Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Brand new Indian?

Aloittaja ma^ko, 08 marraskuu 10, 00:04:19

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Mikä tämä Inkkarin uusi tuleminen oikein on? Onko tuo mukailtu teelmä joistain aftermarket-osista vai onko tuo oikeasti vakavasti otettava yritys nousta takaisin eläväksi merkiksi? Onko tuon takana jokin taho jolla olisi pakka niin kohdillaan että tuosta tulisikin jotain?

http://www.indianmotorcycle.com/

Mun silmään tuo näyttää ihan aftermarket kittipyörältä, toki voin olla väärässäkin.

Onko kuitenkin laskettava että on jo kolme Ameriikan pyörää cruisereist puhuttaessa eli HooDeen lisäks Victory ja Indian...  Vai onko Marysville Motorcycle Plant in Marysville, Ohio:ssa valmistetut Magnat, Wingit ja Valkyyriat myös laskettava jenkkipyöriksi?

Lähinnä siis et onko tällä uudella Inkkarilla mitään tekoa vanhan Indianin kanssa? Vai onko kyse ihka uudesta tyyliin Victory mut vanhalla nimellä?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Voin kuvitella kuinka Jack hamuaa nitropurkkia ;D...

Eihän näillä uusilla Inkkareilla ole enää mitään alkuperäisten Springfieldissä valmistettujen kanssa. Jossain vaiheessa noissa oli todella paljon tekniikkamurheita ja ainakin ne muutamat mitkä on Suomeen tuotu eivät testaustapahtumassa vakuuttaneet ajo-ominaisuuksiensa osalta. Sittemmin S&S rupesi tekemään moottorit noihin niin toimintavarmuus parani, tiedä sitten mikä on tänä päivänä laadun taso.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Onkohan noissa yleinen viimeistelutaso esim rungossa etc metalliosissa yhtä huono kuin Victoryssä, eli huonompi kuin HooDeessa, wokkipannuista nyt puhumattakaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Mua häiritsee mä en ymmärrä mitä "viimeistelytaso" tarkoittaa. Miten se tai sen puute ilmenee?

ma^ko

No Victoryssä, ainakin kummassakin BikeWorldin koeajopyörässä jotka kesällä ajoin, oli kummallisia epätasaisuuksia maalissa/metallissa pitkin runkoa jne, ylipäätään kaikkialla mikä edes aavistuksen syrjässä katseelta. Muutoinkin sen vehkeen työnjälki oli jotain mikä ei mun mielestä kuulu ~20kâ,¬ maksavaan uuteen mopoon. Siistimmin tehdyn uuden wokki-kustomin saa huomattavasti huokeammalla.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jack

nitrot otettu.

Kuten Hemppa totesi ei noilla ole mitään muuta yhteistä vanhojen inkkarien kanssa kuin nimi.

Tällä hetkellä toimijoilla on ymmärtääkseni pakka kunnossa, tosin uusien pyörien piti tulla jo 2010 markkinoille.

Nimeä on yritetty elvyttää jo ainakin kaksi-kolme kertaa, ja aina on kaaduttu. Aika näyttää kuinka nyt käy.

sitten tähän se oksennushymiö.

edit, typo
Flatheads!!!

Redneck

Jos omistatte vanhan pyörän, mietikää kaksi kertaa sen myymistä, tai sitten ostaa toisen vanhan  8) Nyky-pyörät ovat vain ajamista varten; kaikki muu kiva niistä puuttuu ? vaikka se olisi sitten korjaamistakin.     
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

F 48

Kaveri oli huomannut Moto-Ykkönen -lehden numerossa 7/2010 jutun tämän uuden Inkkarin koeajosta. Siinä oli muutenkin juttua tuosta merkin uudesta tulemisesta ja siitä edellisestä yrityksestä. Kannattaa lukaista jos lehti osuu kohdalle.

mopopoika -65

#8
Lainaus käyttäjältä: Jack - 08 marraskuu 10, 10:10:50
nitrot otettu.

Kuten Hemppa totesi ei noilla ole mitään muuta yhteistä vanhojen inkkarien kanssa kuin nimi.

Tällä hetkellä toimijoilla on ymmärtääkseni pakka kunnossa, tosin uusien pyörien piti tulla jo 2010 markkinoille.

Nimeä on yritetty elvyttää jo ainakin kaksi-kolme kertaa, ja aina on kaaduttu. Aika näyttää kuinka nyt käy.

