja tiiviisti siihen letkulähdön päähän mistä sulla oli se kumihattu paskana  ;D
Kirjattu