Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 huhtikuu 11, 21:25:08
Ilmeisesti pitää myös tehdä lisää liikerataa jarrun mekaaniselle osuudelle - joko muokkaamalla jarrukahvaa tai sitten sylinterin vivustoa. Muutenhan käy niin että kun löysiä on tarpeeksi niin liikerata ei riitä tuottamaan jarrupainetta.

Rezil on seuraava vaihe virittää tuohon välille vanhan jalkavaihde-Pannarin kytkimen rotanloukku, et saa lisää liikettä ja mekaaniset hässäkät lisääntyy...  ;D
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Spöke

Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 huhtikuu 11, 21:25:08
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 25 huhtikuu 11, 19:56:05
No jos jarru muuten toimii, eihän tossa muuta vikaa ole, kuin että pitää päästää lisää löysää vaijerista. Sulla ei pääse mäntä riittävän taakse, että se pieni reikä säiliöön aukeis. Nyt lämmetessä ei paine pääse karkuun, vaan junttaa palat kiinni.
-Spöke-

Ilmeisesti pitää myös tehdä lisää liikerataa jarrun mekaaniselle osuudelle - joko muokkaamalla jarrukahvaa tai sitten sylinterin vivustoa. Muutenhan käy niin että kun löysiä on tarpeeksi niin liikerata ei riitä tuottamaan jarrupainetta.

Juuri liikeradan puutteessa otin löysiä pois vaijerista ja laitoin tuon vipuvarren. Tuo nykyinen kaasumekanismi syö kahvan liikerataa, vaikka jo kahvaa viilasinkin. Sisäkaasulla liikerataa sais lisää.

Nyt kun Spöke valisti, mistä on kysysmys, niin aion vielä kokeilla tuleeko tuosta jarru. Onneksi on toimiva takajarru niin on päässyt monena päivänä päristelemään.

Lyytinen

Olen kokeillut sorvin kelkalla painella jarrulevyn suoraksi. Alkuun tuntui hyvälle, mutta eipä siitä kauan mennyt kun se oli samanlainen potkuri.

jesse

mietin tuossa että jos jarru jää nyt laahaamaan niin palautuuko se kunnolla...
kun sitä tienvarressa tutkailit niin oliko sylinteri aivan auki asennossa?

miten neste käyttäytyy putkistossa paineen alaisena?
kumiletkussa paine palautuu kun taas kovassa kupariputkessa ei sitä tapahdu
ja kun normaalisti on putkilla pituutta/nestemäärää niin auttaako se nestemäärä palauttamaan paremmin kuin noin lyhyt putki/nestemäärä
palautus jousella voisi testata vaikkakin ruma olisikin ::)

ei taida jarrulevystä suoraa saada....
tai pitäisi painosorvauksessa olla lisänä oikea lämmitys ja hidas lämmöllä/jäähdytys...
tee siitä kierosta tallin seinälle kello  :o
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Rezi

#380
Lainaus käyttäjältä: jesse - 25 huhtikuu 11, 22:34:52
mietin tuossa että jos jarru jää nyt laahaamaan niin palautuuko se kunnolla...
kun sitä tienvarressa tutkailit niin oliko sylinteri aivan auki asennossa?
Tuo on kyllä hyvä kysymys. Minusta se oli ihan auki asennossa ainakin toisella levyllä. Löysäsin vieläpä vaijerin kokonaan, eika siinäkään vaiheessa jarru löysännyt. Kyllä kai kaisissa sylintereissä tuo Spöken mainitsema pikkureikä lämpölaajenemista varten? Vai onkohan tämä rikki? Anyway, pitää kokeilla takuulla riittävän löysällä vaijerilla vielä kertaalleen miten käy. Jos se vieläkin lämmetessä takertuu, niin laitan sylinterin tankoon.

