Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Mä olen ajanut tänä kesänä 128km 236cm akselivälistä mäyräkoiraa, kaverin mopon sen landelta takasin. Aiemmat kokemukset max +10" keuloista. Yllättävän hyvähän tollanen pitkä mäyräkoirakin on ajaa, kamalan kömpelö parkkiksil/huoltispihassa ja matala fillari kädet munis stongal on mulle kidutin jo 30km ajon jälkeen. Ko mäyrikses on kulmat ihan ok, mut liian vähän kanttausvaraa, ajoin sen pari kertaa skriiits-tilaan ilman et mielestäni erityisesti edes kanttasin, omistaja totes et se on ominaisuus... ikävä ominaisuus.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 05 syyskuu 12, 21:19:13
Speksasin asian puutteellisesti. Vertailtavissa pyörissä olis ohjausakselitkin samalla korkeudella. Toisessa stretsiä tuuma enemmän ja toisessa maavaraa tuuma enemmän. Näissä ei sitten varmaankaan ole mitään eroa yleisissä ajo-ominaisuuksissa?  Maa- ja kanttausvara on tietenkin eri asia kuin myös painopiste. Minusta matala painopiste on hyvä.

Kyselen kokeneemmilta asiaa ennen kuin alan pyörää palottelemaan. Ite en oo metriäkään pitkäkeulalla ajanut.


No siinä missä maavaraa on enemmän, myös painopiste on hiukan korkeammalla. Kuten jo sanoin, niin pitkäkeulassa se on kokemukseni mukaan hyvä asia - edellyttäen tietenkin että jätöt sun muut on kohdallaan. Hyvä asia sekä hitaissa käännöksissä että vauhdikkaammissa mutkissa. Jos pitkäkeulassa kaikki on kohdallaan, sen ajettavuus on yllättänyt monet muutkin kuin jäsen ma^kon. Tosin noilla mitoilla en nyt vielä Retsin pyörää kutsuisi pitkäkeulaksi... ;)

Mut kysele sitte kokeneemmilta. :)
Long John Stroker

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 05 syyskuu 12, 22:14:37
Mut kysele sitte kokeneemmilta. :)
Oikeasi kiitos neuvoista. Piti tietysti sanoa, että kyselen iseäni kokeneemmilta.

Edelleen kaivataan linkkejä/vinkkejä emäputken valukappaleen paloittelusta stretsatessa. Rake on selvää pässinlihaa. Mutta mistä kohtaa palikka kannatta palotella selkäputken lähtökulman korjaamiseksi kun palikka nousee alakehtoputkien jatkamisen seurauksena?

Hemuli

Tää nyt ei oo kovin hyvä esimerkki kun rautapäässä on erilainen valupala mutta suurinpiirtein samoilla linjoilla liikutaan. Mulla vaan ei ollut vielä digikameraa kun aikoinaan pannun runkoon tein saman operaation.



Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Make

Laita se runko törkeään etukenoon
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Make - 05 syyskuu 12, 23:36:23
Laita se runko törkeään etukenoon
En laita runkoa törkeään etukenoon, mutta taidan muutaman sentin etukenon täsmätä.

Mielessä on kyllä kauhuskenario, että kun tuuman etukenoon rungon täsmää ja sitten kun rungon ja keulan modausten jälkeen laskee tunkin alas, niin sepä ei enää lähdekään pois ;D
Siis että keula, jousitus, rengas ja koko kioski vaan jotenkin joustaa ja nollaa suunnitellun etukenon. Okei, rokkerit voi kääntä ylösalaisin ja jousitusta voi säätää, mutta lähtökohtaisesti sitä pitää yrittää välttää ja saada suunniteltu tuuman etukeno pysymään ilman vippaskonsteja.

Kiiski

Nää teidän etu,taka ja vaaterikenot ottaa hermoon. Kenotus on tapauskohtaista, paitsi takakeno se on muotia!

Webmaster

Ei se yhden tuuman muutos ole suuntaan tai toiseen. Paitsi jos sä alat sitä sairaanloisesti vatupassin kanssa mittailemaan. Ajossa tai parkissa siitä ei kukaan välitä. Oikeesti. Mut keulia sen rungon pitää, sehän on selvä.
Kun kirjoittelit tuosta DNA:n keulan muokkailusta, niin oletko laskeskellut ja käytännössä mittaillut paljonko tulee jättöä?
Saattaa tarvita asteita myös siihen ohjaus akselille. Moore esim. on toteuttanut niitä omalla tavallaan noihin OEM tyylin sprinkkuhin, mutta miten lienee mahdollista noissa DNA:n keuloissa. Vai onko tuossa jo valmiiksi asteita?

