Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Suurin ongelma tossa on että etupyörän joustoliike muuttuu pystysuuntaisesta taaksepäin. Ei toimi niin hyvin töyssyissä kuin vaakasuorassa oleva rockerit. Tossa toisessa piirroksessa dropped rockereiden akselipisteet on sellaiset että joustoliike toimii vielä mutta se vaatii tuollaiset Sugar Bear -tyyppiset sirpinterät.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Jos nyt alan värkkäämään kaks tuumaa pidemmät rokkerit niin pakko kysyä vielä levyjarrusta. Toimiiko levyjarru kuvan pituisilla 6" rokkereilla? Pitääkö reaktiotangon olla tuossa kulmassa?


Todennäköisesti jarru toimii. Näkyyhän noissa Sugar Bearinkin överipitkien ja minusta aika nurettavan näköisten sirppirokkereiden kanssa käytettävän levyjarruja.

Jack

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 04 lokakuu 12, 21:45:01
Todennäköisesti jarru toimii. Näkyyhän noissa Sugar Bearinkin överipitkien ja minusta aika nurettavan näköisten sirppirokkereiden kanssa käytettävän levyjarruja.

Sä et rezi taaskaan tajuu...Sugar bearin keulat toimii ja on hyvän näkösiä... ;D

SB on tajunnu aikaa sitten...
Flatheads!!!

Make

En tiiä mitään. Mutta nuo SB-tyyliset rokkerit on hyvännäköiset. Sellaiset coolin letkeät.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Tuusulan T-Bone

#964
Ei sen jarrusatulan tarvii olla tossa kohdassa...

Ei oo tullu testeihin vissiin yhtään pyörää pitemmillä keinuvivuilla. Koptereissa suurin piirtein vakiomittaiset keinuvivut toimii parhaiten, kun akseleiden suuntainen linja sojottaa vähän yläviistoon.
Long John Stroker

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 lokakuu 12, 22:13:48
Ei sen jarrusatulan tarvii olla tossa kohdassa...
Siis missä kohdassa jarrusatula voi olla jos ei tuossa kohdassa. Takaviistossa?   

Lainaus käyttäjältä: Jack - 04 lokakuu 12, 22:02:47
Sä et rezi taaskaan tajuu...Sugar bearin keulat toimii ja on hyvän näkösiä... ;D
SB on tajunnu aikaa sitten...
Kyllä ne SB:n keulat toimii, mutta typerän näköisiä ne sirppirokkerit. Ei pidemmän rokkerin tarvi olla mikään kippurasapeli ::)

Tuusulan T-Bone

#966
Tossa sun kuvassa se on klo 12 kohdalla. Se voisi olla vaikka klo 13.30 kohdalla. :)

Muoks: tarkemmin ajatellen reaktiotangon silmien väli samanmittaiseksi kuin keinuvipujen.
Long John Stroker

Kiwi

Laita vaan ne orkkis rokkerit mikkä sulla on, ja vielä oikeinpäin niin tulee hyvä.

Rezi

Dropatut Rokkerit tekeillä. Runko on 8 millin lattaa ja holkit samaa 30x4 putkea mitä keulan takajalatkin. Ostin Biltemasta setin putkimaisia poranteriä ja hämmästyttävää kyllä noilla peltitötteröillä voi porata reikiä paksuun rautaan!!! 29 millin poralla tuli just 30 millinen reikä ;D


Jotakuinkin tähän asentoon rokkerit tulee. About klo 4:30 tai 4:15. Jos jarrupuristajan laittaa tuodon T-bonen suosittelemaan klo 1:30 kulmaan niin reaktiotangosta tosiaankin tulee aikalailla saman mittainen mitä rokkeri on.


Värkkäsin hitech hitsausjigin. Rokkerit on vastakkain puristimilla ja välissä sopivan paksuisesti jotain lattaa. Holkkien linjaus on varmistettu 22mm tangolilla. Noin rokkereista tulee identtiset ja holkit on suorassa. En keksi pyörää uudestaa, kaikki on kopioitu täältä http://chopperhandbook.com/springbuild.htm

Rezi

#969
Sain keulan yläpään heftattua nippuun. Nyt kun rokkerien mitta ja kulma on päätetty voi keulan kulman mallata jätön ja rokkerien mukaan kohdilleen.

Tältä keulan yläosa näyttää. Yläteekappale ja jousihaarukka toki viellä puttuu. Kuvassa ohjausakseliin on jo hitsattu munkki.


