Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kampuran balance factor virikäyttöön

Aloittaja Raimo-Raato, 14 lokakuu 10, 15:52:21

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Moro.

Tässä rautisprojektiani edistän sen verran että tasapainottelen kampuroita. Ne keveni 1,6 kilon verran eli uudelleen tasapainottaminen on ehdotonta. Koittelin netistä kaivella sopivaa tasapainotussuhdetta mutten löytänyt selkeätä kannanottoa mistään. Jos kyse ois käyttöpyörästä niin silloin 60% ois luonnollinen valinta mutta kun tuosta tulee räppäilylaite joka pysynee tuurillaan kasassa sen neljännesmailin kerrallaa niin asia ei olekkaan niin yksinkertainen.

RPR mainitsee sivuillaan että "Lighter weight crankshafts for higher rpms are typically balanced in the 52-55% range." Mikäs ois raadin mielipide tähän asiaan?

Hemulin laatimat ohjeet itse tasapainotukseen löytyy sit  täältä


Pannun limput ajattelin kanssa tasapainottaa talven aikana orkkis 50%:sta tohon modernimpaan 60% jahka sen myötä osat pysyis pyörässä vähän paremmin kiinni kun matkavauhti tuppaa olemaan aina sen 120+
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Tarkennetaan sen verran että kyllähän laitteella olisi myös matka-ajoakin tarkoitus suorittaa eikä pelkästään kiihdytellä ja räppäillä.


Tuossa oli myös tonnisen rautiksen vakiolimput käsillä (todella vähäisillä tasapainotusrei'illä) joten kokeeksi tutkin millä painolla ne saavuttaa tasapainon. Tästä pääsin laskemaan että minun männillä, veiveillä jne. tasapainotussuhteeksi noilla limpuilla tulisi 65%.  :o
A.K.A. Rambe

mielikuva

Tuota, kysyjän aiheesta ohi, voisko joku kertoa tuon tasapainotusprosentin kansankielellä. Jos pyöritetään kampuraa niin onko tuo kiertokangen vastakkainen puoli esimerkiksi 60% painavampi kuin toinen puoli? Eikö tuohon vaikuta kiertokangen tai männänpaino. Olen joskus miettinyt strokerilimppujen koneistamista. Jos näin on että painoero olis 60% on niin tollaisten srtrokerilimppujen suunnittelu cnc koneella tehtäväksi ei varmaan olis hirmu vaikeeta? jos ottais mallia olemassa olevista. Onko näitä joku tehnyt?

Kiiski

Se on kuule Raimo sillä tavalla että tulee vatkaamaan aivan vietävästi oli se prosentti 50tai 60 tai vaikka 52,3. Jos varttimailia ajattelet niin ihan sama, sen 16 sekunttia nyt jaksaa kiinni pidellä vaikka vatkais kuinka. Kunhan ei ole hitsattu stonga eikä pilipali raiserit.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: mielikuva - 14 lokakuu 10, 16:28:26
Tuota, kysyjän aiheesta ohi, voisko joku kertoa tuon tasapainotusprosentin kansankielellä. Jos pyöritetään kampuraa niin onko tuo kiertokangen vastakkainen puoli esimerkiksi 60% painavampi kuin toinen puoli? Eikö tuohon vaikuta kiertokangen tai männänpaino. Olen joskus miettinyt strokerilimppujen koneistamista. Jos näin on että painoero olis 60% on niin tollaisten srtrokerilimppujen suunnittelu cnc koneella tehtäväksi ei varmaan olis hirmu vaikeeta? jos ottais mallia olemassa olevista. Onko näitä joku tehnyt?

Kangensilmäreiän vastakkaisella puolella olevan vastapainon paino on tarkoitus saada samaksi kuin, edestakaisin liikkuvien (männät, tapit, ym., veivin yläpää) paino kerrottuna esim. 0,6 + pyörivien (keskitappi, mutterit, ym., veivin alapää) paino. Eli tottakai mäntien paino vaikuttaa. Sen takia irtolimput täytyy aina tasapainottaa poraamalla reikiä niihin.

On näitä tehty varmaan maailman sivu. Suomessakin on yksi yhden miehen sivutoiminen paja joka valmistaa niitä ihan umpipaloista. En tiedä onko aihiot levyä vai pyörötangon pätkiä.
Eikä käytä siihen edes nc-koneita.

Raimolle. 60% on aika korkea luku vanhalle motille, jossa paras vääntöalue tulee melko matalilla rundeilla.
Koska kun prossalukua nostaa, myös se alaalueella oleva tärinä loppuu vasta korkeammalla kierrosluvulla.
Mulla on Rystyssä ja Shovelissa 56-57%. Noin 2000 1/min tärinä on voimakasta ja sitten rauhottuu kokonaan.
Kunnes alkaa uudestaan kasvaa pikkuhiljaa siellä 4500 hujakoilla.

Prossaluvun muutos 2-3% isommaksi vaikutti, että toi alempi kierrosluku muuttu 500 rundilla.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 15 lokakuu 10, 08:03:54...Raimolle. 60% on aika korkea luku vanhalle motille, jossa paras vääntöalue tulee melko matalilla rundeilla...

