Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

lehmänläjä -81

Aloittaja Jarkko, 04 tammikuu 11, 19:55:27

« edellinen - seuraava »

Jarkko

Lainaus käyttäjältä: seppo - 16 elokuu 11, 18:40:17
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 16 elokuu 11, 18:27:14
En tiedä miksi -80 on rajana, mutta yleensäkin nelivaihteisessa tukilaakerin kanssa Supernut menee ahtaaksi. Oman kokemuksen mukaan esim -77:n se ei mahtunut. Kun taas mulla on tuossa -80:ssä uudempi nelilovinen, jossa ns. Belt Driven akseli ja siinä taas on tilaa hyvinkin tuolle mutterille.

Omaan -77 soveliin tuo supernutti kyllä mahtui. Tosin mulla on 3" avobeltti joten tuota tukilaakerihässäkkää joutui simmailemaan ulospäin n. 5mm. Perinteisellä ketjuenskalla ja alumiinikopilla tuo ei vissiin sitten onnistu.

Kyllä sen pitäis sinne mahtua mutta joutuu kai tekemään vähän sisäkoppaan tilaa.

Kiiski

Pakko lisätä että super nut ei käy myöskään 65-69 laatikkoon jos tukilaakeri käytössä.

Rautahauli

Kaveri kertoi laittaneensa muutama viikko sitten Supernutin lehmänläjälliseen FL shoveliin ja siihen meni heittämällä, saattaahan olla että se oli -79 mutta kun ei ole selvinnyt mitä muuttui -80 vuosimallin jälkeen. Saattaa olla että sekin vaikuttaa onko sisempi enska orggis vai tarvike koska ei noita vuosilukuja eritellä millään tavalla paitsi tuo Kiisken mainitsema haarukka johon ei sovi. Jää nähtäväksi mikä on tilanne omalla kohdalla.
FXEF-81

erakko

Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Rautahauli

^ joo, teettäminen taitaa maksaa laatikon hinnan. ;D

Kävin kurkkaamassa mopetin alla lampun kanssa, näkyvyys oli aika heikko mutta mielestäni siellä on riittävästi tilaa SuperNutille. Koitin vielä hahmottaa tilaa rautalangan pätkällä. Yli tuplat orggis mutteria leveämpi näyttäisi sopivan. Toivottavasti näin on myös käytännössä.
FXEF-81

Kiiski

Melkosta liiottelua tossa linkissä. Toi tupla stefa juttu varmaan ihan jees jos ei olis just eturattaan kiinnitys mutterin alla, aika ohkaseksi jättää nelosrattaan seinämän.

KvL

-80 fxe-f ja hyvin mahtui supernut orkkislootalla & -enskalla.
Nyt on -71 enskan sisäkoppa ja revtechin 4-lovinen loota ja hyvin män.

Hessu

Kahden peräjälkeen asennetun stefan huonous on, että ulompi ei saa voitelua ja jäähdytystä ennen kuin sisempi on kulunu paskas ja alkanu vuotaa. Ja kun se ulompi on pyöriny kuivana, on se kulunu jo paljon aikaisemmin paskaksi.

Rautahauli

Super mutterista koittanut nettijuttuja tavata mutta ei oikein aukea jutut. Joidenkin mukaan HD:llä olisi loppupään Shoveleihin oma ratkaisunsa vuotoihin, tai siis alunperinkin toisenlainen tiivistys kuin vanhemmissa nelilovisissa.

Tämän mukaan ainakin jotain osia tosiaankin on erilaisia alku- ja loppupään Countershaft-hilppeillä ja olen ymmärtänyt ettei -80 jälkeen olisi tarvetta Supernutille koska orggistiivistys on erilainen ja siksi jotkut kauppiaat myyvät sitä malleihin -36-80, vaikka myöhempiinkin se sopii.

Saattaa olla että olen aivan hakoteillä mutta jos joku on paremmin perehtynyt niin kysyn että mitä -81 akselille pitäisi vaihtaa, JOS siis tiivistesysteemi on erilainen, laatikkoa purkamatta. SuperNutin voi sitten laittaa ihan varmuuden vuoksi, jos se sinne sopii.

FXEF-81

j

Moro.

Muistaakseni meni -81:een lootaan supernutti ihan helposti; orkkis enskakoppa. Paha tarkastaa kun ne suli ja ton nykyisen lehmänläjän ikää en osaa sanoa, mutta samanlaine nutti on sieläkin; 3'' avobeltti ja tukilaakeri. Sitä tukilaakeriahan pitää simmalilla ulospäin aika reippaasti että saa kunnon kettinkit paikoilleen, joten tilaa sielä kyllä tällä nykyisellä varustuksella on.

