Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

lehmänläjä -81

Aloittaja Jarkko, 04 tammikuu 11, 19:55:27

« edellinen - seuraava »

Timppa62

Sain askin (-83 5-vaihteinen) pitämään punaiset puurot sisällä kun vaihdoin rattaan alle tulevan holkin sellaiseen malliin jossa on viiste laatikon puolella ja sinne viisteeseen viton-rengas. Sorvautin lisäksi holkin sisäpinnalle uran johon tuli toinen viton-tiivisterengas. Ura sorvautetaan tietysti tiivisterenkaan mukaan. Spooriakselin mittojen ja holkin kanssa esim. Tiivistekeskukseen, ne löytää sopivan. Taitaa nettisivuillakin olla taulukot.

Kasatessa stefan huuli ja holkin ulkopinta pitää voidella huolella siihen sopivalla vaseliinilla. IKH:sta ostin Mobil XHP 222, joka sopii tohon. Stefan huuli ei saa kuumeta liikaa alkukilsoilla, muuten se korppuuntuu. Siks se oikea alkuvoitelu on tärkeää.

Sitten eturattaan laatikon puolelle silikonia ja laitoin myös kiinnitysmutterin alle. Mutteri kunnolla kiinni ja niinkuin täällä on jo mainittu - ketjut sopivan löysälle.

Red Linen Heavy Shock Proofit mittatikun yläpintaan - jännittäen muutama sata kilsaa, muutama tuhat ja ... ei tiputtele enää ja vanne + renkaan sivu on puhtaat. Tätäkin jumppaa on tullut treenattua vuosien saatossa useammalla variaatiolla, nyt tuntuu osuneen askelmerkit kohdalleen.

jyrggä

Osaako joku heittää paljonko saa olla päittäisvälystä sivuakselilla?
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Rautahauli

Dodii, ensiöpuolikin purettu ja kyllä siinä pääakselilla tuntuu pieni välys, ei lonksu mutta kyllä sen tuntee kun akselia retuuttaa, päittäisvälystäkin on jonkinverran. Mun mielestä välyksiä ei ole paljon paskaakaan mutta kaveri sanoi että sitä on. :D Eli laatikko irti.
FXEF-81

Hessu

Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 13 syyskuu 11, 07:42:58
Osaako joku heittää paljonko saa olla päittäisvälystä sivuakselilla?

Ulkomuistista. Ei yhtään, kun sivuakseli vedetään kuoriin kiinni. Mutta ryhmäpyörästöpaketille n. 0.2 mm.

Rautahauli

Tässä laatikko vielä paikallaan. Laitoin sinitarran palan mutterin päälle ja painoin enskakopan kiinni, stefa otti nuolen osoittamaan kohtaan kiinni eli pitäisi sinne super mutterin sopia.



Mutterin lukkolevy oli pettänyt, mutteri kääntyy ja levy myös...
FXEF-81

Rautahauli

Erään nimeltämainitsemattoman voorumilaisen avustuksella läjä kotiutuu ensiviikolla kunnostettuna ja tarkoitus olisi saada se paikoilleen vielä ennen pakkasia.

Etten ryssi mitään isompaa niin kyselen vielä vähän tarkistuksia.

Laatikko nostetaan paikalleen pohjalevyineen (mutterit sormikireydessä) ja pohjalevy kiristetään runkoon niin että soi, mahdollisesti lukitetta kierteisiin. Tämän jälkeen sisempi ensiökoppa kiinni moottorin lohkoon (4 pulttia) ja vaihteiston kylkeen (2 mutteria, 2 pulttia) Vasta tämän jälkeen vaihteisto kiristetään tiukasti pohjalevyyn, (unohtamatta "vitospulttia") kierrelukitetta varmaan hyvä käyttää näissäkin.