Tällä tavalla sovitin alateekappaletta ohjausakselin munkkiin. Tussilla rinkula t-palaan ja rälläkällä pois tavaraa. Mekaanista old school mallinnosta. Pirrasin vanhoista ohjausakselin laakereista reiän niin isoksi, että laakerit meni helposti akseliin. DNA:n akselin sovitus laakereihin on tautisen tiukka.


Tässä jo alempi t-pala heftissä. Nyt on siis keulan kulma lukittu tuohon. Jätöksi mallasin 9cm kun rokkerit ovat kello 4 kulmassa. Jos laittaa ne about 4:30 kulmaan venyy akseliväli pari senttiä ja jättö pienenee pari senttiä.


Tein DNA:n alkuperäisiin mittasuhteissiin muutoksen, jossa jouset tullee alemmas suhteessa keulan runkoon.  Alateekappaleen hitsasin ylemmäs takahaarukkaan ja yläteekappaleesta tulee keskeltä korkeampi. Mua häiritsi seikka, että nuo jouset törötti niin korkealla.

Ylätee syntyy monesta palasta yhteen hitsaamalla. Pikku putkenpätkä mallaa tangon paikkaa.


edit typo

kimmo

Hyvä homma että hylkäsit DNA:n rockkerit ja teit "oikeat" dropatut rokki rockkerit.. ;D
Droppaus "työntää " eturengasta mukavasti eteenpäin ja tekee lookille hyvää.

Ylä Tee:n tekele näyttä hyvältä.
Tässä on kunnon "Home made /  DIY" meininkiä... kannatetaan.. ;)

Rezi

#971
Kun keulan yläpää on heftissä, voi jalat katkaista oikeaan mittaan ja kiinnittää alapäiden lattaraudat.

Rälläköin jalkoihin kolot 10mm latasta tehdyille palikoille.  Tarkkasilmäinen lukija huomaa, että seinämävahvuus koostuu kahdesta sisäkkäisestä putkesta. Vahvistin 30x4 putkea tunkemalla sen sisään 22x2 hydrauliikkaputken. Keulan yläosassa on lisäksi vielä noin 35cm matkalla 18mm umpitanko.


Pultilla, armottomalla mittailulla ja uudelleentarkastuksilla nuo pitäis saada aika suoraan. Jotkut keulanrakentajat sanoo tämän olevan griittisin vaihe koko keulassa, mene ja tiedä... Tuonhan olis voinut tehdä litistämälläkin, mutta 6mm seinämä taitaa olla litistämiselle aika paljon.


Loppui tigistä kaasu niin en päässyt hitsaushommiin. Se loppuu aina sillon kun pitäis hitsata. Rokkerit on tuli nyt asentoon kello 4. Tein rokkereihin ylimääräisen akselireiän siltä varalta, että pitää säätää jättöä tai maavaraa tai jotain muuta.


edit typo

Rezi

Pääsin jousihaarukkaa kasaamaan. Teen sen 20mm rosteritangosta.

Sorvissa reiät tankojen päihin ja reiän pohjalle 3/8 UNF kierre. DNA:n jousitappien kartion sorvautin suoraksi niin, että se istuu tiukasti rosteritangon reikään.


Yhdysrauta 10mm rosterilatasta, jonka vielä hitsaan kiinni tankoihin. Käytän DNA:n orkkis jousilautasia.


Saatan hitsata tuohon yhdyskappaleen alle tankojen väliin vielä jonkinlaisen lisäpalikan, mutta ehkä tuo noinkin pysyy nipussa.


Takahaarukan hitsasin nippuun. Alateekappaleen hitsasin vain yläpuolelta. Ylätee on vielä vaiheessa ja vaatii lisäduunia.  Se ei oikein purista tankoja riittävästi, vaatinee teippikiristystä jämäkämmät lukitukset ;D

Kiwi

Hyvältä näyttää, nyt vaan stongaa pidemmäks että saat kunnollisen svedu tyylin ajoasennon.
Keularempan jälkee kannattanee ruveta siihen täällä puhuttaneeseen pitkittäis-poikittaisen vatsalihaksen reenaamiseen ;D

Rezi

Tangon malli on vielä mietinnässä. Taakse vedetty "rystyset munissa"- malli näyttää hienolta parkissa, mutta ei ajossa. Ehkä jotain tuollaista matalaa niinku kuvassa. Keulan kääntöalue on laaja ja se vaikeuttaa tangon suunnittelua. Nuo kuvassa olevat osuu tankkiin ellei laita tankoja sojottomaan lähes suoraan sivulle.