Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

girder keula

Aloittaja hdkaide, 20 marraskuu 10, 21:00:46

« edellinen - seuraava »

hdkaide

onko kenelläkään kokemusta girder keuloista, miten niissä mitataan jätöt sun muut tärkiät mitat, verrattuna normi keulaan?

Hemuli

Ei jätön MITTAAMISEEN vaikuta keulan rakenne - eihän siinä oteta keulaa mitenkään huomioon, ainoastaan ohjausakselin kautta kulkeva linja ja etuakselista kohtisuoraan maahan. Se mitä etu- ja ohjausakselin välillä on, on pelkästään kosmeettinen kysymys.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

hdkaide

 kysyvä tieltä eksyy, vai miten se meni. kun rautalangasta väännetään, niin näköjään asiatkin selviää. mut onkohan springeri keulassa sama, linkkujen suhteen?

ma^ko

Keulan tyypistä riippumatta jättö muodostuu aina samalla tavoin, eli emäputken linja "jatketaan maahan asti" ja sitä verrataan etuakselin sijaintiin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jakke

eikös toi makon piirustuksen mukainen ole hyvinkin vaarallinen??

ma^ko

#5
Todennäköisesti, mut tuo on löörtaakina jälkeen yhren yöllä paintilla tehty piirros jonka pointti ei ollut onko kuvassa osuva jättö vai vaan et mitä mitataan. Sama asia se on mitä mitataan osuu miten vään tai vaikka nollaan.

Tuo yöllä piitterry negatiivinen jättö toteutuu vain jos karsee kulmamuutos itse keulassa, siis joko telen kolmioissa tai mekaanisen hässäkän rakenteessa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jakke

juu emmä sillä sanonu..

Kiwi

Jatkoa vanhaan aiheeseen...

Lainaus käyttäjältä: hdkaide - 20 marraskuu 10, 21:00:46
onko kenelläkään kokemusta girder keuloista, miten niissä mitataan jätöt sun muut tärkiät mitat, verrattuna normi keulaan?

Jättöön alkuperäinen kysyjä saikin jo tyrmäävän vastauksen, mutta nuo sun muut jäi hieman pimentoon.



Kuinka tuollaisen keulan rakentamista voisi alkaa suunnittelemaan? Perus runkohan on hyvin yksinkertainen ja T-kappaleetkaan ei monimutkaisia muotoja sisällä, mutta nuo linkkujen kulmat ja pituudet toisiinsa nähden aiheuttaa päänvaivaa. Samoin jousien jäykkyys on hieman hakusessa.

013

Mun p&p girderissä linkut taitaa olla lähes vaakasuorassa. Jousivakioista en osaa sanoa mittään muuta kuin että jousia on kaksi. Keulakulma on mulla jotain 50 asteen luokkaa ja ajaessa joustaa noin sentin verran jarruttaessa toki enemmän.
Googlaa chopper builder handbook. Siellä on aika kattavasti tietoa keuloista.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Hessu

Ei kandee liikaa suunnitella. Ala duunaa vaan. Rockereiden takimmaiset laakeroinnit kandee tehdä mahd. lähelle emä-akselia. Alimmainen jopa takapuolelle. Tulee paremman näköinen. Rockereiden pituus ylä/ala olis tietenkin hyvä olla lähellä toisiaan ja n. 4 tuumaa. Mutta niitä modaamalla saa hyvin jätön kohdalleen. Rakenteesta eli vieterin halk. riippuu paljon niiden pituus.
Jousia tai oikeastaan coilovereita jotka on riittävän lyhyitä ja järkevällä kiinnityksellä saa Calles chopperdelarelta helpoiten.

Kiwi

Kyllä tuosta tuli jo 3d mallikin tehtyä, jousta en vielä miettinyt mutta jonkun vanhan brittikeulan piirustuksista apinoituna ja hieman linkkujen pituuksilla ja kiinnityspisteillä kikkaillessa jättö muuttuu sisäänjoustossa vain sentin pidemmäksi, ei pitäisi olla kovin paha.

Hieman vois vielä testailla ja käydä mittaamassa kuinka pitkä keula olisi sopiva tuohon nykyiseen runkoon. Ja linkkuihin pitää etsiskellä sopivat laakerit.

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 24 lokakuu 17, 14:51:19
Kyllä tuosta tuli jo 3d mallikin tehtyä, jousta en vielä miettinyt mutta jonkun vanhan brittikeulan piirustuksista apinoituna ja hieman linkkujen pituuksilla ja kiinnityspisteillä kikkaillessa jättö muuttuu sisäänjoustossa vain sentin pidemmäksi, ei pitäisi olla kovin paha.

Hieman vois vielä testailla ja käydä mittaamassa kuinka pitkä keula olisi sopiva tuohon nykyiseen runkoon. Ja linkkuihin pitää etsiskellä sopivat laakerit.
Laita Kiwi linkkiä saitista, josta löytyy brittigirderin piirrustuksia. Meikäläiselläkin girderin teko suunnitelmissa ja kaikenlainen vertaistuki tervettullutta. Chopper builder handbookkia tullut luettua.



Kiwi


Kiwi


Kiwi





Tuoltahan nämä löytyi: http://velobanjogent.blogspot.fi/2011/06/webb-girder-forks-general-look-at-some.html

Ihmettelen kovasti tuota miksi netissä sanotaan että linkkujen tulisi olla täysin saman mittaiset tai tapahtuu hirveitä. Ite ainakin sain laskettua parempia tuloksia lyhyemmällä alalinkulla.

Mahtaisikohan joltain löytyä hyvää "nykyaikaista" ratkaisua linkkujen laakerointiin? Jotain joka hieman tukisi sivusuunnassakin?