Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Venttiilit ja nokka for dummies

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 27 tammikuu 11, 20:54:21

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Nyt en taaskaan ole ihan varma tuosta asiasta. Jos evon vipusuhde on about 8% isompi, silloin nokka voi olla about 8% pienempi kooltaan. Toisaalta yksi mikä on varmaa, on E = F*x, eli energia on voima kertaa matka, tässä jousen palautusvoima (ns. jousipaine) kertaa nosto. Energiaa taas ei tunnetusti tule lisää eikä sitä häviä, joten koska nokassa on about 8% pienempi nosto, sen nostajaan kohdistama voima kasvaa tuon 8%. Kun taas se rampin jyrkkyys heijastuu suoraan minkälaiset voimat kohdistuu nostajan suuntaan sekä siihen sivuttain, jos se nokan profiili on sama, ainoastaan 8% nostoa skaalattu pois, eikös siinä tulla melko tasapeliin. Ainut, että nyt se nostaja vaan joraa vielä pienempää väliä?

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 01 maaliskuu 11, 18:53:13
Ainut, että nyt se nostaja vaan joraa vielä pienempää väliä?
Eikö se jo melkein yksistään riitä?
Tää vippakeskustelu menee vähän ohi, koska koko ajan on ollut puhe lievistä nostoista. Se vippasuhteen merkitys kasvaa todella paljon sitten kun ruvetaan aukomaan sitä venttiiliä .650 ja enemmän. Siellä rupee tulee vastaan sellasia tosi elämän ongelmia, että nenäkeppi hivottaa pinionlaakeriskooliin ja nostajanpesiin tai nostajat pohjaa nostajanpesiin.Puhumattakaan vanhemmista vehkeistä missä pitää ruveta ohentelemaan rattaita.
Mutta yhä edelleen se rulla siinä vipassa on parannus alkuperäiseen.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 01 maaliskuu 11, 13:21:09
Mutta en oikein osaa arvioida, kuinka paljon muutama aste loppujen lopuksi vaikuttaa. Akateemista pohdintaa - tiedän. Tässä kohtaa on kumminkin mahdollisuus jotain valintoja tehdä, joten tekis mieli saada niille valinnoille jotain järkiperusteita. Taisiisööö... ;D

Toisessa topiikissa kirjoitin: "...mutta tehokäyrän paikkaan sillä on suuri vaikutus. Jostain olen lukenut että neljän asteen ajoitusmuutos nokassa siirtää käyrää 300 - 400 rpm."

Siis kun koko nokan ajoitusta muutetaan. Mainio ratkaisi olisi säädettävä nokka, mieluummin portaattomasti. Niin, Anteron nokkien rattaita prässäilemällä se vissiin onnistuu, mut ei kätevästi. Cranen Hi-Roller ei taida enää olla tuotannossa.

Koskas aletaan keskustelemaan LSA:n vaikutuksesta ja sen osuudesta nokan valintaan?  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tuusulan T-Bone

LSA = Lobe Separation Angle? Mun puolesta keskustelu voi alkaa vaikka heti. Paljonkos olis sopivasti overlappia tommoseen matalapuristeiseen kasikasikoneeseen...? ;D

Ja taas mä järkeilin ihan samoin kuin vastaranta: pienempi liike jakopäässä, vähemmän harmeja nostajien kanssa.

Justiinsa tein kalvausharjoituksia shovelin tappien kanssa. Nyt kun osaan sen, voisin siirtyä evon tappeihin. ;D
Long John Stroker

ma^ko

Matala puristussuhde niin mahdollisimman vähän overlappia muuten ei jää puristukselle paineit enää lain...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 01 maaliskuu 11, 22:21:30
Matala puristussuhde niin mahdollisimman vähän overlappia muuten ei jää puristukselle paineit enää lain...

Nyt meni Makolla pako-, imu- ja puristustahti sekaisin. Overlappi ei vaikuta puristussuhteeseen vaan sillähän tarkoitetaan aikaa minkä pakoventtiili on yhtä aikaa auki imuventtiilin kanssa. Siis silloin kun imuventtiili lähtee aukeamaan. Isommalla overlapilla saadaan apua seoksen vauhdittamiseksi imutahdin alussa isommilla kierroksilla -> parempi täyttö. Alhaisilla kierroksilla sitten taas vuorostaan osa seoksesta karkaa pakokanavaan joten matalaviritteisiin moottoreihin ei paljoa overlappia voi laittaa. Samasta syystä ahdetuissa koneissa ei ole mitään hyötyä pakokanavan yhtäaikaisesta aukiolosta kun seos on imukanavassa paineistettuna odottamassa venttiilin aukeamista.

