Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Motoristit karsastavat katsastuspakkoa

Aloittaja Webmaster, 27 lokakuu 10, 03:10:22

« edellinen - seuraava »

Rautahauli

...OBD koodit luetaan vaan -01 ja tuoreemmista. Mulla on halpa lukija ja sillä niitä vikakoodeja on uudemmista poisteltu, mulla ei niin uusia autoja ole ollut. Usein ne on vaan jostain häröstä johtuvia koodeja jotka ei uusi poiston jälkeen.
FXEF-81

mista

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 heinäkuu 12, 13:50:37
Mista, mitä moottoripyörän vuosikatsastuksessa katsastetaan niin että läpimeno vakiolla olisi helpompaa? Mitä ylipäätään prätkästä voi katsastaa? Valot? Jarrutkin on pakko vetää vaan koeajolla koska rullilla autonkin jarruista katsotaan lähinnä niiden tasapainoisuus. Älkääkä nyt edes kuvitelko että pyörää rullille ajettais...

Tietty jos on muutoskatsastamattomia laitteita niin se on sitten eri juttu mutta ihan yhtä helposti niiden kanssa käy käry tien päällä.

Toivottavasti nyt kuitenkin saadaan taas kerran torpattua tää naurettava lakiehdotus.

Tästä olen hieman erimieltä juurikin näiden harrastevehkeiden kansas.. mistä puuttuu etujarru, toisesta vilkut kolmannesta jotain muuta. Ei tee laitetta vaaralliseksi tai huonoksi, mutta lain silmissä laittomaksi. Eli katsastuksessa nämä käyvät ilmi joka vuosi, kun taas tien päällä saatat ajella kymmenen vuotta niin ettei ketään asiasta kiinnostu etkä silti aiheuta mitään vaaraa kellekkään.

Eli tuollaisen puuhastelun tuo katsastus tappaa vaikka sitähän ne juuri haluavatkin, että kaikki olisi sataprosenttisesti laillisia vehkeitä. Itse en tuosta innostu vaikka omat pyörät toki on 110% laillisia.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: mista - 28 heinäkuu 12, 11:30:26
Tästä olen hieman erimieltä juurikin näiden harrastevehkeiden kansas.. mistä puuttuu etujarru, toisesta vilkut kolmannesta jotain muuta. Ei tee laitetta vaaralliseksi tai huonoksi, mutta lain silmissä laittomaksi. Eli katsastuksessa nämä käyvät ilmi joka vuosi, kun taas tien päällä saatat ajella kymmenen vuotta niin ettei ketään asiasta kiinnostu etkä silti aiheuta mitään vaaraa kellekkään.

Tämähän on juurikin yksi syy, miksi katsastuspakkoa tietyillä tahoilla haikaillaan. Kun porukka ajaa laittomilla/muutoskatsastamattomilla niin sit halutaan et katsastetaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Make

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 28 heinäkuu 12, 21:00:44
Tämähän on juurikin yksi syy, miksi katsastuspakkoa tietyillä tahoilla haikaillaan. Kun porukka ajaa laittomilla/muutoskatsastamattomilla niin sit halutaan et katsastetaan.

Tällä tavalla saadaan lainkuuliaisten ihmisten elämä vaikeaksi.
Työssäni näen jo vuosikatsastusten piirissä olevia ajoneuvoja sellaisessa kunnossa, että kun näen nämä samat vehkeet liikenteessä, en uskalla aina edes ohittaa niitä kun ei voi arvata että mihin suuntaan ne seuraavaksi kimpoavat.  ;D
Nämä kyseiset deathtrapit on kuitenkin 40 tonnin kokonaismassalla. Jos totta puhutaan, niin en mä omaa autoanikaan korjaa ikinä ennen katsastusta, jollei jotain tosiaan ole rikki.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Motomatti

Melko usein tulee konditoriakeskusteluissa vastaan mielipide että miksi sellaisa pyöriä on liikenteessä joissa on pitkä keula, epämääräinen eriparirengastus, kova papatus, joissain ei edes etujarrua, bensiinin käry tai se vain ei käy muutoin corollakuskin kaaliin. Selitä siinä sitten että eri aikoina on ollut eri sääntöjä jotka nuo papattavat, haisevat ja kummallisen näköiset laitteet tulivat liikenteeseen, silloin täyttivät. Yleinen oikeustaju yleensä ymmärtää että taannehtivaa lainsäädäntöä ei pidä säätää mutta kyllä näitä shellinbaarinraatien osallistujista moni laittaisi, juuri tässä tapauksessa, taannehtivuuden voimaan.
Sieltä kimmahtaa se "yleinen mielipide" jolla yllättäen poliitikotkin ratsastavat.

