Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vetoakselin vaihto 1997 sporttiin. (5.vaihteen akseli)

Aloittaja Jake, 17 marraskuu 10, 11:55:28

« edellinen - seuraava »

Jake

Vetoakselin vaihto pitäisi suorittaa talven aikana. Uusi akselitsydeemi on hommattuna, mutta mitä muuta kilkettä on syytä vaihtaa? Onko hommassa erikoista huomioitavaa?

Kokkonen

En ole 5-vaihteista koskaan avannutkaan.
Jos nyt muuta ohjetta keltään kuulu, niin ne kaikki laakerit kannattaa ainaskin tsekata. Niiden parin naulalaakerin vaihto näyttää aika hankalata, joten jos ei tarvetta ole niin kannattanee jättää rauhaan.
Mutta mikä on alunperin syy pääakselin vaihtoon?

PS. poistuiko trap door 2003 alkaen?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jake

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 18 marraskuu 10, 18:24:26
Mutta mikä on alunperin syy pääakselin vaihtoon?

Rihlaus päässyt kulumaan/hakkautumaan ja akseli syö etuhihnapyöriä pilalle.

Kokkonen

Pitänee turvautua ulkomaan apuun, kun kotimaasta ei löydy ja mulla taas ei oo mitään muuta kuin luettua foorumitietoa. (Lainaukset xlforum.net )

Ilmeisesti vitos-vaihteen akselin pois otto ei köy ihan noin vaan. Siihen on kyllä tarjolla 250 dollarin työkalu, mutta yhden akselin vaihtoon saatta olla hintava. Osaava tekee sellasen itte. Tie vaikka joku olis tehnytkin, kun sama passaa näköjaan myös BT:n laatikkoon? JIMS 5-Speed tool

LainaaI wish it were that simple. I have the trans out and just about completely disassembled. The problem is the 5th gear which is in the case and the needle bearings for the shift drum and countershaft.

There's a tool for the 5th gear and bearing, but it's about $250. I may end up cobbling something together for this one time rather. I just thought someone else may have been down this road.

Ja vastus kaverille oli:
LainaaThe gear is pressed into the bearing.

You could tap it out, i.e. tap on the outside, with a copper hammer, but you run the very real risk of breaking the case doing that. The bearing isn't supported in the case by much material and they will break. Sometimes the press fit isn't overly tight and tapping on it works.

The tool pushes it out nicely without risking the case. The tool wouldn't be difficult to make.

Regardless of how you get it out, the bearing should be replaced, because the force of removing it goes through the bearing, i.e. you can't push against the inner race in the removal process.

Going back together, however, you can pull against the inner race. Be sure to do it that way. If you tried to just push it in, instead of pulling it by the inner race, you'll damage the bearing.

To change those needle bearings you mentioned, you'll need a slide hammer & collets. The two in the case rarely go bad, I'm surprised you need to mess with them. The ones in the final drive gear don't get nearly enough oil and sometimes fail as a result. I always pack them with grease whenever I have the trans out.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jake


Kokkonen

Hyvä jos oli apuja. Laita sitten kokemuksistasi jokunen rivi tännekin, niin saadaan tuoretta tietoa asiasta.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

nicnac

Tuostahan muuten on clymerin oppaassa ohjeet kuinka se lähtee.

Meikä ainakin otti ihan kierreangon ja latan pätkän kanssa sen akselin pois. Siinä vitosvaihteessahan on reikä keskellä niin siitä kierretanko läpi ja sopivat laipat molempiin päihin. Laakerihan lähtee ulkopuolelle ja muistelisin, että sokkakin siinä oli...se kuulalaakeri on millinen joten melko edullinen uusia. Neulalaakeritkin uuteen kannattaa laittaa...eikai niitä vanhoja ehjänä sieltä pois saa.

Akselin takaisinlaitto on helppoa kanssa...muistaa vain painaa sillä kierretanko hässäkällä laakerin sisäkehästä niin kaikki okei...jos ei vielä auennut niin pitää ottaa clymeristä kuva.

Jake

Homma edennyt: Vaihteiston purku sujui todella helposti. Homma stoppasi vaiheeseen, kun pitäisi saaha etuhihnapyörän alla oleva holkki pois. Eihän siinä normaalisti olisi hankaluuksia, mutta kun hihnapyörän tilkitsin lukitteella ja sitähän toki meni holkin ja akselin väliin (niinkuin Hemuli jossain jo mainitsikin). No nyt palikoita on lilluteltu gasket removerilla ja puhallettu kuumailmapuhaltimella. Ei irronnut vielä.. Ehkä huomenna  ;D

Ulosvetäjä on kanssa pala kakkua.

Uusi akseli on Andrewsin ja siinä on sisällä valmiina uudet neulalaakerit. Itse akselin kuulalaakeri tuntuu rohealta ja väljältä. Paikallisesta laakeriliikkeestä löytynee hyllystä uusi. 

Jake

Holkki on irti. Holkin alla pitäisi olla jonkinlainen prikka (quad ring), joka kuitenkin puuttuu. Mikäs moisen rinkulan funktio on? Pitääkös semmoinen nyt tilata vai onko se joku tavallinen aluslevy vaan?

Hemuli

Quad ring ei ole prikka vaan poikkileikkaukseltaan neliön muotoinen kumirengas joka uppoaa siinä väliholkissa olevaan viisteeseen. Se ei ole kuin pari milliä paksu. Sen funktiona on estää öljyn tihkuminen holkin ja akselin välistä pihalle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake

Kiitos Hemuli jälleen. Pannaan tilaukseen. Kuulalaakerin saikin paikallisesta, mutta tiivisteen joutuu tilaamaan muualta.

Jake

Akseli alkaa olla paikallaan. Iski vaan sellainen epäilys, että voiko mulla olla väärä osa?! Vertailin nopeasti vanhan ja uuden osan hammastuksia ja ne olivat profiililtaan erilaisia. Sen enempää en ehtinyt pajalla pähkimään. Pikaisesti vertasin, että rattaan halkaisija on sama ja etuhihnapyörä menee rihlaukselle. Otin kumminkin uuden osan pakkauksen mukaan ja aloin selvittelemaan valmistenummeroita:

Osa on siis Andrewsin valmistama (23965) ja poxissa lukee, että korvaa OEM#35034-89. Pyörä on 1997 Sportster Hugger 883. Mä en ainakaan löytänyt muita vaihtoehtoja. Tietääkö joku muuta?

Pitääkö tuon profiilin vuoksi olla huolissaan? Onko loppuvaihteistoa turha edes koittaa lykkiä paikalleen, vai puristanko suorilta akselin pois ja soittelen myyjäliikkeeseen?

Kiiski

Eikö 89 ole vielä nelilovinen? Tuskin sama ratas vai onko?

edit. tarkastin Andrewsin sivuilta ja näyttäs sopivan 91 ja uudempiin 5-lovisiin.

Jake

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 14 joulukuu 10, 17:32:21
Eikö 89 ole vielä nelilovinen? Tuskin sama ratas vai onko?

edit. tarkastin Andrewsin sivuilta ja näyttäs sopivan 91 ja uudempiin 5-lovisiin.

Juu mieki katoin. Ja sama lukee lootan kyljessä, eli oikeassa osassa ollaan mun käsittääkseni. Tuo hammastuksen erilaisuus vaan ihmetyttää. Minä näistä tiedä pskaakaan, ni aattelin, että jokun perverssin erikoismallin akselin ovat törkänneet..

Jake

Tässä kuvat akseleiden rattaista. Ensin vanha:



Ja sitten uusi: