Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Motoristit karsastavat katsastuspakkoa

Aloittaja Webmaster, 27 lokakuu 10, 03:10:22

« edellinen - seuraava »

Kiwi

Kumma että nyt kun ääniä on ruvettu "tehostetusti" valvomaan, ainoastaan muutamalta lähtenyt kilvet, ja niissäkin tapauksissa usein muitakin syitä(kö?). Kuitenkin äänet ovat edelleen ongelma?

Jack

Flatheads!!!

Hemuli

Toi adressi on sitten vuodelta 2009, ajalta kun vastustettiin edellistä katsastuspakkoyritystä. Rupesin ihmettelemään kun luin sitä tekstiä ja puhuttiin AKE:sta sekä paljon muustakin mikä ei juuri pidä paikkaansa tai on muuttunut vuosien saatossa.

En mä tietenkään kiellä allekirjoittamasta ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

kats. prkl  ???

pitäs lukee tarkemmin... just forget it...
Flatheads!!!

callahan

Tuo valokuvaaminenhan oli 90 luvulla kuumaa hottia. En usko että siihen palaittaisiin.
Meillä on niin hyvät raamit rakentaa näitä laitteita laillisesti (isokiitos aktiivien MMAF ja eräiden kerhojen herrojen) että,
mielestäni on omille bikereille kusemista ja pitkien lakimuutos-ponnistelujen "halveeraamista" ajatella että "mä duunasin tän ja ei täällä kukaan kysele, sen ku ajelee vaan"
Juuri jostain yksittäisisestä tapauksesta herra aku ankka saa sen tunteenpurkauksen että nää on kaikki näitä laittomia vehkeitä saatava liikenteestä pois. Kokee vieläpä suuria ponnistuksen tarpeita sen lakiasteelle saattamiseksi.
No faktana, hyvin on kuulemani mukaan porukka käynyt jarruttamassa ja muutoskarsastamassa pyöriään.
Holhoaminen on tosiaan purseesta eikä vuosikatsastusta mielestäni moottoripyörille tarvita ! Katsastuskonttoreille vaan lisää ohjeistusta / koulutusta muutoskatsastamisesta.
Kaikesta tästä huolimatta lämpimiä ajatuksia
herroille   H.Helin, K. Saari, Kaikkonen  ;D  ;)

Muokattu:  lämpimiä tuntemuksia - > lämpimiä ajatuksia. On meinaan vähemmän gaytä näin heteromiehen silmissä  ;D
- In MMAF we trust -

Hemuli

Taisit viitata johonkin vanhempaan tekstiin tässä ketjussa, en nyt jaksa kahlata koko juttua läpi...

Mutta toinen näkökulma tohon outlaw-meininkiin: Jos tarpeeksi moni kokee jonkin pykälän sellaiseksi että sen noudattamisessa ei ole mitään järkeä niin siitä tulee äkkiä "maan tapa". Kuten kävi aikoinaan pakoputkien vaihdosta 1991 ja uudempiin. Ennenhän niitä ei pystynyt muutoskatsastamaan kuin ainoastaan e-merkityillä osilla tai sitten täysimääräisellä päästötestillä jota ei Suomessa pystynyt teettämään. Eli porukka vaan vaihtoi putket ja ajoi eikä poliisi niihin juuri puuttunut.

Kun sitten apukakkosta väännettiin niin ei ollut lopulta kovin vaikea saada pykäliä muutettua niin, että ysiykkösestä aina viimeisiin ennen tyyppihyväksyntäpakkoa rekisteröityhin pyöriin päästömittaus voitiin tehdä käytönaikaisena mittauksena konttorilla.

Eihän tääkään tietty kaikille riitä vaan pitäis saada tehdä mitä vaan välittämättä mistää mitään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

callahan

Kyllä juurikin näin. Kahlasin tän ketjun läpi ja piähän muodostui melkoinen pieru.
Kiteytettynä. Tietyt muutosvelvollisuudet ... Sanoisinko harmittaa mutta lain mukaan näin on meneteltävä jos meinaa rakennetuilla laitteilla ajaa. Tarkoitan rakennetulla runkomuutoksia + runsasta osamuokkausta / vaihtoa ts. Moottoripyörän alkuperäisen näköisyys-persoonallisuuden kadottamista rakentajan silmää mielyttävämmäksi. Muutokset kun on papereissa niin ei ole kilpi konttorilla  :) vai miten se oli.
Off topic mutta  '91 uudempien ahtamisen vapautuminenkin = Parhautta  ;D
Miulle nää raamit riittää mutta jos saisi toivoa nyt kun tuosta huomioliivien käytöstä ajaessa vältyttiin (kotona kyllä käytän vielä)  ;D niin josko ei nyt alettaiskaan katsastelemaan pyöriä vuosittain. Jooko ? Soitan Rysseliin  :o
-Timo-
- In MMAF we trust -

Tuusulan T-Bone

Saa nähdä kuinka outlaweja meistä lopulta tehdään...

