Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pakoputkien rakenteet

Aloittaja mikira, 27 maaliskuu 09, 11:16:24

« edellinen - seuraava »

mikira

Kiinnostais tietää hiukkasen enemmän mikä on se perustavaa laatua oleva juttu mikä tekee noista kak yhteen putkista ns: tehokkaampia kuin erillispakoputkista? Onko se juttu siinä että toisen pytyn palamis kaasut auttaa toista pyttyä.

Monilla putkivalmistajilla on myös niitä putkistoja joissa putken sisähalkaisijaa kasvatetaan pikkuhiljaa loppua kohti. Oletan että tässä on kyse virtausnopeuden kasvattamisesta.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: mikira - 27 maaliskuu 09, 11:16:24...Monilla putkivalmistajilla on myös niitä putkistoja joissa putken sisähalkaisijaa kasvatetaan pikkuhiljaa loppua kohti. Oletan että tässä on kyse virtausnopeuden kasvattamisesta.

Lähinnä kyse on alakierrosväännön kasvattamisesta virtausnopeuden kuitenkaan kärsimättä. Hookerhan on tässä vissiin pioneeri. Eli vastaava kikka kuin niissä putken juuriin laitettavissa torque coneissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mikira

Oliskos kenelläkään tietoa mistä saisi laskenta kaavoja putkistoille? Sportsteriin pitäis saada ns: high-pipe ratkaisu ja vaikka tuollainen 2 yhteen putkisto olis hieno tulis vielä hienompi sellaisella putkella jossa koko suurenee loppua kohti.

Kokkonen

#3
Yksi laskentaohjelma pakoputken mitoitukseen löytyy tästä linkistä

Lainaus käyttäjältä: mikiraKiinnostais tietää hiukkasen enemmän mikä on se perustavaa laatua oleva juttu mikä tekee noista kak yhteen putkista ns: tehokkaampia kuin erillispakoputkista? Onko se juttu siinä että toisen pytyn palamis kaasut auttaa toista pyttyä.

Kyllä se noin menee, putket pitää vaan olla oikein mitoitetut, mm. haluttu maksimiväännön kierrosalue vaikuttaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Thomas

Lainaus käyttäjältä: mikira - 30 maaliskuu 09, 20:24:41
Oliskos kenelläkään tietoa mistä saisi laskenta kaavoja putkistoille? Sportsteriin pitäis saada ns: high-pipe ratkaisu ja vaikka tuollainen 2 yhteen putkisto olis hieno tulis vielä hienompi sellaisella putkella jossa koko suurenee loppua kohti.

Laskukaavoja, joilla voi lähteä liikkeelle exhaust-tuningin kanssa, löytyy kyllä netistä ja kirjallisuudesta. Ongelmana vain on, että ne ovat yleensä kohdennettu race-käyttöön, joten vaikka hyviä vinkkejä ja ajatuksia antaisivatkin, eivät ne välttämättä suoraan ole sovellettavissa katukäyttöön.

Sportyn virittäminenhän on hyvin helppoa: katsot mitä ratkaisuja Buelleihin on tarjolla ja niiden pohjalta teet omaan silmään sopivat;-) Noiden stepped headers'ien nyrkkisääntönä on, että osien halkaisija suurenee 1/8" kolmessa osassa. Ensimmäinen osa on 25%, seuraava 32% ja kolmas 43% putken pituudesta.. eli OD esim. 1-3/4" : 1-7/8" - 2".. Tosin tämäkin sääntö löytyi race/viriviri-kirjallisuudesta, joissa ei käytännössä otettu kantaa kollektorin tai vaimentimen valintaan. Kollektorin muoto vaikuttaa paluupulssin voimakkuuteen sekä virtauksiin, ja vaimennin tietenkin myös virtauksiin. Ducatin pakoputkisto on hyvä esimerkki toimivasta stepped headers' ratkaisusta.

Mikäli 2:1 putkea alat rakentamaan, niin putkien erilaisia mittoja voi miettiä vaikkapa pakotahtien suhteen.. tai sitten mittailemalla valmiiden ratkaisujen mittoja. Ja jos oikein haluaa hifistellä, niin kaasujen virtaushan hidastuu jokaisessa mutkassa.. Eipä sillä, on melkoisen erilaisia mittoja näillä tunnetuillakin valmistajilla (Supertrapp, V&H, Samson,..) 2:1 putkissa.

Mulle ei oikein avautunut toi yllä ollut linkki.. kokonaismitan se antoi kyllä saman kuin omilla laskukaavoillakin sain, mutta en jaksanut lukea ajatuksella mitä noi muut arvot olivat.. Norttiaskin kulmaan olen joskus raapustanut tällaiset kaavat putkien pituuksien laskemiseksi:

L= (1380/ex)*rpm
L= (950/ex)*rpm

Tuossa ex on pakoventtiilin aukeamishetki + 180
ja rpm tavoitellut tehopiikin kierroalue.
Ylempi kaava antaa aika huimasti pidemmän arvon mutta alempikin on alan kirjallisuuden mukaan käyttökelpoinen arvo.


Tuossa linkin takaa löytyvässä kaavassa oli varsin hyvin esitetty myös imusarjan suositeltu pituus, vaikkakin hieman erilaisin arvoin kuin omissa muistiinpanoissani. Käytännössä lähes kaikissa HD-malleissa on imupuoli selkeästi suositusta lyhyempi, lähinnä kai esteettisistä ja käytännöllisistä syistä. Teoriaosuuden päättääkin imusarjan mittojen laskeminen 'pulssien' mukaisesti:

2nd pulse : (1100 * 0.5Int * 0.96) / rpm
3rd pulse : (1100 * 0.5Int * 0.705) / rpm
4th pulse : (1100 * 0.5Int * 0.538) / rpm

missä Int = intake duration
ja rpm = tavoitellun tehopiikin kierrosalue.
Mitta siis venttiilin seetistä putsarikotelun suuaukolle..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..