Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Motoristit karsastavat katsastuspakkoa

Aloittaja Webmaster, 27 lokakuu 10, 03:10:22

« edellinen - seuraava »

jty


streamliner


jannu

Wohou, kiitos Eerikille ja erityisesti heille jotka hänet vakuuttivat asian oikeasta laidasta  ;D

Tuusulan T-Bone

Jäitä hattuun. Tämä on vain näytelmän yksi osa, mitään lopullista ei ole vielä olemassa. Parhaimmillaankin tuo merkitsee löysään hirteen ripustamista - mikä nyt tietenkin on kyllä parempi kuin kireä hirsi.

Joulu lepäillen ja motskareita rakennellen, tuokoon pukki kaikille monta kovaa lahjaa, Tuusulan suunnalla on kuultu huhuja erikoispitkästä reestä.

Kevväämmällä sitten popcornkauppaan.
Long John Stroker

jannu

Et rupee siellä nyt kiroileen....just kun pukki melkein kävi... >:(

Meilläpäin ommellaan jo limevihreitä levennyskiiloja samettihousuihin ja kammataan hapsutakin hapsut suoraan  8)

Ylihuomenna on talvipäivän seisaus, syksy loppuu ja alkaa kevät...äkkiä tää viileempi aika taas meni.
(Käsite "talvi" on poistettu sanavarastosta jo aikapäiviä sitten... :)

eeko

Jannulla oikea asenne, mä oon aina juhlinut kevättä 21.12.
Ja kyllähän tuolla katsastussäännöllä nyt kuitenkin joku
vuosi mennään, vai?
-eeko

Jack

Tunnustan eilisten uutisten ja jopa trafin lausunnon jälkeen olevani varovaisen positiivisella kannalla.
kattellaan...
Flatheads!!!

Erppa

Hähää, onneksi puolen vuoden päästä alkaa taas pimetä!  ;) :D :D

-E

Hemuli

Joko saa tuulettaa?

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/65833-varmistui-hetki-sitten-moottoripyorien-katsastuspakko-ei-tule-suomeen

LainaaMoottoripyörien katsastuspakko vältetään Suomessa, kertoo europarlamentaarikko Petri Sarvamaa (kok.) yhteisöpalvelu Twitterissä.

Asia varmistui parlamentin liikennevaliokunnassa tiistaina. Päätös oli muun muassa Trafin ennakko-odotusten mukainen.

â€"EU:n katsastuspaketin lopullinen neuvottelutulos hyväksyttiin juuri liikennevaliokunnassa. EI moottoripyörien katsastukselle Suomessa, Sarvamaa kirjoittaa Twitter-viestissään tiistaina.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

SanttuS

Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Tuusulan T-Bone

Laitetaas ny näytelmän tämänkertainen osa...

http://www.europarl.europa.eu/news/en/news-room/content/20140307IPR38424/html/MEPs-back-new-common-standards-for-vehicle-checks

Nyt on EU-parlamentti äänestäny täysistunnossa tuosta valiokunnan kompromissiehdotuksesta täysistunnossa. Meni läpi luvuin 557 puolesta ja 81 vastaan.

Seuraavaksi asiasta lausuu Euroopan neuvosto. Oletettavasti se ei muuta enää mitään, mutta mistäpä noista tietää. Jos ei neuvosto mitään muuta, se on viimeinen näytös tässä näytelmässä. Seuraava osa nro MXCVIII näytellään vuoteen 2022 mennessä.

Koko näytelmä on kaikkiaan oivallinen esimerkki siitä, miten kujalla ja vedätettävissä nuo päätöksentekijät ovat. Katsastusala on vedättänyt komissiota (tai sitten komissio on tiennyt, mitä on ollut tekemässä, mikä on vielä pahempaa kuin vedätetyksi tuleminen). Koska komissiossa osataan bullshit-bingoa muistuttava perustelutapa nimeltä "liikenneturvallisuus, ympäristö ja lapset", mepit sitten paremmasta mitään tietämättä helposti uskovat, mitä komissio niille syöttää. Varsinkin kun se istuu sopivasti punavihreään agendaan.

Sitten jostain kuuluu ääniä, jotka vihjaavat hiukan paremman tiedon olemassaolosta. Mutta sen perille meneminen onkin jo aika ison työn takana, koska vahinkoa on jo ehditty tehdä. Suomalaismeppi Petri Sarvamaa muotoili sen paremman tiedon lopulta aika hyvin: "Jos onnettomuustilastot näyttävät valmiiksi nollaa, eivät ne siitä katsastamalla enää parane." Veivinsä heittäneet eivät myöskään herää henkiin, vaikka kuinka karsastettaisiin. Sarvamaa teki ison työn meitin asian eteen ja puolesta. Hyvä niin.