Hyvin se vuoti aiempikin loota. Tämä nykyinen vuotaa vaan ajossa ja silleen ettei tartte rasvailla kettinkejä - sotkee vaan pirusti, mutta parkkipaikka pysyy siistinä.

j


Rautahauli

Haalin osia valmiiksi ennen enskan avaamista, valkkaa sitten kasasta sopivia. ;)

Ei vuoda paikallaan minunkaan fillari mutta se onkin tallissa pystyasennossa telineessä, öljynpinta pääakselin alapuolella. En tiedä tulisiko öljyt ulos jos olisi sivutuella. Kokeiltu vähemmällä öljymäärällä (kossupullollinen) mutta vähän vuotaa vieläkin.

Haluaisin pitää orggislootan mutta katsotaan nyt kuinka käy. Laatikko toimii mutta vuoto pitää saada loppumaan.
FXEF-81

Rautahauli

Jatketaas vielä. Main Drive Gear Spacerin voisi vaihtaa myös koska kaikentietävästä netistä luettu että jos on ajettu ratas löysällä niin spaceri on saanut siipeensä. (ja omassa tapauksessa ratas oli löysällä) Lootan kylkeen tuleva stefa laitetaan tämän päälle ja jos spacer on vetoakselille väljä niin sieltähän sitä öljyä tulee. Varmasti kulumaa on myös nelosrattaan kaulalla mutta jos tuo spacerin vaihto ainakin vähän pienentäisi rakoa. Supernut päälle ja toivotaan parasta. :D
FXEF-81

rodchop

#42
Ma oon kylla 4-v askit saanu pitamaan. Tuolla nelosrattaan puslan vaihdolla & super nutilla.
Tällä viikolla pitäis varmaan tutustua tuohon Läjään, eli purkaa ja juurikin tuo pusla vaihdattaa.

Ovatko muuten vaihtaneet Läjään sen vanhan mallin paremman kytkimen painelaakerin, ainakin tuossa mun askissa on sellanen kun ö-korkin reijasta kurkkaa.

Siis yeensä ottaen nuo 4-loviset  vuotaa tuolta puslan & akselin välistä, ainakin neljä askia oon saanu tuollai pitämään.
Niin ja tuo purku & vaihto ei kummonen & kallis homma oo jos Clymerin kirjan omistat.
HOG Forever Forever HOG

Rautahauli

Tarkoitatko puslalla sitä pitkää holkkia, main drive gear bushing? Näin minäkin olen ymmärtänyt että siellä se perimmäinen syy on. Ei vaan ole oikein paikkaa talvella irrotella, eikä suoraan sanoen taida taidotkaan riittää.

Saako muuten sen pikkustefan vetoakselin pään ja pääakselin väliin vaihdettua paikallaan? Sen vaihto ei tullut edes mieleen viime talvena kun vuotoa ei juuri ollut.

Mun läjässä on se pieni painelaakeri ja olen ymmärtänyt että jos sinne laittaa sen vanhemman/isomman mallin niin saattaa joutua modaamaan kicksikoppaa, riippuu kait vähän siitä onko tarvikekoppa ja kenen valmistama sopiiko suoraan.
FXEF-81

rodchop

Joo tätä tarkoitan main drive gear bushing? Eiköhän sen pikku stefan saa vaihdettua paikan päällä, kaivat snadilla rukarilla vekka jne...
Mä kyllä luulen että vika tuossa puslassa. (joten ei se mitään auta)
Siis itse olen tehnyt niin että oon purkanu askin siten että oon saanu pää akselin pois.
Sitten oon vieny akselin & sen main drive gear, in ammattilaiselle prässättäväks & hoonattavaks. nopee & halpa homma tuolla tavalla.
Eli voit jättää siihen akseliin sen ison kuula laakerin yms. Hilut kiinni, kunhan purat niin että saat ulos. Niin eikös tuossa Läjässä ole nuo neulalaakerit samanlaisissa häkeissä kun 78-1/2. räikkä askeissa, jos niin iisi kun ei tarvii irto neulojen kaa pelaa.
Voin ottaa pari kuvaa kun puran ton oman askin, ehkä jo tänään jos jaksan.
HOG Forever Forever HOG