Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ketjuista ja rattaista

Aloittaja souweli, 07 lokakuu 10, 19:30:35

« edellinen - seuraava »

souweli

Olis ketjuista ja rattaista kysymyksiä......

Vaihdoin tuossa toissa tai viime kesänä....ei muista....softailiin ketjuvedon. Takana 47 ratas ja edessä......ei sitäkään muista......pariton määrä hampaita kuitenkin, että pitäisi kulua tasasemmin. Näin ne ainakin mulle ostaessa dealeriltä myytiin.

Ketjut Custom Chromen jokut harrikkaan tarkoitetut, mutta tuntuu että koko ajan saa kiristellä.

Nyt on ruvennut tekemään sitä, että jossain kohtaa on niin löysällä että ajaessa raapii svingiin jälkeä ja toisessa kohtaa samalla kireydellä niin kireällä ettei vapaasti liiku juuri yhtään.

Mietin, että oisko sitten rattaat päässeet kulumaan niin että ko. ongelma aiheutuu.

Just tallissa asiaa ihmettelin ja kun liikutti kohtaan jossa ketju on tiukimmillaan, näytti että rattaan ylä- ja alapuolella hampaat ei istu ketjun kanssa kunnolla kohdalleen. Tuolloin vaikka ketju on kireällä, on ketju löysällä rattaan niskan kohdalla (sivusta katsotuna 90 astetta oikealle).

Rattaat on siis ilmeisesti jo päässeet kulumaan näin paljon, kun kilometrejä on takana noin  15-20 tkm? Nää kyllä mun mielestä käyttätytntt vähän tähän tapaan kokoajan.

Ketjut on ollut kyllä irti, kun jouduin putsaamaan pohjoisen reissun jälkeen, kun vesi-mutaliejussa piti ajaa hiekkateitä niin, että ketjut oli aivan hiekassa. Ei kyllä välttämättä tullu ketjut samaan kohtaan rattaille, mutta eikö niiden pitäisi liikkua rattailla, jos hammasluku on pariton?

Ei vaa nyt jo haluaisi taas irrottaa enskaa ja vaihtaa rattaita kun on mallattu vielä ei-stanu offsetillä linja kohdalleen.

Tää on nyt taas tälläistä ääneen ajattelua, mutta jos jollain on neuvoja niin mielellään otan vastaan....
Ketuttaako, häh? www.ketunkulma.fi

ma^ko

Jos ne rattaat on hampailtaan silmämääräisesti tarkastellen muodossaan niin vaihda ketju, se muuten tappaa ne rattaat kun on kerran venynyt jo niin paljon ettei lenkkijako täysin osu. Osta jotkin hyvälaatuiset O/X/Z-rengas ketjut. Ketjuvetoisessa bigtwinissä on muistaakseni 530-ketjut, jos muistan väärin joku korjannee. Kannattaa ostaa jostain prätkätarveliikkeestä esmes DID 530-ketjut valmistajan vahvimmas luokassa oikeen pituisena niin ei tarvitse koko ajan säätää. Mul oli jotkin CCI/tms kromatut "harley ketjut" satavuotta sitten mun pannaris ja ne venyi niin et vajaan kympin ajolla rupes rattaiden elinkaari huolettamaan, "oikeilla moottoripyöräketjuilla" ei ongelmaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Soikkeli

Custom Chromi taitaapi olla taikasana miksi venyy.
DID o-ketjuilla ajelin noin 50 tkm
C.O.G. 
Lifemember

souweli

Kiitti vastauksista!

Voi persenaru, että piti jättää noi CC:n ketjut alkujankaan päälle. Epäilin jo alussa ettei niistä oo mihikään. Mutta kun dealeri ne möi....... ::)
Ketuttaako, häh? www.ketunkulma.fi

j

Eikös ne CC-ketjut ole tavalliset ketjut? Kapeat ne kyllä on ja mahtuvat ahtaampiinkin mestoihin, mutta jatkuvaan ropaamiseen kyllästyy. Pitäsköhän olla O-rengasketjut kieluummin, jos vaan mahtuvat sinne paikoilleen.

jussi

bootsi

Ketjun pituus tietty vaikuttaa kiristys tarpeeseen.