Kuriositeettina mainittakoon, että komission alkuperäisen lakiehdotuksen johdanto-osassa oli mm. tällainen teksti:

LainaaLuotettavat tutkimustulokset osoittavat, että tekniset puutteet ovat syynä tai osasyynä kahdeksaan prosenttiin onnettomuuksista, joissa on osallisena moottoripyörä. Moottoripyöräilijät ovat riskialtein tienkäyttäjäryhmä, jonka keskuudessa kuolintapausten määrä on kasvussa. Mopoilijoiden osuus kuolintapausten määrässä on yliedustettu, sillä maanteillä kuoli yli 1 400 mopoilijaa vuonna 2008. Tämän vuoksi katsastettavien ajoneuvojen joukkoon olisi lisättävä myös riskialtein tienkäyttäjäryhmä, eli moottorikäyttöiset kaksi- ja kolmipyöräiset ajoneuvot.

Parlamentin käsittelyssä tämä teksti on jostain syystä poistettu. Ehkäpä ne tutkimustulokset eivät olleetkaan niin luotettavia... ;D

Ei saisi ajatella näin, mutta jotenkin sitä vain huomaa toivovansa, että joitakuita heeboja komissiossa ja karsastusalan keskuslobbausjärjestöissä vituttaisi juuri nyt. :P
Long John Stroker

Natking

Toi mopo homma ei varmaan oikeen suomalaisille mene jakeluun, siis sillä tavalla mitä sitä on luultavasti alunperin tarkoitettu noissa jutuissa. Meillä kun ei noita mopoja niinkään kauheesti ole ja niillä ei juurikaan sorvaa kuin 15 vuotiaat.
Mutta pitkin euroopan metropoleja noita mopoja on aika helvetisti, varmaa yhtä paljon kuin ''oikeita'' prätkiä jos puhutaan vaikka Italian/Espanjan/Ranskan isoista kylistä.
Ja niillä kyllä ajelee ihan aikuisekkin ihmiset, kätevä peli suurkaupungeissa.
Suomessa kun määritellään mopo 50cc/40kmh, käyttävätkö etelä euroopan maat samaa määritelmää? Vai onko siellä esim 80 tai 100cc pikku skootterit mukana mopolaskelmissa?

Mun on helvetin helppo uskoa tohon suureen mopokuolleisuuden lukemaan, Milanossa ja Monzassa kun on tullut oltua töissä niin kyllä se semmosta menoa noilla pikkusemmilla peleillä on että välillä ihmetteli kun EI nähnyt kolaria töihin mennessä/tullessa.
Just trying to be different (like everyone else)

shoveltimppa

Tuoreesta LVM:n tiedotteesta (Otsikolla: Suomi ryhtyy keventämään katsastussäädöksiä) poimittua:

"Moottoripyörille ei olla esittämässä katsastusvelvoitetta, vaan niiden liikenneturvallisuutta pyritään edistämään vaihtoehtoisilla tavoilla."

Näyttäisi siltä, että MMAF:n ja SMOTO:n lobbaus ei ole mennyt hukkaan, iso kiitos T-Bonelle! Tosin eipä tuossa oteta kantaa, mitä ne vaihtoehtoiset tavat ovat... Toivottavasti muutoskatsastus nykyisellään ja satunnaiset tarkastukset tien päällä. Onko Teemulla enemmä tietoa asiasta?

Tässä linkki vielä koko tiedotteeseen:

https://www.lvm.fi/-/suomi-ryhtyy-keventamaan-katsastussaadoksia-913911

Tuusulan T-Bone

Ei ole tarkempaa tietoa. Trafissa on ollu asian tiimoilta joku työryhmä, jossa Smoto on ollut mukana, mutta Smotolaiset eivät ole tekemisistään huudelleet.

Jos asiaa ajattelisi järkevästi, niin voisi varmaankin todeta, että nykyiset toimenpiteet ovat hyviä, koska teknisten vikojen takia delaa Suomessa prätkällä keskimäärin nolla henkilöä vuodessa. Nykyisiä toimenpiteitä ovat polliisin satunnaiset tienvarsitervehdykset ja muutoskatsastus. Asian näin ollen Pyrsseliin pitäisi ilmoittaa, että tässä ovat meidän vaihtoehtoiset toimenpiteemme, jotka ovat jo käytössä erinomaisin tuloksin - pulinat pois.

Tämä olisi sen verran järkevä ja suoraselkäinen toimintamalli, että sitä nyt ei ainakaan voida toteuttaa... ;D
Long John Stroker

jannu

No mutta..., hieno homma  ;D

Mitäpä jos tarjottaisiin kaikki T-luulle kaljat Choppertorilla tammikuussa.... ;)
Ala vaan keräämään janoa... ;D