Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kustomoinnin In ja Out

Aloittaja Kokkonen, 16 joulukuu 10, 10:55:22

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Laukkupyörät on ollu muodissa silloin tällöin. Joku jälkiteollinen laukkuaalto on kai rantautumassa tännekin, kun tiedän parikin rakenteilla olevaa laukkuvessaa. Jostain syystä noi on mun mielestä omalla tavallaan hienoja, tosin överiksi voi tuonkin homman vetää. Mut "sopivan iso" etupyörä näyttää kyllä hyvältä tommosessa.
Long John Stroker

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 18 joulukuu 10, 11:12:17
Laukkupyörät on ollu muodissa silloin tällöin. Joku jälkiteollinen laukkuaalto on kai rantautumassa tännekin, kun tiedän parikin rakenteilla olevaa laukkuvessaa. Jostain syystä noi on mun mielestä omalla tavallaan hienoja, tosin överiksi voi tuonkin homman vetää. Mut "sopivan iso" etupyörä näyttää kyllä hyvältä tommosessa.

Mulla on joku sairaalloinen kiihottuneisuus semmosta vanhaa laukku-shovelia kohtaan. Kerran pari vuotta sitten semmosta pääsin vähän parina päivänä ajamaan, ja vieläki tekis mieli semmonen hankkia. Todenäköisesti illuusio ja perversio siinä vaiheessa särkyis jos semmosen hankkisi, mutta välillä on kiva haaveilla..  8)



Kyseinen vessa muuten esiintyi tuossa tuoreimmassa kopterissa just.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Kokkonen

Loin kahden lehden suppean ja erittäin pintapuolisen katsauksen Italian ja Ranskan päivän rakentelumaailmaan.
(En ymmärrä kumpaakaan kieltä, joten kuvien mukaan.....)

Italiassa sportserin tankit ja springerit näyttävät olevan valtaosassa, pitkää keulaa ei juurikaan näy. Frisco- ja raaseri-look olivat selvästi etusijalla. Maan tiukat rakentelusäännökset tietysti vaikuttavat ainakin liikenteessä oleviin pyöriin. Varsinasita "Italian styleä" en osaa noista määritellä.

Ranskassa myöskin frisco-lookki näyttäisi olevan pinnalla, springreiden määrä oli vähäisempi ja keuloissa kin oli jo jonkinveraan mittaa. Shoveli, Rautapää, Evo-Sportsteri voimalähteinä. Myöskään Ranskalaisista en osaa niiden "maan tunnistetta" määrittää. Ellei se sitten ole vallitseva USA-look, kuten Italiassakin.
Ranskailaisessa lehdessä oli muuten myös artikkeli Japanin rakentelukulttuurista, joten kyllä se on laajasti huomoitu maailmalla. Ruotsalainen Pontus Abrahammsoin Shovel oli myös näyttävästi esillä.

Kummassakaan lehdessä ei ollut juuri muita pyöriä kuin Harrikoita. Ranskalaisessa yksi SR500 raaseri, italialaisessa yksi Guzzi bobberi. Rakenneltujen Britten puuttuminen hieman ihmetytti.

Linkki po. ranskalaisen lehden sivuille Wild Mootorcycles

ja tästä pääsee hieman selaamaa Italialaista Freeway Bike lehteä

Mun mielestä on upeeta jos maalla on oma tunnistettava rakennustyylinsä, kuten on esim. Suomella, Ruotsilla, Japanilla ja Saksallakin, ollaan sitten niiden tunnusmerkeistä mitä mieltä tahansa.

Tällä In ja Out aiheella on tarkoitus tuoda vallitsevia rakentamisen virtauksia esille, läheltä ja kaukaa. Vaikuttaako ne sitten kenenkin rakenteluun, jää kunkin itse päätettäväksi. Jos tietää mitä haluaa, niin ei. Valtavirtauksien mukanaroikkujilta eivät tule työt loppumaan.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Tunnistettava rakentelutyyli Suomella? Millanen se on? Mulle ei heti tule mitään mieleen.
Paitsi prosentti säännöksistä johtuva prosentti-chopperi millä ei käsittääkseni ole mitään tekemistä tyylin kanssa.

jyrggä

Vai evo-sportsteri suomileijonilla, maltanristeillä ja tangonpäävilkuilla varustettuna?
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 01 tammikuu 11, 13:35:56
Tunnistettava rakentelutyyli Suomella? Millanen se on? Mulle ei heti tule mitään mieleen.
Paitsi prosentti säännöksistä johtuva prosentti-chopperi millä ei käsittääkseni ole mitään tekemistä tyylin kanssa.

