Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

eturattaalle suoja (spora)

Aloittaja makkepuu, 10 joulukuu 10, 15:44:18

« edellinen - seuraava »

makkepuu

no niinhän tuon offsettirattaan kanssa kävi että orkkis koppa näyttää aivan hirveeältä vaikka teurastin siitä jäykisteet pois. nyt kaivattaisiinkin vinkkejä ja vaikka kuvia erilaisista toteutuksista. jarrusylkky on orkkispaikallaan ja käyttötanko on mallia vetävä joten joku lattarauta siihen on jokatapauksessa laitettava.

ja mitenkäs tuo jakopäänkoppa? siinä näyttäis olevan aika tuhdisti "ylimääräistä" ja hemulin rojekteissa sellainen näyttävästi silputtiinkin  :D mutta mitä sieltä tulee silmille jos tempasen sen irti? onko nokat kiinni lohkossa ettei ne irtoa?  vai onko sen kopan palastelemisessa mitään järkeä jos on tarkoitus saada vain jonkinlainen suojalärpäke rattaalle?

Hemuli

Meikän evosportissa on alumiinista leikattu levy johon pitäisi vielä tehdä tukilaakerille paikka. Toteutus on aika karu ja pitäisi vähän viimeistellä jyrsimellä.



Jakopään kopan saa otettua irti purkamatta venttiilikoneistoa kun on huolellinen. Ensin sytkä ja sytkän pyörijä irti kakkospytyn imunokan päästä, sitten kopan ruuvit auki ja kevyesti ympäri muovivasaralla naputellen ja samalla sytkäkopan reiästä vetäen koppaa raolleen. Tässä kohtaa maltti on valttia, liian nopea rykäisy ja nokat tulee syliin ja joudut purkamaan venakopat pois että saat tönäreistä löysäksi. Kun koppa lähtee raottumaan niin kurkkaa päältä päin että nokat pysyy paikoillaan, jos ne lähtevät liikkeelle niin niitä voi pitää ohuella lastalla paikoillaan.

Sitten vaan kopasta ylimääräiset pois, vanhemmissa täytyy huomioida että alapuolella kulkee tulpattu öljykanava joka pitää tulpata uudestaan leikkauksen jälkeen. Takaisin asennus onnistuu vaivatta kun pyydät kaverin apuun pyörittämään vaihde päällä hissukseen takarengasta samalla kun hivutat koppaa nokkien päälle. Ilman pyöritystä joku nokka kanittaa aina vastaan eikä koppa mene paikoilleen.

Aina tietysti paras jos malttaa purkaa venakopat ja irrottaa tönärit mutta yllä kuvattu kikka säästää rutosti aikaa. Jotkut sanoo että nokan sisälaakerit ei tykkää hyvää mutta noin niitä on tehty maailmalla paljon.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kaaleppi

Toimiiko sama kikka myös Rautapäässä?? :o

Hemuli

Jakopään kopassa vai? Rautapäissä on kaikissa säädettävät tönärit joten turha siinä on alkaa kikkailla - tönärit löysälle ja koppa pois. Kannattaa tietysti varoa ettei nokat putoa syliin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

makkepuu

varmaan puolentusinaa pahviaihioita tuli väännettyä ja lopulta kaikkein yksinkertaisin tuntu parhaimmalta. jotenkin kaikki X-malliset ja rautaristiviritykset näytti vaan niin tökeröiltä. tai sit mulla vaan ei ole silmää  ;D
hemuli saa noissa rojekteissaan kaiken näyttämään niin helpolta mutta kai se on sitä kokemusta se. tuolla rojektialbumeissa tuo nicnacin sportsteRR oli ihan hyvän näköinen toteutus


joten leikkelinpä ihan peruskäikäleen ja kun jakokopasta silpasee tuon yläkulman pois niin tulee ihan passeli


nicnac

Tämän mallinen se oikeesti on....jooo ja kyy...ei nuo reijät osunu kohdilleen niinku kuvista näkyy...hepin tuon paketin kasaan nuo pultit kiinnitettynä. Ei oikein merkit osunu kohdalle kun reijät piti porata, että saa vielä irtikin tuon hässäkän ;D


Sami

Minä pilkoin "ylimääräiset" pois jakopäänkopasta ihan irrottamatta sitä. Ensin suurimmat reiluilla varoilla rälläkällä millin laikalla, ja loput varoen paineilmakarahiomakoneen (pörrä, vinku, miksi sitä nyt kukin kutsuukin...) erilaisilla terillä.

On kuitenkin tällätapaa sen verran tarkempaa työstöä, että pyörä/kone kannattais nostaa lattiatasoa paremmalle korkeudelle!

Jake


filtteri

miten raati on tulpannu tuon jakopään kopan öljykanavan fileroinnin jälkeen,itte ajattelin laittaa siihen kierteen ja ruuvin perään jonkun lukitteen kera.onko parempia ehdotuksia.

Hemuli

Itse tein kierteen ja vedin sellaisen kannattoman pidätinruuvin perään. Kannattaa tehdä kierteestä sen verran lyhyt että ruuvin saa kiristettyä kunnolla kierteen loppua vasten - kuitenkin varoen ettei käytä niin pitkää ruuvia että se peittää sivusta tulevan öljykanavan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

filtteri

minkä kierteen tuuppasit?reikä on 5,4mm ja liian horo normi 6mm kierteelle vai onko? p...kle mä menin hiomaan tietämättömyyttäni sen neliskulmasen "tatin" turhan matalax nyt on öljykanavaan matkaa noin 3-4mm joten tarkkana saa olla.pitää varmaan valaa lukitusruuville hartsista tai jostain muusta vastaavasta hattu.

filtteri

1/4=6.3500 lienee oikea koko kierre ilmeisesti unc :P

Hemuli

Kutosen kierteelle sopiva reikä on 5,0 mm eli sikäli olet oikeillä jäljillä sen varttisen kanssa. En nyt muista minkä itse laitoin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

filtteri

1/4" kierteen laitoin ja askartelin kannattoman ruuvin ihan itte,ruuvin lukitsin kiinni locktiten 638 lukitteella ja hjyvä tuli.

Masama

#14
Katselin näitä vanhoja juttuja ja eturattaan tukilaakerista tuli heti kysymys mieleen.

Eli onko toi tukilaakeri ihan välttämätön varuste, vai kestääkö rattaan akselin laakerit ilman tukea?
Tykkäisin, että olis räyhemmän näköinen kun olis ratas ja ketjut reilusti näytillä.
Jalkatapit ja hallintalaitteet on siirtosarjoilla edessä, joten ei ole pelkoa että jää kengännauhat tai lahkeet ketjun väliin.

Ok, vastaan itse kysymykseeni.
Netin syövereistä asiaa googlailin ja tulin siihen tulokseen että ....
"WHEN USING A WIDE OFFSET SPROCKET IT’S RECOMMENDED THAT THE TRANSMISSION MAINSHAFT BE SUPPORTED". Joten, en ala tätä virittelemään.
Word to you, mother brother.