Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Motoristit karsastavat katsastuspakkoa

Aloittaja Webmaster, 27 lokakuu 10, 03:10:22

« edellinen - seuraava »

callahan

Jälleen kerran nämä herrat tekivät mittavan työn.

Kiitettävän laajasti on selvitetty asiaa niin verotus, ympäristövaikutus, kansantalouden kasvun ym näkökulmista. Luulisi tuossa olevan päättäjille riittävästi faktaa eri näkökulmista, jonka pohjalta sitten vetää johtopäätelmiä asiasta päätettäessä.
Kuten Kokkonen jo tuossa saksan mallista mainitsi. Se että onko päätäntäinstanssilla todellinen tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta vai jokin muu, sitähän tässä jännätään   ::)

lainaus tekstistä:
"nykyisin määräaikaiskatsastamattomina käytettäviin moottori-ja kevytmoottoripyöriin liittyvien teknisten riskien esiintymistiheys onnettomuuksissa on tilastolliset heitot huomioon ottaen käytännössä sama kuin katsastettujen autojen"

Mielestäni lause antaa hyvin kuvaa onko katsastus aiheellinen 2-ja 3- pyöräisten tieliikennekelpoisuuden parantamiseksi  :o
Mielenkiintoista luettavaa todellakin. Uskon (toivon) päätöksenteossa järjen voittoon  ;D
Suuret kiitokset minunkin puolesta tekijöille.
-Timo-
- In MMAF we trust -

Hemuli

Jos tällä saadaan torpattua moottoripyörien määräaikaiskatsastus niin seuraavaksi pitäisi tehdä vastaava laskelma autojen vuosikatsastuksen hyödystä. Nimittäin viime kesänä kun ajeltiin pitkin poikin Amerikkaa niin siellä ei monessakaan osavaltiossa ollut minkäänlaista katsastusta autoille - kuitenkaan teknisistä puutteista johtuvia onnettomuuksia ei tuntunut ihan epidemiaksi asti olevan. Kyllähän ne kotterot on hyvä käyttää syynissä aika ajoin, mutta onko kerta vuoteen sittenkin liian usein?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 10 lokakuu 12, 12:31:30
...seuraavaksi pitäisi tehdä vastaava laskelma autojen vuosikatsastuksen hyödystä. ... Kyllähän ne kotterot on hyvä käyttää syynissä aika ajoin, mutta onko kerta vuoteen sittenkin liian usein?

Vähän OT, mutta kylläpä tuosta on jo olemassa iso kasa tutkimusta, jossa todellakin kyseenalaistetaan karsastamisen hyöty. Tiettävästi karsastuspakosta ei ole vielä missään tutkimusten seurauksena luovuttu, mutta frekvenssiä on kyllä harvennettu.

Siitä vain laskelman tekoon. Ongelma tuskin olisi itse laskelma. Ongelma on The Big Fyrkka, jonka siirtyminen katsastusyritysten taskuun on turvattava. ;D
Long John Stroker

Santtu

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 09 lokakuu 12, 22:55:15Katsastajilla ei ollut ammattitaitoa, eikä käytettävissä ollut asianmukaisia testauslaitteita. Ainoastaan silmämääräinen tarkastus voitiin suorittaa ja yhden kerran katsastaja jopa suoritti koeajonkin, vaikka katsastuskertoja kertyi tuona oleskeluaikanani noin 15.

Kertamaksu oli vanhemmalle pyörälle 42 euroa ja tuosta -02 TC:stä tuli vielä pakokaasumittausten maksut päälle, jolloin oltiin 80 eurossa. Mittalaite ei tosin soveltunut moottoripyöriin, koska se suoritettiin autoille tarkoitetulla testilaitteella, mutta mitattava oli, vaikka tuokset voi heittää suoralta kädeltä roskiin.

Tässä muuten varmaan auttaisi jos saataisiin (sala-)kuvattua vaikka 10 pyörän aitoa katsastusta katsatuspakkomaassa. Onkos sulla Juha kavereita siellä Naksulassa? Paikallinen motoristien edunvalvonnan 'kattojärjestö' on melko pieni, ja tällaisesta voisi olla apua koko bordellille?

Tuusulan T-Bone

Onhan tuo muutoskarsastaminenkin loppujen lopuksi aika huvittavaa. Tässä kun on tullu karsasteltua yhtä sun toista rakennettua laitetta, niin havaintoja on kertynyt. Käytännössä ainoa työkalu, jota muutoskarsastaja käyttää, on mittanauha. Sillä sitä turvallisuutta sitten kontrolloidaan niin maan perusteellisesti.