Sellainen käsite kuin "Finnish Style" on olemassa pyörien rakentelussa. Kyllä sitä kuulee käytännössä ja näkee käytettävän alan kirjoituksissa. Ainakin ulkomaisissa. Ehkä kotimaassaan ei sitten niinkään? Tuota "Finnish Styleä" en ole nähnyt määriteltävän tarkemmin, se pohjautuu kuitenkin "Swedish Styleen" mutta on monimuotoisempi. Kuten Hemuli tuolla viikon Big Twin aiheessa osuvasti totesi "kun on nähnyt yhden ruotsalaiskopterin, on nähnyt ne kaikki".
Esimerkkinä Finnish Stylestä voisin mainita Cloud9 ja Minnan Fly Girlin, jota tituleerataan useasti Suomi ja Ruotsi tyylin yhdistelmäksi. Onko se ero sitten että Swedis Style on kliini,  orjallisesti pumpulla ja Minnan pyörässä on kuitenkin springeri...?
Eihän Finnish Styleä voi jokaisessa Suomessa rakennetussa pyörässä nähdä, kuten ei Swedish Styleäkään jokaisessa ruotsalaisessa.

Skandinavian maat, etenkin Ruotsi ja Suomi ovat kuuluisat rohkeasta, omiakin polkuja kulkevasta  rakentelustaan.

Sensijaan en ole koskaan kuullut sellaisia termejä kuin "Italian Style" tai "French Style" kun puhutaan moottoripyörien kustomoinnista.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Itse näkisin "Finnish Stylen" syntyneen aikoinaan prosentti- ja lakiepäselvyyksien riivaamassa rakenteluympäristössä. Toki sen ilmentymä on myös Kiisken mainitsemat 80-luvun varhaiskopterit mutta ne olivat usein varsin mielikuvituksettomia laitteita. Sen sijaan myöhäisemmällä rakentajasukupolvella oli ennakkoluuloinen suhtautuminen siihen, miltä rakennettu pyörä voi näyttää - niinpä alettiin rakentaa pitkien ruotsichoppereiden sijaan maltillisen mittaisia laitteita muokaten alkuperäisosia. Tästä sai alkunsa rakentelusuuntaus joka synnytti niin hienoja laitteita että Norrtäljen Custom Bike Shownkin oli pakko perustaa uusi luokka, "Classic Custom", ettei kaikki Custom-luokan palkinnot matkaisi Suomeen ;D. Billettihirvityksillä ei ollut mitään jakoa hienojen suomalaisten taideteosten seassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Eli onko nyt niin että vihdoinkin tästä prosentti sekoilusta on loytynyt jotakin hyvää? Finnish Style?

Minnan Flygirl ja Cloud9 tuskin on hyviä lajinsa edustajia, vai tuntuuko siltä että sellaset vehkeet jotenkin dominoi suomalaista rakentelu skeneä? Mä ainakin toivoisin niin,mutta en kyllä ole huomannut edes näyttelyissä. Sitä paitsi ainakin Flygirl on UCC:n tekele ja jos se ei ole Ruotsia niin mikä on. Mun mielestä tyyliin tarvitaan enemmän kuin yksi tai vaikka kymmenen yksilöä.

Tosiaan, toi kantapyörä homma ton prosentti sekoilun takia on saattanut aikaan saada jonkun näkösen stylen, kun tarkemmin ajattelee. Ulkomaan elävät tosiaan saattaa pitää sitä juonikkaana rakenteluna kun hienot kuusmäntä jarrut on naitettu 40-lukuseen tähtinapaan monimutkasin speiserein tai jossain upeassa keulassa on orgis hydran t-kappaleet ja orgis-stonga peileineen ja pelteineen. Finnish style/ Prosentuaalinen pakko.

Alkopas taas uusivuosi kiiskenä.

