Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tyyli ja estetiikka versus käytännöllisyys ja ajettavuus.

Aloittaja ma^ko, 07 tammikuu 11, 22:57:07

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: annek - 09 tammikuu 11, 18:18:51
Itseasiassa jäykkäperäinen on minusta parempi ajettava kuin paskat iskarit.

Tämä on ehdottoman totta, siis toki sillä edellytyksellä että siinä jäykässä on se runko kulmiltaan&mitoituksiltaan kohdallaan. Jos ajaa pääasiassa kestopinnoitetulla maantiellä, niin jäykkis toimii ihan hyvin, mä vaan olen niin tyhmä etten aina ymmärrä pysyä kestopäällystemaantiellä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Kysymyksenasettelu on perseestä. Pyörästä tehdään SEKÄ tyylikäs ja esteettinen ETTÄ käytännöllinen ja ajettava. Parhaiten nämä vaatimukset täyttää tietenkin...
Long John Stroker

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 10 tammikuu 11, 08:05:16
Kysymyksenasettelu on perseestä. Pyörästä tehdään SEKÄ tyylikäs ja esteettinen ETTÄ käytännöllinen ja ajettava. Parhaiten nämä vaatimukset täyttää tietenkin...

Parhaiten täyttää BMW GS1150... estetiikka katsojan silmässä. ;)

Pointti(?) tähän lähinnä oli että mihin kohtaan itsekukin hilaa tuon kompromissipisteen missä kokee molempien olevan sovussa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

B 50

Ei kai tällä mukavuuden & käytännöllisyyden hehkutuksella vaan koiteta pehmittää maaperää suuresta maailmasta saapuvalle bagger-invaasiolle? :) Fiilis ratkaisee. Tyyli tuo fiiliksen. Jos sillä pystyy ajamaan, niin silloin sillä ajetaan. Jos tankki tuntuu pieneltä, niin ehkä vika on vaan liian isossa penkissä? ;) Kyynselkäkuvioisella rättikumilla harvoin täytyy olla huolissaan kanttausvarojen riittävyydestä, eikä tiekarhujen jäljiltä ole maanteille ylipääsemättömiä portaikkoja jääny. Onneksi harrastuksessa vaihtoehtoja riittää, olkoon se sitten sähköstartti nakkarilla, jouset portaikossa tai uutiset & sää tuulilasin takana.  

Don Quijote

Pakko laittaa tämä vaikka ei ehkä ihan aiheeseen llitykään. Pyörä jossa ei ole tyyliä eikä estetiikkaa, saati käytännöllisyyttä tai ajettavuutta. "Mauton mutta sopii tyyliin" kuvaisi ehkä parhaiten tätä tekelettä. Arvatkaa kenen väsäämä...? Why, oh why.... :'(





"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

eeko


Redneck

Darth Wader, värilliset tönärin suojat ym. ! Tämä menee jo kovaa kyytiä yli ... suorastaan nauraa vakavahenkiselle pohdinnalle tyyli/estetiikkasuunnista .  Tuohan olisi jo makee, ja lapsetkin tykkää  ;)
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

tyg

komia stondis PEZ pyörän dart vaderilla.
Ilmeisesti fiilis kohdillaan.

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: tyg - 10 tammikuu 11, 14:14:49
komia stondis PEZ pyörän dart vaderilla.
Ilmeisesti fiilis kohdillaan.

;D ;D ;D repesin! Tota ei varmaan ole jätkät edes tajunneet tehdessään, buaaahhaaaa....
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Tuomo

ja yks on kanssa että miten hienon maalauksen laittaa. joillekkin ei näytä olevan ongelma että osaavat varoo, mutta mä oon semmonen sohlaaja, että naarmuja tulee eli kovin hienoo ei kannata harkita. tankkilaukkiakin tulee käytettyä

JPP

Taitaa noissa OCC pyörissä olla tilaajalla sellainen ajatus että ihan sama millainen tulee kunhan oman firman logo näkyy mahdollisimman monessa osassa. Montakohan kymmentä miljoonaa katsojaa noilla Discoveryn jaksoilla on, joten kunhan jää katsojan mieleen pyörän tilaaja niin taitaa olla pääasia.

Muutaman ihan siistin osanneet joskus tehdä:



Tämäkin pikkasen matalammilla penkin jousilla ja eri sarvilla ohan kohtuu:

JPI666

Parhaimillaan 22 tuntia putkeen ajaneena (15min taukoja lukuunottamatta) sanoisin että tärkeintä on ajettavuus ja ajomukavuus. Tosin mä en nyt mitään omavalmistepyörää ole koskaan rakentanutkaan, vähän valmiilla ja omatekoisilla osilla alkuperäistä pilannut. :)
If you're losing your soul and you know it, then you've still got a soul left to lose
-Charles Bukow

Janne R.

