Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

S&S 124 EVO tùw 1997 Heritageen,onnistuuko laillisesti?

Aloittaja seppo2007, 19 joulukuu 10, 13:51:05

« edellinen - seuraava »

seppo2007

Ostin kerran sen enempää ajattelematta moisen koneen,asensin ja ajeltu on.Nyt on ilmeisesti ajat muuttuneet,eli onko ko.moottori vaihdettavissa laillisesti 1997 Heritageen.Vanhan säännön mukaanhan tilavuus(2025ccm)oli liian iso,onko sama määräys vielä voimassa?Koneesta on paperit,joiden mukaan se täyttää ainakin 2002/51/EC ja 97/24/EC vaatimukset,teho ilmoitetaan muistaakseni 70+hv.Lisäksi tulisi käyttää orggis äänenvaimentimia.Mitäpä raati meinaa,kannattaako mennä konttorille vaan jatketaankoa ajoa?Laillinen muutoskatsastus helpottaisi luullakseni myös rakkineen jälleenmyyntiä,jos sellainen tulee eteen.

terv.Seppo

Tuusulan T-Bone

Onnistuuhan tuo. Pitää täyttää päästö- ja meluvaatimukset. Sitten on vielä tehorajat, joiden sisällä pitää pysyä. Tässä tapauksessa ei varmaankaan ole kovin vaikea juttu: päästöjen ja melun osalta 1997 vuoden pyörässä piisaa se TÃœV-lappu, jos leiman ajan on orggisputket kiinni. Samasta lapusta löytyy käsittääkseni se teholukema, sääntöhän on 0,3 kW/1 kg, kuitenkin enintään 100 % alkuperäistä tehoa enemmän. TÃœV-hyväksytyissä sössöttimissä ei ole paljoa tehoa vakioina. Potentiaalia on kyllä enempäänkin...

Jos olis mun rakkine, kävisin leimauttamassa koneenvaihdon. Ei kissalan pojat sitten vittuile niin paljoa.
Long John Stroker

seppo2007

Kiitos vastauksesta,sain tänään tarmonpuuskan ja marssin paprujen kanssa konttorille katsastajan puheille,katsuri meinasi että pelkkä näyttö riittää jos mopossa on paikoillaan vaimentimet joiden numerot löytyi sertistä.kaikki numerot on e4 sekä Cat-merkinnällä varustettuja,mutta ei siinä joukossa ole malliltaan FLSTC:n sopivia orggis fistaileja.Toinen mahdollisuus tuntui olevan että voi käyttää esim orggis-putkistoa,mutta muutoskatsastuksessa mitataan päästöt ja melut.Itse olen sitä mieltä että 1997 mopo pitäisi kelvata ilman mittauksia jos se on varustettu alkuperäisellä putkistolla vaimentimineen,ainakin jos myyjän (motorcycle storehouse)kataloogiin on uskominen.Nyt paikoillaan on true-dualit joihin voisi tietenkin pistää jatkoksi Heritage Springerin vaimentimet.Mitä mieltä olette,vieläkö takaisin inttämään konttorille vai pistänkö TC-Fättärin cat-vaimentimet katsastuksen ajaksi paikoilleen.Tekisi kumminkin mieli suorittaa muutos niin ettei tarvitsisi mitään vaihdella katsastuksen jälkeen.
seppo

Tuusulan T-Bone

Joo, TÃœV-lapusta ei varmaan löydy 1997-mallin putkia, kun toi kone on tyypitetty täyttämään uudemmat(kin) vaatimukset.

Jos ollaan tarkkoja, koneen hyväksyntä pätee vain niillä putkilla, joilla se on tyypitetty. Siinä mielessä katsuri on kyllä oikeassa, vaikka saivarteluahan tuo on, kun kone kuitenkin täyttää tiukemmatkin vaatimukset.

Helpoimmalla pääset kun pistät leimalle sellaiset putket, joista on maininta siinä TÃœV-lapussa. Jos taasen tahdot joistakin muista putkista maininnan otteeseen, pitää päästöt ja metelit mitata niillä putkilla. Huomaa, että mikä tahansa melurööri ei sitten 1997-pyörässä mee läpi.
Long John Stroker

seppo2007

Nyt se on tehty,nimittäin muutoskatsastus.Katsastus sujui ilman mittauksia,käynnissä sentään käytettiin.Otteeseen merkittiin mm:ssa koneen sarjanumero ja äänenvaimentimien varaosanumerot,vaimentimina käytettiin 2007 Roadkingin pönttöjä.Prosentteja kului 28+2=30%.
katsuri totesi vielä lopuksi papereita tehdessään,että jäi vielä viritysvaraakin koneeseen.

Seppo