Asian sivusta: Taannoin oli ehdolla valtiopäivämieheksi eräs Nokialla syntynyt tamperelaismuusikko. Nykyisin tosin stadilaistunut huivipää, joka kannatti vanhan liiton aatetta. Pääsin häntä vanhan tuttavuuden perusteella jututtamaan aamukahvipöydässä ja kysyin mitä mieltä hän on moottoripyöräilyn tulevaisuudesta?
Vastaus oli mielenkiintoinen ja siinä oli kaksi päätä kuin makkarassa: Sanoi arvostavansa motoristien veljeyttä ja heidän järjestötoimintaansa, mutta hänen mielestään moottoripyöräily kuitenkin pitäisi rajata vain ammattitoimintaan koska se on kerskakulutusta ja kapitalismin työväenliikkeeseen kavalasti syöttämä sairaus. 

Juvakka

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 01 elokuu 12, 21:59:49
hänen mielestään moottoripyöräily kuitenkin pitäisi rajata vain ammattitoimintaan koska se on kerskakulutusta ja kapitalismin työväenliikkeeseen kavalasti syöttämä sairaus. 

Jokaisella itseään kunnioittavalla kommarillahan täytyy ola oliivinvihreä Dodge Dart vuosimallia -75.  ::)
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

eeko

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 01 elokuu 12, 21:59:49
moottoripyöräily kuitenkin pitäisi rajata vain ammattitoimintaan
Tuota noin, onko Suomessa mitään ammattia, joka
hoidetaan moottoripyörällä? Kuriiri? Pizzamopo?
Ei ainakaan näillä kulmilla ole.
-eeko

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

eeko

No se, unohdin tai siis halusin olla muistamatta.  ;)
-eeko

Santtu

Lainaus käyttäjältä: eeko - 02 elokuu 12, 08:20:22
Tuota noin, onko Suomessa mitään ammattia, joka hoidetaan moottoripyörällä? Kuriiri? Pizzamopo?

Poromies, tulli, rajavalvonta, poliisi, armeijan lähetti...

Hessu

Armeijanlähetti ei oo ammatti. Kun ne on kaikki varusmiehiä. En ainakaan muista että olis ollu kantis prätkätsupparia.

Mihin vittuun tullihenkilöt tarvii prätkää?

eeko

Taitaa muuten noi poromiehetkin siirtyneet
ihan mönkkäreihin, helpompi ajaa ja saa
enemmän tavaraa mukaan.
-eeko

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

Piese

Lainaus käyttäjältä: Santtu - 02 elokuu 12, 09:43:25
Lainaus käyttäjältä: eeko - 02 elokuu 12, 08:20:22
Tuota noin, onko Suomessa mitään ammattia, joka hoidetaan moottoripyörällä? Kuriiri? Pizzamopo?

Poromies, tulli, rajavalvonta, poliisi, armeijan lähetti...

Noista porostelijat ei rekisteröi värkkejään, saavat kuiten lainvoimaisesti ajella pitkin pusikoita ja tuntureita (hakevat vielä värkkinsä osin ruottista, ku ovat siellä halvempia).
Ja osa noista porostelijoistakin käyttää mielummin kopteria, siihen saa riittävästi petteröösiä (kohtuu kummanmakuista sätkätupakkaa), olutta, viinaa, kahvia jne mukaan, jos sitten vierähtääkin kuukausi tai toinen tiettömän taipaleen takana ja tunturikämpällä on sitten se mönkkäri valmiina parkissa, kun ei sitä turhaan kuskaile eestaas.

Rajamiehilläkin on mönkkärit pääosin rekkaamatta, mopoja taida rajallakaan enään montaa olla.

Mönkijöitä taida olla vieläkään Enontekiön alueella rekisteröitynä, mopomönkkäreitä tiedän yhden mikä on rekisterissä.

Tuomo

kaikenlaista sitä virkamiehen päässä pyörii, lainaus Kalevasta

LainaaSuomessa on vaadittu katsastusten ulottamista moottoripyöriin, eteenkin meluongelmien vuoksi. Saaren mukaan moottoripyörän pakoputki on kuitenkin varsin helppo vaihtaa  katsastuksen ajaksi. Tämän estämiseksi on keskusteltu katsastettavien moottoripyörien valokuvaamisesta ja kuvien tallentamisesta tietokantaan. Sen jälkeen valvontaa suorittava poliisi voisi tien päällä verrata pyörän ulkonäköä katsastuksen aikaiseen.

koko juttu
http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/moottoripyorille-katsastuspakko/601534/