Finnbikers

  • 31 Toukokuu 2020, 19:06:35
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: 2-1 putken rakennusta  (Luettu 4503 kertaa)

matant

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
2-1 putken rakennusta
« : 27 Joulukuu 2010, 13:20:39 »

Mahdollisesti värkkäämässä 2-1 putkistoa (laskelmat menossa,,,).
Mutta kysymys kuuluu, tuon kollektorikohdan "yhdynnästä", eli mikä on oikea kulma (45 astetta vaiko...) siinä ja mikä olisi vähiten hölmö tapa toteuttaa tuo kollektorikohdan rakennus & millä putkien mitoituksilla?

Toinen kysymys koskeen alkukäyrien pituutta: Olisiko oltava yhtäpitkät molemmilla sylintereillä? Jos, niin kuinka toteuttaa tuo takimmaisen sylinterin alkukäyrän pituuden lisääminen?

Sitten vielä uteliaisuuttani kysyn, kun joskus näin hitsarin laittavan pakoputkistohommissa suojakaasua putkistoon sisään tig -hitsauksen yhteydessä (tulppasi putkiston molemmista päistä ennen hitsausta), niin mikä merkitys asialla?
Kirjattu

ma^ko

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3023
Vs: 2-1 putken rakennusta
« Vastaus #1 : 27 Joulukuu 2010, 13:42:44 »

Mun hitsaustaidoilla(=rajalliset) tekisin putkiston ilman muuta kaasulla hitsaten.
Kirjattu
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Mauni

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 217
Vs: 2-1 putken rakennusta
« Vastaus #2 : 27 Joulukuu 2010, 14:01:48 »

Sitten vielä uteliaisuuttani kysyn, kun joskus näin hitsarin laittavan pakoputkistohommissa suojakaasua putkistoon sisään tig -hitsauksen yhteydessä (tulppasi putkiston molemmista päistä ennen hitsausta), niin mikä merkitys asialla?

Rosteriputkessa oleellisinta ettei sauma lähde ruostumaan sisäpuolelta.. ja onhan se sileämpi joten virtaa ainakin 157% enemmän   ;D

Spöke

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1856
Vs: 2-1 putken rakennusta
« Vastaus #3 : 27 Joulukuu 2010, 14:05:56 »

Sitten vielä uteliaisuuttani kysyn, kun joskus näin hitsarin laittavan pakoputkistohommissa suojakaasua putkistoon sisään tig -hitsauksen yhteydessä (tulppasi putkiston molemmista päistä ennen hitsausta), niin mikä merkitys asialla?

Rosteriputkessa oleellisinta ettei sauma lähde ruostumaan sisäpuolelta.. ja onhan se sileämpi joten virtaa ainakin 157% enemmän   ;D

Suojakaasu laitetaan putken sisälle juurikaasuksi, joka estää "parran" syntymisen sisäpuolelle, näinollen saumasta tulee sileä myös sisäpiolelta. Siis Tigillä.
-M-
Kirjattu
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7348
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: 2-1 putken rakennusta
« Vastaus #4 : 27 Joulukuu 2010, 14:35:42 »

Jossain vanhassa kirjassa kollektorin optimikulmaksi annettiin 18-20 astetta, sen mukaan olen pyrkinyt omani tekemään. Tulee aika pitkä pätkä mutta toisaalta, niin näkyy monessa kilpa-autossa yms. olevankin.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

matant

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
Vs: 2-1 putken rakennusta
« Vastaus #5 : 28 Joulukuu 2010, 17:19:25 »

Jossain vanhassa kirjassa kollektorin optimikulmaksi annettiin 18-20 astetta, sen mukaan olen pyrkinyt omani tekemään. Tulee aika pitkä pätkä mutta toisaalta, niin näkyy monessa kilpa-autossa yms. olevankin.

Juu jossain olin näkevinäni, että kollektorin pituus olisi noin 10cm...
Mitenkä toi noiden primääriputkien yhtäpituus tai pituuden merkitys yleensäkään?
Kirjattu

-mikko-

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 131
  • shine can never replace attitude
Vs: 2-1 putken rakennusta
« Vastaus #6 : 28 Joulukuu 2010, 18:50:43 »

Jossain vanhassa kirjassa kollektorin optimikulmaksi annettiin 18-20 astetta, sen mukaan olen pyrkinyt omani tekemään. Tulee aika pitkä pätkä mutta toisaalta, niin näkyy monessa kilpa-autossa yms. olevankin.

Juu jossain olin näkevinäni, että kollektorin pituus olisi noin 10cm...
Mitenkä toi noiden primääriputkien yhtäpituus tai pituuden merkitys yleensäkään?

On sillä pituudella merkitystä, käyrien määrilläkin on ja ei se ole ennen näkemätöntä että toinen putki on suuremmalla halkaisijalla että saadaan yhtäläinen virtaus aikaiseksi.
Kompromissi se pakosarja on aina, kun se voidaan vain mitoittaa tietylle kierrosluvulle/alueelle vaikka "aina haetaan sitä parasta vääntöä matalilla kierroksilla ja suurinta huipputehoa" samalla sarjalla.

Kirjattu
- shine can never replace attitude -

Mr.Horsepower

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 349
Vs: 2-1 putken rakennusta
« Vastaus #7 : 28 Helmikuu 2011, 23:34:30 »

Sitten vielä uteliaisuuttani kysyn, kun joskus näin hitsarin laittavan pakoputkistohommissa suojakaasua putkistoon sisään tig -hitsauksen yhteydessä (tulppasi putkiston molemmista päistä ennen hitsausta), niin mikä merkitys asialla?

Rosteriputkessa oleellisinta ettei sauma lähde ruostumaan sisäpuolelta.. ja onhan se sileämpi joten virtaa ainakin 157% enemmän   ;D

Suojakaasu laitetaan putken sisälle juurikaasuksi, joka estää "parran" syntymisen sisäpuolelle, näinollen saumasta tulee sileä myös sisäpiolelta. Siis Tigillä.
-M-

Jos... Haluais tehdä ihan hifiä....  tulpaisin alumiini teipillä päät ja pienet reiät niihin...  juuri kaasuksi FORMIER... sinnne ja ajasin tig:llä kiini... ja kattosin ettei ole mihinkään palaavaa siinä siiten... ;) Palaa nimittäin sinsellä liekillä... toi kaasu...

Jos ei muuta niin eikun Argoni puteliss haara ja letku putken sisään ja aluteippillä tulppaus ja pieni reikä ala päähän ja eiku hitsaamaan...

Mutt juuri kaasu ehottomasti... Virtauden ja lujuuden takia
« Viimeksi muokattu: 28 Helmikuu 2011, 23:41:29 kirjoittanut Mr.Horsepower »
Kirjattu
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Flstc91

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 79
Vs: 2-1 putken rakennusta
« Vastaus #8 : 23 Tammikuu 2012, 21:40:18 »

Riittääköhän yksi fishtail putki tollasessa 2-1 putkessa jonka sisäreikä on jotain 1 3/4"
Virtaako tarpeeksi, evo bt kyseessä
Kirjattu

sporttivartti

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 253
Vs: 2-1 putken rakennusta
« Vastaus #9 : 24 Tammikuu 2012, 00:56:31 »

RB Racingin mielenkiintoinen evankeliumi lähestymisestään putkisuunnitteluun (ja nurinaa muiden lähestymisistä aiheeseen):

http://www.rbracing-rsr.com/exhausttech.htm
Kirjattu

Natking

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 813
Vs: 2-1 putken rakennusta
« Vastaus #10 : 24 Tammikuu 2012, 03:32:40 »

RBlla on aiheeseen kuin aiheeseen aika ihmislaheinen lahestyminen.

Hiukan nayttas ukot tykkaavan superrapista ja thunderheaderista  :D
« Viimeksi muokattu: 24 Tammikuu 2012, 04:37:00 kirjoittanut Natking »
Kirjattu
Just trying to be different (like everyone else)

sporttivartti

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 253
Vs: 2-1 putken rakennusta
« Vastaus #11 : 24 Tammikuu 2012, 05:29:24 »

Juu pitää muistaa että netin jutut joskus tietynväriset linssit päällä kirjoitettuja.

Yhden pakoputkitestin tulokset jossa myös RB Racing mukana: http://www.nightrider.com/biketech/exhaust_test_01.htm

Hyvää osviittaa aika perus katuviritteisen HD:n testituloksista eri putkien välillä, tiedä sitten mille putkelle oli sytkä ja kaasutin säädetty...
Kirjattu