Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

jakopää

Aloittaja prätgäng, 28 marraskuu 10, 18:02:42

« edellinen - seuraava »

prätgäng

Pitääkö öljypumppua käyttävän hammaspyörän joka on pinioni akselilla liikkua päittäin noin 3mm? tuntuu vähän oudolta?Tuntuu että se väli holkki on liian lyhyt ?

jyrggä

Mä ihmettelin samaa viime keväänä, ja tilasin sinne jopa uudet puslat. Samanmoiset sieltä tuli ku mitkä oli paikallaankin. Se n. 2-3mm oli mullakin välystä, mutta hyvinhän tuo on toiminut.
Sen verran asiaa selvittelin, että joissakin se välys on ja toisilla taas ei.. Onkohan tuohon joku syy? Mun shoveli on '81.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Kiiski

#2
Kyllä kuuluu. Vanhemmissa vehkeissä siihen väliin kuului oikein jousikin sen holkin päälle, pinionrattaan ja öljypumpun vetorattaan väliin. Sen vetorattaan on ilmeisesti tarkoitus jorata siinä akselissa edestakas riippuen kiihdytetäänkö vai moottorijarrutetaanko. On  ilmeisesti jonkin sortin iskunvaimennus tai hammasrattaan kosketuskulma hipoilu veikkaan jälkimmäistä. Sen vetorattaan kuuluis olla kelluva kaikissa yksinokkaisissa bigtwineissä ja asentaessa sen kuuluis mennä kiilan/ spoorien päälle ilman väkivaltaa.

Hessu

Epäilen mitään hipoilua. Eiköhän syyt siihen välykseen ole kampuran pituuden muuttumisella lämmetessä, kun se kaikki tulee vetopuolenlaakerista asti pinionipuolelle ja tärkeimpänä säästö valmistuskustannuksissa.
Kun välyksen määrää kuinka syvälle pinioniratas uppoaa kartiolla. Tollasessa loivassa kartiossa pienikin halkaisijan valmistustoleranssi vaikuttaa aksiaalisesti rattaan sijaintiin melko paljon.

113 cid

"Sen vetorattaan kuuluis olla kelluva kaikissa yksinokkaisissa bigtwineissä ja asentaessa sen kuuluis mennä kiilan/ spoorien päälle ilman väkivaltaa."

Tämä koskee vain kartioakselisia malleja. Uudemmissa tehtaan akseleissa suora pinioniakseli ja yksi  kiila lukitsee sekä pumpun rattaan että nokkarattaan. Rattaat kiristyvät päittäisesti akselille, eikä niissä ole välystä.
If it don't thump hard enough, give it more C.I, put more fuel in it or just put a big ass blower on

Kiiski

Onko noissa vikoissa Evoissa tosiaan niin että ratas on kiinteästi kiinni? Mulla ei omakohtaista kokemusta asiasta, jos niin , niin ompa outoa?

113 cid

Kyllä, pumpun ratas ja nokkaratas käyttävät samaa kiilaa ja vanhemman mallin väliholkki on kiinteästi kiinni rataassa. Kun paketti momentissa, ei välystä.
If it don't thump hard enough, give it more C.I, put more fuel in it or just put a big ass blower on

Hemuli

Se on kyllä tosi heppoisen oloinen kiinnitys kun ainoa mikä pitää pinjoniakselin rattaita pyörähtämästä on puolikas kiila. Yhden koneen tiedän josta se kiila on pettänyt täydestä laukasta, jotkut kuulemma hitsaavat noi kaksi ratasta toisiinsa kiinni varmistuksen vuoksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

#8
Pakko olla joku Evo-vika, just tajusin että noi pinion-akselin kiilat on ainoat jakopään osat mitä en koskaan ole saanut paskaksi! No ehkä ens kesänä on niiden vuoro?

Lisätään tähän vielä S&S pinion akseli ohjeet sivulla 6- 7 on tosta rattaasta juttuu.

prätgäng

Hyvin tuntuu ratas "uivan" akselilla täytyy vielä tarkistaa kiilan kunto ja lyödä sitten nippuun.