Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Putkista vielä

Aloittaja Pete67, 18 maaliskuu 09, 21:00:12

« edellinen - seuraava »

Pete67

Kysellääs kun ei itellä kokemuksia..Eli -99 evo fxst, vakiopeli muuten paitsi perus hengitys avaukset, ja tällä hetkellä "suorat" putket, ja jonkunlaiset huilut laitettu sisään niihin. Ääntä on kyllä riittävästi...Vaan kysymys on , että jos ja kun tilaan uudet putket, niin mikä olisi se paras vaihtoehto/vaihtoehdot... Ja miksi? Mielellään myös kuulisin evon soundin suht äänekkäästi kuitenkin. Mutta tietty haen parasta teho+vääntö/hinta suhdetta myöskin... Olis ihan jees jos sais vähän kokemuksien tuomaa faktaa, ja jopa paikkoja josta ne putket saisi edullisimmin!!

-Pete

Hemuli

Moni joka valitsee putkensa enemmän äänien ja ulkonäön perusteella päätyy Vance & Hinesin Propipeen. Se ei kuitenkaan ole vissiin ihan niitä huonoimpia suorituskykyä ajatellen, ainakin jos verrataan näihin kaikenmaailman vänkyrämuotiputkiin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mopo-ukko

#2
Mulla oli Evossa Propipe ja tosi hyvä putki siihen.Äänet matalat ja riittävät,matala ääni ei käy pitkässä matkassakaan omiin korviin pahasti.Alavääntö oli minusta tolla putkella hyvä.Jenkkilässä noita on hintaan 300-400 taalaa,jos löytää halvan rahdin,niin ei verojen ja tullin jälkeenkään jää pahan hintaiseksi.Suomessa Propipe on kuitenkin aika arvokas,myös Saksasta kannataa katsoa.

Tomppa

^Mulla on 99 evossa Propipe. Mutta tollaisessa virikoneessa se on aivan liian äänekäs, vaikka siinä on se hiljaisempi päätykappale. Jos omatekeleistä tulee hyvät, niin täältä voi jäädä yli ihka uusi propipe??
Keep on Keepin' on!

maick

Ammattilaispiipulla ajellaan täälläkin. Onhan sitä helppo (tai ainakin helpohko) modata itsekin hiljaisemmaksi. Kokeilin viime kesänä paria erilaista vaimennustapaa; toinen onnistui, toinen ei. Ja persdynolla arvioiden oma viritys ei ainakaan menoa hidastanut, mutta ääniä madalsi aika sopivasti.

Ja eikös niitä ole e-hyväksyttyjäkin vaimenninpäätyjä olemassa? Kaksi ruuvia auki ja vaihtaa sellaisen tilalle, jos esim. pitää käydä konttorilla.

Itse päädyin tähän valintaan aikanaan sivulaukku- ja kyytiläisteknisistä syistä. Plus tietysti siksi, että pikkaisen fiilattu evo kiekaisee aika napakasti ko. putkella.

Juha

Onko vaimentajat 40v vanhassa pyörässä pakolliset, eli onko suoraan sakotuksen peruste jos on suorat putket?
Mikähän mahtaa olla meluraja ton ikäisessä pyörässä, desibelejähän ei vielä silloin mitattu.

Hemuli

Vuonna -52 oli voimassa määräys jonka mukaan moottoripyörässä piti olla "tehokas äänenvaimennus" joskin melurajoja ei tuolloin vielä ollut. Eli täysin suorat putket ilman huiluja ovat kyllä sakotusperuste.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Juha

Kiitos, Hemuli, vastauksesta. Pitänee jonkinlainen holkki ruuvata putken sisään  ;)

Hemuli

Itse tein aikoinaan silloiseen -53 pannuuni putkien päähän about 5 cm paksuseinämäiset holkit joiden sisäpuoleiseen päähän hitsasin palan reikäverkkoa. Täytti katsastusmiehen vaatimuksen äänenvaimennuksesta - ei siinä kyllä mitkään järin kovat metelit ollutkaan, matalapuristeinen kone kun oli. Bigtwinin vanhoista keulaputkista sai juuri sopivan paksuiset holkit jotka meni pikkuisen naputtelemalla pannun putkeen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

yvps

mulla on evossa hookerin tuned flow 2-1 putki jossa äänen määrää voi säätää.vaikuttaa kyllä menoonkin aika tavalla. ;)
juurikin näin..

Tomppa

#10
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 21 maaliskuu 09, 08:12:28
^Mulla on 99 evossa Propipe. Mutta tollaisessa virikoneessa se on aivan liian äänekäs, vaikka siinä on se hiljaisempi päätykappale. Jos omatekeleistä tulee hyvät, niin täältä voi jäädä yli ihka uusi propipe??
tse tein V&H Propipeen vaimentimen, kun toi korkeampipuristeinen Evo paukuttii ihan liikaa, vaikka oli quiet baffle end. Se orkkis V&H quiet baffle eroaa kisakäyttön tarkoitetusta päädystä vain niin, että kisakäytössä on torvimainen läpireikä päätylaipassa, kun quiet baffle on kokonaan suljettu ja kaasu kiertää reunoilta.

Alkuperäisen V&H quiet bafflen päätylaippa auvattiin poraamalla siihen paljon 5 mm reikiä, ei siis sahalla kokonaan poikki. Siihen sitten hitsataan 25 cm pitkä Samsonin rei'itetty huilu ja sen pääty jollain laipulla umpeen. Päätyyn voi tehdä, vaikka 10 mm reiän. Puoliväliin Samsonia hitsattiin uusi laippa, joka sulkee putkesta kaksikammioisen. Jälkimmäinen isompi kammio täyteen pakoputkivillaa.

Käytännössä kaasut siis purkautuvat aluksi lyhyempään kartiomaiseen kammioon, mistä ne pääsevät huilun sisään kyljestä. Samsonin huilun purkupäässä kaasut törmäävät rei'itettyyn alkuperäiseen ulostulohuiluun, joka toimii edelleen vaimentajana. Kaasun läpäisyä ja ääniä voi säädellä päätyreiällä ja sen koolla sekä väliin jätetyllä rei'itetyllä laipalla. Tällä menetelmällä Propipen kartiomainen ominaisuus kyllä muuttu enempi efektroimaiseksi vaimentajaksi. Vaikutus on esim seoksiin käsittämättömän iso. Suuttimia pitää pienetää ainakin 2 pykälää. JA tehon menetys yläkierroksilla on varmaa, mutta niin on alavännön lisääntyminenkin

Keep on Keepin' on!

Tomppa

Noniin, unohtakaa toi vaimennin, minkä kuvasin tuossa ylempänä. >:( Tänään käytiin dynossa etsimässä outoa keskialueen puutumista. Vikahan oli tekemässäni vaimentimessa. Vaimenninta lyhennettiin puolella ja villoitusta kevennettiin. Samalla löytyi 30 hp lisää tehoa ja reilusti vääntöä. Eli nyt takapyörältä löytyy 89 hp ja 114 nm... ei huono evolaiseksi  :P No onhan sitä vähän viritetty.
Keep on Keepin' on!