Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Kiwi

Siin on kaks tuumaa liikaa reziä ;D

rodchop

Hieno tulee Rezin keulasta & pyörästä, jos multa kysyy niin ehdottomasti toi toka vaihtoehto, vois jopa vielä hieman jatkaa että rockerit mahdollisimman suorassa.

Musta toi Wishbone pokkaus on just hyvä noin, itse en sitä jyrkentäis tulee helposti tökerän näköinen noinkin paksulla putkella.
HOG Forever Forever HOG

välly

Mielenkiintoista seurata projektia, hieno tulee! Ehdotus, voisiko wisbonemutkat olla samaa linjaa kuin t-palojen välissä oleva mutka?
Nopeat moottoripyörät ovat vain ohimenevä ilmiö!

Rezi

#993
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 28 lokakuu 12, 22:47:43
Jos saat ton testauskuntoon Oulun näyttelyyn mennessä, saattaa paikalla olla myös muuan übernihilisti testiukko... ;D

Nojoo. Tuossa kannattaa muistaa, että maavara putoaa entisestään, kun kuski istuu kyytiin. Siksipä suosittelen lopullisen version tekemistä lähemmäs tuon alemman kuvan mittoja. Siitä on myös se hyöty, että joustoliike tapahtuu paremmalla sektorilla kuin linkkujen sojottaessa terhakkaammin pystyssä. Ja näyttääkin paremmalta; jos katsoo pakoputkien linjaa, niin saisi runko keulia vieläkin vähän enemmän.

Kuinka paljon joustovaraa tuossa muuten on?
Laitan testiin 5 baria painetta takarenkaaseen ;D

Joustovaraa alajousissa on 45-55mm riippuen esikiristyksestä.


Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 28 lokakuu 12, 23:04:52
Eikö nuo taaemman haarukan jalat ole suorat? Kiiltäviksihän ne saisi ku tekis muhkummaksi, eli ohutseinäsen meijeriputken viel niihin päälle...
Halusin pyöreät takajalat ulkonäkö- ja tuotannollisuussyystä. Helppo tehdä ja näyttää sirolta. Jalat on suorat, mutta alapään kiinnityslatta on leveämpi kuin putken kalkaisija enkä muutenkaan halua noita massivisemmiksi.


Lainaus käyttäjältä: rodchop - 29 lokakuu 12, 08:21:30
jos multa kysyy niin ehdottomasti toi toka vaihtoehto, vois jopa vielä hieman jatkaa että rockerit mahdollisimman suorassa.

Musta toi Wishbone pokkaus on just hyvä noin, itse en sitä jyrkentäis tulee helposti tökerön näköinen noinkin paksulla putkella.
Teen kolmiportaisen pituussäädon jousihaarukkaan.
1. Tuo matala versio, joka on mun "käyttöversio" ja josta eniten tykkään. Se vaan on liian matala muutoskatsastukseen. Ja jos on uskominen amerikanguruihin, niin Dropatuilla Rokkereilla saavuttaa etuja pyörän käyttäytymiseen. Lukekaa tuolta miksi http://chopperhandbook.com/rockers.htm
2. Tuuman keuliva, nippa nappa 8cm maavara.
3. Rokkerit suorassa, keilusti keuliva runko. Näyttää minusta pöljältä, mutta menee varmasti maavaraspeksiin. Ja jos tämän joskus myyn, niin uusi omistaja saattaa tykätä hippiasennosta.

Demosin eilen jyrkkää Wishbonemutkaa eikä näyttänyt hyvältä.


Lainaus käyttäjältä: välly - 29 lokakuu 12, 09:27:45
Ehdotus, voisiko wisbonemutkat olla samaa linjaa kuin t-palojen välissä oleva mutka?
Tässä on kyllä ajatusta. Pitää demota halppisrautaputkella. Nuo suoralinjaiset Wishbonethan on tyypillisesti tosi kapeissa risuissa, joissa ei ole takajalkojen yläpään mutkia. Hyvä idea!

jyrggä

No nyt rupee näyttää siltä miltä pitääkin!
Rodchopin kans samoilla linjoilla, toka on parempi.