Tuomo

pohtiiko saksalaiset ite mitä saksa-tyyli on? ainakin jotkut suomalaiset puhuu günther-tyylistä...

omaan ajatteluun on paljo vaikuttanu ruotsin MCM-lehti kun sitä taannoin tuli ahkerasti seurattua. et suomi-stuukki olis jonkinlainen raa'empi, karumpi versio ruotsi-tyylistä. Ruotsikopteri oli kehittynyt todella puhdaslinjaiseksi a' la UCC. et se rupes olee jo hiukka liiankin täydellinen ja kliini. eli särmätön. tähän verrattuna suomi-pyörä on kenties ei niin viimeistelty mutta vastaavasti rajumpi, enemmän munaa.  

jokunen vuosi takaperin mcm valitteli että jos haluaa esim. hienon britti-pyörän lehteen se on mentävä kuvaamaan suomeen. siis siinä mielessä valitteli että niiden rakentelu ruotsissa nykyään hyvin vähäistä? Tai että tänäpäivänä lehdessä esiteltävät laitteet järestään ultima, s&s yms uusista osista koottuja. tätä vasten suomi-pyörät erottuvat persoonallisempina.

miksi näin. ite näen että kysessä on prosenttihässäköiden ja suomalaisten heikon ostovoiman vaikutus (ettei sanoisi peräti hyvä puoli). ei ole ollut mahdollista ostaa karkkikaupasta kaikkee mahdollista niin oma näkemys pitäny pusertaa esiin muuten

Kokkonen

#54
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 02 tammikuu 11, 00:30:05
Minnan Flygirl ja Cloud9 tuskin on hyviä lajinsa edustajia, vai tuntuuko siltä että sellaset vehkeet jotenkin dominoi suomalaista rakentelu skeneä? Mä ainakin toivoisin niin,mutta en kyllä ole huomannut edes näyttelyissä. Sitä paitsi ainakin Flygirl on UCC:n tekele ja jos se ei ole Ruotsia niin mikä on. Mun mielestä tyyliin tarvitaan enemmän kuin yksi tai vaikka kymmenen yksilöä.

Tässä voi kysyä kuka ja mikä luo "Stylen"? Nuo mainitut pyörät ovat olleet hyvin esillä kansainvälisestikin ja saaneet siellä arvostusta. Media on alkanut kutsua pyörien rakennustyyliä nimellä "Finnish Style", vaikka ne eivät olisikaan sen tyylipuhtaimpia edustajia, mutta erottuvat muista tyyleistä, esim ruotsalaisista. Ja pitkiä pyöriä taas ei muut juuri näytä näyttelyihin tuovankaan. Silver Bullet sopii mielestäni myös hyvin tuohon tyyliin.
Omia kansallisia tyylejä ei varmaan niin huomioidakkaan. En ole myöskään Saksan sisällä nähnyt mainintaa German Style, vaikka sellainen on olemassa ja täälläkin foorumissa se on tuotu useastikin esille.
Lienee siis niin että "Stylen" nimittävät ulkomaalaiset alan harrastajat ja median edustajat kun rakennustyyli on muusta poikkeavaa eikä se sovi selvästi mihinkään jo olemassaolevaan.

Hemuli ja Tuomo toivat hyvin esille Finnish Stylen mahdollisia piirteitä ja syntyjä.

Japanilaiset ovat vielä suomalaisia rajummalla otteella luoneet niin choppereista kuin bobbereista omia näkemyksiään. Alan kirjoituksissa näkee sanontoja "Japan Bobber", "Japan Chopper", Zerosta puhumattakaan. Hyvinkin voin kuvitella, että nuo termit eivät ole siellä kansallisella tasolla käytössä, Zeroa lukuunottamatta.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tuusulan T-Bone

Tää kategorisointiyritys on jotenkin hupaisaa. Vähän samanlaisiin ongelmiin joutuu, kun koettaa kirjoittaa järkevää lainsäädäntöä... ;D

Mut onnea valitsemallanne tiellä. Sen enempää kategorisoimatta: FlyGirl ja Cloud 9 ovat todella, todella hienoja pyöriä. Mutta kummassakaan ei ole mitään ennennäkemätöntä sen paremmin stuukin, maalauksen kuin viimeistelyn ja yksityiskohtienkaan osalta. Siksi on mun mielestä melko vaikeaa koettaa määritellä jotain "styleä" niiden kautta. Sen sijaan Bulletissa on jo jonkin verran omaleimaisuutta. Siitä voi tykätä tai sitten olla tykkäämättä, mutta noin ajatuksen tasolla se voisi olla jonkin oman "stylen" edustaja.

Niinjoo. Se finnish style on 2 metriä ja 47 astetta... tai siis oli. Nykyään sitä kutsutaan nimellä "old school finnish style"... :D
Long John Stroker

Kiiski

Väännetään vielä. Voisko olla että stylen kehitykseen vaikuttaa paikallinen/kansallinen tarvike tuotanto. Ruotsi Aron,Edlund(mulkku) ja Tolle. Saksa Fehling,Kellerman ja jne.. Suomella ei ole muuta omaa kuin vituillaan oleva lainsäädäntö, mikä tietty vaikuttaa paljon.

issakka

Tyylistä viis... enemmän minä arvostan näitä kavereita jotka suunnittelevat ja tekevät pyörän customoinnin  lähes kokonaan ITSE.

Olen käynyt tuolla Norrtäljessä useamman kerran  ihmettelemässä eri tyylisuuntia, ja kummasti ne samat kaverit siellä piikissä pyörivät. Ja ei suomalaisilla mitään tyyliä ole...tai aika helskutin hyvin se on piilossa.  Norrtäljessä on onneksi pokaleille noussut näitä äijiä, jotka tekevät lähes kaiken itse. Useasti budjetit ovat olleet murto-osia näiden billettikötöstyksien budjeteista.

Lisäksi kavereiden työn arvoa nostaa vielä se, että kyseisten kavereiden pyörät tunnistaa  pyörän "stuukista".

Sitten on näitä "customoituja" mopoja, joissa on  mukana yli tusina  "ammamiestä".  Yksi tekee koneen, toinen taivuttaa satulan,  kolmas tangon, neljäs muokkaa rungon, Ostetaan valmis keula..renkaat. kolmas maalaa, ... 15. sitten vetää sähköt. 16. laittaa reikisterikilven kiinni.  Lopputulos on todella kliini ja viimeistely. Valitettavasti lopputuloksia ei usein erota toisistaan. Minulla ne on olleet OUT.

IN pitäisi olla että äijät tekee itte pyöränsä... Niin kuin tän Spöken projekti tällä foorumilla. Kiitoksia Spökelle.. hieno seurata pyörän valmistumista.

Mutta enhän mää mistään rakentamisesta mitään tiedä.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 02 tammikuu 11, 10:52:51
Tää kategorisointiyritys on jotenkin hupaisaa. Vähän samanlaisiin ongelmiin joutuu, kun koettaa kirjoittaa järkevää lainsäädäntöä... ;D

Hmmm...kategorointia tekee jokainen, etenkin itselleen vieraammista asioista. Se lienee ihmisen tapa hahmottaa ympäröivää maailmaa. Mutta kyllä me sitä teemme myös tutuista asioista, kuten rakennelluista moottoripyöristä. Jokainen kategoroi niitä jollain tavalla. Se saadanko sitten jotain yhteistä, kaikkien hyväksymää katogoriaa aikaiseksi,  saattaisi olla jo lain laadinnan tasoa, tuloksia myöten  :)
Finnish Style on kuitenkin jo "piireissä mainittu", joskin ilman tarkempaa määrittelyä ja varmaan ilman syvempää asiaan paneutumista, jota on nyt tässä aiheessa tapahtunut ja mielestäni varsin onnistuneesti.

Lainaus käyttäjältä: kiiskiVäännetään vielä. Voisko olla että stylen kehitykseen vaikuttaa paikallinen/kansallinen tarvike tuotanto. Ruotsi Aron,Edlund(mulkku) ja Tolle. Saksa Fehling,Kellerman ja jne.. Suomella ei ole muuta omaa kuin vituillaan oleva lainsäädäntö, mikä tietty vaikuttaa paljon.

Mun mielestä se on lainsäädäntö ensisijaisesti. Se asettaa luovuudelle rajat ja vaatimukset. Osavalmistajat pelaa niissä rajoissa ja kysynnän mukaaan. Saksassa TÃœV vaatimuksilla on omatoimisuus rajattu lähes olemattoimiin ja rakentaminen tapahtuu valmispalikoilla. Tulos on sen mukaista.

Luovuus on In, lainsäädäntö on Out.  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Kategorointi, niin jokapäiväistä kuin se meille onkin on myös kovin yksilöllistä. Myös alan ammattilaisilla:

LainaaCyril Huze: (Cloud 9)Isn’t refreshing to see a Chopper among a see of Bobbers, especially when it is a Chopper looking like…a true Chopper. 100% Finnish style, but of course inspired by the California Choppers of the late 60’s, it was built in Finland by a shop called “Flying Choppers” and recently got a 3rd place trophy in the European AMD Championship.

(Fly Girl) Minna Heikkinen is from Finland, Gordon Rooth is from Sweden and they state that this bike that they built together is a mix of Finnish and Swedish Chopper style. I am not sure of the difference but I recognize a Scandinavian built chopper as soon as I see one.

Bikesnews (Cloud 9): Freestyle, Platz 3: „Cloud 9“, Flying Choppers, Finnland. Super cleaner Langgabler im Sweden-Stil

Guzzman: Cloud 9, a fine narrow 60`s Frisco style chopper.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W