Jarrutestihommissa on järkeä - johonkin rajaan asti. Mutta noi karsastukset vois sinänsä tehdä vaikka Valintatalon kassalla. Tarjoushintaan 7,99 euroa ynnä uusi rekisteriote kympin.
Long John Stroker

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Santtu - 10 lokakuu 12, 12:58:49
Tässä muuten varmaan auttaisi jos saataisiin (sala-)kuvattua vaikka 10 pyörän aitoa katsastusta katsatuspakkomaassa. Onkos sulla Juha kavereita siellä Naksulassa? Paikallinen motoristien edunvalvonnan 'kattojärjestö' on melko pieni, ja tällaisesta voisi olla apua koko bordellille?

Onhan siellä edelleen tuttuja. Voinhan minä asiasta keskustella. Mutta en lupaa mitään.  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tuusulan T-Bone

Perille meni:

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/livl_13_2012_p.shtml

Seuraavaksi jäämme odottamaan, mitä muut maat sanovat. Ainakin Ranska ja Hollanti ovat jo sanoneet EI motskareiden vuosikatsastuksille.

Tunnelin päässä on taas valoa! :)
Long John Stroker

eeko


TEKE

 Melkein tuli tippa linssiin kun kuin tämän kohdan:

Liikenne- ja viestintävaliokunta suhtautuu torjuvasti ehdotuksiin määräaikaiskatsastusvelvollisuuden laajentamisesta L-luokkaan, eli moottoripyöriin ja mopoihin

Kiitokset myös täältä riihimäen suunnalta Teemulle ja muille aktiiveille.

erakko

Varsin hienoa!  :)

Mites muuten tuo sit menee, yksinkertainen enemmistö riittää?  Vai käyneekö niin et jos riittävää vastustusta esiintyy jäsenmaiden taholta ni koko esitys vedetään takaisin?
Kun en ole kovin hyvin perehtynyt eu:n päätöksentekomekanismeihin..  ???
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: erakko - 12 lokakuu 12, 11:10:51
Mites muuten tuo sit menee, yksinkertainen enemmistö riittää?  Vai käyneekö niin et jos riittävää vastustusta esiintyy jäsenmaiden taholta ni koko esitys vedetään takaisin?

Komission esitystä käsitellään ministerineuvostossa. Jokainen jäsenmaa voi jättää esityksiin varaumia, joko yleisen varauman koko roskaa kohtaan tai varaumia yksittäisiin kohtiin. Suomi on jättänyt yleisvarauman.

Sitten esitystä käydään kohta kohdalta läpi ja muutetaan tarvittavilta osin tavoitteena se, että lopulta jäljellä ei ole enää yhtään varaumaa. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta ja jotkut jäsenmaat pysyvät varaumiensa takana, on erilaisia vaihtoehtoja. Yksi vaihtoehto on se, mikä 2009 tapahtui samassa asiassa: motskarit ja peräkärryt jätettiin pois, ja käsittelyä jatkettiin muilta osin. Toinen vaihtoehto on sitten äänestys, jos enemmistö niin haluaa.

Koska tässä on jo aika moni maa sanonut ei, epäilisin, että tässä käy kuten 2009. Ja asiaan palataan sitten taas 2015... ::)
Long John Stroker

Piese

Voe kakka, meni yks hyvä tekosyy lähtee 160km lenkki heittään ;D

Tuollakin valiokunnassa istuu muutamiakin henkilöitä joilla on oma lehmä ojassa, tai jos ei oma niin pulison tai kaverin ;) Taidan edelleen tarjota sitten pullaakin kaffella eräälle noista asian käsittelyyn osallistuneista.

Saattais olla jos toi olis menny läpi niin seuraavaksi olis alettu katasteleen moottorikelkkoja.

ss

Tästä kyllä iso käsi työn tehneille. En taida tällä hetkellä kuulua juuri mihinkään organisaation jonka kautta tätä arvokasta työtä tuetaan (en kyllä muihinkaan mopediklubeihin), mutta nyt taitaa olla aika liittyä. MMAF lienee oikea osoite vai löytyykö sellainen lähempää?

t. nimim. Bolt-on -harrastajakaan ei katsastuksia kaipaa.

shoveltimppa

#73
MMAF on hyvä osoite. Liittyminen onnistuu näppärästi tuolta:

http://www.mmaf.fi/jasenrekisteri/

Erinomaista, että järki näyttäisi tälläkin kertaa voittavan karsastusasiassa. Vaan taitaa kerta toisensa jälkeen vaatia enemmän ja enemmän työtä. Iso kiitos jälleen T-Bonelle & kumppaneille!

ss

Homma hoidettu. Köyhtymisen määrä oli yllättävän vähäinen verrattuna harrastuksen muihin kustannuksiin...