Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin huoltoa ja muuta

Aloittaja Jasse, 22 maaliskuu 09, 09:45:59

« edellinen - seuraava »

Jasse

Hei vaan kaikille!

Tuli tuossa pari viikkoa sitten taloon Shovelhead FLT -81(jenkeistä tuotu) ja nyt olen sitä ihmetellyt että mitähän huoltoja sille pitäisi tehdä, eli olen ns. aloittelija shovelin tekniikassa ja ruuvaamisessa. Pyörä on ollut ajamatta ilmeisesti pitkään, mutta lähtee kyllä käyntiin.

Ajatuksena olisi että ajelisin sillä tämän kesän tutkien sen Sielua ja talven tullen tekisi sitten purkuhommia.

Tämä on minulle kuudes pyörä mitä olen omistanut, yleisen mieltipiteen mukaan kuulemma vasta ensimmäinen Moottoripyörä ;)

Ohessa muutamia kysymyksiä moottorista aluksi:

- Minkälaisia vahinkoja pitkä ajamattomuus aiheuttaa? (Esim. Tiivisteiden+kumiosien hapertumista/kovettumisia, missä ja mitä jne)
- Keinuvipujen akselin tiivisteet(0-renkaat?) sekä kopan tiivisteet näyttäisivät vuotavan.
-- Neuvoja ko. korjaukseen otetaaan vastaan, esim. kiristysmomentteja jne.
- Mitä tyyppivikoja/ominaisuuksia shovelin moottorissa on?

Kaikenlaisia apuja ja neuvoja otetaan nöyrästi vastaan.

Kiitokset etukäteen ja anteeksi aloittelijamaisuuteni.

t: Jarno

Kokkonen

#1
FLT on hieman hieman oma lukunsa, mutta moottori on kuitenkin tavallinen Shovel.

Huolloista noin yleisesti:
- koneen öljyjen ja suodattimen vaihtio 2500 mailin välein/kerran vuodessa
- vaihteiston öljyjen vaihto 10000 mailin välein/ kerran vuodessa
- ohjekirjan mukaan myös etupumppujen öljy tulisi vaihtaa vuosittain. Itse en sitä tee.

- onko öljynpaineen varoitusvalo kunnossa

- jarrujen nesteet ja niiden kunto kannattaa tsekata ja vaihtaa. Pitää vaan tietää, mitä siellä on ollut, väärä neste johtaa ongelmiin. Pitkään seisseet jarrut joutuu usein avaamaan, koska jumissa > käytetty vääriä nesteitä tai sekoiteltu niitä.
- Ensiön öljynkierto? Onko muutettu vai onko yhä edelleen kiertävä koneöljy? Noita kun muutetaan suljetuiksi, jolloin sinne pitää huolehtia omat öljyt.

- ensiövetoketjun kireyden ja kunnon tarkistus luukusta.

- latauksen mittaus. Säädin ja laturi ovat kuitenkin ehkä yksi "heikko" paikka. Mittaus akulta koneen käydessä n. 2000 r/min  13,5 - 14 VDC.

Ajamattomuus voi tietty aiheuttaa vahinkoja, riippuen missä säilytetty. Esim olen tavannut vaihdelaatikoita, jotka osat ovat ruosteessa öljytason yläpuolelta, koska sinne on jäänyt kosteutta ja seissyt pitkään.
Tiivisteistä ei niinkään ole kokemusta, nostajaien o-renkaat kyllä, mutta vuotavat vasta kun ne avataan ja jos ei vaihdeta.
Vuodoista ei kannata olla kovin huolissaan. Ajoa ensin ja tarkkalua mistä tulee ulos, sitten korjaa ensi talvena kaikki, jotka tarvis. Öljyä mukaan ensimmäisille reissuille.
Öljyn kulutuksen seuranta huohotus, savutus....tärinät...?

Jos pyörä on ajokunnossa, parhaiten sen tila selviää ajamalla. Tietty nuo jarrut ja voiteluaineet pitää olla kunnossa, jotta ei tule uutta vahinkoa.

Tyyppivioista en osaa sanoa oikein mitäään. On ollut niin paljon kaikkea matkan varrella, että mikähän niistä lienee se tyyppivika ;D
Hyvällä ja asiallisella hoidolla Shoveli kuljettaa kauas ja ehkä takaisinkin   :D

Kiristysmomentteja löydät tästä Shovel-moottoreiden ensimmäisestä topikista, lisää tulee tarvittaessa.


"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jasse

Kiitokset hyvästä työlistasta, tulipas nopeesti :)

Öljynpainevalo puuttuu, mutta kello kyllä löytyy ja siinä on piuha kiinni.
Aion jossain vaiheessa etsiä sen piuhan toisen pään ja laittaa sinne jonkun lampun.

Pyörään on vaihdettu alkuperäisen maskin tilalle lehmänpää maski, jolloin kaikki mittarit/varoitusvalot/vilkut ovat hävinneet. Muuten pyörä on alkuperäisessä kunnossa.
Tankki olisi tarkoitus myös vaihtaa FLH:n malliseksi, jolloin saisi niille mittareille/valoille hyvän paikan. Nopeusmittariksi aioin laittaa väliaikaisesti Sigman mittarin, olisiko parempia ehdotuksia?

Nyt sarvien välissä on jenkkien laittama Road Tech Audion tekemä radio/kaiutin hässäkkä, minkä kohtalo päätetään sitten joskus.

Tarkotuksena oli laittaa myös painemittari tohon nostajan akselin toiseen päähän mutta operaatiossa tuli heti ongelmia, akselin pään mutteri ei irronnut vaan ko. akseli pyörii mukana.
Ja jos ymmärsin oikein, O-rengas sijaitsee ton mutterin takana?

Oisko vinkkiä millä lukita tuo akseli niin että saisi sen mutterin irrotettua ilman että tarvitsisi irrottaa koko nostajakoppaa?

Tuo ensiön öljykiertojärjestelmä pitää tutkia onko se alkuperäinen. Mikä siinä on syynä että niitä on muutettu suljetuiksi?

T: Jarno

Kokkonen

#3
Lainaus käyttäjältä: Jasse - 22 maaliskuu 09, 12:48:50
Tarkotuksena oli laittaa myös painemittari tohon nostajan akselin toiseen päähän mutta operaatiossa tuli heti ongelmia, akselin pään mutteri ei irronnut vaan ko. akseli pyörii mukana.
Ja jos ymmärsin oikein, O-rengas sijaitsee ton mutterin takana?

Oisko vinkkiä millä lukita tuo akseli niin että saisi sen mutterin irrotettua ilman että tarvitsisi irrottaa koko nostajakoppaa?

Tuo ensiön öljykiertojärjestelmä pitää tutkia onko se alkuperäinen. Mikä siinä on syynä että niitä on muutettu suljetuiksi?

T: Jarno

Varmaankin tarkoitat keinuvipuakselin päätä. Ja nimenomaan oikeaa puolta, jossa työntötangot ja kaasutin. Venttiilikoneiston vasemmalla puolella on akselin mutteri. Voit kiristää tätä mutteria pitämällä vastaan akselin toisen pään "mutterista" jota koitit avata (oikeastaan se on tulppa). Sitten tulppamutteri auki vaikka lyömällä kuminuijalla terävä napaus avaimen varteen, jolloin tulppa yleensä lähtee auki. O-rengas on sitten vaihdettavaissa. Tulppa kiinni, mutta ei liian tiukalle, jotta ei pilaa O-rengasta. Tulppamutterin kiristystiukkuus on 8 -12 ft lbs, keinuvivun akselin mutterin (vasen puoli) 12 - 18 ft lbs. Myös vasemmanpuoleinen mutteri takaisin oikeaan momenttiin, jos jouduit kiristämään sitä.
(EDIT: sanamuotoa muutettu....)

Ensiön öljynkiertoja lienee muutettu alunperin remmin asennusten takia. Meillä on pari Shovelia, joista se on myös muutettu vaikka enskoissa on edelleen ketjut. Vaikea sitä nyt on kovin syvällisesti perustella, mutta kierto yksinkertaistuu eikä ketjun ja kytkimen luovuttama "lika" mene koneen öljynkiertoon. Onhan enskassa magneetti, mutta, mutta... ketjusta irtoaa kyllä metallia.

Vielä lisänä aiemmin mainitsemiini tarkastuskohteisiin: Pyörien laakerit. Jos ajokki on ollut huonossa hoidossa, niin nuo laakerit ovat varmana jääneet rasvaamatta. Mopo ylös, koita tuntuuko renkaissa klappia. Jos klappia, auki ja tarkastus.  Muutekin pyörät irti ja vaseliinia niihin kartiolaakereihin. Rasvat saa sisälle stefoja rikkomatta/poistamatta. Pikkusen työläs operaatio mutta tehtävä se on.
Jos laakerit on kuivat tai ruostuneet, vaihtoon. Mut se on jo eri lukua.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Mulle tuli hiljan tollanen kauan seissy 80-luvun alun shoveli kans.
Vaihdoin siihen kaikki tiivisteen moottoriin ja vaihteistoon ja kaikki stefat pyöriin, svingiin ja keulaan. Ja hyvä että vaihdoin.
Suosittelen tekemään samoin, voi tulla muuten öljyn täyteinen kesä.
On vaan melkosen iso homma. Koska ne välttämättömimmät vaihdon kohteet on kaikista isoimman purkutyön takana. Eli kampuran vetotapin ja vaihteiston nelos/vitosrattaan stefat.
Ja niihin hommiin pitää sit olla vähän spesiaali työkalujakin. Mitä sulla ei tietenkään oo, jos oot ekan HD:n ostanu. Noi stefat alkaa vuotaa yleensä ekana.
Toi vaihteiston stefa varsinkin on ärsyttävä, jos vuotaa. Kun sotkee koko takapään pyörästä. Ja jotta enskavedon takakopan saa veks, pitää purkaa puoli pyörää...Siinä se öljynkierokin korjaantuu samalla.

Toinen vakio vuoto kohta on pyttyjen juuritiivisteet. Eli turha keskittyä keinuvipuakseleiden o-renkaisiin. Ne menee siinä samalla.
Ymmärrän ettei huvita ja tuskin edes uskot. Mutta näin se vaan menee...

Jasse

Joo tarkotus olisi purkaa moottori ensi talven aikana, jos sinne asti pääsisi ilman pahempia vuotoja.

Ja varmasti joudun makselemaan vielä paljon oppirahoja shovelin tekniikkaan, mutta opiskelukohteeksi tämän neidin meille hommasin, aikaa kun ei enää ole niin paljoa ajelemiseen, perhesyyt.

Tällä hetkellä näyttää moottorin vuodot rajoittuvan tuohon keinuvipuakselin O-renkaaseen ja sekä keinuvipukopan tiivisteen hikoiluun mikä ei sinällään vielä näytä pahalta.

Olen koputellut tuota mutteritulppaa tässä yhden päivän ja tuntuu suhteellisen jämäkästi pysyvän kiinni, itse akseli pyörähtää aina mukaan. Viitaten Kokkosen mainitsemiin ohjekiristysmomentteihin mitkä ovat suhteellisen "kevyet", niin nämä mutteritulpat tuntuu olevan hitsattu kiinni.

Tuossa jenkkifoorumilta löysin yhden niksin minkä mukaan akselit voisi työntää toisella pultilla kopasta irti, edellyttäen että nostajatangot on löysätty. Tässä pyörässä lienee hydrauliset säädöt tangoille, oikein?. Mitenkäs noi säädetään takaisin?



Hessu

Mikä ihmeen tulppamutteri. Vasemmaltapuolelta kun ottaa mutterin veks, niin sieltä voi lyödä koko keinuvipuakselin pois tuurnalla. Ei mulla ainakaan mitään "tulppamuttereita" oo. Niin tönärit täytyy tietysti olla ensin löysätty.

Kokkonen

Oikealla puolella oleva mutteri tai tulppa (mulla kuusiokolo) (mikä sen nimi sit onkin), jonka takana on O-rengas. Se lähtee akselin mukana pois.
En ole koskaan ottanut keinuvipua pois kotelon ollessa paikallaan.Tarkkana pitäänee olla shimmien kanssa jotteivät tipu ja menevat taas paikalleen asennettaessa. :-\

Venttiilien säätöohjeet löytyy Evo osiosta http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=136.0
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

No nyt mä ymmärrän mitä tarkotatte. Ei kai se mutteri ole, vaan ruuvi!
Eikös mutterissa ole sisäkierre ja ruuvissa ulkokierre?
Niin kuin tossa aikaisemmin totesin, ei sitä tarvii saada auki, jos haluu vaihtaa sen o-renkaan.

Jasse

Nyt lähti sitten se koko akseli irti takapytystä, ja oli tuo ruuvi/mutteri/tulppa tosi kireällä, viilapenkissä paukuttaen irti. Jos ymmärsin oikein, ton tulpan tarkotuksena olisi puristaa se O-rengas tiiviiksi?. Tulpan paikalle laitan painemittarin.

Rautahauli

Jatketaan valmista ketjua.

Nämä on varmaan kysytty moneen kertaan mutta en löytänyt vastausta, eli paljonko vaihteistoon ja ensiöpuolelle kipataan öljyä? Jonkinlainen soveli-opus on tilattu mutta ei auta tähän hätään. Haen huomenna Redlinen mehuja.

Ja jos olisi vähän kordinaatteja lootan ja enskan tyhjennysropuille....

Kokkonen

#11
Vaihteiston öljyn määrä  on 1,5 Us pint, eli noin 0,7 litraa.

Ensiön öljy ei sitten ole ihan niin selvä nakki, kuten jo tuolla aiemmin mainitsin. Shovelihan on alkujaa kiertävällä ensiön voitelulla, vasta viimeisiin mallehin tuli märkäkytkin, sama joka oli nelivaihteisissa Evoissa.

Ensiön öljynkierron muutoksesta on foorumissa juttua tuolla Ensiö/kytkin osassa: Shovelin ensiön öljynkierron muutos

Jos muutos on toteutettu, niin öljyä laitetaan noin 0,2 litraa, siten että ketju on öljyssä pyörän ollessa pystyasennossa.
Jos muutosta ei ole tehty, niin koneen öljy kiertää ensiössä, eikä sinne laiteta erikseen enää muuta voiteluainetta.

Mulla on itsellä tuo Evo tyyppinen kytkin Shovelissa, sinne olen laittanut enemmän kuin tuon 0,2 litraa, varmaan lähemmäs 0,5.

EDIT: Ensiön tyhjennysroppu on enskan kopan takaosassa, viistosti alaspäin. Olisko 3/4 tuuman avain (19 mm)?
Vaihdelaatikoissa taitaa olla ainakin kahta eri mallia, lehmänläjässä se on vaihdelaatikon takaosassa, oikealla. Varhaisemmissa se löytyy laatikon pohjasta. 9/16 tuumanen (hieman yli 14 mm) ?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Kiitos!

Proput löytyi ja öljyt on parhaillaan valumassa.

Mistäs sen maallikko tietää onko ensiön puolta muutettu? Mopo on -81

Kokkonen

#13
Pitää katsoa onko ne ensiön öljynkiertoletkut vielä paikallaan. Ensimmäisen vinkin saa, jos ensiöstä tuleva paluuletkun paikka on tukittu koneen päästä (ks muutosohjeen kuva). Seuraavaksi kannattaa tarkastaa tuleeko siihen ensiön sisäkoppaan keskelle letku, joka tuo voitelun.
Paluuletku lähtee ensiön sisäkopan takaosasta vaihdelaatikon puolelta, alhaalta.
Joskus tuo enskalle tuleva letku jätetään paikalleen ja muutetaan toimittamaan ilmanvaihdon virkaa, jottei lämmön tuoma ylipaine liian tiiviin enskan sisällä paina öljyjä jostain ulos.

Noista öljynkiertokuvista saattaa olla apua.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Joo en tuota öljypumppua sen tarkemmin katsonut mutta jos en ihan väärin muista niin ensiön lähtö on tulpattu, käyn vielä tsekkaamassa.

Kuinkas kireällä ensiön ketju pitää olla, se liikkuu about pari senttiä kun sitä liikuttaa ylös alas?