Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

eeko


Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 lokakuu 10, 21:14:43
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 03 lokakuu 10, 19:08:14
...mutta eihän tällaisia pyöriä rakennetakaan sen takia että ne olis erityisen hyviä ajaa...

Jaa? Puhukaapas nyt vain omasta puolestanne... ;D

Tässä se nähdään kuinka "hyvä ajaa" on erittäin suhteellinen käsite...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 05 lokakuu 10, 08:13:32
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 lokakuu 10, 21:14:43
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 03 lokakuu 10, 19:08:14
...mutta eihän tällaisia pyöriä rakennetakaan sen takia että ne olis erityisen hyviä ajaa...

Jaa? Puhukaapas nyt vain omasta puolestanne... ;D

Tässä se nähdään kuinka "hyvä ajaa" on erittäin suhteellinen käsite...

Kyllä. Se on suoraan suhteessa keulan pituuteen. ;)
Long John Stroker

Rezi

Kyllähän nämä kustomointihommat pääsääntöisesti tehdään pyörän ulkonäön kohentamiseksi. Ja toivotaan sitten, että ajo-ominaisuuksia on sen serran jäljellä, että sillä vois vielä ajaakin ;D Eikä bobberointi taida olla sieltä pahimmasta päästä tällä saralla. 

Nyt tarvisin vinkkejä (=linkkejä) tuon pumppukeulan lyhentämiseen. Lontoonmurteiset käy.

Hemuli

Periaatteessa keula lyhenee helpoiten kun yläputken sisällä olevan hydrauliyksikön alle laitetaan halutun pituinen holkki joka tuo sitä ylöspäin putkessa vieden yläputkea syvemmälle alaputken sisään. Mutta kun tavoitellaan äärimmäistä lyhennystä niin yläputki kohtaa alaputken pohjan ennen kuin ollaan tarpeeksi alhaalla - siispä joko lyhyemmät yläputket tai alkuperäisten lyhentäminen on tarpeen.

Tuossa omassa pyörässä lyhensin yläputket alapäästään koska:

a) en omista kierretappia jolla sen yläpään kierteen saisi tehtyä
b) en myöskään pysty kierrettä sorvaamaan
c) en halunnut rikkoa putkenpään kromipinnoitetta ja riskeerata ruostumisella

Suurin osa ottaa pätkän pois ylhäältä jos vaan kierteen teko onnistuu, alapäästä pätkäisemisessä joutuu sorvaamaan ja hitsaamaan jos hyvän haluaa.

Sitten vaan ehdottomasti progressiiviset jouset, muuten pohjaa koko ajan. Itse laitoin Sportsterin proge madallusjouset joista vielä otin pätkän pois sieltä harvemmasta päästä että progressio säilyy. Esijännitystä hiukan enemmän kuin vakiona ja nestepinta tehdasmanuaalin mukaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 05 lokakuu 10, 11:18:05

Sitten vaan ehdottomasti progressiiviset jouset, muuten pohjaa koko ajan. Itse laitoin Sportsterin proge madallusjouset joista vielä otin pätkän pois sieltä harvemmasta päästä että progressio säilyy. Esijännitystä hiukan enemmän kuin vakiona ja nestepinta tehdasmanuaalin mukaan.


Maastofillarihommissa aikoinaan kikkailtiin tuon progression kanssa laittamalla keulaan öljyä yli suositusten.
Siis hieman liikaa öljyä = parempi progressio. Toimi yllättävän hyvin joissain keuloissa, toisissa ei ollut mitään vaikutusta. En osaa oikein sanoa mihin tuo homma perustui, näin se vaan oli...

Mahtaakohan toimia HD:n keuloissa vai pullahtaako tiivisteet?
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Jensen

#36
Ei kannata unohtaa myöskään että öljylläkin voi säätää keulaa. Mulla oli Yamaha XJ 900 ja moottoripyörä orgin miehet tylysti sanoi että tuolla Yamaha keulalla et tee mitään ja joudut vaihtaan. No en vaihtanut. Panin adapterit eli hulkit jäykistämään jousta yläpäästä ja sitten vielä peräöljyt sisään ja reilusti enemmän kuin mitä tehdas öljyä suosittelee. Ei korkannut stefat ja keula toimi erinomaisesti. Alkuperäinen Yamaha XJ 900 keula oli onnettoman lötkö..

Rezi

Kiitos kaikille vinkeistä. Toiset jättää kylmän rauhallisesti putket töröttämään kuvan mukaan. Mitä jos noihin putkenpäihin sitten pulttais cliponit ;D


Taavi

Cliparit kiinni ja sulla on cafebobberracer

Psycholasse

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=270.0;attach=1915

Ai näin. Meikäläinen koki löytämisen riemua ja laitoin ne cliparit.

Lasse

Rezi

Nyt on jaloa rautaa puukotettu. On se vain jäykkäperä kevyen näköinen. Ja varmaan pyörä oikeasti kevenikin, orkkis takarunko ja swingihässäkkä iskareineen painaa vaan yllättävän paljon.




Runkoputket lähtee selkäputkesta muutaman sentin alkuperäisiä taempaa. Näin voin siirtää tankkia muutaman sentin taemmaksi. Nyt rungossa on vielä alkuperäisputkien jätökset kiinni eikä tankki laskeudu kauniisti runkoa vasten.



Säilytin rungon alaossa olevat hienot valetut mutkat ja uudet alaputket on suorat.

Takarenkaaksi vaihdoin Shinkon. Minusta tuo on retrorenkaiden aatelia ulkonäkönsä puolesta. Rauhallinen zikzak-kuvio, joka ei jatku renkaan sivuille. Sirot tuplavalkosivut ja uritus renkaan sivuilla antavat viimeistelly ja hienostuneen vaikutelman (meniköhän kuvaus vähän överiksi ;D). Siis helevetin hieno nakki.

Jake


Rezi

Projekti etenee pikku hiljaa.
Takalokarin tein Intikkaprojektista ylijääneen läskilokarin aihiosta. Kavensin 280/18 renkaalle tehdystä aihosta reilut 10 senttiä pois. Aihion säde on jotakuinkin oikea. Kovin lyhythän tuo on, mutta enempää ei ollut lokarista jäljellä. Tällä mennään.



Mallailin pahvista mallia lattarauta-aihiolle runkoputkien väliin. Jos joku on sitä mieltä, että matkin Hemulin nappularengassporaa, niin on aivan oikeassa  ;D


Rälläköin runkoa puhtaaksi tankin tieltä ja sain tankin istumaan kauniisti runkoputkea vasten. Ja heräsi kysymys. Voiko tankki olla 2mm päässä koneesta? Jos ei, niin onko tuossa venakopassa materiaalivahvuutta parin millin hiomiseen?








Hemuli

Eikö tankki kannattaisi ottaa millin verran irti rungosta? Kyllä venakopassakin on työstövaraa mutta periaatteessa riittää että moottorin ja tankin välissä on pienikin ilmarako.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jensen

#44
Kaverin bobberissa tankki oli ihan iholla sylinteriin ja tulos oli että maali kuprusi. Akrylli kestää noin 100 celsiusta mutta jos oikein monta kertaa lämpiää ja jäähtyy niin turpoaa ja lohkeilee. Tarttis pari milliä rakoa.. :) Jos show pyörää teet niin lokari on hieno mutta ajossa roiskii ravat sulle selkään. :D