Mutta ei se muutaman sentin rungon keulimisella sentään todellakaan mikään hippi vielä ole.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Hemuli

Tästä projektialbumista erkaantunut ansiokas keskustelu springerkeulan geometriasta on jaettu omaksi aiheekseen, herrat on hyvät ja jatkaa keskustelua siellä:

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=6379.0

Ja nyt, Rezi ole hyvä :D.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 31 lokakuu 12, 11:48:35
Jousihaarukan ja haarukan nivelpisteiden välisen janan kulma haarukkaan nähden. Tämä valitaan niin, että koko joustomatkan puolivälissä em pisteiden väliin piirretyn janan kulma haarukkaan on 90 astetta.
Elikkä meikäläisen keulan jousihaarukan ja takahaarukan kulmat tais sattua ihan kohdilleen. Ei kun piti sanoman "suunnittelin ne kerralla oikein" ;D
Testasin tuota liikerataa vielä lisää, eikä haarukoiden kolinaa voi millään tapahtua vaikka jouset pohjaa.

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 30 lokakuu 12, 11:36:23
Jousien jousto siis 50mm, puolet siitä 25mm. Kuvassa suorakulma näyttää just 25mm etäisyyttä siihen kun haarukoiden akselit olis 90 asteen kulmassa haarukan takajalkaan nähden.


Lainaus käyttäjältä: maick - 31 lokakuu 12, 12:06:23
Rokkerin takanivelpiste on paljon kauempana renkaan akselista kuin orkkisrisussa (tai lähes orkkiksessa). Tämä tarkoittaa sitä, että jarrutuksessa vääntövartta jousien suoristamiseen on paljon enemmän. Eli efektiivisesti jouset vaikuttavat löysemmiltä. Ehkäpä tätä kompensoidakseen hra Karhu on laittanut vähän reilummin anti-diveä?
Ehkä tämän perusteella mun ei kannattane mennä ihan yhtä pystyyn reaktiotankoon, koska mun keulassa on tuo asento paljon lähempäna orkkista. Olisko mun parasta laittaa reaktiotanko rokkerin kanssa saman kulmaan? Pitäiskö takajalkaan tai jarrurautaan laittaa useampi kiinnityskohta, että kulmaa vois säätää?

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 31 lokakuu 12, 12:33:21
Olisko mun parasta laittaa reaktiotanko rokkerin kanssa saman kulmaan?

Reaktiotangosta sellainen "lyhyt" oppimäärä täällä:

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3091.0

;D ;D ;D

Laita se samaan linjaan etuakselin ja takajalan kiinnityspisteen linjan kanssa. Ellet sitten halua tehdä empiirisiä kokeita, jolloin säätömahdollisuudet ovat tarpeen. Sillain se Sugar Bearkin teki: rakensi linkut, joissa oli öpaut sata reikää ja kokeili...
Long John Stroker

Rezi

Kyllähän tämä mun projektikansio vähän "lähti käsistä" kun heräsi keskustelu rokkerien geometriasta. Paloittelu omaan topikkin on ihan paikallaan, vaikka se pienen epäjatkuvuuskohdan tähän tarinaan tuokin.

Poimin tämän kyssärin väärään paikka siirtyneenä:
Lainaus käyttäjältä: Kinnu - 30 lokakuu 12, 23:03:01
Rezi: sanoit tuossa aikaisemmin muistaakseni, että takajalkojen yläosassa on jonkun matkaa umpijöötiä. Oletko harkinnut jarruletkun kuljettamista takajalan sisällä?
Jep näin on. Takajalka on umpijöötiä about 35 sentin matkalta yläpäässä. Lähinnä siksi, että 30mm litistämätön takajalka voi tuntua hintelältä. Ja ymmärtääkseni heikoin kohta risua on takajalka heti alemman T-kappaleen alapinnasta. Eli jarruletkua en voi viedä takajalan sisällä, vaikka se niin kliini vaihtoehto oliskin.

Rezi

Taivuttelin ja hitsasin rosterisen jousihaarukan nippuun.

Tällaisista taivutuksista nyt tuli. 20 millin tanko kylmänä ei taivu kovin helposti. Bilteman pullotunkimallin putkentaivuttimella se kuitenkin onnistu kohtuudella. Huomatkaa pro nostopöydän jatke ;D


Haarukan alapäässä on nyt kolmiportainen pituudensäätomahdollisuus.



Ja kerran vielä yleisön pyynnöstä huolimatta rokkerien asennot eri haarukan mitoilla.

Lyhin. Näyttää minusta makeimmalta eturenkaan lookin puolesta ja koko stuukin puolesta. Mutta maavaraa on hintsusti. Jousihaarukan pää töröttää vähän rumasti rokkerin alta.