Suunnilleen näin?
FXEF-81

rodchop

Siis itse tehny siten että: laittanu enska kopan koneeseen kiinni, sitten askiin & kattonu ettei jännityksiä & tarpeen mukaan shimmannu shimmi prikoilla askin siten että alsakoppa ei jännityksellä mihinkään suuntaan. Sitten kiristäny askin paikoilleen.
Noissa rungoissa voi olla helposti johonkin suuntaan heittoja.
HOG Forever Forever HOG

Rautahauli

Ok.  Missään välissä ei ollut shimmejä mutta sehän ei tarkoita ettei niitä tarvita.

Kun sovittelin koppaa viime viikolla koneen kylkeen niin siinähän on loppujen lopuksi aika paljon pelivaraa mihin asentoon sen kopan kiristää, eli jos koneen kylkeen tulevat pultit laittaa sormikireyteen niin kopan takaosa osuu swingiputken ylä- tai alareunaan (tai jos ei nyt ihan osu niin pelivaraa ainakin on) ihan vaan koppaa nostamalla tai laskemalla. Luulisi että vaihteisto osuu tuohon haarukkaan oikealle kohdalle eikä näin ollen shimmejä tarvittaisi.



FXEF-81

Rautahauli

Kun katsoo tuota mun viimeisintä kuvaa niin ei siinä paljoa pelivaraa laatikon paikallakaan ole, swingin putkeen osuu. Tuon pystyy passaamaan enskakopan asentoa kääntämällä koska ei ne kopan reijätkään pulteille tiukat ole.

Tää on ihan vaan amatöörin pähkäilyä, en ole opettamassa ketään. :D
FXEF-81

Kiiski

Älä laita mitään älyttömän kovaa lukitetta niihin laatikon pohjan muttereihin, ettei pinnapultit irtoo kun seuraavan kerran avaat.  Kannattaa laittaa oikeaan momenttiin ne pohjan mutterit samaten kuin enskakoppa kone ja laatikko.Pohjalevy kiinni runkoon niin että soi on jotain 30-35 ft lb saatto olla vähemmänkin. Ei kannata liiotella sen kiristämisen kanssa ettei korkkaa jengat, nim. joskus korkannu jenga, muistaakseni vitutti.

Rautahauli

No juu, ne takimmaiset pohjalevyn pultit on 3/8" UNF, ei sellasia viitti liikaa kiristää, ja kohtuu muissakin. CRC:n SoftLock varmaan sopii kasaukseen, pitäis kestää tärinää ja aukee aika helposti ilman lämmitystä.
FXEF-81

Rautahauli

Käytin sälää pulverimaalissa ja pohjalevykin sai värin pintaan. Poijjaat pelotteli että tärinä pullistaa maalit pois prikkojen alta ja pultit löystyy, ei kai sentään, ny hippiä puijataan? ;D Olihan siinä joku väri ennestäänkin. Jos maali on paljon paksumpi kuin ennen niin vaihteiston ja vitospultin korvakkeen väli ainakin teoriassa kasvaa mutta tuskin sekään paljoa puoltamilliä enempää.... vai.
FXEF-81

Kiiski

0,5mm on paljon ja kuulostaa ihan shimmin paikalta. Ihan parastahan olis jos laatikonpohjalevy olis maaliton niinkuin moottorin kiinnitys kohdatkin.

Rautahauli

Puolimilliä oli ihan hatusta vedetty mutta onhan se paljon. Pohjalevy vastaa runkoon ainoastaan kulmissa olevista holkeista joten niitten päistä vois maalit viilata pois,  pohjalevyn pintaa en ala raapimaan laatikkoon vastaavasta pinnasta. Jos siinä on maalia sen verran että vitoskorvakkeessa on välystä niin sitten shimmataan. Eipä se korvakekaan miltään tarkkuustyöltä näytä.

Keltapassivointi olis ollut kova sana levyn pintakäsittelyksi, ei ruostu eikä lohkeile. Mutta eipä tullut taas selvinpäin mieleen.
FXEF-81

ma^ko

Eiköhän se maalikalvon vahvuus ole kyllä jotain ihan muuta kuin puolimilliä, tuskin on kymppiäkään sen pulveripinnan paksuus.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.