Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kustomoinnin In ja Out

Aloittaja Kokkonen, 16 joulukuu 10, 10:55:22

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Tyylisuuntauksia tulee ja menee, valtaväki liikkuu niiden mukaan, puhutaan sitten mistä alasta tahansa. Yksittäiset puurtajat saavat liikkeen aikaseksi, media ja mainokset  muuttavat sitten sen muodiksi  („Muoti on laaja käsite, joka tarkoittaa pääosin sitä, mikä juuri nyt on suosittua. Muodissa tapahtuu kiertoja, kun ihmiset arvostavat vähemmän tai kyllästyvät aiemmin suosittuihin asioihin ja omaksuvat tilalle jotakin uutta. Uusi muoti syntyy kun tarpeeksi moni ihminen alkaa matkia toista jossain tietyssä asiassa. Nykyajan yhteiskunta ja media painostavat ihmisiä pysymään muodin mukana, joka osallaan nostaa ihmisten tahtoa seurata valtavirtaa“ ) Tuo lainaus on Wikipediasta.

Kustomoinnissa näyttäisi nyt siltä että Japanin- rakennus-look-scene herättää kiinnostusta kautta koko maailman, Saksan Custombike lehdessä oli parikin artikkelia Japanista, mm Vibes lehden kokoontumisajosta.  Kaikkein radikaalimpia pyörä ei vielä lehden sivuilla näkynyt. Voisi veikata, että seuraavaan rakennusaaltoon saattaa Jaappanin pojilla olla (taas) jonkinlaista vaikutusta. Samaan tuskin päästään ainakaan katuvehkeissä joka maassa.

Nappularenkaat on sitten edelleen in.

Kyllä kai tämä „Old School“ buumi alkaa kääntyä pikkuhiljaa olemaan out muotitasolla ja jotain uutta sen sijaan pitää tuoda markkinoille. Veikkaisin myös H-D osuuden vähentymistä edelleenkin rakennuskohteena ja muidenkin merkkien pääsevän paremmin arvoiseensa asemaan.
No kaikki antiikki on edelleen in, ainaskin rakennus ja sisustuspuolella, joten se heijastunee edelleen myös ajoneuvojen rakenteluun. Uusi sukupolvi tuonee uutta  tuulta mukanaan.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Tää on hyvä ja mielenkiintoinen aihe.


Hemuli

Mielenkiintoinen, kyllä...

Itse olen pannut merkille vuosien saatossa että kunkin tyylisuuntauksen ääripäät tuppaavat olemaan varsin lyhytkestoisia tähdenlentoja, kun taas hyvällä maulla suurimpia erikoisuuksia välttäen rakennetut laitteet kestävät huomattavasti enemmän aikaa - näyttäen hyvältä vielä vuosikymmenien kuluttua vaikka "muoti" olisi liikkunut mihin suuntaan tahansa.

Japanilaisten vähäeleiset "brat-style" fillarit ovat hyvä esimerkki tästä - ei mitään liikaa ja harmoniset linjat. Toki niissäkin on niitä överiesimerkkejä mutta luulen että parhaat niistä eivät vielä vuosienkaan päästä aiheuta minkäänlaista myötähäpeän tunnetta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

vielä kun keksis jotain rakentavaa sanottavaa....
Flatheads!!!

Hemuli

MITÄ? Jääkö Jack sanattomaksi tällaisen aiheen edessä? Kannattaisiko käydä lääkärissä, nyt ei ole kaikki kohdallaan ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Seuraava rakentelumuoti MM-skapoissa lie V-moottorin ympärille väsätty street fighter tahi kyykky. No itseasiassa Krugger & Co. sillä jo voittikin skapat. Eli muut tulee taas perässä ja lyö sen överiksi.  ;) Mun mielestä Krugger oli edelläkävijöiden roolissa näiden nykymuodin mukaisten nappularengas flat trackereidenkin kanssa.

Mut jos jokin on varmaa niin se että MUOTI ON PERSEESTÄ!
A.K.A. Rambe

Jack

juu. muoti on perC'stä.

Yksi hyvä näissä muotijutuissa on se, että aina sinne jää jotain tai joku joka ei pääse "yli" siitä jutusta. Tällöin rakentelupohja on monimuotoisempi ja ehkäpä useampi nuorempi jamppa uskaltaa alkaa hommiin.
Tosta RR'n povaamasta kyykky/SF genrestä täytyy sanoa, että onneks ei nappaa. Uskon ja näen sen kuitenkin potentiaalisena suuntauksena niille rakenteluorientoituneille jotka ovat japsipyöräpuolelta hypänneet V2 kelkkaan. Niille se lienee helpompaa. Itseäni kun ei kauheesti ainakana noi modernimmat pää edellä pyörät puhuttele, tai korkeintaan ne kirkuu korkeelta ja kovaa: mee pois, tää ei oo sulle.

