Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

lehmänläjä -81

Aloittaja Jarkko, 04 tammikuu 11, 19:55:27

« edellinen - seuraava »

masala

Siis mullakaan ei oo ollu lehmänläjää, onneks jos se on noin hankalaks tehty. Oletin siis että laatikon saa löystettyä ja lisättyä shimmit jos kerran sen shimmintarpeen pystyy silmällä näkemäänki...Ilmeisesti väärin oletettu.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Rautahauli

Juu ainakin lehmänläjässä on pinnapultit pohjassa eikä lootaa saa niin ylös paikallaan että sinne saisi shimmejä väliin. Pitää ottaa pois pohjalevyineen.
FXEF-81

SOHVELI-76

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 10 syyskuu 12, 23:32:46
Lainaus käyttäjältä: SOHVELI-76 - 10 syyskuu 12, 23:20:57
Minun Shovelin rikrakissa oli lootan takana prikat ja kun ilman kokeilin niin enskakoppa ei vaan mennyt paikalle. Taitaa olla yksilöitä sen mukaan miten ovat vääntyilleet vuosien saatossa?
Tarvi muuten moottorinkin alle ja sielläkin taakse. Muutoin osui runkoon takarockerboxi..

Mut koneen asennossahan onkin silloin syystä tai seitsemännestä virhettä jos joutuu shimmaamaan sen nenälleen. Silloin joutuu laatikkokin olemaan "nenällään". Miksi moinen asentovirhe, en tiedä enkä kommentoi, mut syy shimmien tarpeeseenhan tuossa tuli ilmi jo.

Aivan, jotain mätää siinä olikin. Orggis mitoiltaan jne. mutta jostain syystä näin se oli. Koneen kiinniketasot oli ihan mitaten eri korkeudella -ihan kuin olisi hiottu takaa tai mitä lie kolaroitu tms. Sittemmin reikkauksen ja jäykkäyksen jälkeenkin ilmiö säilyi. Ei siitä tosin muuten ollut haittaa kunhan muisti prikat..
0405691644

72shovel

Minulla ei ole enskakoppia pyörässä, vaan avoenskallinen vehe kyseessä, koneen ja laatikon väliä ei tue mikään. tukilaakeri kuitenkin on, joten jää se linjaus sisemmän enskakopan kanssa pois, en tietenkään muistanut tästä mainita... sillä ajattelin että missä järjestyksessä laatikon pultit kiritään ja paljon pitää olla väliä rakotulkilla shimmitarpeeseen laatikon ja pohjalevyn välillä?




leafhill

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 10 syyskuu 12, 23:38:05pinnapultit pohjassa eikä lootaa saa niin ylös paikallaan että sinne saisi shimmejä
Tämän tyylisillä vois yrittää

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 11 syyskuu 12, 07:39:49
paljon pitää olla väliä rakotulkilla shimmitarpeeseen laatikon ja pohjalevyn välillä?

Jos loota about istuu pohjalevyynsä ja ei ole valukoppaa(tai muutakaan koppaa) niin kireelle vaan. Asentoshimmaukselle aika vähän syytä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Mä mietinkin että mahtaako alkuperäisellä kysyjällä olla avo- vai suljettu enska...

Jos palataan tohon shimmaustarpeeseen niin 99% tapauksista se johtuu rungon mittaheitosta. Joko runko on joskus ottanut tällin joka on muuttanut kiinnityspisteiden asemaa tai sitten yksinkertaisesti se on jo tehtaalta ollut hiukan pielessä. Vanhoissa rungoissa näkyy usein heittoja suuntaan tai toiseen.

Mikäli en ihan väärin muista niin kyllä mä oon ne shimmit laittanut pohjalevyn kiinnikkeiden alle, just ton pinnapulttiongelman takia.

Mutta avoenskalla ei oo niin kriittistä, lähinnähän shimmejä käytetään ettei enskakoppa jäis jännitykseen. Tietty jos heittoa on niin paljon että hihnapyörät ei enää kulje linjassa niin sitten - mutta silloin on kyllä jo muitakin ongelmia tiedossa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

callahan

Hemuli komppaus +1
Kyllä laatikonkin alle kannattaa laittaa shimmiä jos jää tasostaan irti. Shimmit laatikon pohjalevyn ja rungon tattien väliin. Levy kun on tiukattu jo siinä vaiheessa ja tsekattu laatikkoon laitettaessa   :P
Jos ei kaikki tasot vastaa rungon tasoihin niin shimmitarvetta on. Oliko yleisohje vai manuaalin ohjemitta milloin on tarve shimmiin ? Sitä en nyt muista.
Koko kupletin juonihan on saada koneen ja laatikon kiinnityspinnat rungon tasoihin tiukattua ettei osaan / osiin aiheudu turhia jännityksiä.
Ja jos ei lådju tahi kone ole pystylinjassa - todennäköisesti rako ilmenee kiristysvaiheessa enskakopan ja laatikon valillä ja myöhemmin murtaa koneen päästä, vaikka enskakopan ylimmän etukorvan :o
Manuskan järjestyksen mukaan kun tiukkaa (tarv shimmaa) välttyy mitä pisimmälti osien murtumiselta.
On joskus jopa hämmästelty BT:n murtunutta koneen etukorvaakin  :o ::)  ;)
- In MMAF we trust -