Spöke

ÄÄäääh, tarkoitin sillä pikkureiällä sitä holea, minkä kautta neste valuu säiliöstä sylinteriin. Kun jarrua painetaan, mäntä sulkee sen reiän, jolloin paine pääsee vain jarruletkuun. Nyt kun sulla oli vaijeri kiritty, mäntä sulki reiän pysyvästi ja jarrujen lämmetessä neste laajeni ja krinnas palat kiinni. Löysää vaijeria, jolloin reikä on auki säiliöön ja neste pääsee vapaasti laajenemaan sinne. Eli niinku jarrut on suunniteltu.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

jesse

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 25 huhtikuu 11, 22:56:38
ÄÄäääh, tarkoitin sillä pikkureiällä sitä holea, minkä kautta neste valuu säiliöstä sylinteriin. Kun jarrua painetaan, mäntä sulkee sen reiän, jolloin paine pääsee vain jarruletkuun. Nyt kun sulla oli vaijeri kiritty, mäntä sulki reiän pysyvästi ja jarrujen lämmetessä neste laajeni ja krinnas palat kiinni. Löysää vaijeria, jolloin reikä on auki säiliöön ja neste pääsee vapaasti laajenemaan sinne. Eli niinku jarrut on suunniteltu.
-Spöke-


no nyt hokasin minäkin mitä reikää tarkoitit  ;D
pitää vääntää rautalangasta että tajuaa  8)

tuo mielessä katselin uudestaan noita vanhoja kuvia joissa ei ole vielä vipua eikä vaijeria ollenkaan kiinni...
niitä kun vertaa uudempiin kuviin näkyy selvästi että sylinteri ei ole kokonaan auki/ääri asennossa... jolloin tuo spöken mainitsema reikä ei varmaankaan "avaudu"
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

rodchop

Eikös tuo jarrulevy pitäis olla työkalu rosteria, siis jos ruostumatonta käyttää ?
HOG Forever Forever HOG

Hessu

Mitä ihmeen työkalurosteria? Mulla oli aikanaan useita rosteri jarrulaikkoja. Hyvin ne pelaa normi käytössä. AISI 316 ja AISI 304. Molemmat toimii.

rodchop

Ok varmaan toimii. Alunperin noi kylla jotain erikois seosta en nyt muista mika toi tyyppi, on niita siita joskus teetetty. Kallista oli, ei pitais lammosta niin helposti vaantyilla
HOG Forever Forever HOG

Rezi

Syy jarrun jumittamiseen lämmetessä löytyi. Laitoin vaijerin niin löysälle, että sylinteri oli varmasti lepotilassa. Tuloksena tosi hepposasti jarruttava jarru, mutta toisaalta eipä jumittanut kuumetessa. Viimeinkin jotain toivoa näkyvissä.

Kun vaijeri oli alkuperäiseksi aiotussa vivun puolivälissä ei kahva pohjannut, mutta käsivoimat ei riittäny momentia aikaansaamiseksi. Kun se taas oli männänvarren päässä siipimutterin ympärilä, ei vivun liikerata riittänyt ja kahva pohjas. Kun taas esikiristi vaijeria, jarrut löytyi, mutta tapahtui hiuksia nostattava jarrun jumitus lämmetessä.

Siirsin vaijeria taas eri kohtaan, tuohon askenmainittujen kohtien puoliväliin. Mutta ei se vieläkään tunnu toimivan. Kahva pohjaa. Alan kohta epäillä, että tuo 1/2 tuumainen jarrusylinteri on tilavuudeltaan liian pieni tuolle nelimäntäiselle.

Hemuli

Ai tuntuu vai? No helpottaako yhtään jos kerron että tuollaisen puristajan kanssa tehdas käyttää 9/16" sylinteriä kahvassa. 5/8" mitä käytettiin joskus 80-luvulla on sitten liian iso, kahva jää kivikovaksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Ai se oli 1/2-tuumainen, ihmekös tuota, ettei pelaa. Cebarissa on 14-millinen, sama pulttijako, kuin tossa puolituumasessa.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Taavi

Jos sie haluat jarrut siihen niin laita 17mm männällä oleva pääsylkky. Jos taas hidastimen niin se 14mm passaa siihen mainiosti.