Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Dokumentti ja pyörä

Aloittaja olavi, 24 tammikuu 11, 15:40:35

« edellinen - seuraava »

olavi

Moi Arvoisat finnbikersit

Olen uusi foorumilla ja pyytäisin teiltä mielipidettä ja näkökulmia seuraavanlaiseen hankkeeseen.

Olen ostamassa vanhaa pyörää (mahdollisesti japskia, ennen vuotta -81), ja tarkoitus olisi tehdä siitä bobber- tyylinen pyörä. Tämän lisäksi olen työkaverini kanssa aikomassa tehdä siitä dokumentin, jossa käsiteltäisiin suomalaista moottoripyörä harrastusta ja erityisesti muokkaamista.

Tarkoitus ei ole tehdä jenkkihenkistä-fiilistelyä, vaan pyrkimyksenä on tehdä mahdollisuuksien mukaan kaikki itse ja todennäköisesti ongelmia on tiedossa melkoisen paljon:)

En ole tässä vaiheessa merkkiuskollinen, vaan tässä kohtaan raha ratkaisee todella paljon,
Honda CB  näyttää osuvan hintaluokkaan, josta voisi aloittaa.

Dokumentin tarkoituksena on tuoda esille suomalaista moottoripyörä-kulttuuria.

Jos teillä olisi mahdollisuutta antaa näkökulmia, joita olisi hyvä tuoda dokumentissa esille, olisin todella kiitollinen. Henkilöitä joita haastatella, asioita joita nähdä, sanasto joka olisi tärkeää tuoda esille auttaisi meitä antamaan oikeanlaisen kuvan.

Mitä tahansa mikä on tärkeää tuoda esille.

Kiitos jo etukäteen.

bootsi

Projektiksi tarpeeksi vanha, että ylipäätään saat rakentaa ilman helvetillistä härdelliä konttorilla. Kekkoslovakian byrokratia nääs. >:(

olavi

Olenko ymmärtänyt oikein, että tuo maaginen vuosi 81 on se vuosi, jota ennen kaikki on helpompaa? Ja onko härdelliä tiedossa kaikesta huolimatta?

o

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: olavi - 24 tammikuu 11, 18:49:06
Olenko ymmärtänyt oikein, että tuo maaginen vuosi 81 on se vuosi, jota ennen kaikki on helpompaa? Ja onko härdelliä tiedossa kaikesta huolimatta?

o

Aihioksi 1983 tai vanhempi. Silloin selviää vaatimusten puolesta helpolla, kunhan tietää, mitä tekee. Kai te tiedätte? :)
Long John Stroker

olavi

Mulla ei ole kaikkea tietoa, kuinka se tulee tapahtumaan, mutta mahdollisesti perse edellä puuhun mennään. :D

On mulla sellainen ajatus miltä sen tulisi näyttää, aika pelkistetty, vilkut pois ja kaikki ylimääräinen, tanko suoremmaksi, pitkä penkki pois ja hiukan rungon muutosta niin, että istuin tipahtaa alaspäin. Tankki pienemmäksi.
Sisälläni käydään taistelua siitä tulisiko takajousitus poistaa vai jättää jouset.

Tuo vuosi -83, mitä kaikkea se sallisi tehdä?

Kiiski

Minun sisälläni kiehuu ajatus, että osta kitara ja pidä stadion-konsertti. Olispahan ainakin kiinnostavampaa katella ja ennen kaikkea kuunnella. Voishan siitäkin saada kivan dokumentin ja ehkä jonkin moisen ensyklopedian.

olavi

Luulen, että soittotaidoillani keikka olisi todella surkea. :)

Kyllä tässä ihan vakavalla mielellä ollaan pyörää tekemässä ja siihen kyselen apuja,

o

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: olavi - 24 tammikuu 11, 21:10:37
Tuo vuosi -83, mitä kaikkea se sallisi tehdä?

Se on esimerkiksi se viimeinen vuosi joka sallii niiden vilkkujen poiston...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

olavi

Loistava juttu, kiitos

Nettimotosta etsiessäni esim. Yamaha sx 650, mikä näyttää hyvältä ja siitä on paljon tehty pyöriä on se aika harvinainen tai jos löytyy niin hintakin on jo ihan eri kuin esim. honda cb 750:ssa. Onko ne oikeasti lopussa?

Miten muuten Yamahan mallit toimisi?

