Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapään mäntävaihtoehdot.

Aloittaja Raimo-Raato, 29 maaliskuu 09, 19:41:45

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Jatketaanpas tästä rautiksen mäntä asiasta. Alkuun poiminta tuolta kansien muokkas -threadista:
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 12 helmikuu 09, 19:27:27
Tämä Rautapään mäntä- ja miksei palotila-asia olikin aika mielenkiintoinen.

Aloitetaan männistä.
Alunperin koneessa oli 9:1 männät, joiden kupu oli 49 cc, itse mitattu. Laitoin 10:1 Wisecot, valmistaja tosiaan ilmoittaa kuvun 50,7 cc , mutta mittasin sen olevan 55-56 cc. KB ilmoittaa  9:1 mäntänsä kuvun kooksi 54cc , mutta se ei voi pitää paikkansa, koska puristuskorkeus Wisecon kanssa on sama. Ilmeisesti 54cc on 10:1 männän tieto. Matematiikka tukee mittaamiani  Wisecon ja alkuperäisen männän kupujen kokoja.

Mittaliln juuri 2 erilaisen valumännän ja Rossin takomännän pattien tilavuudet. Näyttäisi siltä että 49cc olisi juurikin tuo 9:1 staattisen puristussuhteen tuottava mäntä. Itselläni toinen taiwanin valumännistä oli juuri tuon kokoinen. Toisen valumännän patti oli puolestaan 54cc. Rossin "9:1" männissä kupu on vain 40cc.
Eli yhteenvetona eri männistä ja staattisista puristus suhteista jotka ne minun rautiksen moottorissa tuottaisivat.:

• 49 cc valumäntä (9:1) = 9:1
  • 56 cc Wiseco (10:1) = 10:1
  • 54 cc KB (9:1) = 9,7:1
  • 40 cc Ross (9:1) = 8:1

Tässä vielä kuvat noista minun männistäni:

Wiseco:

KB:

A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Niin piston-to-wall välykset normi katukäytössä:
KB: .00075" - .0015"
Wiseco: .002" - .0025"
Ross: .002" - .003"

Ahdinkäytössä Rossin mäntiin pitäis laittaa hurjat .007" - .010"  välykset.  :o Kyllä mahtaa olla mielenkiintoiset kilinät, kolinat ja ujellukset miun rautiksessa sit kunhan se joskus valmistuu  ;D

edit: korjattu Wisecon välys
A.K.A. Rambe

ss

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 29 maaliskuu 09, 19:56:42
Wiseco: .003" - .0035"

Mistä tämä lukema on peräisin? Kiinnostaa, koska mulla on wisecon ohje (tonniseen rautikseen), jossa välykseksi suositellaan .002-.0025"... Kysyin myös asiaa mailitse ja vahvistivat että tuo tosiaan on heidän suosituksensa. Olen tosin muuallakin törmännyt tuohon .003" lukemaan wisecojen kanssa, eli tiedä sitten olisiko tuo väljempi suositus kokemuksella hankittu.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: ss - 31 maaliskuu 09, 09:20:54
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 29 maaliskuu 09, 19:56:42
Wiseco: .003" - .0035"

Mistä tämä lukema on peräisin? Kiinnostaa, koska mulla on wisecon ohje (tonniseen rautikseen), jossa välykseksi suositellaan .002-.0025"... Kysyin myös asiaa mailitse ja vahvistivat että tuo tosiaan on heidän suosituksensa. Olen tosin muuallakin törmännyt tuohon .003" lukemaan wisecojen kanssa, eli tiedä sitten olisiko tuo väljempi suositus kokemuksella hankittu.

No tuo itseasiassa oli shovelin välys Wisecon sivuilta kun en rautiksen välystä löytänyt. Aattelin että kait se on oltava molemmissa sama.  ::)
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Laitetaas myös 9:1 valumäntä ja 10:1 Wiseco rinnakkain, niin näkee erot. Mäntien korkeus on sama, mutta Wisecon patti leveämpi.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W