Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

lehmänläjä -81

Aloittaja Jarkko, 04 tammikuu 11, 19:55:27

« edellinen - seuraava »

Jarkko

Moikka

Paljonko saa olla päittäisvälystä pääakselilla?Kirjassa sanotaan että vaihda laakeri jos välystä on enemmän kuin tarpeeksi...wtf :D,paljonko on tarpeeksi? Onko milli pari liikaa jos loota toimii muuten hyvin?

Jarkko

Kiiski

Mun mielestä ei yhtään, jos puhutaan pää-akselin päittäis välyksestä. Tai no ehkä sen verran mitä kuulalaakerissa voi olla väljää. Pari milliä jo likellä että vaarana kahden pykälän yhtä aikaa kytkeytyminen. Ehkä,kenties, mun tuurilla, uskoakseni.

Jarkko

niin vähän ajattelinkin mutta tosiaan viime kesänä pelas ihan mainiosti...eli laakerissa/skoolissa jotain vikaa tai  toive ajatteluna vois kiksin raittaiden takana oleva mutteri olla löysällä?

Jarkko

Kiiski

Joo mutteri löysällä tai laakerin lukituslevy löysällä tai kuulalaakeri sökö.

Jarkko

Mutteri ainakin näytti olevan löysällä, en vielä kiristänyt sitä eli voihan siellä muutakin olla.Milläs sen kiksin rattaan saa "helposti" irti jos ei satu olemaan sitä ulos vetäjää?

Jarkko

Kiiski

Todennäkösesti et millään ja jotain väliin suojaamaan pääakselin päätä muuten siitä lohkeaa pala tosi helposti. Tarvitset myös tosi syvän hylsyn jotta voit purkamattomasta laatikosta kiristää sen mutterin. Outo koko olisko ollu 1 1/4".Eli hanki ulosvetäjä ja lainaa tai osta hylsy, mikä voi olla helpommin sanottu kuin tehty. Tarkasta kumminkin sen mutterin koko ensin.

shoveltimppa

Voi sitten olla helvetin tiukassa se ratas. Ittellä meinas aikoinaan usko loppua kesken, kun ulosvetäjällä ratasta irroitin.

Jarkko

täytyy antaa vähän lämpöä siihen jos ei meinaa lähteä.

Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 06 tammikuu 11, 16:29:43
Voi sitten olla helvetin tiukassa se ratas. Ittellä meinas aikoinaan usko loppua kesken, kun ulosvetäjällä ratasta irroitin.

Jarkko

Semmosta piti vielä kysyä että onko kokemuksia 25 piikkisestä eturattaasta starttienskassa?
Mahtuuko pyörimään vai joutuuko tekemään lastuavia toimenpiteitä?

Jarkko

Jappis

 -78 shovelissa mahtuu kyllä lootahan on ed. malli.Mulla oli entisten omistajien toimesta 26 piikkinen mutta vaihdoin sen 25/48 o-rengasketjut.En tiedä oliko rattaan koko ja löysät ketjut tehneet reiän sisempään koppaan 26 piikkisellä.
More cowbell !!

Jarkko

Ok, täytyy pultata kiinni ja katsoa...eiköhän sinne sitten tilaa tule jos ottaa kiinni :D

Jarkko

Lainaus käyttäjältä: Jappis - 08 tammikuu 11, 11:48:30
-78 shovelissa mahtuu kyllä lootahan on ed. malli.Mulla oli entisten omistajien toimesta 26 piikkinen mutta vaihdoin sen 25/48 o-rengasketjut.En tiedä oliko rattaan koko ja löysät ketjut tehneet reiän sisempään koppaan 26 piikkisellä.

Jarkko

Moi!

Kiksin ratas lähti todella helposti irti. Mutta pääakselin laakeri taitaa olla sittenkin rikki, täytyy tutkia asiaa...

Jarkko

KvL

Lainataas tätä ketjua, kyseessä lehmänläjä vm. -80.

Vaihtamisessa vähän ropleemaa, vapaa ei tahdo löytyä tyhjäkäynnillä, kakkoselle lipsahtaa lähes aina.
Kone sammuksissa kyllä löytyy mainiosti.

Ja toinen homma, jos pitelen jonnin aikaa kytkintä pohjassa koneen käydessä ja sitten yritän vaihtaa vaihdetta niin eipä tapahdu mitään. Vipu vaan jäykkänä, runttaamalla saattaa mennä.
Vaihteet vaihtuu kyllä jos heti kytkimen vetäsyn jälkeen suorittaa poljennon.