Samoin japanin esimerkkinä nykypäivänä on mun mielestä ääreishienoa se, että aletaan rakentaa myös muita vehkeitä kuin perinteisiä amerikkalaisia V2 moottorisia vehkeitä. Tämä on osaltaan myös asia joka saattaa uusia hahmoja motskarinrakentelun pariin. Tosin chopattiinhan aikoinaan jenkeissä paljonkin tuutteja ja jytäjammuja, kunnes se ei enää ollutkaan muodikasta ja asia unohtui ja jäi vain pienen porukan vaietuksi asiaksi.

Asioita jotka ovat ja pysyvät: perinteiset pohjoismaalaiset pitkäkeulachopperit, ns Ol' Skool kutsuttakoon sitä perinteiseksi choppaamiseksi vaikka, (short choppers, bobbers), uudemmista veikkaisin brat-tyyppisen bobbaamisen saavuttavan sellaisen jalansijan, että sekin tulee näkymään pitkään.

Itse veikkaan nappularenkaiden vähenevän ja jäävän lahivuosina marginaaliin, niitä kumminkin tulee näkymään. Samoin läskiperseiset fillarit tulevat jäämään marginaaliin ja ääreisleveistä palataan "vain" leveään.

palataan asiaan kun tulee jotain mieleen.
Flatheads!!!

Redneck

Taannoin erittäin hyvin toimeentulevien ihmisten kanssa samaan pöytään joutuneena kuulin
mieleeni jääneen lausuman " päätettiin kundien kanssa tehdä jotain hurjaa ja ostimme Harrikat " ?
Onko muoti-ilmiöllä tämän asian kanssa jotain tekemistä ?

Itselläni on ollut 8kpl USA-autoja nuorempana ja tuntuu kotoisalta että on taas "Jenkkirautaa"
tallissa (XLH1000) Missähän tuo ensimmäisen polven Chargerkin nykyään majailee

   
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 16 joulukuu 10, 11:21:20
... hyvällä maulla suurimpia erikoisuuksia välttäen rakennetut laitteet kestävät huomattavasti enemmän aikaa - näyttäen hyvältä vielä vuosikymmenien kuluttua vaikka "muoti" olisi liikkunut mihin suuntaan tahansa.

Tähän ei oikeastaan ole mitään lisättävää, mutta lisään silti... ;D

Muoti saa mun puolesta olla ihan mitä lystää, hyviä fiiliksiä herättävä pyörä voi edustaa ihan mitä tyyli- tai muotisuuntausta vain. On ihan hyvä asia, että on olemassa muotisuuntauksia, samoin kuin on ihan hyvä asia, että on olemassa paljon erilaisia ja erinäköisiä pyöriä.

Loppujen lopuksi on vain kaksi tärkeää asiaa. Rakentaminen, sisältäen kaiken mahdollisen designista käsityöhön ja kokoonpanoon. Sekä ajaminen, joka sekin sisältää hyvin paljon erilaisia juttuja.
Long John Stroker

Jack

meinasinkin kirjottaa tän tohon mun edelliseen postaukseen, mutten saanut sitä sopimaan lyhyeen esitykseen.
Tämä kehenkään erityisesti viittaamatta, Redneckin viestistä tuli mieleen, että muodin mukana tulee usein paljon porukkaa joka "osaa" rakentaa. Melkeinpä hirveimmät viritykset / kamalimman näköset rakennetut fillarit olen nähnyt sellaisten rakentajien jäljiltä jotka ovat vaihtaneet JenkkiV8't V2'een tai tekivät fillarin siihen rinnalle, kun pitää olla myös harrikka.
Tämä on mielestäni kummallista. Saattaa mennä kategoriaan "When theres a will, but no skill" tai sitten vaan se makunystyrä on jostain syystä muuttanut anaaliin.  ;D

Onko joku huomannut samaa?
Flatheads!!!

Jude

Myönnän itsekkin tykästyneeni japanin ennakkoluulottomaan "sceneilyyn".
Sieltä joskus löysin just ton Bratstyle jytärin kun etsin juuri ostamalleni jytärille tyylisuuntausta, meni vuosi niin joka blogi/foorumi hehkutti tän firman laitteita. En tiedä tarkasti japanin lainsäädäntöjä mutta sellanen käsitys mulla on että sieläkin on vähän kekkoslovakiaa noitten uudempien pyörien suhteen.

