Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

SEST super tuner pro; miten saa talteen alkuperäisen calibrointi-filen ECM:stä

Aloittaja aakefatbob, 30 tammikuu 11, 18:52:02

« edellinen - seuraava »

aakefatbob

morjensta, nyt kun olen saanu 2010 fatbobiin Big sucker ilmanputsarin ja avarammat putket vaihdettua sekä SESTP hommattua niin nyt olis tarkoitus saada super tunerilla kartat viritettyä "smart tuning" toiminnon avulla.

Mutta ennenkuin kuin lataan super tunerin kalibrointi filen pyörän ECM:ään niin haluaisin ottaa talteen orginaalin filen Pyörästä (ECM:stä) ja tallettaa sen varmaan paikkaan.

Tämä siksi, että jos vaikka joskus pyörä palautetaan alkuperäiseen kokoonpanoon, niin voi sitten ladata sen alkuperäisen helposti takasin.

Mutta mutta, mites tuo nyt oikein onnistuukaan ???

Ohjeissa vaan sanotaan, että lataile calibrointi file ECM:ään ja niin edelleen.

Olisiko ketään super tuneri käyttäjä tietoa ja kokemusta tai muuta tietoa / kokemusta ?

:)

NMK72

Voipi olla ettei onnistu.

Minulla on nähtävästi käytössä vanhempi versio ohjelmasta, sillä minulla ei ole tuota smart tuning optiota.  Veikkaisin että sinun käyttämäsi ohjelma on hyvin pitkälti sama kuin minulla, eikä siinä ei ole mahdollisuutta "imaista" alkuperäistä karttaa koneelle. 

Yritin selvitellä löytyykö jostain alkuperäinen kartta tiedostomuodossa josta se olisi mahdollista ottaa käyttöön tarvittaessa. Kyselin asiasta eräästä jenkkijälleenmyyjän foorumilta, josta pystyi ostamaan valmiita karttoja eri virityspalikoilla varustetuille koneille (firman nimeä en muista),  mutta heidän mukaan sellaista karttaa ei ole olemassa.

Miten tuo smart tuning toimii?
Dyna Street Bob -07

Kaapeli

Itse odottelen omaan bobiini super tuneria (tosin säädöt tekee sitten osaava, en minä) ... eikös se asenneta siten, että jos haluaa poistaa -> niin ottaa vain sen veks. ?? emt

aakefatbob

Lainaus käyttäjältä: NMK72 - 31 tammikuu 11, 17:55:30
Voipi olla ettei onnistu.

Minulla on nähtävästi käytössä vanhempi versio ohjelmasta, sillä minulla ei ole tuota smart tuning optiota.  Veikkaisin että sinun käyttämäsi ohjelma on hyvin pitkälti sama kuin minulla, eikä siinä ei ole mahdollisuutta "imaista" alkuperäistä karttaa koneelle. 

Yritin selvitellä löytyykö jostain alkuperäinen kartta tiedostomuodossa josta se olisi mahdollista ottaa käyttöön tarvittaessa. Kyselin asiasta eräästä jenkkijälleenmyyjän foorumilta, josta pystyi ostamaan valmiita karttoja eri virityspalikoilla varustetuille koneille (firman nimeä en muista),  mutta heidän mukaan sellaista karttaa ei ole olemassa.

Miten tuo smart tuning toimii?

niiii näyttää, että orkkis karttoja ei saa kopioitua moposta tällä "SUPER" tuunerilla ... höh, onpa fiksua ... ja hienoa  :o

ohessa snapshot kuva yhdestä foorumista missä oli vähän mainintaa asiasta, kehuu että TTS (mastertuner) ottaa kopion ihan helposti ja kätevästi !

joopati joooo

Mutta tuosta smart tuner toiminnosta tässä lyhyesti (tosi lyhyesti) kuvaus.
SEST ohjelman kautta kun VCI välipalikka on kytketty ECM:ään, ohjasuyksikköön, voi VCI:iin asettaa nauhoitustilaan (record mode). Sitten kun olet valmiina, laitat pyörän käyntiin ja teet testiajon, jonka aikana vci nauhoittaa "kartat" ajotapahtumasta, voi nauhoittaa 15 minuuttia. Ennen kuin tallenusalkaa pitää painaa VCI palikasta sitä yhtä ja ainoaa nappia mikä siinä on, ja laittaa nauhitus käyntiin. VCI on siis kokoajan piuha kytkettynä ECM:n kommunikointiliittimeen, serial data link connectoriin.