Onkos nämä lähempänä ominaisuuksia vai ihan vikaa?
Laatikko taitaa olla alkuperäiskunnossa, ei ainakaan tietoa mistään remonteista.

Kiiski

Veikkaisin et kysymyksessä lienee enemmänkin kytkimen säätö probleemi kuin aski vika. Mä luulen et kytkin ei irroita tarpeeksi jostain syystä. Tahmeet levyt, kulunut piikkisika, liikaa kelluva kytkinrumpu ja jne..

Lohis

Tuo vapaan löytyminen ja vaihteen jumitus osaa olla sitten viheliäinen juttu. Omassa -79 lehmänläjä-lootassani oli aivan samat oireet. Ongelman ratkaisu meni ns. pitkän kaavan mukaan, eli ensin vaihdoin kytkinlevyt ja asensin sen muovilätkän mikä estää koko kytkinhässäkkää pakenemasta ulospäin kun kytkin irroitetaan. Samalla eliminoin pois kaikki väljät mitä oli kytkinvivustossa ja siten sain kytkimen liikeradan maksimoitua. Tässä yhteydessä pihinä miehenä ajattelin hieman säästää enkä vaihtanut uutta piikisikaa vaikka vanha kolmepiikkinen olikin kulunut aikamoisille montuille.
Intoa piukassa koeajolle, todetakseni koko remontin olleen turhaa, koska mitään vaikutusta ei ollut. Seuraavaksi tutkin josko laatikon päällä olevan vaihdevivun keskittämisessä olisi jotain häikkää. Pähkäilin nimittäin että ko. vivun pitäisi aina palautua keskiasentoon jotta vaihteiston toiminta olisi täydellistä. Se puoli oli kunnossa. Sitten ajattelin että minua nyt koetellaan siksi että en vaihtanut nuukuuksissani sitä sikaa ja hommasin aivan uuden viisipiikkisen. Uusi sika paikalleen ja kokeilemaan. Ei vaikutusta.
Asia alkoi mennä henkilökohtaiseksi, joten päätin ottaa asiassa totaalisen työvoiton. Riivin koko enskasysteemin ja vaihteiston irti ja vein lootan remontoitavaksi. Siirsin koko alkuperäisen ensiövetosysteemiin (ketjukäyttöinen) varaston hyllylle ja tilasin Primon hihna/kytkinsetin.

Vaihteistosta oli kaikki laakerit aivan loppu, eli sillä ei varmaan olisi enään kauaa menty. Kuitenkaan emme remonttimiehen kanssa keksineet mitään sellaista syytä mikä olisi aiheuttanut ko. vaihteiden takeltamisen ja vapaan katoamisen. Kun sitten asensin vaihteiston ja uuden enskan ja kytkimen, niin ongelmia ei ole enään ollut. Nyt onkin siis todettava että vika oli todennäköisesti kytkimessä ja korjaantui, kun muutin systeemin kuivaksi ja kykimen vaeltaminen loppui. Tuo Primon kytkin on siitä idioottivarma, että se ei liiku kyllä mihinkään kytkintä irroittaessa, kun se on toteutettu kestovoidellulla laakerilla joka on pultattu kiinni kytkinrumpuun.

Varsinaisesti en osaa neuvoa ongelman ratkaisussa, koska en päässyt oman pyöräni kanssa aivan sataprosenttiseen varmuuteen siitä missä vika loppujen lopuksi oli. Ongelman tekee mystiseksi myös se, että kyllä pyörä aikoinaan toimi minulla ihan hyvin, vika vain yhtäkkiä pesiytyi pyörääni jostain (tämä poissulkee sen, että kyse olisi ominaisuudesta, eikä viasta). Ainoa varsinainen vika oli siis vaihteiston laakerit, mutta en kyllä niiden piikkiin ihan heti tuota ongelmaa laittaisi.

Jos keksit mikä sinun pyörässäsi oli vikana, niin voitko kertoa sen tällä Foorumilla. Saisi mielelleen rauhan kun olen miettinyt pääni puhki, että mikä sitä nyt taas oikein riivasi.

Oma tapani ratkaista asia tuli melko kalliiksi, sillä koko jupakkaan upposi lähes 1500 e. Toivottavasti keksit helpomman ja edullisemman konstin.