Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Barnett Scorpion kytkin

Aloittaja Rautahauli, 02 helmikuu 11, 23:02:19

« edellinen - seuraava »

Rautahauli

Tuollainen löytyi enskakopan sisältä eikä suoraan sanoen ole juuri hajua kuinka se puretaan. Enskakoppa pitäisi ottaa irti joten pikku vinkkiä olisin vailla. Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja?

Juu, ekaa kertaa koppa auki mutta joskus se pitää aloittaa. :D

Pyörä -81 FXEF ja ketju-enska.
FXEF-81

Hessu

Samanlailla se purkaantuu, kun muutkin kytkimet. Ne kuusi kuusiokoloa ja niiden mukana tulevat jouset ja kupit veks. Painelevy ja sen jälkeen kytkinlevyt ja vetolevyt veks.
Shovelista kun ilmeisesti on kyse, keskimutteri löysälle (vasurijenga). Mutta siihen homma tökkää jos ei oo erikoisvälineitä. Eli mutskua avatessa tarttis saada kytkimen keskiöstä pidettyä kiinni. Siihen löytyy kaupasta kalua, tai tekemällä vanhasta levystä ns. pingismaila. Sit tarvii ulosvetimen mikä ruuvataan kiinni niillä ensiks avatuilla kuuden millin (kyllä) ruuveilla. Esimerkiksi tästä halvasta orgispiikkisian ulosvetimestä ei löydy Barnettiin sopivaa reikäjakoa. Enkä kyllä oo nähny sellasta luetteloissakaan. Voi olla että on, mutta sellanen on iisi duunaa.
Sellaseen sopivasti kiristystä ja napakka isku ruuvin päähän niin kamat on lattialla.

Rautahauli

Joo soveli kyseessä. (lisäsin allekirjoituksen)

Piruuttaan tehneet eri jaon kuin muissa. Iipeissä on yksi ulosvetäjä myynnissä, vajaa 80$. Miks helevetissä senkin pitää olla billettiä.

Tässä vaiheessa täytyy varmaan tunnustaa realiteetit ja siirtää pyörä tuttulle pajalle.

Ymmärsin asennusohjeista että ne 6 milliset ruuvit kiristetään 5 lb ft (?)  kireyteen ja säätö normisti keskiruuvista? Kuinka tarkka mahtaa olla tuosta tiukkuudesta? Eihän tuollaista momenttiavainta ole kuin hienomekaanikolla...
FXEF-81

Hessu

Nehän on vaan M6 ruuvit, mitkä vedetään botneen normaalin mittaisella kuusiokoloavaimella. Momenttiin vetäminen on joutavaa spedeilyä. Vähän lukitetta väliin. Ei oo rakettitiedettä.

Rautahauli

No noin minäkin eppäilin. Kiitos tästä.
FXEF-81

Hemuli

Eihän tollasen ulosvetimen tekeminen mikään ylitsepääsemätön homma ole. Sopiva levynpala johon pulttijaon mukaiset reiät, keskelle isompi reikä johon hitsataan mutteri - voit myös tehdä kierteen levyyn jos on tarpeeksi paksua kamaa. Sitten vaan levy kiinni kytkimeen niillä kuuden millin ruuveilla ja iso pultti siihen keskireikään. Siinä on pillettiä kerrakseen.

Vielä kun hitsaat ulosvetäjän kylkeen putkenpätkän niin saat pidettyä kytkintä paikallaan vetämisen aikana.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Pitäiskö sen ulosvetäjän keskipultin ja akselin väliin laittaa jotain ettei akselin pää ota itseensä?
FXEF-81

Hemuli

Voihan siihen jotain laittaa, vaikka kahden euron kolikon jos ei muuta keksi ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Taidan ottaa painelevyn kainaloon ja käydä jossain sorvaamossa jos tekisi mallin mukaan. Halkaisija ei taida olla kovinkaan tarkka, kunhan sopii rummun sisään ja minimi että ruuvit saa kiinni.

Materiaali n. 8mm, keskireikä m16...
FXEF-81

Hessu

On siinä akselinpäässä sellanen ongelma, että jos ja ilmeisesti kun on uudenmallinen painelaakeri siellä lodjun toisella puolella, ei sitä sydänpuikkoa saa kytkimen puolelta vedettyä pois.
Ja sitä puikkoa vasten ei ulosvedintä saa painaa. Eli joko kiksikoppa pois, tai pääakselin ja ulosvetimenruuvin väliin tarvii saada sopivan kokonen ja mallinen holkki.

Rautahauli

Taas pikku remppa loppusuoralla, kytkin on vielä irti, osat pestynä.

Helppo pistää pakettiin mutta kuinkas Clutch hub nutin ja Compensating Sprocketin kiristys. Kun olen nähnyt vastaavia kasattavan niin ne on papatettu vaan pulttimoplla kiinni. Omastakin tallista sellainen löytyy mutta aika tehoton peli.

Ajattelin vääntää ne ohjeiden mukaiseen momenttiin. Veistin nailonista kuvan kaltaisen mutta vain 2 portaisen palikan, hirvittää laittaa ketjun ja rattaan väliin mitään ylimääräistä mutta ei sillä varmaan mitään riko?



Kaikki asennusvinkit otetaan vastaan.
FXEF-81

Kiiski

Ketjut ja rattaat ei ota kipeää tollasesta nailonjuntturista, et anna palaa vaan. Shoveliin ainakin 3 eri momenttia kampuranpäänmutteriin, toivottavasti tiedät omaan koneeseesi kuuluvan momentin. Johtu vissiin siitä että vetotapin/mutterin materiaalit vaihtu tuhka tiheään 80-luvun alussa. Pahimmillaan ihan paskarautaa.
Kytkimen keskimutterin momentti 70ft lb on ainakin riittävä.

Rautahauli

Ok, eli nailonia väliin ja momenttiin.

Clymerin manuska antaa Compensating Sprocket Nut:lle Late 1978-on vain yhden haarukan; 80-100 ft.lb
FXEF-81

Rautahauli

Pitäisikö muuten noille ensiön etu- ja takarattaan kierteille lorauttaa lukitetta, esim Loctite 243?
FXEF-81

Kiiski

Aina lukitetta joka paikkaan (ja tuoreita nylockkeja). Toi 243 on varmaan sitä vaaleen sinistä mietoa?  Ainakin 8,5 tippaa kumpaankin mutteriin eli reilusti. mitään laakerilukitetta ei kannata käyttää tekee purkamisen liian hankalaksi.