Kuinka pitkiä ketjuja pyörissänne on?? (kellä pisimmät ;)?)

souweli

Joo, ne CC:n ketjut on tavalliset. Täytyy yrittää mittailla, että o-rengas ketjut mahtuvat pyörimään. Tilaa ei oo liikaa kun on leveä takapää ja eturattaassakin melkoinen offset. Voipi kovin leveä ketju ottaa sisempään enskakoppaan kiinni.

Ketuttaako, häh? www.ketunkulma.fi

ma^ko

Oikeista moottoripyöräketjuista(=ketjuvalmistajana tunnettu merkki) löytyy myös luokkia vahvistettu/erikoisvahvistettu josta ei ole yhtä paljon leveämmät kuin O tai X rengas ketjut.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Mulla oli taannoin FXR:ssä CCI:n o-rengasketjut ja niitä sai olla kirimässä viidensadan kilsan välein. Tietty koneteholla ja ajotavalla oli varmasti osansa asiassa mutta ihan täyttä paskaa ne vitjat oli. Sitten ostin Tsubakin Sigmat ja oli ihan eri kaliiperia - näkyi kyllä hinnassakin. Jarkkohan voi kertoa miten on kestänyt? H-D:ssa on juurikin 530 jako.

Mä taidan olla aika vahvoilla tossa "kellä pisin ketju" -skabassa, Sportsterissa on niin jumalattoman pitkät vitjat että ne on hankala saada tarpeeksi kireälle...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

erakko

Mä laitoin pari-kolme kesää sitten DID-ketjut, 530zvm (muistaakseni). Ei o tähän mennessä venyny oikeastaan lainkaan,18tkm. Jos ny jonkun huonon puolen oon huomannu ni ko ketjuun ei saa valmistajalta muita kuin niitattavia lukkoja.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Tuukka

Lainaus käyttäjältä: erakko - 07 lokakuu 10, 22:42:38
Mä laitoin pari-kolme kesää sitten DID-ketjut, 530zvm (muistaakseni). Ei o tähän mennessä venyny oikeastaan lainkaan,18tkm. Jos ny jonkun huonon puolen oon huomannu ni ko ketjuun ei saa valmistajalta muita kuin niitattavia lukkoja.

Komppaan. Samat ketjut laitoin keväällä, eikä minkäänlaista venymää ole tapahtunut. Eivät ole halvimmat, mutta eipähän tarvitse joka kesä vaihtaa.

C.O.G.

souweli

No niin, nyt DID:n 530zvm ketjut alla ja mopo muuttui aivan erilaiseksi, ei nyi, kiihtyy ja ketjut ei hakkaa svingiä ja renkasta.

Onneksi just mahtuivat pyörimään, kuitenkin noin 5mm leveämmät kuin CCIn polkupyörän ketjuihiin.

Vertasin ketjuja pöydällä ja jo muutaman lenkin jälkeen CCIn ketjujen jako karkasi aivan omiin mittoihinsa.

Kiitti vinkeistä!
Ketuttaako, häh? www.ketunkulma.fi

Rossi

#12
Miltä mahtaisi näyttää osaluettelo, jos toision remmiveto päivitetään ketjuun ja rattaisiin?
Etu- & takaratas, ketjut... Mitä muuta? Shimmilevyjä? Käyvätkö hihnavedon kiinnityskilkkeet myös ketjuille? Kyseessä on evolainen matkamalli.

Asia tuli päivän aikana mieleen, kun aamuinen työmatka tyssäsi taloyhtiön parkkipaikalle.

t. nimim. "Naps"  :)
?Blogi?

souweli

Itse kun vaihdoin ketjuihin, niin rattaat kävivät nätisti hihnapyörien tilalle. Jouduin toki offsetin kanssa kikkailemaan, kun on levitetty perä ja edellinen tekijä oli hommat liian leveä napaisen takavanteen.

Mun mielestä saat ostettua halutessasi tilalle vakiorataspaketin, jonka vaan pistät kiinni. Ei maksa hunajaa. Mutta sitten et ota niitä Custom Chromen ketjuja vaan jotkut kunnon vitjat. Itse laitoin DIDn tehopyöriin tehdyt ketjut ja hyvin on toimineet, venymättä.
Ketuttaako, häh? www.ketunkulma.fi

Hemuli

Vuosimallista riippuen voi joutua vaihtamaan eturattaan takana olevan spacerholkin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957