Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

lehmänläjä -81

Aloittaja Jarkko, 04 tammikuu 11, 19:55:27

« edellinen - seuraava »

Titus

Omasta jouduin kyllä irroittamaan pohjalevynkin, ei muuten mahtunut pois paikaltaan otti swingiin kiinni ja johonkin pystyputken korvakkeisiinkin. 79 flh oli kyseessä.

Rautahauli

#106
Lainaus käyttäjältä: Titus - 09 syyskuu 12, 15:16:59
Omasta jouduin kyllä irroittamaan pohjalevynkin, ei muuten mahtunut pois paikaltaan otti swingiin kiinni ja johonkin pystyputken korvakkeisiinkin. 79 flh oli kyseessä.

Joo noin tais olla, ei voi nostaa ylöspäin että sais lootan pohjassa olevat pinnapultit ylös pohjalevyn reijistä, lootan peppu ottaa swingiin. Pohjalevy irti ensin.

Edit; Kuvassa kanittava kohta jos koittaa nostaa lootan ilman pohjalevyä ylös.

FXEF-81

Rautahauli

Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 09 syyskuu 12, 13:49:36

edit: muistaako kukaan tukilaakerin neljän kiinnityspultin mittoja? ajattelin hakea uudet pultit tilalle, sillä vanhoista vaan kolmella kiinni ja 1 katkennut laatikon lohkoon.

Etummaiset on alunperin pinnapultit ja niihin kuuluu 3/8" UNF mutterit. Pinnan laatikon puoleisessa päässä todnäk UNC-kierre.

Takimmaiset pultit 3/8" UNC ja mittaa 2 1/4"

Varaosaluettelosta tsekattu, voihan ne olla muitakin, vuosien saatossa vaihtuneet.
FXEF-81

shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 09 syyskuu 12, 13:49:36
ajattelin että otan vanhan lootan irti ja jätän pohjalevyyn koskematta, tsekkaan vaan että se on kunnolla kiinni nyt kun linjassaankin on.

Ei se laatikon linjauksen säätö tapahdu rungon ja pohjalevyn välisessä kiinnityksessä. Säätö tapahtuu laatikon ja pohjalevyn välisessä kiinnityksessä. Eli jos haluat päästä ilman uutta linjaamista, niin pohjalevyä ei parane irroittaa vaihteistosta. Tosin sullahan menee ne vaihteiston pinnapultit uusiksi...

72shovel

ja mahdolliset shimmit tulee laatikon ja pohjalevyn våliinkö? kiinnitänkö uuden lootan keulan päästä eka momenttiin ja sit mittailen takapään shimmitarpeen?

Hemuli

Ei vaan ensin laatikko enskakoppaan kiinni (konehan on koko ajan rungossa kiinni) ja sitten kurkkimaan paljonko kunkin ruuvin alle tarvitsee shimmejä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Tuskin laatikon alla shimmejä tarvitaan. Enskakoppa keikkuu jonkinverran koneen kyljessä kun pultit on löysällä koska ei ne pultit nyt ihan jämptillä sovituksella ole, niin kuin ei ole kopassa olevat reijät laatikon pulteille. Pelivaraa on.
FXEF-81

Hemuli

Ihan miten vaan. Aika monta koppaa on ajan saatossa murtunut kun on vaan vetäisty kiinni sen kummempia mittailematta.

Oikea marssijärjestys alumiiniensakopilla varustetussa härvelissähän on seuraava:

1. Kone paikalleen runkoon niin että kaikki neljä kiinnikepulttia liikkuvat vapaasti rei'issään.
2. Koneen takapultit momenttiin.
3. Tarkista tarvitseeko etukiinnikkeen alle shimmejä, lisää tarvittaessa ja kiristä etupultit.
4. Enskakoppa kiinni moottoriin, sitten laatikkoon.
5. Tarkista tarvitseeko laatikonkiinnikkeiden alle shimmejä, lisää tarvittaessa ja vedä kiinni.