Kun ei oo varaa kuin yhteen pyörään niin kompromissejähän sitä tulee tehtyä, useimmiten estetiikan kustannuksella. Tää tarkoittaa mulla esim. sitä että jonkinlaiset laukut pitää pystyä kiinni laittamaan, joka taas rajaa takaloksun, vilkkujen, kilven yms. strategisten paikkojen muokkaamista.

Vaihdoin rakennellun Sportin Buelliin, ja mitä sain ja mitä menetin? Noh, ajettavuus ainakin parani n-kertaiseksi kertalaakista!! Varmasti on vuosien (näiden muutaman vähäisenkin) aikana näkemys ja silmä kehittyny, mutta omalta osaltani ajettavuuteen liittyvät asiat oli se isoin juttu mitä kohtaan alkoi perusajotaitojen karttuessa yhä enemmän vaatimukset kasvamaan. Vääntö, teho, kääntyvyys, käsiteltävyys, kallistusvarat, jousitus, jarrut jne jne...

Estetiikan (rinnastan estetiikan tässä siis pyörän muotoiluun) puolesta olen tykännyt XB-mallista alusta saakka ku hullu puurosta, mua vaan nuo XB:n muodot puhuttelee. Mutta kyllä pidin/pidän Sportynkin muotoilusta, ehdottomasti! Tää on vähän ku mun musadiggailu; nuorempana sitä diggaili ykssilmäsesti vaan tietyntyyppistä musaa, mutta nyt menee kaikenlainen ns. "hyvä musa".

Tyylin (pyörän / rakentelun tyylisuunta) puolestahan nää kaks pyörää ovat sitten ihan täysin eri planeetoilta ("classic racer custom" vs. fighter). Pidän molemmista tyyleistä. Jälleen; nykyisin melkeinpä tyyli kuin tyyli kelpaa mulle, kunhan pyörän stuukki on harmoninen.

Käytännöllisyyden osalta ei Sportyn ja Buellin välillä merkittäviä eroja ole, ainakaan mun käytössä. Kumpaankin tosiaan saa tarvittaessa laukut kiinni ja kummankin toimintasäde on suunnilleen yhtä paljon (?). Kumpikin yksilö sopii ihan yhtä huonosti kyydittämiseen :P Ruisku on ehkä huolettomampi ja bensavalo kätevä, mutta kyllä kaasaripeli oli ruiskuun verrattuna sentään helppo ihan tällasen maallikonkin säätää kohilleen! Ehkä tuolla Buellilla on kuiteski Sportyä kivempi suhata työmatkaa ruuhkaisilla motareilla ;D  Ja onhan sillä Sportyä mukavampi taittaa pitkää matkaakin.

Suurin ero näiden välillä mulle on loppujen lopuksi ehkä kuitenkin "huomioarvo" ja fiilis. Rakenneltu HD kerää aina katseita, olipa lopputulos millainen tahansa. Buellia taas pidetään kyykkynä kyykkyjen joukossa, ja moni ei edes tunne koko merkkiä. Sinänsä mulle on ihan sama mitä muut mun pyörästä aattelee, pääasia että ite tykkään, mutta oonpahan pistäny tollasen silti merkille.

Mutta oli siinä tärisevässä malmikasassa ehkä silti jotain mikä tosta Buellista puuttuu...

Jahas... tää nyt oli tällasta itsetutkiskelua mutta tulipahan kirjotettua kun oli niin hyvä keskustelun avaus ma^kolla  :D

W13

Lainaus käyttäjältä: j4nn3 - 12 tammikuu 11, 00:40:38
Vaihdoin rakennellun Sportin Buelliin, ja mitä sain ja mitä menetin?

Mutta oli siinä tärisevässä malmikasassa ehkä silti jotain mikä tosta Buellista puuttuu...

[Pahimman luokan off-Topic, mutta olkoon] Syvimmät kiitokset tärisevästä malmikasasta :D  [/off-Topic]

Ja allekirjoitan kyllä j4nn3 :n tekstin tuosta yltä itsekin. Käytännöllisyys ja ajettavuus määräävät munkin käytössä mitä muokataan ja miten. Sitten kun paketti on saatu toimivaksi, voidaankin alkaa miettiä tyyliä ja linjoja hieman syvällisemmin. Koska kyllä sen ulkonäön saa aina upotettua toimivaan pakettiin, mutta toimivuutta ei enää välttämättä saakkaan pelkkä ulkonäkö mielessä tehtyyn kikottimeen.

...Jatketaan työpäivän jälkeen kirjailua, jos muistetaan....