Testin loputtua kytket palikan taas läppäriin ja lataat VCI:stä nauhoituksen Super tuner ohjelmaan, tallennat ja teet tarkastelut ja muutokset.
Tämä testi ja nauhoitus voidaan suorittaa sitten niin monta kertaa kuin katsoo tarpeelliseksi. - ja ameriikan kielisissä foruumeissa mainittuna, niin aina vaan paranee.

Ennen testiajoa on tarpeen tehdä valmistelut, jotta pystyy paremmin seuraamaan miten kaasuttelee ja testailee. Ohjelman mukana on kyllä tästä hyvät selkeät ohjeet, mm. laittaa merkinnät kaasukahvan asennosta.

mutta siinä se "lyhyesti"

mutta mutta mitenkähän sen alkuperäisen datan sais luettua talteen ????
onko kellään TTS (Mastertuner) käyttäjällä ??

aakefatbob

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli - 31 tammikuu 11, 18:16:01
Itse odottelen omaan bobiini super tuneria (tosin säädöt tekee sitten osaava, en minä) ... eikös se asenneta siten, että jos haluaa poistaa -> niin ottaa vain sen veks. ?? emt

VCI palikka, jolla saadaan yhteys moottorin ohjausyksikköön ECM:ään, on kaapelilla yhdistetty kommunikointiliittimeen sen aikaa kun käytät super tuner ohjelmaa tai kun suoritat nauhoituksen.

Sitten kaapelit irroitetaan ja VCI jää odottomaan autotalliin seuraavaa kertaa kun yhteys ECM:ään halutaan muodostaa ja kytkeä VCI kaapeleilla ecm:ään ja toinen kaapeli läppäriin. Ei siis pysyvää asennusta pyörään.

Muutokset siis uploadataan ja tallennetaan suoraan moottorinohjausyksikköön, ja kun halutaan muuttaa jotain tai vaihtaa kalbrointi-fileä niin sitten uploadataan taas. ECM (ohjausyksikkö) ei tarvitse tämän jälkeen VCI yhteyspalikkaa.

VCI, vehicle communication interface - ajoneuvon kommunikointiliityntä-

ite hommasin kun tällä muutokset tehdään suoraan ecm:ään eikä tarvitse asentaa erillistä laitetta pyörään. Sekä siksi, että löytyy hyvät ohjeet, sekä tuo smart tuning toiminto.

Ainut mikä nyt ahistaa on tuo orkkis-tiedoston talteen saaminen ...

ai nii, kaapelit saa helposti itse tehtyä myös ... tai toisen kaapelin.
Läppärin ja VCI boxin väliin tuleva kaapeli on normaali USB printterikaapeli - tai ulkoinen kovalevy. Tähän käy siis valmiskaapeli mikä löytyy melkein joka taludesta missä on printteri.

Kaapeli VCI boxista ECM:n kommunkointiliittimeen on helppo tehdä ja ECM:n liittimen saa netistä (tai varmaan myös elektroniikkaliikeestä) muutamalla eurolla. Se on 4-napainen DEUTSCH- liitin. Toinen pää on normaali D-liitin 9 pinninen, ennen oli joka läppärin ja tietokoneen takana.
liitteenä kytkentä tietoa

NMK72

Kuvauksen perusteella vaikuttaa siltä että smart tuning = VCI record. Käytännössä se on vain dataloggeri, joka nauhoittaa kaikkien moottorin anturien tiedon max. 15 min ajan.  Talletettua dataa voi analysoida super tunerin trendeistä.

Itse laitteessa tai super tunerissa ei ole mitään smart tuning ominaisuutta, joka säätäisi karttoja kohdilleen automaattisesti (tätä minä kuvittelin sen olevan).