Muistikuva jostain 90-luvun lopulta - eikös ne yrittäneet tulla jollain tasolla ruotsalaisvoimin myös. Muistelen jossain alan lehdessä (MCM?, Kopteri? Muu?) olleen juttua Indianista jossa oli Volvon B18 tai B20 muutettu ilmajäähdytteiseksi ja valjastettu kyseisen nimimerkin alle.

Edit: jäi vaivaamaan ja etsinpä yhden linkin jossa tuo kone näkyy (sivun alaosassa): www.indianchiefmotorcycles.com/currentline.htm
Aake
XLH -84

Jack

Tossa vähän juttua

http://www.telegraph.co.uk/motoring/motorbikes/2714692/The-Edinburgh-Indian.html

Se on Indian Dakota 4.

Livenä ihan jees edestä tonne satulaan asti. siitä taappäin ruma kuin riihipiru.

Tää on ehkä paras yritys tähän asti....
Flatheads!!!

Jussi

#10
Itseasiassa sitä pyörää alkoivat ruotsalaiset tehdä ensin nimellä Viking. Indianin nimi liitettiin siihen vasta myöhemmin. Ilmeisesti se ei Viking merkkisenä saanut tuulta alleen. Toisaalta ei menestys ollut kummoinen Indian merkin allakaan.

Löysin tuon vanhan sivuston, ei ole näköjään hävitetty vaikka aika mennyt ohi.
http://www.wikingmotorcycles.com/home/index.htm

Tuo historiaosuus on myös mielenkiintoinen luettava, tuolta sivustolta kopsattuna:
"Wiking Motorcycles is owned by Sture Torngren, Mikael Jonsson and Björn Johansson. All have long experience with motorcycles and running their own businesses. Sture is the owner and editor-in-chief of the Swedish motor magazine Wheels. Björn Johansson and Mikael Jonsson started as early as 1981 to manufacture motorbike parts in their own company Trike & Chopper. Since 1987 they also manage the company Johansson and Jonsson AB which among other things does advanced contract manufacture for Volvo and Autoliv.

Sture Torngren is the initiator of the Wiking project. Inspired by the Indian motorcycle, Sture wanted to realize a project that he had dreamed about for a long time - a motorcycle with a straight four. Already 1994 he had started to build his own engine based on a standard Volvo B20 but with his own aluminum engine head. It was in this way that the first prototype developed into a unique motorcycle, thanks to its engine!"


Tuomo

jotenkin olen muistelevinani että wheels-lehdellä / S. Thorgren oli projektipyöränä istuttaa volvon nelosmoottori pitkitäin mopon runkoon, selkeää indian-inspioroituma siis. ehkä projekti onnistu niin hyvin, että nähtiin potentiaalia yrittää kaupallisestikkin?

Jensen

Eiköhän tässä ole vain juoni se että legendaarisella Indan imagolla yritetään jotain romua myydä. Isällä oli aikoinaan Indian . Sen kohtalo oli karu. Kuulemma ostettiin Pasmajärveen ja moottori otettiin jotain ryskiä pyörittämään. Se oli se isoin inkkari siihen aikaan. Isä osti sen ruottista ja joppasi suomeen torniojoen yli veneellä ja kokosi sen sitten Suomessa. Kuulemma muuten oli kunnossa mutta venttili poikki ja isä sen hitsasi kaasulla ja taas mentiin Pellossa ja lapissa ja kukaan ei papereita kysellyt. ;)

Kokkonen

Onkos sulla Jensen jäänyt kuvaa tuosta Inkkarista?

"Brand new Indian" on tosiaan ollut useammankin kerran tulossa vuoden -55 jälkeen. Floyd Clymer omisti (?) sen nimen oikean Indianin valmistuksen loputtua ja hän tuotti eri "inkkareita" mm Royal Enfieldin, Velocetten ja Horexin moottoreilla ja taisi olla muitakin engelsmanneja (?).

Varsinainen ristisiitos Indian nimen alla oli Indian Enfield 750 (1968-1970), jonka moottori ja vaihdelaatikko oli Royal Enfield Interceptorin, runko ja kokoonpano Italjetilta Italiassa. Ja myytiin Amerikassa Indianina.

Noitahan ei kyllä montaa tehty, kun moottorin toimitukset Italiaan eivät sitten onnistuneetkaan suunnitellusti.

Alla kuvat: Indian Enfield 750 ja Italjet Grifon jossa Triumphin T120 (650) kone.  Rungot ovat samat.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Redneck

No kaikkee ne hommailee  :-[ jos mulla olisi tommoiset, en kehtaisi sanoa että Indianejahan nämä on. Interceptor on aika karmeen näköinenkin. Grifon´ia pitäisin kyllä Triumphina eli moottorin mukaan mentäisiin.

   
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977