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: callahan - 11 syyskuu 12, 10:01:38
Levy kun on tiukattu jo siinä vaiheessa ja tsekattu laatikkoon laitettaessa 

Levyineen minäkin olen lootan aina paikoilleen laittanut.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Clymeristä en löytänyt shimmauksesta mitään, tarkempaa manuskaa ei ole. Oma pointti oli se että kun kone on paikoillaan ja lootaa asennetaan, enskakopalla laatikko ja kone linjaan koska jos ne ei ole linjassa niin rikki menee. Mutta kun koppaa laittaa kiinni niin ne reijät on tosiaan sen verran väljät että paljon saa olla heittoa laatikon korkeustasossa että koppa ei sovi kohdalleen. Ja mikä sen lootan nostaa alustastaan irti jos enska osuu kohdalleen, ei se koppa menee paikoilleen alunperinkään jos reijät ei täsmää.

Ja kuten mainitsin kun olin kiristänyt laatikon pohjalevyynsä otin vielä kopan irti ja tarkistin ettei jännityksiä ole.

Mutta shimmatkaa, tää oli osaltani täs. ;)
FXEF-81

Hemuli

Se heitto hyvin harvoin on korkeussuunnassa, yleensä loota kanittaa vinoon sivuttain johtuen rungon kiertymästä. Mutta jätä vaan ne shimmit pois. Jos kerran Clymerissa ei niitä mainita. Älä suotta kuuntele ketään joka on vähän pidempään näiden kanssa pelannut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

callahan

Näimpä. Eli jos jokin koneen tai laatikon "korvista" ei ota rungon tasoon kiinni niin shimmille on siinä raossa tarvetta.
Se on tosiaan hyvä että siulla ei siihen kopan ja laatikon väliin ei auennut rakoa mutta  ilmenikö sinne laatikon pohjalevyn ja rungon väliin rakoa kun enskakoppa oli tiukattuna laatikon päätyyn ?
- In MMAF we trust -

Rautahauli

#132
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 11 syyskuu 12, 10:35:11
Se heitto hyvin harvoin on korkeussuunnassa, yleensä loota kanittaa vinoon sivuttain johtuen rungon kiertymästä. Mutta jätä vaan ne shimmit pois. Jos kerran Clymerissa ei niitä mainita. Älä suotta kuuntele ketään joka on vähän pidempään näiden kanssa pelannut.

Kun otin enskan irti niin koppa osui tasaisesti kiinnikkeisiin. Jätin shimmit pois koska niitä ei siellä ollutkaan. Ja voihan sinne shimmejä kuulua jos paikat on kierot/väärät/kiinalaiset kopat tms.

Edit: Asiattomuuksia poistettu.
FXEF-81

72shovel

tulipa vaihdettua loota, ja kyllä, ei mitään jakoa jättää pohjalevyä kiinni runkoon irrottaessa. uus läjä on "fully rebuild" oklahomassa. no sen kyllä huomaskin kun taistelun jälkeen sai kepistä ykkösen tupaan ja pääs ajamaan, kakkosta sai tökkiä sen 10 kertaa ennen kun naksahti silmään, samoin muut vaihteet sekä alaspäin että ylöspäin. tuntu hetken että hitsattu kiinni koko siirtäjän akseli. 10 min testilenkin lopuksi isommalle alkoi mennä nätimmin mutta alaspäin sai keppiä tempoa voimalla. tässäkään ei syynä voi olla väljä mekanismi koska keppi suoraa lootassa kiinni.

jos vaihtaja on asennettu päin peetä, olisko sen pitäny toimia tuotakaan vähää, vai olla kokonaan vaihtamatta? voisko syynä olla remppajäykkyys? jos on seissy kauan sitä en osaa sanoa. lootassa ei ollu öljyä kun se tuli, nyt siellä on puoli litraa redlinen marjapuuroa

Kiiski

Tohon jäykkyyteen en ota muuta kantaa kuin kandeisko kokeilla jotain öljyä joka keskittyis voiteluun eikä niinkään laatikon katossa roikkumiseen? Varsinkin kun kyseessä juuri rempattu aski, välyksien ja tiiviyden pitäis olla kohdillaan, en näe mitään syytä miksi sitä marjapuuroa pitäis käyttää.