Kaikki muutokset on tehtävä käsin. Pulikan tallettamaa dataa voi käyttää siinä hyväkseen tai tehdä muutokset dynossa saadun datan perusteella.
Dyna Street Bob -07

Webmaster

Lainaus käyttäjältä: aakefatbob - 31 tammikuu 11, 21:49:23
onko kellään TTS (Mastertuner) käyttäjällä ??
Minulla on TTS ja sillä tosiaan saa tuon alkuperäisen kartan otettua talteen ilman sen kummempia kikkoja.
Sen saa sitten halutessaan laitettua takaisin.
Hieman ihmetyttää tuo MoCo:n oma SERT,SEST vai mikä hitto onkaan, jos sillä ei saa OEM karttaa talteen ja takaisin tarvittaessa.

NMK72

Lainaus käyttäjältä: Jarppi - 02 helmikuu 11, 14:32:26
Minulla on TTS ja sillä tosiaan saa tuon alkuperäisen kartan otettua talteen ilman sen kummempia kikkoja.
Sen saa sitten halutessaan laitettua takaisin.
Hieman ihmetyttää tuo MoCo:n oma SERT,SEST vai mikä hitto onkaan, jos sillä ei saa OEM karttaa talteen ja takaisin tarvittaessa.

Samaa olen ihmetellyt itsekki. Kävin katsomassa MasterTunen sivut ja luin käyttöohjeen. Jos olisi tiennyt sen olemassa olosta aiemmin, olisin ostanut sen SERT:n sijasta.

MasterTune näyttää toimivan myös SERT:n pulikoilla. Täytyy miettiä softan vaihtoa sitten kun tulee aika vaihtaa koneen käyttöjärjestelmä Win 7:n.
Dyna Street Bob -07

aakefatbob

Niinpä, ihmetyttää ihan oikeasti mitä HD on tällä hakenut .... jos orkkis fileä ei saa talteen..... - muuten kuin käyttämällä mopo HD liikkeessä, missä voivat ja saavat paremmin kaikki tiedot ja filet talteen. Sekä tietysti myös factory settingit uudelleen tallennettua .... rahalla hoituu !!!!

Mutta enpä taida sillai tehä ja ihan turhaa rahaa haaskata.

Näillä tiedoilla, mitä nyt on, niin ilman muuta valitsisin TTS Mastertunerin !!!! >:(
... sitä vaan en ihan niitten nettisivuilta nopeasti selattuna, hoksannu, että onko datamaster toiminto (vastaava kuin smart tuning) softassa mukana vai pitääkö se erikseen ostaa ,,,, tulee vaan hintaa sitten ihmeesti lisää !!!

Tähän väliin lyhesti SERT:istä, Mastertunerista ja SEST(P):stä..

SERT (Screaming eagle Race Tuner) on aikaisempi versio HD omasta tuning Systeemistä (ohjelma ja välipalikka ja kaapelit),

TTS Mastertunerin tekijät on tehneet SERT:in !
... sitten niitte tiet eros  HD (MoCo):sta ja HD on jäljelle jääneellä porukalla tehny uudemman version SERT:istä ja nimenneet sen
"Screaming Eagle Super Tune" - SEST- mistä löytyy versio Pro ... super tuner pro.
Tämä sisältää sitten smart tuning ominaisuuden.

Master tuner on nyt siis oma tuotemerkki HD:n moottorin ohjausyksikön kalibreintiin, tuunaukseen. Ei enää HD:n tuotemerkki.
Voiskohan ne tehä päivitys version myös SEST:istä Master Tuneriin niin on olemassa SERT:istä (aikaisemmasta versiosta) Master tuneriin ...

Itse koen, ja mitä olen infoa selaillu, niin smart tuning on hyvä ja toimiva ominaisuus.
Se ei ole "automaatinen" virittäjä vaan hyvä apu, mikä kylläkin ymmärtääkseni näyttä taulukossa paikat mitä on mahdollista ja hyvä muuttaa. Muutokset joutuu siis itse toteuttamaan .... tällöin vastuukin siirtyy siis tekijälle....  ;D
Sama juttu tietysti Master Tunerilla tai millä tahansa vastaavalla systeemillä.
Smart tunigista, tai muiden vastaavasta apuohjelmasta, vielä sen verran, että kun se on yhden kerran suoritettu niin seuraavilla kerroilla, tai kerralla, apuohjelma taas haarukoi missä ja mitä on tarpeen muttaa. Näin sitten saadaan parannusta aikaan.
Ensimmäiselläkin kertaa saa parannusta niin, että huomaa - kuulemma, mitä olen kirjoittelusta ymmärtänyt.