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Jarppi - 07 syyskuu 12, 08:17:38
Ei se yhden tuuman muutos ole suuntaan tai toiseen. Paitsi jos sä alat sitä sairaanloisesti vatupassin kanssa mittailemaan. Ajossa tai parkissa siitä ei kukaan välitä. Oikeesti. Mut keulia sen rungon pitää, sehän on selvä.
Kun kirjoittelit tuosta DNA:n keulan muokkailusta, niin oletko laskeskellut ja käytännössä mittaillut paljonko tulee jättöä?
Saattaa tarvita asteita myös siihen ohjaus akselille. Moore esim. on toteuttanut niitä omalla tavallaan noihin OEM tyylin sprinkkuhin, mutta miten lienee mahdollista noissa DNA:n keuloissa. Vai onko tuossa jo valmiiksi asteita?
Tuossa on asteita nolla. Teen kulman muutoksen samalla tyylillä kuin Moore. Täsmään jätön about 70 milliin ja keulaan kulmaa tulee noin 7 astetta.
Ala t-kappale (siis se palikka, jossa ohjausakseli on kiinni) menee kokonaan uusiksi. Keulan kavennuksen (noin 2") ja kulmamuutoksen takia on helpompi tehdä kokonaan uusi palikka. Samalla palikasta voi tehdä nätimmän näköisen.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 07 syyskuu 12, 10:42:01
Täsmään jätön about 70 milliin ja keulaan kulmaa tulee noin 7 astetta.

Jos tekisin tuollaista itselleni, säätäisin jätön aluksi noin 10 senttiin. Kokemukseen perustuva peukalosääntö kuuluu: mitä pitempi akseliväli, sitä lyhyempi jättö. Koska tuo ei ole kuin kaksimetrinen, pitempi jättö saattaa toimia paremmin. Risukeulassa on se hyvä puoli, että alalinkkujen pituudella voi myöhemminkin säätää jättöä muutaman sentin suuntaan tai toiseen ilman että tarvitsee koskea emäputkeen.
Long John Stroker

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 07 syyskuu 12, 11:58:25
Jos tekisin tuollaista itselleni, säätäisin jätön aluksi noin 10 senttiin. Kokemukseen perustuva peukalosääntö kuuluu: mitä pitempi akseliväli, sitä lyhyempi jättö. Koska tuo ei ole kuin kaksimetrinen, pitempi jättö saattaa toimia paremmin.
Kiitos vinkistä. Jotain tämmöstä tästä taitaa tulla.


Tai tämmöstä. Joko tässä on liian loiva keula? Voiko tuolla ajaa?


Tuusulan T-Bone

Hehe... :D

Gyl sillä voi ajaa. Risukeulassa kulma voisi olla vieläkin enemmän, mutta en semmoista suosittele. Sen sijaan suosittelen pikkuisen enemmän stretsiä ainakin tohon jälkimmäiseen kuvaan.
Long John Stroker

Rezi

Eiköhän ne speksit ala olla aika selvät. Ja ite kun tekee niin saa semmosen kun sattuu tulemaan.

Tästä eteenpäin työjärjestys on seuraava:
1. Rungon stretsaus. +2" alakehtoputkiin.
2. Emäputken kallistus/kiinnitys sen mukaan minkä mittainen ja loiva keula näyttää hyvältä stretsatun rungon kanssa.  Tarkka akseliväli päätetään tässä vaiheessa. Min 2m, max jotain 2,2m. Jättö 8-10 senttiin.
3. Etujarrun suunnittelu keulan leveyden määrittämiseksi (minimoimiseksi). Levyjarru.
4. Keulan alateekappaleen teko.
5. Keulan jalkojen tekeminen kokonaan uusiksi ja sen verran pitkiksi, että keula yltää eturenkaaseen. Etuhaarukka, vai onko sen nimi jousihaarukka, mene kokonaan uusiksi.
6. Ohjausakselin liittäminen alateekappaleeseen oikean jätön saavuttamiseksi.
7. Pyörän purku.
8. Rungon ja keulan lopullinen hitaus.
9. Etujarrun, etuakselin, jalkakytkimen, vaihdekepin ja tangon teko, etuvalo, laatikon öljyvuotojen korjaus, takalokarin maalaus, rungon maalaus, keulan kromaus tai maalaus.
10. Pyörä nippuun ja baanalle.

Työsevää mutta lystikästä :)

S.M

Emmä mitään tiedä mutta jos itse rupeaisin kuvauksesi kaltaiseen valmiin dna keulan silpomiseen niin kyllä tuossa vaiheessa ottaisin vain mallia kyseisestä. Ei tommonen tanko niin mahdottomia maksa esim romikseslta. Sitten vain jyrsimään tai jyrsityttämään. Eiköhän joku uon valmiinkin keulan ostaisi. Ja noita jousiahan saa ja kuten sanottu niin niitä joudut kuitenkin simmailemaan. Jokainen tekee kuten haluaa.
Tuusulan minimi akseliväli on 2.2m.

makela68

Tossa dna springeri vt-cyclen jäljiltä,akseli on kallistettu 7 astetta ja ylä t-kappale tehtiin kokonaan uusiks.reikkaus on 38astetta ja runkohan ei keuli.keula on normaalipituinen.