Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautiksen kytkin "ryömittää"

Aloittaja Pietari, 22 marraskuu 10, 17:34:49

« edellinen - seuraava »

Pietari

Mistäköhän kannattais alkaa vikaa hakemaan kun -71 rautiksen kytkin ei aina irroita kunnolla eli alkaa ryömimään heti kun lyö pykälän silmään. Säätökin on tehty täältä löytyneiden ohjeiden mukaan useampaan otteeseen.Varsinkin kylmänä huomannu tekevän tätä, mutta kun vähän antaa kierroksia niin kytkinkin irrottaa hyvin,vähän niinku levyt vasta sitten imaisis öljyä väliinsä.Voisko viime kesänä sylinteri/yläkerran remontin ajan kuivana eli ilman enskakoppaa noin kuukauden olleet levyt ottaneet nokkiinsa.Oikeaa öljyä on ollu koko ajan ja oikea määrä, ainakin mulla mutta tämän kanssa historia on vielä niin lyhyt, eli mopo ostettiin yläkerta purettuna ,joten en tiedä oliko ominaisuus jo ennen...Mites ne kolme kuulaa siinä kytkin zydeemissä vaikuttaa??Olisko vaan helpoin kokeilla uusilla levyillä, ei nekään hinnan kiroissa ole.
Vai olisko ominaisuus tämän ikäisessä vehkeessä?Olisko rautis guruilla tietoa?

Kokkonen

Tyypillinen ongelma.
Mahdollisia syitä on useitakin.
Mun kokemuksen mukaan yleisin syy on että kytkinpakka pääsee kääntymään. Voi johtua kytkinkehän laakeristakin. Mutta koska se on yksirivinen kuulalaakeri, se ei koskaan pidä kytkintä aivan suorana. Kytkinakselin sisällä olevat pusla voi myös olla syyllinen. -71 mallista puuttuvat myös väliholkit, jotka auttaisivat jo hieman, juttua löytyy tuolta
(Finnbikers) Rautiksen kytkin
jossa myös Tamerista asiaa. Tuo lisäosa auttaa pitämään kytkimen suorassa.

Rautiksen kytkimen tarkastuksesta löytyy kuvallinen juttu, jossa myös mainitusta laakerista: (Finnbikers) Rautapään Kytkimen tarkistus

Kytkinakselin sisällä olevasta puslasta ja neulalaakerista on kuvaa ja juttua vaihteiston puolella
(Finnbikers) Rautapään vaihteiston tarkistus

Vääntyneet välilevyt voivat myös aiheuttaa takertelua.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

Omien kokemuksien mukaan rautiksen kytkin pitää säätää tosi iholle tai jopa niin että vaijerista kantaa aavistuksen kylmänä. Virallisten ohjeiden mukaan säädettynä ei oo mun rautiksissa kytkin irrottanut kunnolla.
A.K.A. Rambe

Pietari

#3
Päätin sitten tehdä kytkimen tarkistuksen kun Kokkonen oli niin mainion opuksen väsänny, meinasin ettei noin hyvillä ohjeilla voi tyhmempikään erehtyä, muttamutta  ...mites tuo enskan etummainen ratas aukeaa.kyseessä -71 rautis jossa etummaisen rattaan päällä tymäkän kokoinen jousi
lainataas toisesta ketjusta kuvaa...
näyttää semmoselta ettei tuotakaan silmilleen mielellään ottais.
Kytkin näyttäis muuten hyvältä,Tamer oli jo asennettu,kuin myös holkit,pieniä koloja ulkokehällä ,navassa ei ollenkaan mutta rummun laakeri tuntuis melko väljältä käsin heiluttaessa,oisko jääny edelliseltäkin remppaajalta vaihtamati.se menis vaihtoon kun sais vaan rummun pöydälle...


Edittiä:enskakopassa oleva kuulien pesä taitaa olla vähänniinku irti, nousee ainakin jonkin verran ,kuuluis kai olla piukasti kiinni.vaikuttaako kytkimen toimintaan?

mielikuva

Mä purkasin tuon kuvassa näkyvän kytkimen. Tein tota kampuran rattaan irrottamista avaimen pulttipyssyyn, hitsasin romuhylsyyn kaksi pultipätkää jotka meni noihin avausreikiin. Ei sieltä mitään lennä, auki vaan. Ton systeemin tarkoitus on ilmeisesti antaa anteeksi iskuja kampuran ja vaihdelaatikon välillä. Ei mitenkään avaruusaikaa tuo keksintö.

Tuo kuvan härveli tulee ensi kesäksi ajoon. Vaihdettu on ne kampuran laakeritkin kun täällä näin neuvottiin. Tolainen taameri ilmeisesti kannattaa hankkia joten täytyy sellainenkin tilata.

Pietari

Tänks..ei muuta kun takas talliin...olis toi mun kytkin varmaan menny ihan Raadon metodillakin mutta onpahan puuhaa talvi-illoiksi, eikä tarvii sitte kesällä rempata ;)

Affe

Moro,

Tuo kompensaatiopaketti kyllä aukeaa ihan siivosti, jousi on vapaana ennen kuin kierteet loppuu. Mulla sattui olemaan sopivan kokoinen pakoputkiklemmari jonka sai tönäistyä noihin reikiin ja sitten vaan putken pätkällä vääntämään.
Jos sen paketin ne "liukupinnat" on OK niin laita mokoma takaisin paikoilleen mutta jos se on kulunut niin kannattaa harkita kovan rattaan vaihtamista tuon tilalle, on yksi paikka vähemmän kolisemassa :D

T: Affe