Sitten villi arvaus seuraavasta, diggerien uudelleen tulo.
Siihen sceneen kun kuuluu tietenkin älyttömästi kaiverruksia joita varmaan seuraavaks alkaa tulemaan muihinkin tyylisuunnan pyöriin.


Redneck

#11
Onko joku huomannut samaa?

No joo...kun sportsteriin laitetaan siirtosarjat, korkea stonga ja muutetaan muutenkin dresserin näköiseksi, tulee mieleen että onkohan henkilölle ihan sama kunhan on vain Harrikan omistaja ?        
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

JaZZo

Povaan näiden läskiperse-laitteiden vaipumista unholaan, vaikka mistä näistä ikinä tietää. Moinen tyylisuuntaus ei ole koskaan osaltani saanu mitään kummasempia tunteita, muutakuin että siinä menee taas monessakohtaa överiksi. Sama yleisesti koskien fillareiden maalauksia, nämä pääkallot ja muut möröt ja menninkäiset maltanristeineen ja liekkeineen lienee jo "Out", kun taas nyt on tämä perinteisin menetelmin kirjailtu 60- ja 70 lukujen tyyliset sateenkaarijutut, flaket ja pinstripet & lehtikulta. Designia se on sekin enkä pidä pahana tätä. Värinä Musta on mielestäni jo niin hohhoijjaa, varsinkin kun sen toitotetaan olevan se ainoa oikea väri.  ::)

Brat -tyyliset laitteet, oli se sitten sportsteri tahi BT tahi joku britti jne, menee mielenkiinnossa näiden suuren budjetin Waltz-kikottimien edelle, toki siinäkin suunnassa on jokunen "the pyörä", mutta mielestäni nämä matalan budjetin kierrätysosista kasatut, suuren inspiraation ja kekseliäisyyden tuomalla vimmalla valmistuneet laitteet erottuvat aina edukseen. Poikkeuksia on, mutta jokainen rakennettu fillari lienee tekijänsä näköinen. Mitä tulee tähän jäsen Redneckin heittämään siirtosarja/apehanger -juttuun niin lisäänpä että jostainhan se on aloitettava. Tuskin kukaan ensimmäistä harrikkaansa ekana rälläköi palasiksi ja tekee siitä kaikkien tajuntaanjäävän palkintoharavan. Pikkuhiljaa.. Mutta tyylitaju? Sitä kun ei kaikilla valitettavasti ole vaikka miten olisi rahaa hankkia niitä Nessin billettipalikoita. En kehu itseäni kaiken osaavaksi rakentajaksi, mutta kaltaisellani on tämä työllistävä vaikutus niitä kohtaan jotka hallitsevat ne jutut joita itse ei osaa.  :)

Shovelpiä

Annikki

Toivottavasti ei tarvitsisi nähdä enää yhtään stretsattua tankkia.

ma^ko

Henkilökohtaisesti mä olen jumissa parin kymmenen vuoden takaisessa näkemyksessäni hyvin pitkälti edelleenkin. Mä olin tosin 15v ilman ajofillaria tuos välillä ja muutenkin hieman sivussa ku mopojen näkeminen lähinnä pänni ku ei ollut itellä.

Nykyiset chopperit joissa on hyvin loiva keulakulma näyttää mun silmään aivan dorkilta, ennemmin karsee stretsi jos pitää olla älyttömän pitkä keula, mun silmään vaan hyvin loiva keula näyttää siltä että rungon niska on nitkahtanut. Muutoinkaan noi huomattavan pitkät ei kyllä osu mun silmään, mutta lyhytkeulaisetkin joissa keulakulma muutettu selkeästi "liian" loivaksi tökkii pahasti mun silmään. Toinen mikä tökkii on nuo ylileveät takarenkaat ja tökkii pahasti.

Tämä ei siis suinkaan tarkoita etteikö mun mielestä moisia saisi olla ja rakentaa. Monimuotoisuus on rikkautta. Muo ne vaan ei miellytä yhtään.

Mun silmään in on lähes kaikki "soft custom" luokkaan laskettava jos aihio on kuulunut kastiin moottoripyörän näköinen laite ja totutuksessa ei ole ollut reseptina osta ja kiinnitä kaikki tingeltangeli. Short chopperit/bobberit miellyttää hyvinkin ja samoin '60-'70 henkiset "happokopterit". Mekaaniset hässäkät on lähtökohtaisaesti hiernoja joten stereoperä on plussa koska silloin mopossa on mekanismia joka jäykkiksestä puuttuu, samoin springeri ja girderi on "aina" ylivertainen ratkaisu telekeulaan verrattuna jne.

Toisin sanoen muo juurikaan kiinnosta mikä on muotia, mä tiedän nähdessäni pidänkö vai en ja sen mukaan menee mun näkemys laitteesta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.