Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ketjuista ja rattaista

Aloittaja souweli, 07 lokakuu 10, 19:30:35

« edellinen - seuraava »

JPP

Tarkoitus laittaa orkkis -49 Pannuun O-rengas ketjut. Vanhan tavallisen ketjun nakkasin tietenkin syksyllä roskiin niin en pysty mittaamaan pituutta. Montako lenkkiä pitäis olla vähintään? 102 näyttää -64:ssa olevan. Eturissa 26:n ja takana vakio.

erakko

#16
muistaakseni 100 oli mulla pituus ja just sopivat on,lyhyemmät ei enää varmaan menis.

Edit: En kyl rataskokoa muista.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

JPP

Kiitoksia tiedosta. Otan sitten 106 lenkkisen, kun mulla on välityksiä muutettu.

Kahtelin ja näyttäisi että vakio 5.00"x16" Firestone Deluxe kumilla mahtuisi tuo 2,5mm puolellensa leveämpi O-rengas toisioketju pyörimään. Sisä peltienskakopalle joutuu myös laittamaan prikkaa väliin.
Ne normaalit ketjut kun tuntuu venyvän koko ajan.

Rautahauli

Olen rasvaillut ketjuja (ilmeisesti o-rengas) Motulin lubella. Hain lauantaina saman valmistajan ketjukliineriä ja suihkin ketjut puhtaaksi, hyvin lähti paskat irti, pyyhin välillä rätillä ja suihkin taas. Annoin kuivua ja uudet rasvat pintaan. Ketjuissa taisi olla paskan aiheuttamaa kankeutta kun ketjut löystyi putsauksen seurauksen niin että löysää oli noin 40mm kun ketjua nosti ylösalas. :o  Ketjuissa näkyi kohtia ennen putsausta jossa palat ei olleet aivan linjassa mutta ne oikeni ihan vaan sormin painamalla.
FXEF-81

Rautahauli

Voiko o-rengasketjuja pestä lamppuöljyllä, netistä lukenut että sitä käytetään pesuun. Motulin pesuaine on tehokasta mutta yhdellä putelilla ei putsaa ketjuja kuin kerran jos on oikein paskaset. Hintaa purkilla reilut 12â,¬. Samalla hinnalla saa 5 litraa lamppuöljyä.



FXEF-81

SOHVELI-76

 Puhdastahan sillä tulee helpolla ja halvalla mutta ainakin kaverilla kesti vaan yhden kesän lamppuöljy pesuja. Taitaa jäädä sinne tiivisteiden sisäpuolelle pitämään ketjut kuivina tai hajottamaan tiivisteitä? kevyt harjaus riittänee jos ulkoinen kökkö haittaa..
Itse lopetin pesut lyhyeen ja ajelin Speed Triplellä 32 tkm. ja ketjut ei olleet edes huonot vielä. Lämpimiin ketjuihin spray öljyä tai vahaa 500 km. välein.
0405691644

Rautahauli

 o-renkaiden tarkoitushan on pitää rasvat sisäpuolella. Ja nimenomaan harjata ei saisi koska o-renkulat ottaa osumaa.

Lähinnä siksi pitäisin puhtaana kun jonkinverran soratielläkin tulee ajettua (vaikka sitä vältän) eikä se hiekka tee hyvää ketjun ja rattaan välissä.

Eli toisin sanoen kestääkö ne o-renkaat kyseistä lamppuöljyä?

FXEF-81

Lyytinen

Polttoöljyssä liottaminen + pensseli ihan paras.

SOHVELI-76

#23
 Tarkoitin sillä harjauksella ihan kevyttä sellaista, en mitään teräsharja maliin jyystöä.. mutt epäilen kaveripiirin kokemuksien perusteella ettei ne renkaat siitä tykkää. Tai sitten ne lamppuöljyt tosiaan jää väärälle puolelle tiivisteitä. Vaikka voi olla että nämä uudet -onko ne xw vai mitä lie- ketjut kestävät tätäkin paremmin, en tiedä.
Itse käyttäisin mielummin vaikka polttoöljyä tai ainakin lisäisin jotain öljyä siihen lamppuöljyyn...
0405691644

ma^ko

Würthin ketju"vaha" ni toimii/kestää/eikä kerää paskaa/sotke.



Ei vaan jokamestasta saatavilla.

Sonaxilla vastaava, autotarvikeliikkeissä jopa saatavuutta:



Ketjut saa varsin hyvin putsattua WD-40:llä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Itse käytän ketjuvehkeissä Castrolin ketjuvahaa, kikka on siinä että se pitää levittää ajon jälkeen lämpimään ketjuun ja antaa seistä yön yli. Ei roiski eikä sotke. Putsaukseen on sitten riittänyt bräkleeniin kostutettu rätti.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Päädyin mainittuun lamppuöljyyn. Mopo rasvamontun päälle takatassu ilmaan. Lamppuöljyputeliin pumppukahva ja siitä sitten rengasta pyöritellen lientä säästämättä ketjulle. (paskainen öljy valui keräysastiaan, ei montun pohjalle  ;) ) Noin 3/4 litran jälkeen kuraa valui vieläkin ja lenkkien sisäpinnoilla näkyy siellä täällä kiinteämpää laikkua mutta ei sitä nyt nuolla tarvi. Eiköhän loput lähde seuraavassa huollossa. Pyyhin ketjut rätillä ja annoin vielä kuivahtaa tunnin verran ja roiskin Motulin chain lubet päälle. Ei rahise eikä naksu. Ketjut ei päällisin puolin juuri uutta häpeä.
FXEF-81

Hemuli

Toivottavasti lamppuöljykylpy ei samalla vienyt o-renkaiden suojassa olevia rasvoja. No, sen huomaa äkkiä jos ketju kulahtaa ennen aikojaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Joo jää nähtäväksi. Samalla periaatteella se ketjukliinerikin toimii ja on myös aika rapeeta myrkkyä. Muilla voorumeilla oli vaan tuota lamppuöljyä käytetty ja hyväksi todettu.

Jarrukliineriputelin kyljessä taas lukee että ei tee gudaa kumiosille.
FXEF-81

Timppa62

Tähän säikeeseen oma kokeiluni: kaksi kesää (13000 km) oon ajellut Bilteman ketjuilla. Yllättävän hyvä tuote ollut ainakin toistaiseksi. Venyminen aika olematonta, ei oo tarvinnut kiristellä.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=82125.htm&tuote=82125