Tänään tuli käytyä eduskunnassa samaan aikaan kun aseveli piipahti liikenneministeriössä. Kummassakin putiikissa aiheena siis katsastus.

Tarinaa ja likaisia yksityiskohtia vois kertoa paljonkin, mutta ydin on tämä: EU:n komission iso pyörä vatkaa. En tiedä, miksi komissio käyttää tämmöiseen asiaan näin paljon lihasvoimaa, arvailla voin, mutten julkisesti. Joka tapauksessa se vähän pelottaa kaikkia, myös kansanedustajat tuntuvat pelkäävän jonkinlaista arvovaltatappiota. Meidän perustelumme menevät kyllä niinsanotusti jakeluun ja ne ovat vakuuttavia, mutta kun tuntuu ettei sekään oikein riitä, kun vastassa on komissio.

Meidän homma saisi ruutia, kun jaksaisi värkätä lisää tutkimusta aiheesta. Iso duuni, mutta onneksi sillä on kiire. Tekiskö joku?

Toisaalta, katsastuksilla olis yksi hyödyllinen vaikutus. Kun pyörää ei hotsita katsastaa, tulee siirtyneeksi outlaw-osastolle. Silloin avautuu täydellinen rakentelun vapaus!
Long John Stroker

Hemuli

Mainioiden herrojen ansiokas tutkielma mahdollisen katsastuksen hyödyistä ja haitoista:

Määräaikaiskatsastamisen hyödyt ja kustannukset
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

Flatheads!!!

SanttuS

TODELLAKIN! EN osaisi tuollaisia tekstejä kirjoittaa, vaikka kovasti haluisin.
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Kokkonen

Oikein hyvä muistio, kiitos tekijöille ja antoisia lukuhetkiä päättäjille.

Useita vuosia Saksassa asuessani, jouduin tietysti pyörämme esittämään siellä säänöllisesti joka toinen vuosi vuosikatsastukseen. Vaikka mm. saksalainen kansallinen korjaus- ja rakentelusäännöstö sekä -kulttuuri poikkeavatkin suomalaisista, niin itse katsastustapahtumassa voi hyvinkin havaita samat seikat, jotka tässä SMOTO:n nimen alla julkaistussa muistiossa ansiokkaasti tuodaan esille. Katsastajilla ei ollut ammattitaitoa, eikä käytettävissä ollut asianmukaisia testauslaitteita. Ainoastaan silmämääräinen tarkastus voitiin suorittaa ja yhden kerran katsastaja jopa suoritti koeajonkin, vaikka katsastuskertoja kertyi tuona oleskeluaikanani noin 15.
Kertamaksu oli vanhemmalle pyörälle 42 euroa ja tuosta -02 TC:stä tuli vielä pakokaasumittausten maksut päälle, jolloin oltiin 80 eurossa. Mittalaite ei tosin soveltunut moottoripyöriin, koska se suoritettiin autoille tarkoitetulla testilaitteella, mutta mitattava oli, vaikka tuokset voi heittää suoralta kädeltä roskiin. Lisäksi, kuten muistiossa oleellisesti mainitaan, piti ottaa vapaata töistä puoli päivää ja matkaa asemalle oli 25 km sivu, joten kustannukset nousivat näiltäkin osin varsin huomattaviksi. Etenkin neljän moottoripyörän taloudessa. (Ja lisäksi auto.)

Onnettomuusstatistiikkaa ovat sielä julkaisseet tietääkseni DEKRAn lisäksi ADAC.

Saksan parin miljoonan moottoripyörän (+ pari miljoonaa skootteria) kaksipyöräisten katsastus on iso bisnes ja kyllä itse katsastustapahtumasta minulle jäi selvä kuva siitä, että mistä tässä oikeastaan on kyse: rahastuksesta. Perustelut ovat varmana Saksanmaallakin samat, turvallisuus, päästöt, mutta teoria on teoriaa ja käytäntö on toista.

Toivon että järki voittaa tässä asiassa ja kaksi- sekä kolmipyöräräiset jätetään katsastuspakon ulkopuolelle. Muistio puoltaa järkiperäistä ratkaisua, joten nyt katsotaan onko rahan mahti järkeä suurempi voima.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

shoveltimppa

Todella ansiokasta työtä jälleen kyseisiltä herroilta!

Tuusulan T-Bone

Patonkimaassa oli hogattu samanlaisia asioita kuin tossa meiän lapussa. Senaatti sanoi karsastuksille ei, perustelut aika muikeat. Hollannissa ja Ruotsissa sanottiin myös komission esitykselle ei. Jospa se sakki sittenkin saisi munilleen?
Long John Stroker

JaZZo

Hyvää työtä!

Kertakaikkiaan mukavaa lueskella välillä hyviäkin asioita. 
Shovelpiä