En ole tätä smart tuningia vielä käyttänyt mutta tarkoitus kohta puolin, ja kun Orkkis filen talteen saaminen on selvä, aloitan.

... EIPÄ OLE TULLUT KOMMENTIN KOMMENTIA SUPER TUNERIA KÄYTTÄNEILTÄ ... VAI EIKÖ super tuneria OLE KUKAAN IKINÄ OIKEASTI KÄYTTÄNY ?? ???

Smart tunig toimintoa voi muuten käyttää testiajossa radalla, maantiellä (ei laillista) tai testipenkissä (kuten dyno vedot) ... siis missä tahansa missä pääsee "tehokkaasti kaasuttelemaan" ... ja laillisesti  ;)

tällä erää tässä mennään ja siis edelleen kaivataan vastausta kysymykseen saako OEM orkkis filen talteen ja miten ?

???????????????????????????????????????

Kokkonen

Mä näistä oikein paljoo tiedä, mutta saksan foorumilla on ameriikankielinen ohje SERT:istä jossa sanotaan näin:

Lainaa.
After the changes have been made and you want to save them, drag and drop the "Calibration Revision Number" to a window.

Now change the number from 000 to 001 to indicate it is the first change. and then click the save button beside it.

To save the Map and all the changes now click the "Save As..." button in the upper right under the "Exit" icon.

It will default the save to the same location as the original Map. You can choose another location to keep them organized if you want. Note the new map now contains the revision number and will Not overwrite your original Map.

Josko tuo toimita on sitten sama tuossa Pro versiossa...?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

NMK72

Lainaus käyttäjältä: aakefatbob - 04 helmikuu 11, 01:01:53
"Screaming Eagle Super Tune" - SEST- mistä löytyy versio Pro ... super tuner pro.
Tämä sisältää sitten smart tuning ominaisuuden.

... EIPÄ OLE TULLUT KOMMENTIN KOMMENTIA SUPER TUNERIA KÄYTTÄNEILTÄ ... VAI EIKÖ super tuneria OLE KUKAAN IKINÄ OIKEASTI KÄYTTÄNY ?? ???

Smart tunig toimintoa voi muuten käyttää testiajossa radalla, maantiellä (ei laillista) tai testipenkissä (kuten dyno vedot) ... siis missä tahansa missä pääsee "tehokkaasti kaasuttelemaan" ... ja laillisesti  ;)

tällä erää tässä mennään ja siis edelleen kaivataan vastausta kysymykseen saako OEM orkkis filen talteen ja miten ?

Varmistetaan että puhutaan varmasti samasta ohjelmaversiosta. Minulla on Screaming eagle pro super tuner (Tämä on virallinen nimi CD:ssä ja manuaalissa. Osa no: 32111-09) ja olen käyttänyt sitä. Kyseisellä ohjelmalla ei voi "imaista" ja tallettaa alkuperäistä karttaa PC:lle.

Edit: Kahlasin läpi Screaming eagle kataloogin ja siellä no näköjään tarjolla uusi versio pro super tunerista (osa 32111-10) jossa on aakefatbob:n mainitsema smart-tune ominaisuus.
Dyna Street Bob -07

aakefatbob

mun ohjelma (CD) versio on 32111-11
... mutta ymmärtääkseni aiemmat versiot voi päivittää uudempiin, uusimpaan netin kautta ilmaiseksi, ei tarvitse maksaa liisämaksua päivityksestä. Tämä siis SEST ohjelmalle ... SERT ohjelmasta en tiedä, ehkä pitää maksaa lisähinta päivityksestä.

Mutta siis aiemmassa 32111-09 versiossa ei voi downloadata ja tallettaa stock factory asetuksia .... no, ei voi varmaan tällä uudemmallakaan versiolla, siltä näyttää  ???