Keskipitkä.


Pisin. Tässä taitaa haarukat kolista yhteen kun Shovelilla keulii ;D ;D


Tämä kuvakulma näyttää paremmin syyn, miksi tykkään eturenkaan lookista dropatuilla rokkereilla. Alhaalla "roikkuva" keula tuo renkaan härskisti ikään kuin tyrkylle.

jesse

suurella mielenkiinnolla seurailen  ;)
itsellä tuo vielä edessä...

eikös tuota alapään latta osuutta voisi hiukan kääntää/taivuttaa niin että jäisi kauemmaksi taka haarukasta
tuolla pisimälläkään vaihtoehdolla se ei näkyisi pahasti edes...
tai sitten rokkerit uusiksi ja keskireikää vähän lähemmäksi akselia
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Tuusulan T-Bone

Viime aikojen ajatustenviskelyn seurauksena rohkenen väittää, että keskimmäinen versio on keulan toiminnan kannalta paras... ;D
Long John Stroker

kimmo

Eka vaihtoehdossa ehdottomasti paras lookki.
Kylla kait siinäkin joustovara riittää ennen kuin haarukat kolisee toisiinsa?

Entä jos ottas vielä kerran rälläkän käteen ja leikkais nuo haarukan alalatat pois ja tekis tilalle pidemmät? Jousihaarukassa ottais käyttöön keskimmäisen, tai alimman reiän.

Silloin pystyis säilyttämään tuon ekakuvan dropatun asennon/lookin ja maavarakin tulis kuntoon.

Hyvä idea oli tehdä noita vaihtoehtoreikiä jousihaarukkaan. Miksei siis myös haarukkaan?

Wishbonemutkat näyttää hyvältä


Rezi

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 02 marraskuu 12, 09:27:07
Eka vaihtoehdossa ehdottomasti paras lookki.
Kylla kait siinäkin joustovara riittää ennen kuin haarukat kolisee toisiinsa?

Entä jos ottas vielä kerran rälläkän käteen ja leikkais nuo haarukan alalatat pois ja tekis tilalle pidemmät? Jousihaarukassa ottais käyttöön keskimmäisen, tai alimman reiän.

Silloin pystyis säilyttämään tuon ekakuvan dropatun asennon/lookin ja maavarakin tulis kuntoon.

Hyvä idea oli tehdä noita vaihtoehtoreikiä jousihaarukkaan. Miksei siis myös haarukkaan?

Ekassa vaihtoehdossa ei ole haarukoiden törmäysvaaraa.

Takahaarukan jatkaminen on ideana hyvä, toki helevetin työläs ja vastenmielisen oloinen homma. Korjaisi se kyllä maavaraongelman.

Mutta jätön kanssa taitais tehdä tiukkaa. Nykyinen jättö on aika tasan amerikanpoikien ylistämä 3 tuumaa. Jos keulaa jatkaa, niin pelkäämpä, että jättö pienenee liikaa ja ollaan siinä rajoilla. Keulan kulmaa pitäis todennäköisesti myös muuttaa pienemmäksi. Tautinen homma. Niin tai jos laittais lyhyet rokkerit ::)

Tuo 7.5cm maavara lienee ongelma vain jarrutestissä ja muutoskatsastuksessa. Taidan antaa palikoiden olla noissa mitoissa. Ajossa sitten näkee käytänkö lyhintä tai keskipitkää jousihaarukkaa. Pisimmän option vois melkein rälläköidä pois.

Alla mun edellinen pyörä, jossa oli 2m akseliväli, maavara 8cm  ja jousiperä. Ei mitään ongelmia maavaran kanssa ajossa.


 

Hemuli

H-D:n runko on aika paljon leveämpi kuin tuon jaappaninhärvelin - lisäksi leveä rengas tuo kanttausetua. Mitä tässä on parin kesän aikana testattu useita fillareita niin kyllä liian pieni maavara tuottaa ongelmia vähänkään rajummin kantatessa. Toki vähemmälläkin selviää kun ennakoi ja sovittaa nopeuden mutkien mukaan - mutta entäs sitten kun tuleekin se äkkipaikka? Ihan sama kuin jarruissakin, moni on ajanut vuosia joutumatta kertaakaan testaamaan niitä ääriolosuhteissa - testeissä sitten tuleekin esiin näitä pompottamisia tai tehopuutteita.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957