Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kustomoinnin In ja Out

Aloittaja Kokkonen, 16 joulukuu 10, 10:55:22

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Joo, ei mun ollu tarkoitus kategorisointia sinänsä moittia, tässä aiheessa se nyt vaan on aika vaikeaa, koska pyöristä pyritään yleensä tekemään ainakin jollain tasolla uniikkikappaleita.

Niinkin korkeatasoisessa kulttuurieepoksessa kuin "Zen ja moottoripyörän kunnossapito" asia on kuvattu aika kivasti käyttäen analogiaa kirurgin veitseen. Samalla tavoin kuin kirurgi irrottaa veitsellään jonkin osan ruhosta, myös akateemikko "leikkaa veitsellä" palasen tutkimuskohteestaan - tässä tapauksessa rakennetuista moottoripyöristä.

Homma ei kuitenkaan ole aivan näin yksinkertaista. Kirurgeja ja akateemikkoja on moneen junaan ja kahta samanlaista veitsenviiltoa tuskin on olemassakaan. Jos koetetaan erottaa kaikista rakennetuista moottoripyöristä omaksi ryhmäkseen vaikkapa lökäpöksysportsterit, ollaan heti ongelmissa. Yksi tekee sen näin:

LainaaKuski:
lököttävät maastokuvioiset löysät ajohousut. Avainketju roikkuu. Tietty nyloninen hd-race -takki.

Mopo:
katkaistu lyhyt lokari, kilpi sivulla. leveempi stonga. tietty putket auki. Lyhyemmät iskarit. etulokari pois. tangonpäävilkut. sitten vielä jos kanttia ollu.. big twinin tankit...mattamusta.. ja wrapit putkiin.

Toinen taas tekee sen näin:

Lainaa...viittaa jäykkäperäistettyyn, kapealla ja matalalla apehangerilla varustettuun pyörään jossa on joko pieni sportin tankki friscottuna tai sitten wassel. Renkaina rupulikumit tai sitten korkeat retrot ja ehdottomasti keskitapit. Maalauksessa fleikkiä ja kuvioita. Kuski sitten suoraan jostain skeittiparkista, löysät pöksyt ja pari numeroa liian iso t-paita - jos on kypäräpakko niin sitten Biltwelli kuplamaskilla, muuten lippis väärinpän. Reilusti pinup-tatuointeja ja epäsiisti parransänki. Jalassa Converset tai Vansit.

Mä luulen, että termiä "finnish style" on ryhdytty käyttämään miettimättä sen kummemmin, mitä se oikeastaan pitää sisällään, ts. mitä ominaisuuksia pyörässä pitää olla ollakseen "finnish style".

No, päivän akateeminen osuus hoidettu, nyt koneremontin kimppuun. :)
Long John Stroker

JaZZo

Johtopäätös. Undergroundista tulee trendit, ja trendit muuttuu mainstreamiksi kun joku juttu on in. tää on ikuinen oravanpyörä.

T-bonelta hieno analyysi ja hienoja huomioita tuossa ylempänä.

Terveisin, 

"lökäpöksysportsterkuski"   ;D






Shovelpiä

Kokkonen

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

tyg

tää on niin uutta, ettei vielä tiedä onko in vai out.

Miska

#64
 ^En panisi pahakseni jos olis out. Aika kammottavia gummeja.  :o

EDIT: En millään keksi minkä tyyliseen pyörään nuo sopisi? Osaako joku antaa esimerkin?
-Just another guy on the lost highway-

Kaaleppi


Blower1

Lainaus käyttäjältä: issakka - 02 tammikuu 11, 19:37:55
Tyylistä viis... enemmän minä arvostan näitä kavereita jotka suunnittelevat ja tekevät pyörän customoinnin  lähes kokonaan ITSE.

Olen käynyt tuolla Norrtäljessä useamman kerran  ihmettelemässä eri tyylisuuntia, ja kummasti ne samat kaverit siellä piikissä pyörivät. Ja ei suomalaisilla mitään tyyliä ole...tai aika helskutin hyvin se on piilossa.  Norrtäljessä on onneksi pokaleille noussut näitä äijiä, jotka tekevät lähes kaiken itse. Useasti budjetit ovat olleet murto-osia näiden billettikötöstyksien budjeteista.

Lisäksi kavereiden työn arvoa nostaa vielä se, että kyseisten kavereiden pyörät tunnistaa  pyörän "stuukista".

Sitten on näitä "customoituja" mopoja, joissa on  mukana yli tusina  "ammamiestä".  Yksi tekee koneen, toinen taivuttaa satulan,  kolmas tangon, neljäs muokkaa rungon, Ostetaan valmis keula..renkaat. kolmas maalaa, ... 15. sitten vetää sähköt. 16. laittaa reikisterikilven kiinni.  Lopputulos on todella kliini ja viimeistely. Valitettavasti lopputuloksia ei usein erota toisistaan. Minulla ne on olleet OUT.

IN pitäisi olla että äijät tekee itte pyöränsä... Niin kuin tän Spöken projekti tällä foorumilla. Kiitoksia Spökelle.. hieno seurata pyörän valmistumista.

Mutta enhän mää mistään rakentamisesta mitään tiedä.

Olen täysin samaa mieltä. Eniten IN ovat mahdollisimman paljon itse tehdyt ja suunnitellut mopot.
Pahinta kökköä ovat mielestäni ne firmojen tekemät taideteokset, joilla ei voi edes ajaa.
Sama, kuin rakentaisi veneen joka ei kellu, tai lentokoneen joka ei lennä  ::)
Norrtäljeäkin mainostetaan näyttelynä, minne näyttelypyörät pitää ajaa, mutta...
Näyttelyyn ilmoittautuminen pitäisi olla parinkymmenen kilometrin päässä näyttelyalueesta ja mopot pitäisi sen jälkeen ajaa näyttelyyn, jos pääsisivät.

Tosin en ymmärrä taiteesta mitään...

Tuukka

Mahdollisimman paljon itse tehty on aina in, mutta toisilla tähän ei ole välttämätta tarvittavaa taitoa/tiloja/laitteita. En nää silloin mitenkään pahana jos teettää laitteen jollain firmalla tai toisella rakentajalla.

Korjailen itse juuri kaverin pannun runkoa johon "rakentaja" oli ihan itse sovittanut evo tekniikan rällääkkää ja kittiä hyväksikäyttäen. Tyyliin kehtoputket rälläkällä puoleenväliin
puhki hioen ja sikaa päälle. Tämä kustomointi tyyli on ehdottomasti out!

Ja ehdotomasti out on myös mielestäni noi rakennelmat joita ei ole edes suunniteltu ajettavaksi. Viime vuoden Norrtälje voittaja ei tosin näihin lukeudu... Vaikkakin oli
pajan rakentama taideteos niin ehdottomasti ajettavaksi tehty.
C.O.G.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 06 tammikuu 11, 15:33:46
Ja ehdotomasti out on myös mielestäni noi rakennelmat joita ei ole edes suunniteltu ajettavaksi.

Tää on vähän kaksjakoista. Jos haluaa somiste-esineen johonkin käyttöön, niin eihän siinä ole mitään pahaa. Se vaan onko prätkän mallinen somiste-esine prätkä... eipä Seppälän dollytkaan liene ihmisiä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuukka

Totta, mutta tässähän puhutaan moottoripyörän kustomoinnista... Somisteet erikseen ;)
Moottoripyörällä pitää mun mielestä pystyä ajamaan.
C.O.G.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 06 tammikuu 11, 15:41:22
Moottoripyörällä pitää mun mielestä pystyä ajamaan.

Joop, tästä me ei saada riitaa aikaiseks, näkemys ihan sama.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Blower1

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 06 tammikuu 11, 15:36:39
Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 06 tammikuu 11, 15:33:46
Ja ehdotomasti out on myös mielestäni noi rakennelmat joita ei ole edes suunniteltu ajettavaksi.

Tää on vähän kaksjakoista. Jos haluaa somiste-esineen johonkin käyttöön, niin eihän siinä ole mitään pahaa. Se vaan onko prätkän mallinen somiste-esine prätkä... eipä Seppälän dollytkaan liene ihmisiä.

Näyttelyihin uusi luokka: Moottoripyörää muistuttavat koriste-esineet  ;D

Tuukka

Tietysti jos joku kehtaa epäillä kohtuu taiteellisen mopedin ajettavuutta, voi sen aina todistaa.
vaikka näin.

omega chopper - who sez u can´t ride it?
C.O.G.

Soikkeli

Lainattu:
Näyttelyihin uusi luokka: Moottoripyörää muistuttavat koriste-esineet 

Se on jo: people`s choise-luokka.
C.O.G. 
Lifemember

jakke

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 06 tammikuu 11, 15:57:04
Tietysti jos joku kehtaa epäillä kohtuu taiteellisen mopedin ajettavuutta, voi sen aina todistaa.
vaikka näin.



mut siinä on kaks eri asiaa, moottoripyörä mitä pystyy ajamaan ja ajettavaksi tarkoitettu moottoripyörä

mä näin videolla vaan moottoripyörän mitä pystyy ajamaan..

-jakke