Onko toista tapaa saada stock- asetukset talteen ?


aakefatbob

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 04 helmikuu 11, 10:43:58
Mä näistä oikein paljoo tiedä, mutta saksan foorumilla on ameriikankielinen ohje SERT:istä jossa sanotaan näin:

Lainaa.
After the changes have been made and you want to save them, drag and drop the "Calibration Revision Number" to a window.

Now change the number from 000 to 001 to indicate it is the first change. and then click the save button beside it.

To save the Map and all the changes now click the "Save As..." button in the upper right under the "Exit" icon.

It will default the save to the same location as the original Map. You can choose another location to keep them organized if you want. Note the new map now contains the revision number and will Not overwrite your original Map.

Josko tuo toimita on sitten sama tuossa Pro versiossa...?

Tässä uudemmassakin versiossa tuo ohje teksti on samanlainen.

Aluksi ajattelin juuri noin, että "current version" tallentuu VCI palikkaan niin, että sen saa takasin tarvittaessa esim. maantiellä koeajossa kun jokin tilttaa ( ::) ei tilttaa).
Ja ohjeissa sanotaan myös, että kun ajaa calibrointi-filen pyörään niin aikaisempi versio tallentuu automaattisesti.

... mutta sitten toisessa kohtaa puhutaankin tuosta version tallennuksesta...

ensin ladataan base calibration file pyörään, ja sitten kun sitä muutetaan niin versio numerot muuttuu ja ei voi tallentaa aiemman version päälle.
Mutta ennen kuin lataa base calibration filen pyörään niin halusin varmistaa ja tietää, että stock asetukset saa talteen .... esim. em. mainitun aikaisemman version tallennuksella VCI palikkaan...

File tallentuu ? vai tallentuuko ? mutta sitä ei voi lukea, se on "näkymätön" käyttäjälle ... vai saako sen jostain aukaistua ja tallennettua esim. USB tikulle ?

eli siis SEST ohjelman mukana tulevia cal-filejä voi versioida ja muuttaa, mutta mitäs tapahtuukaan kun ensimmäistä kertaa lataat uuden Base Calibration Filen pyörään.. ??

onko se orkkis versio tallentunu VCI:lle vai ei ? tai läppärille ?
tälle tätä varmistusta olen etsimässä.

toistaiseksi näyttää, että ei tallennu eikä orkkis versiota saa talteen
:'(

aakefatbob

 :D no nii... vastaus siis on että SEST (HD:n omalla) ohjelmalla ja VCI palikalla ei saa OEM stock asetuksia talteen !!! :-[ :-[

tuossa kun kyselin niin todettiin vaan, että ei niitä orkkis asetuksia ole tarviinnu eikä ole kaivannut, niin että ei sillä sen kummempaa tee. Ei muuta kuin uusi kalibrointi-file koneeseen ja siitä sitten eteenpäin.
sekä "don´t sweat on it, just upload ..."  ;D

No eipä siinä sitten sen kummempaa, ....
... saahan sen "smart tuunattua" tai vaikka ihan oikeasti rahalla (virittäjällä penkissä tai HD workshopissa) muutettua takasinkin, orkkisvermeillä.

MUTTA olisihan se ollut tosi helppoa, tosta vaan lataanpa sen takasin ja reilun minuutin päästä voi todeta, että no sielähän se lepää  ::)

no, tämmönen systeemi Screaming Eagle Super Tuner'illa

Sillä tässä nyt kirjottelen kun homma oli näinkin selvä niin latasin sitten calibrointi filen koneseen, siis Fat Bobbiin, sitten ohjeitten mukaisesti virta pois ja odottelin väh. 10 sek .... odottelin vähän pitempää kyllä ja laitoin pyörän pihalle.
Käynnistin pyörän ja hyvin lähti, ......

ja äänet  :) oli muuten reilusti tukevammat kuin orkkis putkilla tai uudet putket mutta normi sisukset  ;D nyt "avarammat" sisuskalut

:) :) kyllä kannatti vaihtaa putket (avarammilla sisuksilla) ; :D

en kyllä ajellu vielä, muutaku parkkitalliin takasin mutta joo, kylläpä sitä pienestäki vanha innostuu  :D

.... kjyllä lähtee  :)

ruostekasa

#14
Ei saa karttoja ladattua tällä ruiskusta tietokoneelle päin :(