Imuventtiilin sulkeutumisajankohta alakuolokohdan jälkeen on se, mikä vaikuttaa lopulliseen puristussuhteeseen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Näköjään joskus pitäis pysähtyä ajattelemaankin...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

erakko

Lainaus käyttäjältä: Soikkeli - 28 helmikuu 11, 19:28:26
Senkin vääräuskoiset ;D

Täältä löytyy Andrews:in A2 ja saman valmistajan jouset paineilla:130 ja 280 lbs, ei tullut mukana tarraa noissakaan. Todella harmillista.
Nostajien töitä hoitaa Vulcan ja pannun 1.5 vipusuhde. Sorensen kun saa vielä valmiiksi pannun rulla sarjan niin tänne tulee sellainen.

Ja kun iskuakin on käsitelty niin 4.5" on kiva.


           

the sparkies are here doing wiring as we speak and the machine is being wired in next friday... then I can sit down and start machining off all the shovel stuff.. at that point we can sit down and start to think about programming and how to machine the pan stuff off. =o).

Mike

tuollaisen vastauksen sai kun eilen kyselin milloin niitä alkaa saamaan. tiedä sit miten tuo pitäis tulkita..  ???
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 01 maaliskuu 11, 21:23:05
Toisessa topiikissa kirjoitin: "...mutta tehokäyrän paikkaan sillä on suuri vaikutus. Jostain olen lukenut että neljän asteen ajoitusmuutos nokassa siirtää käyrää 300 - 400 rpm."

Kumpaan suuntaan tapahtuu mitä? Aikaisemmalle -> vääntöalue siirtyy matalemmille kierroksille? Ja paljonkos yksi rattaan hammasväli on asteissa?

Toi teoria tuskin on ihan aukoton, mutta äkkiä ajatellen vois toimia sellaisissa nokissa, joissa aukioloa on maltillisesti.

Kiiskihän vois koklaa, mitä tapahtuu, jos sen 280-asteisen nokan siirtää 4 astetta aikaisemmalle tai myöhemmälle... ;) ;D
Long John Stroker

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 01 maaliskuu 11, 23:50:14
Kiiskihän vois koklaa, mitä tapahtuu, jos sen 280-asteisen nokan siirtää 4 astetta aikaisemmalle tai myöhemmälle... ;) ;D
Mulla on 292° nokka ja kokeiltu on, näyttää erehdyttävästi samalta mitä sillä swedu-petterillä on kädessä tossa kuvassa aikasemmin. Tosin se on Andersin Flathead Powerin ruotsin aikasia, siis ei Leineweberi ja sama nokka mikä pyöri/pyörii Evil Motherissa. Selkeesti uupuu kanttia ja jotain 20 kuutiotuumaa. Siitä asiallinen nokka ettei tarvitse shimmaa kun perusympyrä on niin pieni et shimmi kaatuu nostajaradalle, toisin sanoen laakerikohdat nokassa on paksummat kuin itse akseli.

Niin ja siinä tosiaan tapahtuu niin kuin vois kuvitella. Eli nousee nokalle kun kierrokset jossain järjen tuolla puolen.

Kiiski

Tästä kaikesta intoutuneena menin tilaamaan Leineweberin 4S:n Knuckleen oli pakko, kun se oli uutuus. Kiikalassa tavataan tai sitten ei.

race-ace


Kiiski

Lainaus käyttäjältä: race-ace - 02 maaliskuu 11, 00:36:24
Mistäs Kiiski 4S:n tilasit  :o
Suoraan Leineweberiltä. Alkaa toi keskustelualueen otsikko pitää aika hyvin paikkansa.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 01 maaliskuu 11, 23:50:14
Kumpaan suuntaan tapahtuu mitä? Aikaisemmalle -> vääntöalue siirtyy matalemmille kierroksille? Ja paljonkos yksi rattaan hammasväli on asteissa?

Toi teoria tuskin on ihan aukoton, mutta äkkiä ajatellen vois toimia sellaisissa nokissa, joissa aukioloa on maltillisesti.

Noinpäin se mun mielestä menee.

Lainaan taas itseäni "Prässitön mies kun olen, niin ajattelin että jos tuolla hammastuksella pääsee pelaamaan...mut huonolta näyttää. Hampaita nokan rattaassa on 42 joka tekee nokan asteissa 8,57 ja kampiakselilla jo 17,14. Noin rankkaa säätöä harvemmin tarvinnee.  ;D"

Tarina nokka-akselin ajoituksesta jatkuu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 02 maaliskuu 11, 00:47:12
Lainaus käyttäjältä: race-ace - 02 maaliskuu 11, 00:36:24
Mistäs Kiiski 4S:n tilasit  :o
Suoraan Leineweberiltä. Alkaa toi keskustelualueen otsikko pitää aika hyvin paikkansa.

Ei menny hukkaan tämäkään keskustelu. :)
Long John Stroker