Tekniikka / Muut > Jousitus / Renkaat / Jarrut

Yleistietoa, vanne-rengaskoot, akselit, jarrulevyt ja pultit, keskiöt...

(1/3) > >>

Kokkonen:
Tähän tulee yleistietoa ainakin seuraavista aiheista:

- Rengas - vannetaulukko
- Akselit
- Jarrulevyt ja niiden kiinnityspultit
- Muutama kuva keskiöistä

Ja mitä sitten foorumin väki keksii tänne laittaa kommenttiensa muodossa

Edit: Lisäksi foorumista löytyy
- Pinnojen pituuden laskeminen
- Vanteen pinnaus ja rihtaus
- Vanteen pinnaaminen/pinnajärjestys

Kokkonen:
Eturenkaat ja vanteet

Rengaskoko / vanne

16-tuumaa                        17-tuumaa                            18-tuumaa                             19-tuumaa
110/90-16  / 2.15 - 3.00    110/70-17  /  3.00 - 3.50     100/90-18  /  2.15 - 2.75      90/90-19 / 1.85 - 2.50
120/80-16  / 2.50 - 3.00    110/80-17 /   2.15 - 3.00     110/80-18  /  2.15 - 3.00      100/90-19 / 2.15 - 2.75
130/70-16  / 3.50 - 4.00    120/60-17  /  3.500 - 3.75    110/90-18  /  2.15 - 3.00     110/90-19 / 2.15 - 3.00
 130/90-16 / 2.50 - 3.50    120/70-17  /  2.75 - 3.75     120/70-18  / 3.00 - 3.75       120/70-19  / 3.00 - 3.75
150/80-16  /  3.00 - 4.00    120/80-17 /  2.50 - 3.00     120/90-18  /  2.50 - 3.00       130/60-19  / 3.00 - 3.75      
                                          120/90-17  /  2.50 - 3.00     130/60-18  /  3.50 - 4.00
                                          140/80-17  /  3.00 - 4.00     130/70-18  /  3.00 - 4.00
                                          150/80-17  /  3.00 - 4.25     140/70-18  /  3.00 - 4.50        

20-tuumaa                  21-tuumaa                           23-tuumaa
120/70-20  / 3.50      80/90-21  / 1.60 - 2.15      120/70-23  / 3.50 - 4.00
140/60-20  / 3.75      90/90-21  / 1.85 - 2.50      130/60-23  / 3.50 - 4.00        
150/55-20  / 4.50      120/70-21  /  3.00 - 3.75    
                                  140/70-21  / 3.00 - 3.75        

24-tuumaa
130/70-24  /  4.00

26-tuumaa
120/50-26  / 3.50

Takarenkaat ja vanteet

Rengskoko  / vanne

 15 tuumaa                        16 tuumaa                        17-tuumaa
130/90-15   / 2.50 - 3.50   130/90-16  / 2.50 - 3.50   120/90-17  / 2.50 - 3.00        190/50-17  / 6.00 - 6.50
140/80-15  / 2.75 - 3.75   140/90-16  / 2.75 - 3.75   130/90-17  / 2.50 - 3.50        190/55-17  / 6.00 - -6.50
140/90-15  / 2.75 - 3.75   150/80-16  /  3.00 - 4.00   140/80-17 / 2.750 - 4.00       200/50-17  / 6.00 - 6.50
150/80-15  / 3.00 - 4.25   160/80-16  / 3.50 - 4.50   150/60-17  / 4.00 - 4.75        200/55-17  / 6.00 - 6.50
150/90-15  / 3.00 - 4.00   170/70-16  / 4.25 -5.50     150/70-17  / 4.25 -4.50        210/50-17  / 6.00 - 7.00
170/80-15  / 3.50 - 5.00   180/60-16  / 4.50 - 5.50   160/60-17* /  4.25 - 5.50      300/35-17  / 10.0 - 11.0
180/70-15  / 4.25 - 5.50   180/65-16  / 4.50 - 5.50   160/70-17   / 3.75 - 5.00       330/30-17  / 11.0 - 12.5
200/70-15  / 5.50 - 6.50   180/70-16  / 5.00 - 6.00   170/60-17  / 4.25 - 5.50
230/60-15  / 6.25 - 8.00   200/60-16  / 5.50 - 6.25   180/55-17  / 5.50 - 6.00
250/55-15  / 9.00              240/50-16  / 7.00 - 8.00  180/60-17**  / 4.50 - 5.5

18-tuumaa                                                                   20-tuumaa                              21-tuumaa
110/90-18  / 2.15 -3.00    210/40-18  / 7.00 - 8.00     140/60-20  / 3.75                    200/70-21  / 6.25
120/90-18  / 2.50 - 3.00   240/40-18  / 8.00 - 9.00     150/55-20  / 4.50                    260/35-21  / 9.00
130/80-18  / 2.50 - 3.50   250/40-18  / 8.50 - 9.50      200/40-20  / 6.00 - 7.00      
140/70-18  / 3.00 - 4.50   260/35-18  / 8.50 - 9.50     220/50-20  / 6.50 - 7.50      
150/70-18  / 3.50 - 4.50   260/40-18  / 8.50 - 9.50     280/40-20  / 9.50 - 10.5      
160/60-18  / 4.25 - 5.00   280/35-18  / 9.50 - 10.5            
170/60-18  / 4.00 - 5.00   300/35-18  / 10.0 - 11.0            
180/55-18  / 5.50 - 6.00   310/35-18  / 10.0 - 11.0            
200/50-18  / 5.50 - 6.50   360/30-18  / 13.0            
200/55-18  / 5.50 - 6.50