Läpinäkyvästi lähden ja rohkeasti tekemään uutta pyörää.
Oma ajohistoriani ei ole mitenkään pitkä.
Honda Monkey pikkupoikana ja hippivuosinani ajoin Vespalla, myin sen rahapulassa pois 6 vuotta sitten.

o

Hemuli

Koska kysyjällä ei ilmeisesti ole juurikaan kuvaa siitä, mitä moottoripyörästä voi saada aikaiseksi - kunhan ei rajoita rakentelua pelkästään tehdasosien vaihtamiseen huonosti sopiviin muun merkkisiin vaan ottaa ja tosiaan RAKENTAA sitä härveliä - niin kannattaa tuollaisen riisipahtimen ideointiin ottaa virikkeitä vaikka tämän foorumin japsipyöräosiosta.

Tuossa esim. Yamaha bobberi: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2171.0

Sitten monta erilaista näkemystä aiheesta japsipyörän rakentelu: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1635.0
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

olavi

Olen noita edellä mainittuja kuvia katsellut, siellä on monta mikä mielliyttää silmään, netti myös täynnä komeita pyöriä.
Tykkään tuosta pyörästä kyllä tosi kovasti
http://www.bikeexif.com/yamaha-sr500

En ole vaan varma taipuuko Honda CB tuohon muotoon nätisti, ehkä joku cb 500 voisi??

Kyllä mulla oli tarkoitus itse hitasta se mitä täytyy, ja rakennella sitä taitojeni mukaan, varmasti paljon haasteita edessä, mutta ihan rohkeasti ajattelin lähteä liikkeelle.

Millaisia ajatuksia teillä on tankista, mielestäni sen tulisi olla pienempi kuin alkuperäisissä, mutta ostaa tai löytää jostain vanha tankki, joka sopisi kyseiseen pyörään. Voiko sitä, tekeekö kukaan itse vanhasta tankista muokatun, vai onko se liian vaativa homma? Metallintyöstä taidot on kyllä aika ruosteessa.

Jotenkin tuo pidennetty etuhaarukka ei mua puhuttele niin paljon kuin tollainen lyhyt lähellä alkuperäistä oleva.

o

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: olavi - 24 tammikuu 11, 22:34:54...Millaisia ajatuksia teillä on tankista, mielestäni sen tulisi olla pienempi kuin alkuperäisissä, mutta ostaa tai löytää jostain vanha tankki, joka sopisi kyseiseen pyörään. Voiko sitä, tekeekö kukaan itse vanhasta tankista muokatun, vai onko se liian vaativa homma?...

Just tätä tarkoitin. Rakennettuja pyöriä kun katsoo niin esim. tankit hyvin harvoin on a) alkuperäisiä tai b) suoraan alkuperäisen paikalle istutettuja "vanhoja" tankkeja. Vähintään niistä on pohja/kiinnikkeet muokattu sopimaan käytettyyn runkoon mutta yleensä myös kuoreen on koskettu tavalla tai toisella. Sitten on se porukka joka näkee neliön pellissä bensatankin - ainakin muutaman vasaraniskun jälkeen ;D

Ei nyt kuitenkaan pidä lannistaa aloittavaa rakentajaa heti alkumetreillä. Jos aihiopyörän runko on yksiputkista mallia niin silloin esim. Sportsterin pikkutankista saa siihen oivan mehukanisterin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

olavi

Joo

En näin helposti lannistu :)
Itse ajattelen kutakuinkin noin. Voi käyttää vanhaa tankkia jostain muualta, jos sen saa näyttämään hyvältä kokonaisuudessa. Todennäköisesti vaatii jotain työstöä, että näyttää hyvältä silmään.

Kyllä kokonaisuus täytyy olla sopusointuinen ja asioiden täytyy olla hyvässä suhteessa toisiinsa.
Tuota Sportsterin tankkia taitaa näkyä aika paljon, tai ainakin luulen niin?

onko muuten riispaahdin nimenä enemmän ylistävä vai jotain ihan muuta? ???

olavi

[/quote]

Se on esimerkiksi se viimeinen vuosi joka sallii niiden vilkkujen poiston...
[/quote]

Tuolla yhdellä sivulla, jossa Ruggien oli tehnyt vuoden -88 yamahasta komean pyörän, en ole näkevinäni vilkkuja??
??? ??? ???

Tuusulan T-Bone

Voihan ne vilkut kiskasta pois jo kaupassa ostaessaan upouutta pyörää, mut se ei oo sillon tieliikenteessä laillinen.

Aika vaikea sulle on mitään vinkkiä kertoa, kun ei tiedä yhtään, mitä osaat jo valmiiksi. Jos esimerkiksi runkoa tahtoo muutella, pitäisi osata vähän hitsuuhommia.
Long John Stroker