Ei se aina ole ylös/alassuuntaista shimmaamisen tarvetta, joskus noi kopatkin saattaa olla aavistuksen killissä. Mutta kuten aluksi sanoin, ihan miten vaan. Lehmä on teidän.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Nimen omaan. Pelivaraa on silti. Aika hankalaksi menee kun laittaa paikat kiinni ja tsekkaa shimmit, näkee että milli rakoa, sit enska irti, laatikko irti pohjalevyineen pohjalevy lootasta irti ja shimmit väliin ja palikat takas. Ja uus tsekkaus. Mutta en edes usko että sinne jää rakoa.

Laitoin muistaakseni oman paketin niin kasaan että laatikko huulille, enskakoppa kylkeen, ruuvit huulille ja ensin koneen kylkeen kiinni tiukkaan sit laatikkoon. Loota on koko ajan levynsä päällä, laatikon pultit viimeisenä tiukkaan, pohjalevyynsä. Otin tän jälkeen sisäenskan irti ja nätisti irtos ilman kieroilua eikä mistään kanittanut. Mutta onhan niitä tapoja niin monta kun on tekijääkin.

Niin ja tässä ei ollut konetta irti ja oletin että ei ole 72Shovelillakaan.
FXEF-81

masala

Millasia shimmejä täälä käytetään jos kaikki pitää purkaa shimmejä lisätessä :o ?
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Rautahauli

Kerro kuinka saat lehmänläjän ja sen pohjalevyn väliin muuten shimmit muuten kuin ottamalla laatikon pois?
FXEF-81

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 10 syyskuu 12, 22:51:41...Niin ja tässä ei ollut konetta irti ja oletin että ei ole 72Shovelillakaan.

No mutta siinä tapauksessahan luonnollisesti siirrytään suoraan kohtaan neljä? Pistin nyt vaan ton koko litanian jos sitä joku joskus kaipailee.

Enskakoppa jää helposti snadiin jännitykseen - ei se heti hajoa, ei välttämättä edes kymmenessä vuodessa mutta alumiini on varsin herkkää rasitusmurtumille.

En mä viittis ees väitellä tällasesta minkä tiedän oikeaksi, paljon vakavampiakin virheitä tehdään pyöränrakennuksessa päivittäin eikä niihin kukaan puutu. Silloin kun vielä enemmän bigtwinien kanssa pelasin niin en itsekään aina jaksanut shimmien tarvetta kurkkia. En kuitenkaan omien kokemusten perusteella lähde neuvomaan ketään jättämään ne pois.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Mul ei ole ikuna ollut lehmänläjää millään tavoin irroitettavana ja/tai kiinnitettävänä, vanhempia ja uudempia kyllä. Kuitennii noist shimmauksist tuon lootan kanssa, koskaan ei ole ollut tarvetta enskakopan takia shimmata lootaa, jos se muutoin istuu paikoilleen nätisti. En suinkaan väitä ettei shimmaustarve ole mahdollinen, mut keskimäärin jos sitä selkeästi on, miettisin miksi niin, voiko asialle tehdä jotain muuta kuin tilkkiä pulttauskohtaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

SOHVELI-76

 Minun Shovelin rikrakissa oli lootan takana prikat ja kun ilman kokeilin niin enskakoppa ei vaan mennyt paikalle. Taitaa olla yksilöitä sen mukaan miten ovat vääntyilleet vuosien saatossa?
Tarvi muuten moottorinkin alle ja sielläkin taakse. Muutoin osui runkoon takarockerboxi..
0405691644

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: SOHVELI-76 - 10 syyskuu 12, 23:20:57
Minun Shovelin rikrakissa oli lootan takana prikat ja kun ilman kokeilin niin enskakoppa ei vaan mennyt paikalle. Taitaa olla yksilöitä sen mukaan miten ovat vääntyilleet vuosien saatossa?
Tarvi muuten moottorinkin alle ja sielläkin taakse. Muutoin osui runkoon takarockerboxi..

Mut koneen asennossahan onkin silloin syystä tai seitsemännestä virhettä jos joutuu shimmaamaan sen nenälleen. Silloin joutuu laatikkokin olemaan "nenällään". Miksi moinen asentovirhe, en tiedä enkä kommentoi, mut syy shimmien tarpeeseenhan tuossa tuli ilmi jo.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.