* 160/60-17 Metzeler Sport sopii 17x5.5 vanteelle, muut 160/60-17 renkaat 4.25-5.00 vanteelle
** Vain180/60-17 GT502 Dunlop Screamin' Eagle ja Pirelli Night Dragon renkaat sopivat 17x4.5 vanteelle          

Hemuli:
H-D on ansiokkaasti käyttänyt samankaltaista napaa lähes koko elinkaarensa ajan. Laakerointityyppi ja akselien paksuudet ovat muuttuneet mutta esim. pinnasarjat käy suurimpaan osaan pyöristä aina 30-luvulta tähän päivään. Poikkeuksen muodostaa Sportster/FXD-tuoteperheen etuvanteet joissa on kapea alumiininapa joka vaatii omanlaisensa pinnat. Ja tietysti erilaiset kiinteät rumpujarrunavat mutta se onkin jo toinen stoori.

Vuosina 1936-66 käytettiin ns. tähtinapaa jossa oli irtorullilla toteutettu suora laakerointi. Käytössä laakeriskoolit kuluivat ja jouduttiin siirtymään ylikokolaakereihin kunnes koko napa meni vaihtoon. Näitä napoja on menneinä aikoina sorvattu kuulalaakereille sopiviksi ja markkinoilla on myös tähtinavan näköisiä aftermarketosia joissa on valmiina kartiolaakerit 3/4" akselille. Vuonna 1967 siirryttiin käyttämään edellä mainittuja huoltoystävällisempiä 3/4" kartiolaakereita ja hyväksi todettu konstruktio sai väistyä vasta vuonna 2000 kuulalaakerin tieltä.

Navat itsessään kokivat tähtinavasta luopumisen jälkeen varsin vähän muutoksia. Sama teräslaippanapa oli käytössä aina vuoteen 1998 ja seuraavana vuonna sen korvasi huomattavasti kevyempi alumiinista työstetty napa. Sporstereissa ja FXD:ssa on levyjarruun siirtymisen myötä käytetty periaatteessa samaa alumiinietunapaa alusta lähtien, mitä nyt ensimmäisten vuosien levynavoissa levyn kiinnitysreiät ovat navan pinnakehän ulkopuolella.

Levyjarruihin siirryttäessä vuonna 1972 (Sportsterit saivat taakse levyn vasta -79) valittiin navan keskiöolakkeen halkaisijaksi 2". Tämä säilyi aina vuoteen 2000 jolloin sitä kasvatettiin uusien kuulalaakereiden suuremman halkaisijan takia 56 milliin. Poikkeuksen tähän muodostaa vuosien -77-83 XL/FX-mallit joiden tuplalevynavoissa keskiolake on huomattavasti suurempi 2 3/8". Tämän poikkeuksen takia nämä navat ovat erinomaisia aihioita kyykkypyörän levyjä sovitettaessa ;)...

Jarrulevyt ovat myös olleet hyvin samankokoisia, lukuun ottamatta edellä mainittuja -77-83 malleja joissa etulevyt olivat kymppituumaiset on H-D käyttänyt aina 11.5" levyjä.

Jarrulevyjen kiinitysruuvit ovat edessä 5/16", tästä poikkeuksen muodostaa jotkut FL-mallit joissa 3/8". Takanavan ruuvinreiät ovat levylle 3/8" ja rattaalle/hihnapyörälle 7/16".

Hemuli:
Vielä noista Sportsterin etunavoista, moni ei tiedäkään että 19" ja 21" vanteissa on erilaiset navat. Kikka piilee pinnojen rei'issä - 19" napaan kyllä pystyy kasaamaan 21" kehän mutta pinnat jäävät nojaamaan toisiaan vasten navan päässä. Alkuperäisissä 21" vanteissa tämä on ratkaistu työstämällä joka toinen reikä eri kehälle. Ja koska kuva vastaa tuhatta sanaa niin tässä:

19" napa:



21" napa - huomaa reikien "epäjärjestys":



Kuvista näkyy myös hyvin kuinka jarrulevyn keskiolake on kasvanut vuosien saatossa, ylemmässä kuvassa on uudempi kuulalaakerillinen napa ja alhaalla vanha kartioversio. Uudempi laakeri on ulkohalkaisijaltaan niin iso että olaketta on pitänyt kasvattaa.

Kiiski:
67-72 Big twinin navat oli kuulalaakerinapoja, joissa toinen laakeri navassa ja toinen laakeri rummussa/ levyn adapterissa. Eturenkaassa kaksi laakeria ja takanavassa kolme. Kartiolaakerit tuli vasta levyjarrunapoihin joissa kiinteät laipat levylle/rattaalle.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta