Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Takaiskarien kulma ja kiinnitys

Aloittaja mikira, 23 marraskuu 10, 10:59:58

« edellinen - seuraava »

mikira

Törmäsin alla olevaan kuvaan surffaillessani tiedon valtaväylällä. Tuossa dynassa on takaiskareitten alakiinnitys muutettu alemmaksi ja sekä lähemmäksi runkoa, joten iskari on pystymmässä kuin mitä yleisesti stereo perissä on. Jotenkin on jäänyt mielikuva että iskari toimii sitä paremmin mitä pystymmässä se on, mutta kuinkas jouseen tulevat voimat? Onko jousi jäykempi, löysempi vai onko mitään eroa?

Klikkaa kuva isommaksi.

rodchop

Optimi taisi olla siten että svingin kiinnitys akselista sama etäisyys iskarin ylä & ala kiinnitykseen.
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Kun iskaria käännetään pystympään muuttuu jousi jäykemmäksi ja riskinä on että perästä tulee hyppykeppi kun iskunvaimennus ei enää pysy kasvaneen jousivoiman perässä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 23 marraskuu 10, 22:31:54
Kun iskaria käännetään pystympään muuttuu jousi jäykemmäksi ja riskinä on että perästä tulee hyppykeppi kun iskunvaimennus ei enää pysy kasvaneen jousivoiman perässä.

Tähän hieman tarkennusta, ettei tule irrallisena väärää yleisohjetta.

Elikkä jos takaiskaria siirretään alhaalta eteenpäin niin miten se jousi muuttuu jäykemmäksi?
Eikä se pystyyn kääntäminen sinänsä muuta myöskään sitä jousta jäykemmäksi.
Jousi itsessään on edelleen yhtä jäykkä kuin ennenkin.

Toimintaan vaikuttaa se kuinka kaukana iskari jousineen sijaitsee swingin laakerointipisteestä.
(Siis jos sitä samaa iskaria siirretään paikasta toiseen.)

Onkohan tuossa Mikiran kuvassa orkkis iskari vai paikkaan sopiva?

makkepuu

mulla on pörsterissä iskarin alapää siirtynyt aika pirusti taaksepäin ja on niin pirun jäykkä. 2-päällä ei ole koskaan ottanu gummi lokariin vaikka siellä on rakoa vain >10mm. ekaa kertaa routamonttuun ajaessa opin kiertämään moiset montut kaukaa  ;D pistetäänpä vielä kuva viime kesältä kun ne on niin kivoja  ;) jos tuosta nyt selkoa edes saa

Hemuli

Kyllä sä Smuige jaksat viisastella. Kun kerran osaat puuttua näihin detaljeihin niin miksi et saman tien kirjoita niitä oikeita vastauksia kun ne kerran kuitenkin tiedät? Sen sijaan että heität ilmaan tällaisia kysymyksiä joihin sitten oletat että jotkut kirjoittavat yo-tasoisia esseitä vastauksiksi...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Immu.

Ei se paljoa jäykemmäksi tule, sitten tulis jos taka-akseli seuraisi mukana iskarin alapäätä.

Nyt takapyörällä on pitempi varsi vääntää iskaria. Puhuinko pötyä ?? Tuli vain mieleen tämmöinen.

-Immu- ::)

Hemuli

Totta tuokin, toisaalta pystymmässä jousi liikkuu pidemmän matkan samalla haarukan liikkeellä kuin ollessaan vinossa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Pienenä nippelitietona kerrottakoon että tehdas muutti takaiskareiden kiinnityspisteen -77 XLCR:ssä (ja sitä kautta tulevissa sportster malleissa) takasvingin puolivälistä mahdollisimman lähelle taka-akselia ajo-ominaisuuksien parantamiseksi. Swingiin tulee näin vähemmän vääntäviä voimia ja jousituksen ollessa liikkeen mukaisessa kulmassa niin sekin toimii paremmin. Toki tätä oli käytetty XR 750 mallissa jo aiemmin.
A.K.A. Rambe

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 marraskuu 10, 10:33:05
Totta tuokin, toisaalta pystymmässä jousi liikkuu pidemmän matkan samalla haarukan liikkeellä kuin ollessaan vinossa.

Aika oleellista kulmamuutoksen vaikutukselle on, kumpaa päätä iskarista siirretään kun sitä joko nostetaan pystyyn tahi kallistetaan. Jos se nostetaan pystyyn siirtämällä kiinnitystä haarukassa eteenpäin, lyhenee iskarin liike suhteessa akselikohdasta mitattavaan haarukkalikkeeseen ja jousto saadaan pidemmäksi samalla iskunvaimentimen liikeradalla eli suhteessa joustoliikkeeseen iskarin/jousen liike vähenee.

Itsehän haluaisin iskarin kiinnityspistettä pari tuumaa taaksepäin ja siten iskaria enempi kallelleen, mut se jää jonnekin hamaan tulevaisuuteen koska mun tapauksessa se on aika iso prokkis ku pitää saada se pari tuumaa lisää takaswingiä et siirto onnistuu.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 marraskuu 10, 21:31:41
Kyllä sä Smuige jaksat viisastella. Kun kerran osaat puuttua näihin detaljeihin niin miksi et saman tien kirjoita niitä oikeita vastauksia kun ne kerran kuitenkin tiedät? Sen sijaan että heität ilmaan tällaisia kysymyksiä joihin sitten oletat että jotkut kirjoittavat yo-tasoisia esseitä vastauksiksi...
Kuules nyt Hemuli. Ihan näin meidän kesken - tarkoitin sitä mitä kirjoitinkin.
Eli "Tähän hieman tarkennusta, ettei tule irrallisena väärää yleisohjetta."
Ei pidä ottaaa nokkiinsa jos kysytään, vaikkapa detaljeista...  ;)
Kun sun ohjeita jotkut pitävät jumallisina säkeinä (näin "eräällä toisella palstalla" joku mainitsi  ;D) niin olis hyvä kun tarkentaisit ne oikeiksi. Ja mitenkä oletat, että minä oletan jotain? Tai jonkun kirjoittavan esseitä? (mikä muuten on essee???) Hohoijaa  ::)

Ja sitten ihan asiaan.
Sellainen joka nämä momentti ja jousijutut oikeasti osaa, voisi laittaa ihan esimerkkinä "shocks for dummies" tyylisesti, kuinka nuo muutokset vaikuttaa ja minkälaiset jouset on kyseessä.
Siis
- pitääkö jousen olla jäykempi vai löysempi kun se on lähempänä swingin laakeria (verrattuna alkuperäiseen)?
- alapään siirron vaikutus joustomatkaan (verrattuna alkuperäiseen)?
- yläpään siirron vaikutus joustomatkaan (verrattuna alkuperäiseen)?
- alapään siirron vaikutus jousituntumaan (alkuperäisellä iskarilla/verrattuna alkuperäiseen)?
- jne

Osa asioistahan on ripoteltuna edellisiin viesteihin.

Jos koittaa laittaa vaikkapa FXR taikka Sportster iskarin Shovelin runkoon, niin on niin löysä, niin löysä ja pohjaa helposti. Eli niissä ilmeisesti heikompi jousi verrattuna Shovelin iskareiden jousiin?

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Smuige - 26 marraskuu 10, 13:57:41
Jos koittaa laittaa vaikkapa FXR taikka Sportster iskarin Shovelin runkoon, niin on niin löysä, niin löysä ja pohjaa helposti. Eli niissä ilmeisesti heikompi jousi verrattuna Shovelin iskareiden jousiin?

Nuita jousien jäykkyysarvoja eri malleissa voi haarukoida hakemalla tietyn pyörän iskarin tuotekoodi täältä ja katsomalla jousen jäykkyys (rate lb/in) sillä tuotekoodilla täältä.

esim.
11" -88 FXR iskarin jäykkyys noilla liikkeen alussa 90 lb/in
11" -78 FX shovelin iskarissa puolestaan 300 lb/in

eli varsin huomattava ero! Arvot siis progressive suspension iskareille eikä tehtaan alkuperäiset jäykkyydet. Lisäksi ilmoitetaan 2 arvoa koska noissahan jousi jäykistyy kun sitä painetaan kasaan. Jälkimmäinen on lie pohjausjäykkyys.
A.K.A. Rambe

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 26 marraskuu 10, 16:02:39
11" -88 FXR iskarin jäykkyys noilla liikkeen alussa 90 lb/in
11" -78 FX shovelin iskarissa puolestaan 300 lb/in

eli varsin huomattava ero! Arvot siis progressive suspension iskareille eikä tehtaan alkuperäiset jäykkyydet. Lisäksi ilmoitetaan 2 arvoa koska noissahan jousi jäykistyy kun sitä painetaan kasaan. Jälkimmäinen on lie pohjausjäykkyys.

Toki alkujoustossa tuumaa kohden on huomattava ero, koska FXR/Sporster iskari kiinnittyy käytännössä akselille eli akselilta mitattava joustomatka on käytännössä suoraan iskunvaimennin painumaa. Shovelissa iskari taas on about keskellä swingiä kiinni, eli iskunvaimentimen painumamatka on vain noin puolet akselilta mitattavasta joustosta johtuen siitä että akselin suuntaan on vipua about yhtä paljon kuin etäisyyttä swingin laakerointipisteeseen.

Iskareiden toiminnasta, vaikutuksesta ja jousitusmuutoksista jotain jopa kokemuspohjaisesti tiedän, tosin ei Taavetteihin liittyen mut ei ne jouset tiedä mis vehkees ne on kiinni.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Smuige

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 26 marraskuu 10, 16:29:03
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 26 marraskuu 10, 16:02:39
11" -88 FXR iskarin jäykkyys noilla liikkeen alussa 90 lb/in
11" -78 FX shovelin iskarissa puolestaan 300 lb/in

eli varsin huomattava ero! Arvot siis progressive suspension iskareille eikä tehtaan alkuperäiset jäykkyydet. Lisäksi ilmoitetaan 2 arvoa koska noissahan jousi jäykistyy kun sitä painetaan kasaan. Jälkimmäinen on lie pohjausjäykkyys.

Toki alkujoustossa tuumaa kohden on huomattava ero, koska FXR/Sporster iskari kiinnittyy käytännössä akselille eli akselilta mitattava joustomatka on käytännössä suoraan iskunvaimennin painumaa. Shovelissa iskari taas on about keskellä swingiä kiinni, eli iskunvaimentimen painumamatka on vain noin puolet akselilta mitattavasta joustosta johtuen siitä että akselin suuntaan on vipua about yhtä paljon kuin etäisyyttä swingin laakerointipisteeseen.


Voikos tästä nyt vetää sellaisen johtopäätöksen, että (alussa Mikiran postaamassa viestissä) kun iskarin alakiinnikettä on siirretty swingissä eteenpäin (lähemmäksi swingin laakerointia), niin silloin iskari/jousi tulevat käytössä ns. löysemmiksi? (vaikka sen jousi itsessään ei miksikään muutu)

Vai?

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Smuige - 26 marraskuu 10, 18:32:06
Voikos tästä nyt vetää sellaisen johtopäätöksen, että (alussa Mikiran postaamassa viestissä) kun iskarin alakiinnikettä on siirretty swingissä eteenpäin (lähemmäksi swingin laakerointia), niin silloin iskari/jousi tulevat käytössä ns. löysemmiksi? (vaikka sen jousi itsessään ei miksikään muutu)

Vai?

Toki, koska jos akselilta mitattava joustoliike on esimerkiksi 5cm, on iskunvaimentajan ja jousen painuma noin 5cm. Jos kiinnistyspiste on siirtynyt esimerkiksi vääntövarren(=swingi) päästä sen puoleen väliin niin samalla liikkeellä iskunvaimentaja ja jousen painuma on samalla liikkeellä vain 2,5cm eli luonnollisesti akselilta mitattaessa jousto tapahtuu pienemmällä voimalla ollen pehmeämpi ja kokonaisjoustomatka jonka akseli voi vipuvartensa päässä kulkea ennen iskunvaimentimen pohjaamista on myös kasvanut. Tästä syystä aina arvioitaessa jonkin iskunvaimennin/jousi kokonaisuuden soiveltumista johonkin toiseen laitteeseen on massan lisäksi huomioitava minkä mittisen vipuvarren kautta se on tarkoitettu sitä massaa hallitsemaan. Karkeasti siis voi todeta prätkien suhteen että jos iskari on tarkoitettu about saman painoiseen pyörään ja siinä se sijaitsee akselin suhteen vastaavassa vipuvarressa niin se toimii, jos se on alunperin kiinnitetty lähemmäs akselia sillä saadaan pehmeämpi ja jos kauemmas akselista niin kovempi jousitus.

Äärimmäisen saisi jos vaihtaisi jonkin yksielementtisen pyörän jonka iskari on käytännössä swingin akselin luona ja koko swingi vipuvartena iskarin päittäin jonkin iskariin joka kiinnityy liki taka-akselille, tuloksena olisi kaksi joustamatonta pyörää, toisen jousitus olisi liian kova joustaakseen ja toinen lepäisi pohjanneena käytännössä koko ajan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.