Veikkaanpa että tän koneen vääntöalue tulee olemaan ihan jossain muualla kuin perusrautapäässä ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Joo mut se kirjottikin tuolla ekassa viestissä, että meinaa nostaa pannun lukeman 50%:sta 60%:een.
En ota kantaa Sportin motteihin, kun en oo ikinä sellasella edes ajanu.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 14 lokakuu 10, 19:35:52
Se on kuule Raimo sillä tavalla että tulee vatkaamaan aivan vietävästi oli se prosentti 50tai 60 tai vaikka 52,3. Jos varttimailia ajattelet niin ihan sama, sen 16 sekunttia nyt jaksaa kiinni pidellä vaikka vatkais kuinka. Kunhan ei ole hitsattu stonga eikä pilipali raiserit.

(rautista) Meinaakko Mr. Sunshine että limppuja kevennetty liikaa? Siis ainahan nää täristää mut lähinnä tässä hakusessa se ettei pahin tärinä sattuis just ylärekisteriin kuten esim. pannussa oli. Niin ja eihän sitä nyt kuin 15 sekunttia tartte.  ;D
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 15 lokakuu 10, 08:03:54
Raimolle. 60% on aika korkea luku vanhalle motille, jossa paras vääntöalue tulee melko matalilla rundeilla.
Koska kun prossalukua nostaa, myös se alaalueella oleva tärinä loppuu vasta korkeammalla kierrosluvulla.
Mulla on Rystyssä ja Shovelissa 56-57%. Noin 2000 1/min tärinä on voimakasta ja sitten rauhottuu kokonaan.
Kunnes alkaa uudestaan kasvaa pikkuhiljaa siellä 4500 hujakoilla.
Prossaluvun muutos 2-3% isommaksi vaikutti, että toi alempi kierrosluku muuttu 500 rundilla.

(pannua) Niin siis tähän mennessä on ollut tilanne että matalilla kierroksilla juuri mitään häiritsevää tärinää mutta 120-130 nopeuksissa alkaa sellainen tärinä ettei jalat meinaa pysyä enää tapeilla ja tankoa joutuu puristamaan niin kovasti ettei meinaa pysähtyessä saada sit enää nyrkkiä auki.  8) Mies kyllä kestää noi tärinät ja matkanopeus tullut aina pidettyäkin just tuolla pahimmalla tärinän alueella mutta pyörä ei tahdo kestää eli kaikki mahdollinen murtui viime kesän aikana. Netissä törmäsin useampaan mainintaan että 60% tasapainotussuhteella on tähdätty 55-70 mph nopeuksien tärinättömyyksiin eli se kävisi mulle. Eli vähiten tärinää sillä kierrosalueella jolla eniten ajetaan ja se mulla olis tässä ajatuksena.
A.K.A. Rambe

nicnac

Mä painotin tuon mun sportsterin 60%. Vakio välitykset ja 120km/h nopeudessa mahtaa olla jotain 3500 rinkiä. Kyllä se alkaa jo tärisemään siinä vauhdissa....tärinätön alue on siinä 90-110. Mutta ei mulla ainakaan erityisen häiritsevästi tärise isoillakaan kiekoilla ??? Vai onko evo niin paljon tärinättömämpi ku rautis...en osaa sanoa.

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato link=topic=2391.msg15596#msg15596 date=1287126094

i](rautista)[/i] Meinaakko Mr. Sunshine että limppuja kevennetty liikaa? Siis ainahan nää täristää mut lähinnä tässä hakusessa se ettei pahin tärinä sattuis just ylärekisteriin kuten esim. pannussa oli. Niin ja eihän sitä nyt kuin 15 sekunttia tartte.  ;D
En tiedä onko liikaa, mutta epäilen että mukavuus faktorit on nollattu aika tehokkaasti ja ala-alue vääntö. Nyt holaat jostain SUPER Full Race nokat mitä ne sit onkin niin ei tarvii edes yrittää väännättää. Niin mä tekisin.

Kiiski


Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 15 lokakuu 10, 10:37:21...Nyt holaat jostain SUPER Full Race nokat mitä ne sit onkin niin ei tarvii edes yrittää väännättää...

Hei, mullahan olis ylimääräisenä setti vintage Sifton Minus-Minus nokkia rautapäähän... wink-wink...  ;)
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 15 lokakuu 10, 12:15:09

Hei, mullahan olis ylimääräisenä setti vintage Sifton Minus-Minus nokkia rautapäähän... wink-wink...  ;)
Kuulostaa just Raimolle sopivilta. Noi miinukset tossa nimessähän tarkoittaa et ei ala-aluetta eikä välialuetta. Kolmen miinuksen nokat on paskoja. Vai oliko se et ei tyhjäkäyntiä ja ala -aluetta, per..le kun ei kaikkea jaksa muistaa. ;D

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 15 lokakuu 10, 13:54:00
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 15 lokakuu 10, 12:15:09

Hei, mullahan olis ylimääräisenä setti vintage Sifton Minus-Minus nokkia rautapäähän... wink-wink...  ;)
Kuulostaa just Raimolle sopivilta. Noi miinukset tossa nimessähän tarkoittaa et ei ala-aluetta eikä välialuetta. Kolmen miinuksen nokat on paskoja. Vai oliko se et ei tyhjäkäyntiä ja ala -aluetta, per..le kun ei kaikkea jaksa muistaa. ;D

Ja onhan tuota itselläkin hyllyssä Red Shiftin hirmunostoiset nokat sekä Andrewsin R5 nokat (Street/Drags: Modified 900/1000 motors and strokers. Big boost in torque over stock cams (2000-7500 RPM).)). Ei tartteis tossa remmiahdin käytössä vaan olla älyttömästi overlappia ettei liikaa bensaa lentäis pakoputkesta pihalle.  :P
A.K.A. Rambe